Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Daatta

Täällä tupaöljyllä ajelijat puolustavat omia laitteitaan... Eiköhän se ole hyvä, että dieselit jäävät henkilöautoissa unholaan. Itse en ainakaan yhtään kaipaisi noita pahanhajuisia polttimia. Suorasuihkubensan hiukkaspäästöt hoidetaan yksinkertaisella  hiukkasloukulla, aika näyttää miten ne tulevat toimimaan. Sähköauto on tulevaisuus.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.03.17 - klo:12:57
Täällä tupaöljyllä ajelijat puolustavat omia laitteitaan... Eiköhän se ole hyvä, että dieselit jäävät henkilöautoissa unholaan. Itse en ainakaan yhtään kaipaisi noita pahanhajuisia polttimia. Suorasuihkubensan hiukkaspäästöt hoidetaan yksinkertaisella  hiukkasloukulla, aika näyttää miten ne tulevat toimimaan. Sähköauto on tulevaisuus.  ::)
Minulla on käytössä diesel ja bensa enkä tosiaankaan puolusta kumpaakaan. Ja siitä olen samaa mieltä, että sähköauto on tulevaisuus ::)
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 16.03.17 - klo:23:56
Ihmeen vähän pidetään meteliä siitä, ettei nykyisetkään dieselkoneet kestä. Ei 150 tkm tai 5:ttä vuotta. Käytettyjen puolella muuten näkee jo, että vähän ajetut bensakoneiset ovat halutumpia kuin mitkään dieselit. Arvo siis säilyy paremmin. Itse viisastuin yhdellä dieselautolla, enää ei taloudellisestikaan kannata. En kyllä ottaisi muutenkaan, on niissä niin paljon ongelmia.  Ainoa murhe bensakuskilla on co2-pohjainen autoverotus, joka tähän lammaslauman ohjautumiseen on johtanut. Saisi lainsäätäjäkin viisastua ja oikaista verotusta vaikka tuomalla aineen hinnan tasoihin. Ammattiautoilijoille vähennysoikeus.

Jotain faktaa tämän pohjalle?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

repomies

^^ Sama homma, molemmat löytyy pihasta. Vaaka on kuitenkin kallistunut bensan puolelle ja diesel jäänee meidän perheessä ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ei kannata näillä kilsoilla, bensakoneissa on omien kokemusten nojalla vähempi vikojakin. Volkkarin bensakoneita en tosin ole kokeillut. :)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: repomies - 17.03.17 - klo:13:26
Ei kannata näillä kilsoilla

Kiitos valtion mielipuolisen käyttövoimaverotuksen >:( Mokoma könttävero vaan pois ja hinnat pumpulle niin tulee diesel kannattavaksi jälleen vähän ajavallekin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

dadaismi

Itse vedin johtopäätökseni tästä Diesel- TSI- ja DSG-sotkusta ja tilasin uuden Lexus IS hybridin. Ylimieliset saksalaiskonsernit pitäköön hajoavat nokivasaransa.

raipuli

Dieselin pienhiukkasista on täysin turha puhua niin kauan kun ajetaan nastarenkailla. Lisäksi pienet ahdetut bensamoottorit tuottavat myöskin aika mojovan hiukkaspäästön...  Omasta mielestä pitäisi enemmän keskittyä vaihtoehtoisten polttoaineiden kehitykseen (=uusiutuvien) kuin jonkin moottoritekniikan hautaamiseen.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: dadaismi - 17.03.17 - klo:14:46
Itse vedin johtopäätökseni tästä Diesel- TSI- ja DSG-sotkusta ja tilasin uuden Lexus IS hybridin. Ylimieliset saksalaiskonsernit pitäköön hajoavat nokivasaransa.

Ostit sitten sähkövikasen tojotan  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

baleno

Mersun uusi diesel on tainnu menestyä hyvin testeissä. Niitä odotellessa valtion pitäs tukea tällasia kitkarenkailijoita
joiden turbottomat matalaviritteiset bensakoneet eivät tuota hiukkasia.
Citroen C5 2.0i 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.03.17 - klo:21:39
Ostit sitten sähkövikasen tojotan  ;)

Kaikkein luotettavin uusi auto on lehden mukaan Lexus. Kakkoseksi sijoittuu saman japanilaisen autonvalmistajan ydinbrändi Toyota.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/laaja-tutkimus-tama-on-kaikkein-luotettavin-auto/EzS7XneJ

Luotettavimpien 25 mallin joukossa on vain japanilais- ja saksalaiskonsernien autoja. Kolmea Toyota-mallia ja Honda CR-V:tä lukuun ottamatta luotettavimmat japanilaisautot ovat nimenomaan Japanissa valmistettuja malleja.

Merkeittäin parhaat ovat Porsche, Audi, Lexus ja Subaru. Näiden merkkien malleista
http://www.is.fi/autot/art-2000000164299.html

Mitä diesel:n tulee, niin hyvä vaan jos rupeavat pelottelemaan. Voin sitten halvalla ostaa itselle isolla ja tehokkaalla koneella olevan uudemman diesel:n  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Paljon auttaa luotettavuus kun ominaisuudet muuten on plaah. Kokemusta tosin kahdesta Toyotasta mutta kolmatta ei ihan heti tule.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

dadaismi

Lainaus käyttäjältä: V60 - 18.03.17 - klo:00:03
Paljon auttaa luotettavuus kun ominaisuudet muuten on plaah. Kokemusta tosin kahdesta Toyotasta mutta kolmatta ei ihan heti tule.
Et ole koskaan tainnut istua Lexuksen kyydissä? Toyotan muovikipoista olen samaa mieltä. Jos hybridin halua asiallisella sisustalla ja varusteilla ei vaihtoehtoja hirveästi ole. Toyota tekee parhaat, ja mukavuudesta joutuu maksamaan Lexustaksan.

BobSmith

Anteeksi maalaisuuteni, mutta pitikö tässä threadissa keskustella dieselmoottoreista vai Toyotan paremmuudesta?

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.03.17 - klo:09:31
Diesel-autollahan tuo bio-polttoaine onnistuu jo tänäpäivänä vaikka heti ihan vain tankaamalla esim. Nesteen My Dieseliä, joka on juurikin 100% kierrätyskamaa. Eli tässä nyt vähän tuntuu menevän lapsi jälleen kerran pesuveden mukana kun tarkastellaan laput silmillä mitä sieltä putkesta ulos tulee eikä katsota lainkaan sitä mitä sinne tankkiin laitetaan ja mistä se on, miten tuotettuna kotoisin, millaisella hiilijalanjäljellä aikaansaatua :-\

Niin. En tiiä mikä laskukaava hiilijalanjälkeen kierrätys kamalla on. Lasketaanko siinä esimerkiksi myös päästöjen vähentämisenä se, että jäte saadaa kierrätettyä. Sama höyry se sieltä putkesta silti tulee. Mutta turha minun on spekuloida asiaa, kun en tiedä tuon taivaallista. Mietin tässä juuri myös sitä, että ainakin Seat Exeoon oli kielto biopolttoaineella hiukkasloukon takia.

SNG

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 18.03.17 - klo:11:05
Niin. En tiiä mikä laskukaava hiilijalanjälkeen kierrätys kamalla on. Lasketaanko siinä esimerkiksi myös päästöjen vähentämisenä se, että jäte saadaa kierrätettyä. Sama höyry se sieltä putkesta silti tulee. Mutta turha minun on spekuloida asiaa, kun en tiedä tuon taivaallista. Mietin tässä juuri myös sitä, että ainakin Seat Exeoon oli kielto biopolttoaineella hiukkasloukon takia.

Ei kannata sotkea "biopolttoainekieltoa" ja suomessa myytäviä toisen sukupolven biodieseleitä. Ajele vaan ihan huoletta suomalaisilla bio-dieseleillä. Nesteen MY-diesel 100%:sti kierrätettyä ja silläkin voit aivan huoletta ajella jos pinkka kestää hintaeron. Itsellä ei kestä  :-[

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.03.17 - klo:09:31
Diesel-autollahan tuo bio-polttoaine onnistuu jo tänäpäivänä vaikka heti ihan vain tankaamalla esim. Nesteen My Dieseliä, joka on juurikin 100% kierrätyskamaa. Eli tässä nyt vähän tuntuu menevän lapsi jälleen kerran pesuveden mukana kun tarkastellaan laput silmillä mitä sieltä putkesta ulos tulee eikä katsota lainkaan sitä mitä sinne tankkiin laitetaan ja mistä se on, miten tuotettuna kotoisin, millaisella hiilijalanjäljellä aikaansaatua :-\
Eipä nämä dieselin ongelmat ole hiilipäästöissä eikä niitä korjata biopolttoaineilla. Se vähäinen määrä pienipäästöistä biodieseliä, mikä voidaan tuottaa, tulee kyllä poltetuksi ilman henkilöautojakin.

Ranssi

Mikä korvaa dieselin taksikäytössä? Minusta ei mikään, kunnes tolpilla on monimerkkiyhteensopiva langaton latausjärjestelmä, mutta sellaista tuskin tulee 2010-luvulla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 19.03.17 - klo:08:44
Mikä korvaa dieselin taksikäytössä? Minusta ei mikään, kunnes tolpilla on monimerkkiyhteensopiva langaton latausjärjestelmä, mutta sellaista tuskin tulee 2010-luvulla.

No tuossa yksi tuttu isäntä ajelee omassa tallissaan vain Priuksilla, tulee kuulemma kok.kulut pienemmiksi kuin noilla perinteisimmillä Mursun disuilla. Mutta ongelmat hällä onkin enempi ettei tahdo saada niitä renkejä taloon kun nuorille ei moiset tohotat kalustoksi kelpaa vaan pitäisi kuulemma olla munuaiskeulaa mieluiten. Mutta toisaalta wanhenpi porukka taasen ajelee noilla autoilla selvästi nätimmin ja siten kalustosäästöä kertyy isännällekin enempi :)

Ja kyllähän noita Teslojakin jo aika paljon PK-seudun takseissa pörrää 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Tesloja on muutamia PK-seudulla, mutta niillä ei voida ajaa kuin yksi vuoro päivässä (8-12 h), koska auto pitää ladata kunnolla.

teräksenharmaa

Hybridit sopivat tosiaan mainiosti takseiksi ja maailmalla on lukemattomia takseja, jotka polttavat bensaa ilman hybriditekniikkaakin. Hybridien ja sähköautojen kehityskin on niin nopeaa, että dieseltaksin korvaajia tulee kyllä olemaan tarjolla riittävästi.

SNG

Maakaasua (tai nestekaasua?) käytetään myös yleisesti jossain maissa. Muistaakseni Singaporen takseissa oli joskus viime vuosikymmenen alkupuolella järjestään kaasusäiliö taksien takakontissa.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.03.17 - klo:09:53
Hybridit sopivat tosiaan mainiosti takseiksi ja maailmalla on lukemattomia takseja, jotka polttavat bensaa ilman hybriditekniikkaakin. Hybridien ja sähköautojen kehityskin on niin nopeaa, että dieseltaksin korvaajia tulee kyllä olemaan tarjolla riittävästi.

Toki voi olla, jos bensan hinta on luokkaa 70-80 c/l. Ei asialle mitään teknistä estettä ole.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.03.17 - klo:09:53
Hybridit sopivat tosiaan mainiosti takseiksi ja maailmalla on lukemattomia takseja, jotka polttavat bensaa ilman hybriditekniikkaakin. Hybridien ja sähköautojen kehityskin on niin nopeaa, että dieseltaksin korvaajia tulee kyllä olemaan tarjolla riittävästi.

Eikös sähköauto / hybridi ole kaupunkiajossa omimmillaan, sillä jarrutusenergiaa voi ottaa talteen akkujen varaamiseen ?
Paljon pysähdyksiä, paljon talteenotettua energiaa ? Toki jos tolpille saadaan langaton latausmoodi, se ratkaisee ison osan ongelmasta.  :o :o
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 19.03.17 - klo:10:16
Toki voi olla, jos bensan hinta on luokkaa 70-80 c/l. Ei asialle mitään teknistä estettä ole.
Aika totisesti nuo hybridit haastavat dieselit jo Suomen nykyisilläkin polttoaineiden hinnoilla. Ehdottamillasi hinnoilla taitaisi loppua dieselin polttaminen kuin seinään.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.03.17 - klo:11:32
Aika totisesti nuo hybridit haastavat dieselit jo Suomen nykyisilläkin polttoaineiden hinnoilla. Ehdottamillasi hinnoilla taitaisi loppua dieselin polttaminen kuin seinään.

Näinkö on? Eihän Toyotaa lukuunottamatta juurikaan minkään merkin mallistossa edes ole ei-ladattavaa hybridiä. Tämä ei varmasti ole sattumaa. Nykyisillä ladattavilla hybrideillä ei pirssikäytössä ole tekoa, kun sähköinen toimintasäde on onneton, mutta akusto on toisaalta turhan suuri massan puolesta pelkästään varastoimaan jarrutusenergiaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 19.03.17 - klo:12:04
Näinkö on? Eihän Toyotaa lukuunottamatta juurikaan minkään merkin mallistossa edes ole ei-ladattavaa hybridiä. Tämä ei varmasti ole sattumaa. Nykyisillä ladattavilla hybrideillä ei pirssikäytössä ole tekoa, kun sähköinen toimintasäde on onneton, mutta akusto on toisaalta turhan suuri massan puolesta pelkästään varastoimaan jarrutusenergiaa.
Koraelaisethan juuri kopioivat Priuksen. Siihen taksitolpan klassikkoon eli E-Klasseen saa kohta ottomoottoreita ainoastaan hybrideinä - latauspistokkeen kanssa tai ilman.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 19.03.17 - klo:12:04
Näinkö on? Eihän Toyotaa lukuunottamatta juurikaan minkään merkin mallistossa edes ole ei-ladattavaa hybridiä. Tämä ei varmasti ole sattumaa. Nykyisillä ladattavilla hybrideillä ei pirssikäytössä ole tekoa, kun sähköinen toimintasäde on onneton, mutta akusto on toisaalta turhan suuri massan puolesta pelkästään varastoimaan jarrutusenergiaa.

Vaikka hybridi olisi ladattava, niin toivon, ettei yhtäkään ladattavaa ole niin tyhmästi tehty, ettei ottaisi esim jarrutuksissa energiaa talteen.
Toki pääosassa ladattavissa polttomoottori on hyvin samankaltainen kuin ei-hybridiversiossa. Eli ei samalla tavalla taloudellisuuteen säädetty kuin esim Toyotat tai Kia Niro/Hyundai Ioniq (esim atkinson kierto).
Jos katsoo ecorunin viimevuoden tuloksia, niin yhdessä kisassa noin 300km matkalla A3 e-tronin bensankulutus oli 3,9 l/100km, vaikka siinä oli myös akku täynnä alussa. Priukset ilman latausta pääsivät 3,3-3,5 l/100km tuloksiin.

Dieselien aika on ohi, puhditusjärjestelmät eivät toimi läheskään aina:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/analyysi-renaultin-paastohuijauksen-keinot-samat-kuin-muilla-merkeilla-ei-niin

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 19.03.17 - klo:13:25
Dieselien aika on ohi, puhditusjärjestelmät eivät toimi läheskään aina:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/analyysi-renaultin-paastohuijauksen-keinot-samat-kuin-muilla-merkeilla-ei-niin

Öö... Mitkä puhdistusjärjelmät? ??? Tuossa meikäläisenkään Nisussa vaikka kuinka onkin Renaultin Euro6-päästöinen 1.6dCi 130, niin siinä mitään kusisysteemejä kuitenkaan ole :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.03.17 - klo:12:48
Koraelaisethan juuri kopioivat Priuksen. Siihen taksitolpan klassikkoon eli E-Klasseen saa kohta ottomoottoreita ainoastaan hybrideinä - latauspistokkeen kanssa tai ilman.

Nimenomaan, korealaiset eivät ole koskaan autoteollisuudessa näyttäneet suuntaa, vaan tehneet perässä. Niin tai näin, hybriritekniikka parantaa kummallakin toimintaperiaatteella olevalla moottorilla varustetun ajoneuvon hyötysuhdetta, mutta ei sinänsä syö dieselmoottorin etumatkaa ottomoottoriin nähden, vaikka kaventaakin sitä. Jos jokin dieselmoottorin tappaa, on se viranomaisvaatimukset. Vaan kohtapa on pöntöt bensakoneissakin. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.03.17 - klo:15:00
Öö... Mitkä puhdistusjärjelmät? ??? Tuossa meikäläisenkään Nisussa vaikka kuinka onkin Renaultin Euro6-päästöinen 1.6dCi 130, niin siinä mitään kusisysteemejä kuitenkaan ole :)
Eihän tuo urea ole missään nimessä ainoa dieselin päästöjenhallintamenetelmä. Ei ollut ureajärjestelmää näissä Volkkarin kohudieseleissäkään...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy