Parkkipaikkakäyttäytyminen

Aloittaja vehkis1983, 09.12.10 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

Kuinka parkkeeraat?

Oikeaoppisesti
118 (56.5%)
Kahteen ruutuun
18 (8.6%)
Perhepaikalle
16 (7.7%)
Aina toisen auton viereen, vaikka vapaata tilaa olisi muuallakin
6 (2.9%)
Jotenkin muuten
51 (24.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 201

RoccoScientist

Eilen tuli Sellon parkkihallissa nähtyä tuunattu Audi A6 (isot, näyttävät tarvikevanteet, vähintään S-line alusta ja normia isommilta näyttäneet pakoputken ulostulot) ja tuunattu Touran (madallettu, tummennetut takavalot, 19" Interlagosit), kumpikin tyylikkäästi invapaikalle pysäköitynä. En mennyt tarkistamaan löytyikö invalätkää mistään, mutta autojen olemukset huomioon ottaen pidän moista epätodennäköisenä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

JarnoF

Eihän aivoinvalidin tarvitsekaan käyttää autossaan invaliditunnusta.

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 01.11.11 - klo:14:55
Eihän aivoinvalidin tarvitsekaan käyttää autossaan invaliditunnusta.

Itse olen ollut polioinvalidi kolme vuotiaasta asti. Lapsena en edes tajunnut sitä. Ihmetytti vain aikuisten typerät puheet. Kasvuni myötä rupesin tajuamaan hieman enenmän. Kiusatuksi en toisten lasten johdosta joutunut yhtään enempää kuin muutkaan, pystyn olla hyvinkin sosiaalinen halutessani ja vammani ei estä elää normaalia elämää, minulla on perhe ja työ, luulen että olen keskimääräisesti onnellisessa asemassa. Vammani estää ehkä Olympialaisiin osallistumisen, mutta ei Olympialaisissa oloa.  Koulukiusatuksi jouduin lähinnä opettajien taholta, se jätti tietenkin pysyvät jäljet ja muistot. Ammatissani vierailen usein kouluissa ja näyttää siltä että sama meininki jatkuu yhä. Usein tulee mietittyä sekä liikenteessä että muutenkin arjessa että pienikin vamma päässä on kyllä pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Olen myös havainnut että käytännössä kaikki ihmiset ovat vammaisia ja suurin osa päästään, valitettavasti.

0251

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 01.11.11 - klo:14:49
Eilen tuli Sellon parkkihallissa nähtyä tuunattu Audi A6 (isot, näyttävät tarvikevanteet, vähintään S-line alusta ja normia isommilta näyttäneet pakoputken ulostulot) ja tuunattu Touran (madallettu, tummennetut takavalot, 19" Interlagosit), kumpikin tyylikkäästi invapaikalle pysäköitynä. En mennyt tarkistamaan löytyikö invalätkää mistään, mutta autojen olemukset huomioon ottaen pidän moista epätodennäköisenä.
Invatunnukset voi saada vaikka olisi itse ihan terve. Ja vaikka ajaisi minkälaisella " Tuningilla". Jos esim huollettavalla on jokin invalideetti tai kehitysvamma. Ja liekkö tuolla väliä ajeleeko yksin vai sen huollettavan kanssa. Invapaikalle ne varmaan parkkiin vetää

Mikko

Tiedän erään käsihallintalaitteilla varustetun RS4 Avantin, jossa on alustasarjaa, isoa vannetta, putkistoa yms. Eli kyllä niitä hienoja ja laitettuja autoja on inva-tunnuksillakin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: 0251 - 01.11.11 - klo:17:47
Invatunnukset voi saada vaikka olisi itse ihan terve. Ja vaikka ajaisi minkälaisella " Tuningilla". Jos esim huollettavalla on jokin invalideetti tai kehitysvamma. Ja liekkö tuolla väliä ajeleeko yksin vai sen huollettavan kanssa. Invapaikalle ne varmaan parkkiin vetää

On sillä sikäli väliä että ei ole sallittua käyttää sitä tunnusta, ellei luvan haltija ole mukana. Vai saiko sitä käyttää peräti jos on vain hoitamassa ko. henkilön asioita, en ole kyllä varma tästä.

Mutta tuskimpa sitä kukaan tulee kyselemään jos läpyskä on lasilla ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Newman

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 01.11.11 - klo:16:04
Olen myös havainnut että käytännössä kaikki ihmiset ovat vammaisia ja suurin osa päästään, valitettavasti.
Pahinta on se, että tuota asiaa ei edes suostuta myöntämään. Mutta totta puhut!

RoccoScientist

Olette toki Mikko ja 0251 ihan oikeassa, johtopäätöksiin hyppimistä tuo on, jos pelkän tuunauksen perusteella tuomitsee syylliseksi väärinpysäköintiin tai invatunnuksettomuuteen. Itsekin olen törmännyt BMW M6:een, jossa on käsihallintalaitteet, joten ei se nopeiden ja hienojen autojen kaipuu ainoastaan meidän (päällisin puolin ;) ) terveiden etuoikeus ole. Myönnän siis hyppäyksen ja erehtymisen vaaran. Pitää ensi kerralla mennä katsomaan löytyykö niitä lätkiä, vaikka sekään ei tietysti koko totuutta kerro.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Automaattori

Sydänvika on myös yksi invakorttiin oikeuttava vamma. Autohan voi olla vaikka Ferrari tai Bentley, invakortti ei tosiaankaan ole synonyymi köyhyydelle. Jos "terve" invakortin omistaja ajaa autoa ilman vammaisen kyydissäoloa, niin hän ei saa pysäköidä invapaikalle, tämän pitäisi olla ihan selvä asia. Ongelmahan on siinä että invapaikalle parkkeerannut terveen näköinen ihminen nousee autosta ja kävelee normaalisti kauppaan, silloin tulee mietittyä että mitäs tää nyt on, mutta paha siihen on mitään mennä sanoon kun ei voi tietää mikä ihmistä vaivaa. Vaiva voi olla juuri tuo kyseinen sydänvika tai vaikkapa keuhko-ongelma, joka tulee esille vasta kun ihminen joutuu rasitukseen, esim. kantamaan raskaita ostoksia autoon, joka olisi ilman invakorttia aika kaukana.

3.6 V6

Tuohon avoinvalidiin sanan varinaisessa merkityksessä liittyen, on lähes mahdotonta ulkopuolisen ymmärtää, miksi muuten terveen näköinen, kävelevä henkilö pysäköi autonsa invapaikalle, vaikka se invakortti siellä autossa olisikin. Tutun kanssa , jolla aivovamma ja niskavamma tullut hyvin monesti tilanne, missä varsinkin hieman vanhemmat ihmiset tulleet sanomaan, että et kai sinä siihen jätä, kun se on invaliideille tarjoitettu paikka. Tämä siitäkin huolimatta, että autossa on ollut näkösällä se invakortti.  ???

Automaattori

Keskustelua voisi laajentaa myös siihen, miksi taksi saa pysäköidä autonsa Marketin oven eteen siksi ajaksi kun asiakas hakee Marketin Alkosta päiväannoksensa? Ehkä lakipykälien mukaan ei saakaan, mutta käytännössä näin on. Takseilla on näköjään etuoikeus ruuhkauttaa liikenne aina halutessaan, vaikka asiakkaana olisi fyysisesti terve ihminen. 

Maunus

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 02.11.11 - klo:12:36
Keskustelua voisi laajentaa myös siihen, miksi taksi saa pysäköidä autonsa Marketin oven eteen siksi ajaksi kun asiakas hakee Marketin Alkosta päiväannoksensa? Ehkä lakipykälien mukaan ei saakaan, mutta käytännössä näin on. Takseilla on näköjään etuoikeus ruuhkauttaa liikenne aina halutessaan, vaikka asiakkaana olisi fyysisesti terve ihminen. 
Tässäkin on poikkeuksensa. Itse en ainakaan pyri liikennettä ruuhkauttamaan, vaan valitsen paikkani niin, etten ole muiden tiellä. Ja suurin osa näistäkin asiakkaista on huonoliikkeisiä. Jos on tiedossa pidempi kuin parin minuutin reissu, niin peruuttelen kiltisti ruutuun. Mikään siihen oven eteen parkkeeraukseen ei oikeuta, mutta se on osana asiakaspalvelua. Asiakas herkästi valitsee uudestaan sen auton, jonka kyydistä pääsee nopeasti sisälle ja palattuaan ei tarvitse odottaa kun pirssari yrittää epätoivoisesti päästä ruuhkan keskeltä takaisin noukkimaan asiakasta.

[OT]Ketuttaa aina tämä jatkuva valitus taksikuskeista, foorumilla kun foorumilla. Jotkut pirssareista on k*usipäitä jo syntyessään, mutta opetellaanhan pojat ja tytöt olemaan yleistämättä. Tiedä vaikka joskus olette itsekin tolppa-apinoina.[OT

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: Maunus - 02.11.11 - klo:14:15
Tässäkin on poikkeuksensa. Itse en ainakaan pyri liikennettä ruuhkauttamaan, vaan valitsen paikkani niin, etten ole muiden tiellä. Ja suurin osa näistäkin asiakkaista on huonoliikkeisiä. Jos on tiedossa pidempi kuin parin minuutin reissu, niin peruuttelen kiltisti ruutuun. Mikään siihen oven eteen parkkeeraukseen ei oikeuta, mutta se on osana asiakaspalvelua. Asiakas herkästi valitsee uudestaan sen auton, jonka kyydistä pääsee nopeasti sisälle ja palattuaan ei tarvitse odottaa kun pirssari yrittää epätoivoisesti päästä ruuhkan keskeltä takaisin noukkimaan asiakasta.

[OT]Ketuttaa aina tämä jatkuva valitus taksikuskeista, foorumilla kun foorumilla. Jotkut pirssareista on k*usipäitä jo syntyessään, mutta opetellaanhan pojat ja tytöt olemaan yleistämättä. Tiedä vaikka joskus olette itsekin tolppa-apinoina.[OT

Minä ainakin olen pääsääntöisesti tyytyväinen taksikuskeihin taksien suurkuluttajana, mutta välillä ihmettelen joitain käytöstapoja ja mielestäni syystä. Omaa ammattikuntaanikin moititaan päivittäin ja saan jatkuvasti kuulla jos jonkinmoista puhetta, välillä uhkailujakin, poliisikin on muutamaan kertaan oikein soittanut ja varoittanut että kuulusteluissa on minua uhkailtu kun kaveria on linnaan roudattu, puhumattakaan kaikista muista yksittäisistä uhkailusoitoitoista, meitä kaikkia kuitenkin tarvitaan. Yleistystä aina moititaan, mutta ei voi kertoa että kerran näin yhden taksin tekevän niin, kun käytännössä kuitenkin jatkuvasti näen saman asian. Voisin tietenkin loppuun laittaa että ei tietenkään kaikki taksit tee näin. Käsittääkseni kaikki tajuaa sen muutenkin.

HAL9000

Pistän kuvan kilpineen kaikkineen, ei ole ottamani. Nämä tällaiset... >:( >:(
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

eGetin

Antaa Mersun sloganille "Maailma tarvitsee esikuvia" aivan uuden ulottuvuuden - sehän on selkeästi avunhuuto muille autoilijoille joiden täytyisi toimia hyvänä esikuvana että marsukuskitkin kykenisivät mm. parkkeeraamaan korrektisti :)

re2

^^ Kun on noinkin uudenkarhea "mannemersu", niin pitäähän siinä käyttää tuota kahden ruudun taktiikkaa. Etteivät vain eheät kylkilinjat kupristu.

VAG!

Joku ohikulkija oli ilmeisesti huomannut, että invaruutuun pysäköidystä autosta oli puuttunut siihen oikeuttava lupalappu. Kyseinen henkilö oli sitten laittanut "laput" autoon oma-aloitteisesti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011110714712354_uu.shtml

Golfauto

Mä oon jo pitkään ollut sitämieltä, että väärinpysäköityä autoa kuuluisi saada naarmuttaa, potkia, hajottaa, jne... ihan vapaasti kansalaisten. Näissä tapauksissa luonnollisesti vakuutus ei korvaisi vahinkoja. Tietysti tosta vois tulla käytännön ongelmia. Vaikka jos Reiska pieksee pesismailalla auton pakettiin ja sit huomaakin sen olleen oikein pysäköity... no mut kuitenkin kuka uskaltais pysäköidä väärin, jos heti olis kylki mutkalla ja lasit sisässä ;D

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 07.11.11 - klo:13:58
Mä oon jo pitkään ollut sitämieltä, että väärinpysäköityä autoa kuuluisi saada naarmuttaa, potkia, hajottaa, jne... ihan vapaasti kansalaisten. Näissä tapauksissa luonnollisesti vakuutus ei korvaisi vahinkoja. Tietysti tosta vois tulla käytännön ongelmia. Vaikka jos Reiska pieksee pesismailalla auton pakettiin ja sit huomaakin sen olleen oikein pysäköity... no mut kuitenkin kuka uskaltais pysäköidä väärin, jos heti olis kylki mutkalla ja lasit sisässä ;D

Rauhoitu hyvä lapsi, tarvit vielä pitkään vanhempien syliä. Yhtään vammaista ei auta sun potkimiset, päinvastoin.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 07.11.11 - klo:14:56
Rauhoitu hyvä lapsi, tarvit vielä pitkään vanhempien syliä. Yhtään vammaista ei auta sun potkimiset, päinvastoin.

En mä tässä vammaisien oikeuksia ajanutkaan. Koitin vaan nostaa kansantalouden nousuun, kun korjaamot sais lisää töitä ::)

ps. pitäisi sanoa liikuntarajoitteisten

re2

^ Entäpäs ne, muuten tunnolliset kuskit, jotka ihan vilpittömästi ovat epähuomiossa parkkeeranneet väärin? Esim. eivät ole huomanneet kieltomerkkiä tms. Virheitäkin kun sattuu - ilman että niihin liittyy mitään asennevammoja, ylimielisyyttä tai välinpitämättömyyttä kanssaihmisiä sekä asetuksia kohtaan. Olisiko vähän kohtuuton rangaistus?  ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.11.11 - klo:13:53
Joku ohikulkija oli ilmeisesti huomannut, että invaruutuun pysäköidystä autosta oli puuttunut siihen oikeuttava lupalappu. Kyseinen henkilö oli sitten laittanut "laput" autoon oma-aloitteisesti:

Toivottavasti tuo töhrijä saadaan kiinni ja saa kunnon rangaistuksen vandalismistaan. Hiukan pitäisi olla ihmisillä suhteellisuuden tajua. Kumpi on suurempi rikos, invapaikalle pysäköinti vai auton töhriminen spraymaalilla? >:(
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.11.11 - klo:10:32
Toivottavasti tuo töhrijä saadaan kiinni ja saa kunnon rangaistuksen vandalismistaan. Hiukan pitäisi olla ihmisillä suhteellisuuden tajua. Kumpi on suurempi rikos, invapaikalle pysäköinti vai auton töhriminen spraymaalilla? >:(

Onhan tuo melkonen ylilyönti töhrijältä. Jotenkin tuota ehkä ymmärtäisi, jos sama auto olisi jatkuvasti väärinpysäköitynä invapaikalle, mutta ei toki siltikään oikeuttaisi tekoa.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

eGetin

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.11.11 - klo:10:32
Tykkäätkö sinäkin parkkeerata kaupan oven eteen ja invapaikoille? ;D

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Titta Jokisen tukka - 08.11.11 - klo:14:13
Överit Euroshopperista?

Kyseinen tuote ei täytä minimi litrahinta vaatimuksiani. Uskon sen silti humalluttavan rahvaan normi kuluttajan yhtälailla kuin kilpailevat premium tuotteet ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 08.11.11 - klo:13:58
Tykkäätkö sinäkin parkkeerata kaupan oven eteen ja invapaikoille? ;D

En. Täällä kehäkolmosen ulkopuolella harvoin on edes parkkiruuduista pulaa, aika hyvin löytyy paikkoja tarpeeksi läheltä ovea. :) Itse en ole koskaan invapaikoille väärin perustein pysäköineitä mitenkään muistuttanut asiasta, kepposten muodossa ainakaan, mutta periaatteessa minulla ei ole mitään kepposia (muovikäärettä, suklaata, keskari-mikkihiirikuvia tms.) vastaan. Mutta rajansa kaikella, ja minulla se raja menee siinä missä homma rupeaa maksamaan. Muovikääreen saa pois auton ympäriltä puukolla ilman että auto siitä kärsii, suklaakin lähtee tuulilasista kohtuu helposti. Spraymaali sen sijaan... ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Jos et, niin kannattaa hakeutua hoitoon. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.11.11 - klo:14:56
Täällä kehäkolmosen ulkopuolella harvoin on edes parkkiruuduista pulaa, aika hyvin löytyy paikkoja tarpeeksi läheltä ovea. :)

Itse pyrin löytämään paikan riittävän etäältä ovesta, eli kauimmaisesta nurkasta ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.11.11 - klo:16:05
Itse pyrin löytämään paikan riittävän etäältä ovesta, eli kauimmaisesta nurkasta ;)
Joo,en halua minäkään autoani lähellekkään marketin ovea.Ypöyksin kauimmaisessa nurkassa ;D

Juppa

Tämmöinen osui silmiin päivän lehdestä :)

J.Salla

Jos vaan mahdollista niin parkkeeraan aina mahdollisimman rauhalliseen paikkaan, missä saa olla rauhassa eikä muut kolhi. :)
Sharan 2.0 tdi -vm11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy