Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.06.17 - klo:08:06
Olen samaa mieltä - että dieselien aika on ohi henkilöautoissa.

Kannattaa ottaa huomioon että dieselautoja myydään muuallakin kuin suomessa ja aniharvassa muussa maassa on valtio vääristänyt verotuksella eri polttoaineiden kannattavuutta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tuska

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.06.17 - klo:09:22
Riippuu autosta, mutta esim. tässä Leonin tapauksessa vaadittaisiin 128 tkm/v, jotta diesel kannattaisi. Dieselin hankintahinta on 5000 â,¬ kalliimpi. Jyvitetään se 10 vuodelle, saadaan 500 â,¬/v. Verot 390 â,¬/v kalliimmat. Vakuutukset 128 â,¬/v kalliimmat. Vuodessa dieselin kiinteät kulut ovat 1111 â,¬ kalliimmat. Kulutusetu dieselillä vain muutama desi, joten vaaditaan tuo 128 tkm/v.

Olen käyttänyt korkona bensan säästyneelle pääomalle 1,75%, jonka Bank Norwegianista saa varmasti.

Tietysti jos uuden auton ostaa nii asia voi olla hiukkasen eri. Itselläni on 11vuotta vanha kiisseli, niin auton (olematonta)arvoa tai sen laskemista ei paljon tarvi huomioida. Itse huomioin oikeastaan sen mitä se kuluttaa ja paljonko vaatii huoltoa tai korjausta.
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 -19

ex-vaggineet
Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG -15
Golf Variant Comfortline 1.6 TDI -11
Passat Variant Comfortline 1.9 TDI -06
Passat Variant Trendline 2.0 -03
Golf Variant Comfortline 1.6 -00

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Tuska - 04.06.17 - klo:21:38
Tietysti jos uuden auton ostaa nii asia voi olla hiukkasen eri. Itselläni on 11vuotta vanha kiisseli, niin auton (olematonta)arvoa tai sen laskemista ei paljon tarvi huomioida. Itse huomioin oikeastaan sen mitä se kuluttaa ja paljonko vaatii huoltoa tai korjausta.
Sama täällä. Nyt taitaa Volkkari jäädä talviautoksi kun en halua sitä ihan lahjoittaakaan pois.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 04.06.17 - klo:22:21
Nyt taitaa Volkkari jäädä talviautoksi kun en halua sitä ihan lahjoittaakaan pois.

Sehän siinä mielenkiintoiseksi meneekin kun joku aamu paukkaa sen yli -20 pakkasta ja pitäisi sillä sähkiäisellä pihasta lähteä. En epäilekään etteikö se auto kyllä liikkuisi, mutta kun pitäs sen kopinkin pysyä edes sen verran lämpimänä että ikkunat eivät sisäpuolelta kiinni jäätyisi, niin... Vai jälkiasennetaanko näihin sitten webaa kabiinin lämmittämiseksi, jotta säästyisi sitä kallista akkukapasiteettia siihen ajamiseen ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

BMF

#214
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.06.17 - klo:09:32
Sehän siinä mielenkiintoiseksi meneekin kun joku aamu paukkaa sen yli -20 pakkasta ja pitäisi sillä sähkiäisellä pihasta lähteä. En epäilekään etteikö se auto kyllä liikkuisi, mutta kun pitäs sen kopinkin pysyä edes sen verran lämpimänä että ikkunat eivät sisäpuolelta kiinni jäätyisi, niin... Vai jälkiasennetaanko näihin sitten webaa kabiinin lämmittämiseksi, jotta säästyisi sitä kallista akkukapasiteettia siihen ajamiseen ::)
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/sahkoauto-toimii-myos-pakkasella/241/

ilmalämpöpumppu/sähkövastus on webaston tilalla ja sähköä menee. Mutta mikä on tämän lämmitystarpeen "siivu" tuosta akkukapasiteetista (esim -20 asteen pakkasella), mikäli ei ole mahdollisuutta esilämmitykseen suoraan töpselistä/latausasemasta.

lainaus jutusta "Sähköautoilijoiden keskuudessa tehdyn lyhyen tiedustelun mukaan kesäkelillä saavutettavasta toimintamatkasta voi pakkasilmoilla napata pois ainakin yhden kolmasosan, ellei jopa puolet."  :o

Ehkä ei minun juttu vielä tämä sähköautoilu... Taitaa tovi mennä että täyssähköä tarvitsee suomenoloihin edes harkita. Hybridi ehkä joo mutta ei rahallisesti kyllä hyödytä...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 05.06.17 - klo:09:49
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/sahkoauto-toimii-myos-pakkasella/241/

ilmalämpöpumppu/sähkövastus on webaston tilalla ja sähköä menee. Mutta mikä on tämän lämmitystarpeen "siivu" tuosta akkukapasiteetista (esim -20 asteen pakkasella), mikäli ei ole mahdollisuutta esilämmitykseen suoraan töpselistä/latausasemasta.

lainaus jutusta "Sähköautoilijoiden keskuudessa tehdyn lyhyen tiedustelun mukaan kesäkelillä saavutettavasta toimintamatkasta voi pakkasilmoilla napata pois ainakin yhden kolmasosan, ellei jopa puolet."  :o

Ehkä ei minun juttu vielä tämä sähköautoilu...

Samassa jutussa lukee seuraavalla rivillä: "On tosin syytä muistaa, että sähköauto ei ole tämän ongelman kanssa yksin â€" myös polttomoottoriauton kulutus nousee talvella huomattavasti."

Vanhemmissa autoissa noita lämpöpumppuja ei edes ollut ja tuo 1/2 saattoi olla ihan todellinen. Nyt 1/3 on varmasti lähempänä. Jos autoa voi pitää tolpassa päivin illoin niin harvalle tuo taitaa muodostua ongelmaksi.

Diesel:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksan-ymparistovirasto-nama-dieselit-saastuttavat-pahiten/uKqDU4q6

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 05.06.17 - klo:10:13
http://www.bosch.fi/fi/fi/newsroom_10/news_9/news-detail-page_55617.php# Kyseisen sivun videohan menee tämän uuden testin mukaan huumoripuolelle.  ;D

Näinpä, ja voidaan taas miettiä miten softalla purkkapaikatut, alimitoitettu laitteistot tulevat kestämään meidän vaihtelevissa olosuhteissa.  :P
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

repomies

Mitenköhän lie toimii autossa "ilmalämpöpumppu" Suomen ilmastossa?

Käytännössähän ilmalämpöpumppu tarkoittaa ilmastoinnin kierron kääntämistä nelitieventtiilillä, ei mitään sen ihmeempää. Keulalla aiemmin oleva lauhdutin muuttuukin höyrystimeksi ja jäähtyy, ja vastaavasti kabiinin puolella ollut höyrystin muuttuu lauhduttimeksi. Helppoa, nyt se lämmittää? Kyllä vain, kunnes se keulalla oleva höyrystin jäätyy. Se jäätyy käytännössä aina kun ulkolämpötila on liki nollaa tai sen alapuolella, koska noissa keleissä kastepiste on yleensä hyvin liki ulkolämpötilaa ja sen kennon pitää olla kylmempi, jos tarkoitus on saada lämpöä siirtymään ulkoilmasta kennoon. Jäädyttyään riittävästi, se kenno pitää sulatella.  Normaalisti ilmalämpöpumpuissa tuo tehdään vaihtamalla kierto taas hetkeksi toisin päin. Autossa ongelmaksi muodostuu kuitenkin ajoviima, kenno pitää saada plussan puolelle jotta jää sulaa ja valuu pois. Sulanut vesi ei myöskään saa kertyä siihen heti höyrystimen alle kylmille pinnoille vaan se pitää saada tielle asti, muuten alkaa tulla jääklimpiksi muuttuneesta alustasta ongelmia.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.06.17 - klo:10:43
Sulanut vesi ei myöskään saa kertyä siihen heti höyrystimen alle kylmille pinnoille vaan se pitää saada tielle asti, muuten alkaa tulla jääklimpiksi muuttuneesta alustasta ongelmia.

Suomessa yltiöpäinen teiden suolaus taitaa poistaa tuon ongelman  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Visa

#220
Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.06.17 - klo:10:43
Mitenköhän lie toimii autossa "ilmalämpöpumppu" Suomen ilmastossa?


Hyvin toimii, testattu viime talvi ilmalämpöpumpullisella autolla yli 100km työmatkoja ja ei ongelmia jäätymisen / lämmön riittävyyden kanssa.

Useimmissa malleissa on lisäksi vielä sähkövastus varalla jos lämpöpumpun teho ei riitä.

Lämpöpumppu on muuten mainio varuste, lämmittää nopeammin kuin webastot ja voi kytkeä päälle auton ollessa johdossa pihalla. Edellä arvaillut ajomatkan lyhenemät on kyllä yläkanttiin heitetty.

arskas_s

Likainen tusina: Nämä uudehkot dieselautot ovat pahimpia saastuttajia â€" jopa 1 483 mg/km!

Tutkimukset autojen päästöhuijausohjelmistojen löytämiseksi saivat lisää vauhtia, kun Saksan viranomaiset selvittivät lähes 50 dieselauton todelliset päästöt. Erot virallisiin lukemiin verrattuna ovat järkyttäviä.

Saksan ympäristövirasto on kertonut Der Spiegel -lehdelle tuoreen tutkimuksensa tuloksista. Euro 5 ja Euro 6 -normien mukaisia dieselautoja käytiin läpi yhteensä 49 kappaletta.

Euro 5 -normin mukaisissa autoissa sallitaan 180 milligrammaa typenoksidipäästöjä kilometriä kohden. 24 autolle suoritetussa testissä keskimääräiset päästöt olivat hurjat 906 milligrammaa. Euro 6 -dieseleiden päästöt saavat olla korkeintaan 80 milligrammaa, mutta testissä havaittu keskiarvo oli 25 auton osalta jopa 507 milligrammaa.

Pahimmat saastuttajat Saksan viranomaisten mukaan

Euro 5

Merkki ja malli Vuosimalli Mg / km
Fiat Doblo 1.6 Multijet 2010 1 483
Kia Optima 1.7 CRDi ISG 2012 1 383
Mercedes-Benz C 220 CDI T-Modell 2010 990
VW Passat 2.0 TDI BMT 2009 965
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline Combi 2009 913
BMW 118d
2009 908

Euro 6

Merkki ja malli Vuosimalli Mg / km
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 2013 937
Mazda CX-5 D LP 4WD 2012 498
Porsche Macan S Diesel
2015 482
Peugeot 508 SW BlueHDi 120 FAP Stop&Start
2016 469
Mercedes-Benz A 220 CDI
2014 441
BMW X3 xDrive 20d
2014 383

Lähde: Der Spiegel, Saksan ympäristövirasto
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

V60

Lainaus käyttäjältä: Visa - 05.06.17 - klo:11:44
Hyvin toimii, testattu viime talvi ilmalämpöpumpullisella autolla yli 100km työmatkoja ja ei ongelmia jäätymisen / lämmön riittävyyden kanssa.

Useimmissa malleissa on lisäksi vielä sähkövastus varalla jos lämpöpumpun teho ei riitä.

Lämpöpumppu on muuten mainio varuste, lämmittää nopeammin kuin webastot ja voi kytkeä päälle auton ollessa johdossa pihalla. Edellä arvaillut ajomatkan lyhenemät on kyllä yläkanttiin heitetty.

Useammankin testin ja kayttajakokemuksen perusteella pakkaskeli/motariajo melkein puolittaa toimintamatkan. Tai sitten autolehdet valehtelee....
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

ile

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 05.06.17 - klo:10:00
Samassa jutussa lukee seuraavalla rivillä: "On tosin syytä muistaa, että sähköauto ei ole tämän ongelman kanssa yksin â€" myös polttomoottoriauton kulutus nousee talvella huomattavasti."


Mikä sitten on huomattavasti - ei ainakaan se, että tankilla pääsisi 1/3 vähemmän.

Kyttäilin Fuellystä edellisten kolmen auton kulutuksen joulu-maaliskuulta ja alla nämä kulutukset verrattuna koko vuoden keskiarvoon. Näillä yhteensä reilu 92tkm träkättyä kilometriä kulutuksineen ja talvella 100% boksi katolla, joka kompensoinee talvirajoituksia ja 20mm kapeampia renkaita. Jokaisella hehtaarilleen samat matkat ja ajelut.

* A4 B8 Allroad 2.0TDIQ: talvi 7,2l/100km vs ka. 6,9l/100km
* A6 C7 3.0TDIQ: talvi  7,3l/100km vs ka. 7,2l/100km
* 320iAx F31: talvi 7,98l/100km vs ka. 8,0l/100km

Tzrwesku

Ihan sama, itse siirryin dieselistä bensaan ja nyt takaisin dieseliin (6kk ehdin kärvistellä kun tuli mitta täyteen), ei vaan jaksanut tota vingutusta jota bensa vaatii. Ei se huipputeho vaan vääntö... Täällä jotku vertailee kustannuksia bensa vs. diesel, Joo normi ajossa jos vertaa vain hevosvoimia niin bensa tulee edullisemmaksi, mutta verrataanpa väännön suhteen ;D. Tuossa kiskonut peräkärry perässä, tyhjä kuomukärry perässä bensalla 163hv/250nm n. plus 1,5litraa/100km,  lastattu kärri plus 3litraa..., Vs. 130hv/320nm  dieselillä vastaava, tyhjä plus 0-0,5 ja täytettynä  plus 0,5-1. Ja Kiisseli kiskoo kärriä "tunteettomasti" kun bensa hyytyy joka v...un mäkeen. Ja kyseessä olevalla merkillä hinta liki sama molemmissa samalla varusteilla, ja sama tankin koko... Dieselillä normi reissussa n. plus 1000km/ bensalla n. 650-700km tankillisella samalla "ei hissutella" ajotyylillä. Kyllähän jollain 1.0tsillä pääsee tonne neljän pintaan kun leikkii kukkahakku-tätiä, mutta vastaavalla disukalla luku olis jo lähempänä kolmea, toki kukin tyylillään, väitän että jos tuolla 1.0tsillä ajaa "sporttisesti" vs vaikka 2.0tdi niin tuo singeri imee liki tuplasti dieselin verrattun
Ja tulossa Leon ST 2.0tdi 150 DSG style Business 4drive mystery blue, toimitus joskus heinä elokuun vaihteessa :P

Aamen


BMF

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tet

Lainaus käyttäjältä: ile - 06.06.17 - klo:17:18
Mikä sitten on huomattavasti - ei ainakaan se, että tankilla pääsisi 1/3 vähemmän.

Nimenomaan. Ja ongelmaahan polttomoottoriautossa ei ole, kun sen tankin täyttäminen käy käden käänteessä. Jos sähköauton "tankkaus" kestää puolikin tuntia, niin käytännön toimintasäteellä on aika paljon suurempi merkitys kuin hiilivedyillä kulkevassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Visa

Lainaus käyttäjältä: Natte - 07.06.17 - klo:11:27
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselista-muodostui-painajainen/Ua5eCqen?ref=ampparit:41bd&ext=ampparit

Käytettyjen dieselien arvoissa on muuten tullut oikeastikin notkahdus. Esimerkiksi muutaman vuoden vanhan vähän ajetun farmaripassatin saa bensalla tai dieselillä nykyään samaan hintaan. Ennen sai dieselistä maksaa 2-3 tonnia enemmän. (suhteellinen tarve farmarille ja tulee välillä nettiautoa selattua työajalla  :D )

Snakedus



free photo hosting
Uusi Kodiaq tilattu Dieselinä... Ainut ja oikea vaihtoehto

Geoman

#230
Käytetyn ehjän dieselin käyttöarvo tulee olemaan paljon suurempi kuin sen myyntiarvo. IS:n listasta voi hyvin päätellä, että mikään nyt toteuttava uusi tekniikka ei ole pitkäikäinen. "Maalaisjärki voittaa poliitikkojen järjen." Joku kaunis aamu saamme lukea, että asiaan on otettu aikalisä.......... Autojen romutusikä saattaa jopa kasvaa kun kaupallisen arvonsa menettävien autojen käyttöarvo nousee. Odotellaan nyt kun on ensimmäisnen sähkökäyttöinen ministeriauto.

IS luetteli kuusi asiaa joiden aika on autoissa ohi:
http://www.is.fi/autot/art-2000005242206.html
1. Cd-soittimet, arvio poistumisesta alle 5 vuotta
2. Kiinteät, tehdasasenteiset navigaattorit, arvio poistumisesta alle 5 vuotta
3. Xenon-valot, arvio poistumisesta: 5 vuotta
4. Manuaalivaihteisto, arvio poistumisesta 5 vuotta
5. Diesel-moottori, arvio poistumisesta 7 vuotta
6. Rinnakkaishybridi, arvio poistumisesta 10-15 vuotta

HS:ssä löytyy vieläkirjoitus Dieselien käyttöiän jatkamiseksi mm. uusiutuvien ja "jätteistä" valmistettavien polttoaineiden ansiosta. HS:ssä pohditaan sähkötuotannon päästöistä, johtuen siitä. että toistaiseksi sähköä tuotetaan uusiutuvilla luonnonvaroilla tosi vähän eikä uusiutuvilla luonnonvaroilla tapahtuva tuotanto pysty vastaamaan kulutuksen kasvuun.
http://www.hs.fi/autot/art-2000005243502.html
Dieselautot jäivät jälleen kiinni rajuista päästöistä â€" tästä syystä dieselauto voi silti olla ympäristöteko, sanoo asiantuntija

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.06.17 - klo:06:38
HS:ssä löytyy vieläkirjoitus Dieselien käyttöiän jatkamiseksi mm. uusiutuvien ja "jätteistä" valmistettavien polttoaineiden ansiosta.

No tätähän tuossa on jo itsekin tullut toitotettua. Jo vaikka heti tänään tankkaamalla Nesteen My Dieseliä (sorry, ei ole mainos mutta tuo on ainut tälläinen tuote tällä hetkellä markkinoilla) tulee siitä diesel-autosta laakista eco-polttoaineilla kulkeva, 100% fossiilitonta kierrätyskamaa käyttävä => koko tuotantoketjun laskennalliset CO2-päästöt suorastaan romahtaa. Tähän samaan ei pääse kuin biokaasu, mutta yksikään bensa-auto ei muuutu biokaasuksi vain sitä tankkauspistolia vaihtamalla, kuten asia on joka ainoassa diesel-autossa, niiden valmistusajankohdasta riippumatta. Samalla myös dieselin hiukkaspäästöt romahtavat vaikka autossa ei olisi edes hiukkassuodatinta = kaikilla mittareilla tuo My Diesel on eco-teko :)

Ja juuri tästä syystä ihmettelen suuresti miksi valtiovalta ei tue ko. polttoaineen tuotantoa jotta sen litrahinta pumpulla saataisiin alle fossiilisen ??? >:(

Jos hinta saataisiin alas, niin todella moni ellei jopa jokainen diesel-autoilija siirtyisi sen käyttöön ja näin liikenteen päästöt ihan kokonaisuudessaankin lähtisivät jyrkkään alamäkeen - joka juuri onkin noiden kaiken maailman ilmastosopimusten tarkoitus. Mutta kun ei niin ei. Ruoskaa ja raippaa vaan saastuttavalle lisää, niin kyllä se kansa siitä nöyrtyy puhtaampiin vaihtoehtoihin. Aivan samaa takaperoisen vääräää ajattelua kuin autoveronkin kanssa, jossa nyt onneksi on järjen ääni pikkuhiljaa jo voittamassa kun tilastot osoittavat autoverotuoton kasvaneen, vaikkakin autovero-% ollaankin laskettu. Toivottavasti se sama lamppu syttyisi pian myös polttoaineiden suhteen, porkkanalla saavutetaan paremmat tulokset nopeammin kuin ruoskalla ikinä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

BMF

#232
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.06.17 - klo:08:47
No tätähän tuossa on jo itsekin tullut toitotettua. Jo vaikka heti tänään tankkaamalla Nesteen My Dieseliä (sorry, ei ole mainos mutta tuo on ainut tälläinen tuote tällä hetkellä markkinoilla) tulee siitä diesel-autosta laakista eco-polttoaineilla kulkeva, 100% fossiilitonta kierrätyskamaa käyttävä => koko tuotantoketjun laskennalliset CO2-päästöt suorastaan romahtaa. Tähän samaan ei pääse kuin biokaasu, mutta yksikään bensa-auto ei muuutu biokaasuksi vain sitä tankkauspistolia vaihtamalla, kuten asia on joka ainoassa diesel-autossa, niiden valmistusajankohdasta riippumatta. Samalla myös dieselin hiukkaspäästöt romahtavat vaikka autossa ei olisi edes hiukkassuodatinta = kaikilla mittareilla tuo My Diesel on eco-teko :)

Ja juuri tästä syystä ihmettelen suuresti miksi valtiovalta ei tue ko. polttoaineen tuotantoa jotta sen litrahinta pumpulla saataisiin alle fossiilisen ??? >:(

Jos hinta saataisiin alas, niin todella moni ellei jopa jokainen diesel-autoilija siirtyisi sen käyttöön ja näin liikenteen päästöt ihan kokonaisuudessaankin lähtisivät jyrkkään alamäkeen - joka juuri onkin noiden kaiken maailman ilmastosopimusten tarkoitus. Mutta kun ei niin ei. Ruoskaa ja raippaa vaan saastuttavalle lisää, niin kyllä se kansa siitä nöyrtyy puhtaampiin vaihtoehtoihin. Aivan samaa takaperoisen vääräää ajattelua kuin autoveronkin kanssa, jossa nyt onneksi on järjen ääni pikkuhiljaa jo voittamassa kun tilastot osoittavat autoverotuoton kasvaneen, vaikkakin autovero-% ollaankin laskettu. Toivottavasti se sama lamppu syttyisi pian myös polttoaineiden suhteen, porkkanalla saavutetaan paremmat tulokset nopeammin kuin ruoskalla ikinä 8)

Isoin ongelma taitaa olla tuon litkun valmistuskapasiteetti / saanti ylipäänsä. Täytynee alkaa roskaamaan enemmän notta saadaan kaikille my-disua tankkiin. Niin ja toki tuo hinta on toinen tekijä. Mikäli tämä nyt otettaisiin tosissaan ja tätä alettaisiin valmistamaan suuremmassakin mittakaavassa niin kyllähän se oikeasti toimivaa ainetta näyttää olevan. Saattaa jopa auton elinikäkin hieman kasvaa kun ei karstoitu nii pahasti..

prodiesel oli muuten eilen aika "halpaa" 1.219â,¬ ja täten laitoin sitä tankkiin tälleen 15% ekoteko osuudella  :D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

jti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.06.17 - klo:08:47
No tätähän tuossa on jo itsekin tullut toitotettua. Jo vaikka heti tänään tankkaamalla Nesteen My Dieseliä (sorry, ei ole mainos mutta tuo on ainut tälläinen tuote tällä hetkellä markkinoilla) tulee siitä diesel-autosta laakista eco-polttoaineilla kulkeva, 100% fossiilitonta kierrätyskamaa käyttävä => koko tuotantoketjun laskennalliset CO2-päästöt suorastaan romahtaa. Tähän samaan ei pääse kuin biokaasu, mutta yksikään bensa-auto ei muuutu biokaasuksi vain sitä tankkauspistolia vaihtamalla, kuten asia on joka ainoassa diesel-autossa, niiden valmistusajankohdasta riippumatta. Samalla myös dieselin hiukkaspäästöt romahtavat vaikka autossa ei olisi edes hiukkassuodatinta = kaikilla mittareilla tuo My Diesel on eco-teko :)

Ja juuri tästä syystä ihmettelen suuresti miksi valtiovalta ei tue ko. polttoaineen tuotantoa jotta sen litrahinta pumpulla saataisiin alle fossiilisen ??? >:(

Jos hinta saataisiin alas, niin todella moni ellei jopa jokainen diesel-autoilija siirtyisi sen käyttöön ja näin liikenteen päästöt ihan kokonaisuudessaankin lähtisivät jyrkkään alamäkeen - joka juuri onkin noiden kaiken maailman ilmastosopimusten tarkoitus. Mutta kun ei niin ei. Ruoskaa ja raippaa vaan saastuttavalle lisää, niin kyllä se kansa siitä nöyrtyy puhtaampiin vaihtoehtoihin. Aivan samaa takaperoisen vääräää ajattelua kuin autoveronkin kanssa, jossa nyt onneksi on järjen ääni pikkuhiljaa jo voittamassa kun tilastot osoittavat autoverotuoton kasvaneen, vaikkakin autovero-% ollaankin laskettu. Toivottavasti se sama lamppu syttyisi pian myös polttoaineiden suhteen, porkkanalla saavutetaan paremmat tulokset nopeammin kuin ruoskalla ikinä 8)

Juurikin näin, tuettaisiin kotimaista tuotantoa. Ja saataisiin siitä myös vientivaltti. Liittyy suureen liikenteen verotusratkaisuun myös: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=2041.msg330947#msg330947
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jti - 08.06.17 - klo:09:43
Juurikin näin, tuettaisiin kotimaista tuotantoa. Ja saataisiin siitä myös vientivaltti.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.06.17 - klo:08:47
Jos hinta saataisiin alas, niin todella moni ellei jopa jokainen diesel-autoilija siirtyisi sen käyttöön ja näin liikenteen päästöt ihan kokonaisuudessaankin lähtisivät jyrkkään alamäkeen - joka juuri onkin noiden kaiken maailman ilmastosopimusten tarkoitus. Mutta kun ei niin ei. Ruoskaa ja raippaa vaan saastuttavalle lisää, niin kyllä se kansa siitä nöyrtyy puhtaampiin vaihtoehtoihin.

Miten kaikki siirtyvät käyttämään polttoainetta, jota ei riitä kuin pienelle osalle diesel-autoilijoita? Tai miten sellaisesta tuotteesta tulee vientivaltti, jota ei riitä edes omaan käyttöön?

BMF

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.06.17 - klo:11:43
Miten kaikki siirtyvät käyttämään polttoainetta, jota ei riitä kuin pienelle osalle diesel-autoilijoita? Tai miten sellaisesta tuotteesta tulee vientivaltti, jota ei riitä edes omaan käyttöön?

Aletaan kuljettamaan jätettä ja kakkakikkaretta intiasta laivalla suomeen ja laitetaan jalostuslaitoksia jokaiseen pikkukylään  ;D

Vientivalttina on lähinnä itse valmistusprosessi ja sen myynti/laajentaminen ei niinkään itse tuote.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

repomies

Lainaus käyttäjältä: BMF - 08.06.17 - klo:11:54
Aletaan kuljettamaan jätettä ja kakkakikkaretta intiasta laivalla suomeen ja laitetaan jalostuslaitoksia jokaiseen pikkukylään  ;D

Ulkomailta tuo jäte taidetaan laivata jo nyt. Jalostamoja ei tietenkään ole määräänsä enempää, eikä taida olla juuri tarvetta useammille.

BMF

Lainaus käyttäjältä: repomies - 08.06.17 - klo:12:51
Ulkomailta tuo jäte taidetaan laivata jo nyt. Jalostamoja ei tietenkään ole määräänsä enempää, eikä taida olla juuri tarvetta useammille.

No sitten laitetaan tilaukseen Kymenlaaksoon yksi my-diesel tankkausasema kiitos :)
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tet

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.06.17 - klo:06:38
Käytetyn ehjän dieselin käyttöarvo tulee olemaan paljon suurempi kuin sen myyntiarvo. IS:n listasta voi hyvin päätellä, että mikään nyt toteuttava uusi tekniikka ei ole pitkäikäinen. "Maalaisjärki voittaa poliitikkojen järjen." Joku kaunis aamu saamme lukea, että asiaan on otettu aikalisä..........

Niin mihin asiaan on otettu aikalisä? NOx-päästönormien tiukennus on jo toteutettu, sen takia dieselien valmistuskustannukset karkaavat ylös jolloin pieniin koirankoppeihin ei kannata enää dieseliä laittaa. Tätä on ennustettu, ja sen estäminen lienee myöhäistä koska normit on jo kiristetty. Vai meinaatko että postilaatikoilla ajavat saavat lobattua itselleen dieselit takaisin siten, että jo toteutetut normien kiristykset perutaan?

Tulee jälleen muistaa, että ketjun raflaavasta otsikosta on jäänyt pois lauseen loppu "pikkuautoissa". Kukaan ei kai ole ennustanut dieselin katoamista edes isoista henkilöautoista, kuorma-autoista nyt puhumattakaan?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jti

Jätettä maailmassa riittää, laitokset sinne missä kulutusta on.

Mistä lähtien tää NOx on ollut niin kauheaa myrkkyä? Ei siitä ole paasattu kuin vuosi-pari.
Media tekee nyt henkilöautodieselistä syntipukin ja päästää raskaan liikenteen ja lentoliikenteen kuin koira veräjästä. Näin ainakin tuntuu kun otsikoita lukee. (medialukutaito...)
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy