Parkkipaikkakäyttäytyminen

Aloittaja vehkis1983, 09.12.10 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

Kuinka parkkeeraat?

Oikeaoppisesti
118 (56.5%)
Kahteen ruutuun
18 (8.6%)
Perhepaikalle
16 (7.7%)
Aina toisen auton viereen, vaikka vapaata tilaa olisi muuallakin
6 (2.9%)
Jotenkin muuten
51 (24.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 201

vehkis1983

Itse parkkeeraan melkeinpä aina sillai, että vien kaksi paikkaa. ;D Edelliseen autooni oli ilmestynyt n. 10cm pitkä painauma kylkeen Cittarin parkkihallissa, joten nyt kun kyljet ovat vielä suorana niin en mielellään tunge autoani kovin ahtaisiin väleihin.

Olen ihmetellyt että miksi porukka monesti työntää autojaan aina viereen, vaikka tilaa olisi muuallakin ??? Monesti olen jättänyt auton jonnekkin kauemmas parkkipaikalla, missä ei ole muita autoja. Kuitenkin takaisin tullessani on joku parkkeerannut jonkun romun ihan oman autoni viereen, vaikka tilaa olisi muuallakin ??? Ei ymmärrä... :-\

- korjasin otsikkoon yhdyssanan oikeinkirjoituksen - Quality -

ram1

Kerran ajoi Ikean perheparkkiin hiukan liian reunaan, enkä jaksanut enää vekslata.Eikös joku ollut ajanut siihen samaan ruutuun kun tulin takaisin.Kyllähän siihen mahtui, mutta ei jeesus sentään.Niin ja mulla tosiaan oli perhekin mukana.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Quality

LainaaItse parkkeeraan melkeinpä aina sillai, että vien kaksi paikkaa.

Toivottavasti alue on maksullinen ja joudut maksamaan kaksinkertaisen maksun, joka vaikkapa Helsingissä ykkösvyöhykkeellä on 4 +4 euroa/tunti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Jotenkin muuten: Mahdollisimman kauas ovesta ja muista autoista, silti pelottaa :-\

Paikallisen ostarin parkkihallissa saa pysäköidä herroiksi kun ruuduissa on kerrankin kokoa niin että tilaa on reilusti joka suuntaan, silti pitää toki vähän katsoa mihin autonsa jättää.
Aivan sama missä olen pysäköimässä, mutta jos tyhjää tilaa ei ole ja joutuu pysäköimään jonkun viereen niin kierrän turvaistuimella varustetut autot kaukaa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kiviharju

Jotenkin muuten --> Mahdollisimman kauas ;D
Audi A4 Allroad quattro -17

Paha71

Jotenkin muuten = mahdollisimman lähelle sisäänkäyntiä  ;D
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

chr

Lainaus käyttäjältä: vehkis1983 - 09.12.10 - klo:21:51
Itse parkkeeraan melkeinpä aina sillai, että vien kaksi paikkaa.

Ihanan suomalaista! Täällä on tilaa.

RoccoScientist

Oikeaoppisesti sinne mihin mahtuu. Vähän tulee kuitenkin katseltua mihin parkkeeraa, jos valinnanvaraa on. Pienet tila-autot merkitsevät vaaraa ja vähän erikoisemmat mallit taas turvapaikkaa. ;) Esimerkiksi tänään tuli parkkeerattua tolpan ja Citroen C2 VTS:n väliin rauhallisin mielin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RTWteam

Käydään ostoksilla yleensä suurissa kauppakeskuksissa ja ajan parkkihalliin ja parkkihallin ylimpään kerrokseen josta yleensä löytyy hyvin vapaita paikkoja. Niin ja ihan oven vierestä  ;) Ensinnäkin täällä päin ihmiset ajavat yllättävän harvoin parkkihalliin ja suotta sitten ylimpään kerrokseen.. Noh kyllä tämä järjestely minulle käy :) Se pitää vielä mainita että talonyhtiön parkkipaikat ovat normaalia leveämmät! Sopii jopa oven avaamaan kokonaan ilman että osuu naapurin autoon. Viereisessä parkissa on lapsiperheen auto ja heille tuollainen parkki on erityisesti luksusta. Monesti olen miettinytkin kun näitä parkkipaikkoja tehdään että eikö ne todella mieti käytännöllisyyttä. Onko aivan pakko laittaa sen parkkipaikan leveys minimiin. Noh minun titteli ei riitä näitä asioita ratkomaan suotta sitten päättämään.

vincent

Lainaus käyttäjältä: vehkis1983 - 09.12.10 - klo:21:51
Olen ihmetellyt että miksi porukka monesti työntää autojaan aina viereen, vaikka tilaa olisi muuallakin ???

Minulle kävi tässä taannoin niin, että olin marketin parkkihallissa ja pysäköinyt auton hieman sivummalle. Tilaa hallissa riitti ja odottelin siinä auton vieressä seisten emäntää kaupasta. Siihen sitten ilmestyi jaappanilaisellaan naishenkilö ja alkoi kovasti viittelöimään minua pois edestä, ja kyllä, hänen piti päästä siihen viereen pysäköimään. Pelkääjän puolella näin veijari-ikäisen tenavan joten jäin hieman 'kiilaamaan' siihen väliin ettei rouva ihan kiinni kylkeen pääsisi.
Tilaa oli ympärillä vaikka kuinka, mutta siihen vaan juuri piti päästä - luettakoon kuitenkin tämän rouvashenkilön eduksi, että olin pysäköinyt laitaan joten toiselle puolelle kulkinettani hän ei omaansa olisi parkkiin saanut. Heti auton pysähdyttyä pelkääjän puoleinen ovi lävähtikin ammoisen auki, juuri siihen malliin kuten tuollaiselta nuorelta neidiltä/herralta voi odottaakin. ( kylkipusulta kuitenkin vältyttiin, kiitos pakotetun 'turvavälin' )

Ihan fiksun oloinen/näköinen naishenkilö sieltä autosta kuskin paikalta ulos nousi ja lähti sitten lapsensa kanssa ostoksille - ota näistä sitten selvää.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Alke

Mieluiten paikkaan, jossa vain toiselle puolelle voi tulla auto (toisella puolella on tolppa tai parkkialue loppuu). Ja jos mahdollista niin siten, että viereen tuleva auto olisi normaalisti ruutuun etuperin ajaessaan siten, että apukuskin puoli olisi oman autoni kylkeä vasten, että mahdollisesti yksin autolla liikkeellä oleva ei minun puoleltani ovia availisi.. :D Mutta ainoastaan yhden ruudun tilan vien, tämmöisessä reunapaikassa tosin ihan tolpan vierustaa / ruudun vapaata reunaa hipoen..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Arcca

Olen funtsinut, että kannattaa ajaakin kahden auton välissä olevaan paikkaan, koska autoon mennessään ihmiset eivät todennäköisesti avaa ovea niin ronskisti niinkuin noustessa pois. Siis ei väljään paikkaan, jos se ei ole todellakin väljä.

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.12.10 - klo:22:08
Pienet tila-autot merkitsevät vaaraa ja vähän erikoisemmat mallit taas turvapaikkaa. ;)

Tää on hyvä :D. Samaa itsekin olen katsonut, tila-autojen viereen en mene. Toinen on vanhahkot keskiluokan farmarit joita on myös paljon äideillä lapsineen perheen kakkosautoina.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.10 - klo:22:00
Jotenkin muuten: Mahdollisimman kauas ovesta ja muista autoista, silti pelottaa :-\
Samoin,kauppareissulla parkkipaikan kauimmaiseen nurkkaan :)

Karvis

Onneksi ei olla kaikki yht'aikaa samassa kaupassa, tai no voishan siellä peränurkassa pitää VAGarena miitin samalla ;D

SciroSJK

Pyrin ensisijaisesti mahdollisimman lähelle ovea, mutta sellaiseen paikkaan mikä on nk. reunapaikka.
Säästyy ainakin toinen puoli  ;)

Tila-autoja, sun muita lapsiperhemalleja kannattaa pyrkiä välttelemään vieruskaverina!

Sciroccoa on kerran tuupattu Herttoniemen Volkkarin pihassa. Vammat saatiin kuitenkin korjatttua
ilman maalaustoimenpiteitä koukun avulla. Selvisin muutamalla kympillä.

Ktk

Mitä se parkkeeraaminen on? James jättää minut aina oven eteen ja tulee siitä hakemaan. Avaa vielä takaoven luonnollisesti.

Oikeesti lähimpään ruutuun mitä löytyy, mutta jos se on todella kapea niin sitten seuraavaan.

Pekka T

Mahdollisemman turvalliseen paikkaan yritän pysäköidä, varsinkin kun autossa on vielä leveät ovet. Jos joku on pysäköinnyt ihan viereen, on sitten tosi kivaa ahtautua kapeasta oviaukosta sisään.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Oculus

Lainaus käyttäjältä: vincent - 09.12.10 - klo:22:34
... Siihen sitten ilmestyi jaappanilaisellaan naishenkilö ja alkoi kovasti viittelöimään minua pois edestä, ja kyllä, hänen piti päästä siihen viereen pysäköimään....
Tilaa oli ympärillä vaikka kuinka, mutta siihen vaan juuri piti päästä - ...
- ota näistä sitten selvää.

No tuossahan olisi ollut "pikagallupin" paikka: kerrankin selvittää, mistä kyseisessä pakkomielteessä oikein on kysymys.

Samaa asiaa olen ihmetellyt, eli mikä pakottava tarve on tyhjällä parkkipaikalla tai -hallissa pysäköidä nimenomaan jonkun viereen vaikka vapaita ruutuja olisi mielin määrin. Ja useimmiten tähän näyttävät syyllistyvän nimenomaan ns. kauniimman sukupuolen edustajat (anteeksi vain foorumin naiset). Lieneekö heillä liikenteessäkin jonkinlainen läheisyyden kaipuu?

Markku

Tyhjään paikkaan aina koetan mennä,, ::)

Jos on useampi mistä valita niin ajan samanmerkkisen viereen. Onpahan autolla sukulainen juttukaverina sillä aikaa kun itse olen kaupassa. :)
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 09.12.10 - klo:23:09
Jos joku on pysäköinnyt ihan viereen

Nuo kylkeen hinkkaajat vituttaa ihan oikeasti, siksipä heitä varten on tämmöinen tuulilasiin jätettäväksi.

e: Näkyisiköhän kuva nyt kaikille ???

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.10 - klo:23:15
Nuo kylkeen hinkkaajat vituttaa ihan oikeasti, siksipä heitä varten on tämmöinen tuulilasiin jätettäväksi.

Tuossa kuvalinkissä on jotain vikaa kun se ei näy? Arvatakkaan ei oikein uskalla, leka kenties?  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Peltzi

Reneto

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 09.12.10 - klo:22:13
Monesti olen miettinytkin kun näitä parkkipaikkoja tehdään että eikö ne todella mieti käytännöllisyyttä. Onko aivan pakko laittaa sen parkkipaikan leveys minimiin. Noh minun titteli ei riitä näitä asioita ratkomaan suotta sitten päättämään.

Raha ratkaisee, luulisin. Parkkipaikkoja pitää saada ängettyä kalliille tontille niin paljon kuin mahdollista.
Tuohon kotinurkille valmistui vastikään uusi kerrostalo ja pihaan on väsätty (ilm. kaksikerroksinen) betonihirvitys. Ainakin siinä ylätasanteella on parkkipaikkoja, ja ne näyttävät tosi kapeilta. Taso on lisäksi melko jyrkkä.. melkoinen riski saada ylemmän vierustoverin ovi kylkeen ja voimalla. No, tuskin suunnittelijan tarvitsee siellä omaa autoaan säilyttää.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Guest-82362

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.12.10 - klo:22:08
Pienet tila-autot merkitsevät vaaraa ja vähän erikoisemmat mallit taas turvapaikkaa. ;)

Hyvähyvä :D Heti tuntuu että ajaa liikkuvalla katastrofilla...

Itse pysäköin tuon "pienen tila-autoni" marketeilla mahdollisuuksien mukaan siten, että saan muksun ulos sellaiselle puolelle missä ei toista autoa ole. Parkkiksen reunaan, kulkutien viereen jne... Emäntä osaa kyllä poistua autosta siten ettei kolhi naapureita. Touranin takaovi on onneksi suhteessa melko korkea, mutta lyhyt niin oven saa kohtuudella auki vaikka vieressä auto olisikin.

Töissä taas meillä on parkkialue "kuka ehtii aamulla ensin, saa parhaan paikan"-periaatteella. Itse olen ensimmäisten joukossa tuolla parkkiksella, mutta eiköhän siihen päätypaikan toiselle puolelle läpiajoreitille päivän mittaan välillä sankareita ilmaannu. Pari kertaa on joku "vahingossa" sormilla piirtänyt ison P-merkin tuulilasin lumipintaan. En tiedä kuka tosin...  ::)

PEEVELI

Vastasin vähän pöhkösti tähän gallupiin että kahdelle parkkipaikalle kerrallaan. Sellaista olen tehnyt vain muutaman kerran markettien parkkihallissa, ja kyse on tuolloinkin ollut sellainen, että toinen ruutu on ollut ns. vajaamittainen "hukkapala" eli siihen ei mahdu edes Daewoo Matiz-miníauto.

Yleensä koetan parkkeerata muuten, eli joko kauppakeskuksen parkkitilan kaukaisimpaan ruutuun, ylisuurelle paikalle tai pitkittäispaikalle. Jos näitä ei ole, jätän vaikka ulkosalle kauemmas. Jos ei mitään näistä löydy, vaihdan kauppakeskusta. Vakiot viikon ruokaostokset tulee tehtyä pienehköstä marketista jonka pihassa on useita pitkittäisruutuja.

Pelkään kuin ruttoa ovikolhuja, samoin ahtaiden pitkittäisruutujen puskurinkulmapyyhkäisyjälkiä. Pahin auto siinä mielessä oli aikoinaan huippukuntoinen käytettynä ostamani 190-Mersu, jonka jouduin pakosta parkkeeraamaan silloisessa työpaikassani parkkikatokseen, jossa osa autoista vaihtui pitkin päivää kun ne eivät olleet merkittyjä ruutuja. Parin vuoden aikana autoni sai kylkiinsä vajaat 30 vekkiä ja pientä kuoppaa naapurien ovista. Luulen, että osa oli ns. kateusjälkiä; huippukiiltävä edelliskopankin mese sai tuohon aikaan varmasti aikaan katkeruutta (saksantuonti ja ruostemaine ei ollut vielä tehnyt meselle inflaatiota). Kotitalon parkkihallissa kävi melkoinen säkä, kun sain vaihdettua nelisen vuotta sitten sellaiseen ruutuun, joka on pylvään ja ajoväylän välissä, eli suoraan ei parkeeraa kukaan kummallekaan puolelle ja ruutu on muutenkin mitoiltaan reilu jopa jenkkimaasturille.

PEEVELI

^^^^^^

Karvis: tuo laittamasi tuulilasiin laitettava muistutuslappu on hyvä! Mitenkähän tuon saisi printattua ja varalle hanskalokeroon? :)

makelja

Aina kauimmaiseen päähän ja laitimmaiseen ruutuun. Jaksan kyllä sen 100m kävellä. Sen takia onkin auto pysynyt melkein kolhuttomana. Vain yksi ovi osuma 4 vuoden aikana.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.12.10 - klo:08:10
^^^^^^

Karvis: tuo laittamasi tuulilasiin laitettava muistutuslappu on hyvä! Mitenkähän tuon saisi printattua ja varalle hanskalokeroon? :)

Mitenköhän tuon kuvan saisi näkymään firefoxilla? IE:llä näkyy.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

RK

Pysäköin (yleensä) oikeaoppisesti yhteen ruutuun ja markettien parkkipaikalla aivan helv...n kauas muista.

Tommi13

Yleensä pyrin parkkeeraamaan vapaalle paikalle  ;)
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy