Moottori koodit ja yhtenäisyydet?

Aloittaja makeee2, 27.02.17 - klo:16:48

« edellinen - seuraava »

makeee2

Olen nyt jonkusen kerran metsästäny moottori tietoja näihin T5. Ekaksikin mistä koneesta löytää että onko moottori axd, bnz, axe vai bpc? Ja samalla mulle ja varmaan monille muillekkin olis kiva tieto että onko 131hp ja 174hp koneessa ero muuta kuin isompi turbo, isommat suuttimet ja ohjelma?  Eli jos näin on niin alakerta ja kansihan pitäis sitten olla samat kaikissa moottori malleissa?

Jultsu

Varustelutarrassa lukee moottorin + vaihteiston koodit, rungon värikoodi, varustekoodit jne jne. Henkilöautoissa se tarra löytyy varapyöräkotelosta, kurkkaa sinne ekana.

Nopea googlaus kertoo että alkupään AXD/AXE moottoreissa ollut samat suuttimetkin, myöhemmin vaihtuneet isompitehoisessa AXEssa toisenlaisiksi. B**-alkuiset moottorit ilmeisesti eri osilla kuin nuo A**.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

makeee2

No sehän tässä vähän onkin ku on axd (kuulema) kone missä on alakerta rikki ja kun kyselee näitä varaosa koneita ja niillä kun ei ole mitään hajua mikä kone on ja runkoakaan ei ole että mistä vois kattoa tietoja. Siksi kysyinkin että onko koneessa tietoja mistä ilmenee minkä mallinen kone on? Ja myyjä kenellä tämä auto on vielä niin puhuskeli että tämä on axd kone ja siihen kävis bnz alaketa. Mutta saahan sitä puhua joten siksi kyselenkin että onko täällä joka tietäis näistä enemmänkin vai pitääkö lähteä korjaamoille/marmorille kyseleen että miten ne menee keskenään.

Jultsu

Moottorikoodi pitäis lukea myös koneen kyljessä tarrassa, mutta on yleensä niin kulahtanut ettei selvää saa. Lähinnä ECUn varaosanumerolla vois saada selville.

Fyysisesti varmasti kaikki vitoskoneiden kannet ja lohkot sopiikin keskenään yhteen, mutta ei se sitä tarkoita etteikö siellä voisi olla sisäisiä eroja. Tuskimpa ainakaan volkkarilla tietävät sanoa yhtään mitään, tuo vaatisi monen tunnin homman kahlata koko ETKA läpi ja vertailla eri varaosakoodeja keskenään ja rakennella listaa eroavaisuuksista/yhteneväisyyksistä.

http://fi.realoem.me/Volkswagen/RDW/TR

Tuolta vaan itse kahlamaan ja vertailemaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TuomasTee

Korjatkaa jos olen väärässä mutta mulla on sellainen käsitys että a-alkuisten vitoskoneiden lohkot ei käy b-alkuisten kanssa ristiin. Vuoden 2007 tienoilla kun moottoreiksi tuli bnz ja bpc, ahtimet vaihtuivat uudempaan sukupolveen ja näissä lohkoon kiinnitettävä öljynkierron laippa on ihan erilainen. Netistä löytyy kuvia mistä voi vertailla.

wille84

Etkan mukaan samoja osia AXD, AXE, BNZ, BPC on lohko, kampura, männät ja kiertokanget.

Kansi AXD AXE on 070103267X ja BNZ BPC 070103267AX liekö sama?

Nokka-akseli on eri (toisessa hiukkassuodatin) AXD AXE 070109101P ja BNZ BPC 070109101Q.

Ps. moottori koodi on stanssattu lohkon kansitasoon laturin viereen.

M_M

Jos on edes kohtalainen varmuus siitä että autossa on sen alkuperäinen moottori, niin voihan sitä koodia kysellä vaikka Bilteman varaosahausta... http://www.biltema.fi/fi/Autoosi-sopivat-varaosat-ja-tarvikkeet/

Tuonne kun tuuppaa rekkarin, niin kertoo mm. valmistenumeron ja moottorikoodin. Luotettavuudesta ei tietysti kattavaa otantaa ole, mutta ainakin kaikista omista VAGgilaisista se on kertonut oikeaa tietoa. Tietysti auton pitää olla myös rekisterissä, eli eihän tuo toimi jos jotain tuontiautoja vaikka parsii ennen myyntiä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy