EGR-vikakoodi P0401 ja vikavalon häilyvä toiminta ihmetyttää edelleenkin

Aloittaja Sepittäjä, 17.02.17 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Siinä mielessä ihmetyttää,että vaikka mitään ei autolle tehdä mutta ajelen vaan, niin edelleen aivan epämääräisellä syklillä tuo vikavalo välillä palaa ja välillä pysyy pimeänä. Näin on ollut jo useiden viikkojen ajan.
Edelleen ihmettely jatkuu, että mistä johtuu ? Ja ihmettelijöitä on kertynyut jo lukuisa joukko tämänkin auton ja asian ympärille.
Kaikkea pikkujuttuja on pinnallisesti pengottu ja tuli ilmi sellainenkin tilanne,että kun otin egr-venttiilin alipainekellon letkun irti sieltä " ei venttiilin päästä" vaan sieltä toisesta päästä ja kokeilin alipaineella, että pitääkö venttiilin kalvo vai vuotaako siitä ????
Paikoillaan oli just kaupasta haetti uusi letku)
Luulin ,kuten monissa vuosien varrella sattuneissa vastaavien alipainekellojen tutkinnassa on käynyt ( turbon kellot, vanhojen virranjakajien kellot yms.)päällepäin saman näköiset ovat osoittautuneet kunnossa ollessaan sellaisiksi,että kellon kalvo pystyy pitämään alipaineen yllä ainakin jonkin aikaa. Mutta nyt ei niin käy, vaan alipaine ei säily hetkeäkään.
Pitäisikö alipaineen säilyä kuvaamallani tavalla vai kuuluuko sen häipyä ? Jos alipaine ei säily , niin miten venttiilin liikkuminen alipaineella sitten oikein tapahtuu ?
Jos syy ailahtelevaan vikavaloon löytyisi tästä kalvoviasta tai jostakin muusta itse egr-venttiilin selkeästi osoitettavissa olevasta viasta, puutteesta, syystä, niin tilannehan alkaisi lähestyä hallintaan saamista. Nyt on käsillä suurta hämmennystä aiheuttava vikavaloshow. Tosin ilotulitusta se ei muistuta, koska sykli on niin harvarytminen. Ilotulitukseen sopivan epämääräinen se kylläkin on. Apuja........ please!
Kertokaa, jotka tiedätte, kiitos !

Jultsu

Venttiiliä ei ilmeisesti ole vielä kokeiltu vaihtaa? Mikä auto ja moottori kyseessä? Onko alipaineen tuotto mitattu ja todettu riittäväksi, sekä tarkistettu KAIKKI alipaineletkut koko järjestelmästä ettei sieltä löydy vuotoja?

Vikakoodi kertoo että EGR:n kautta ei kierrä tarpeeksi ilmaa moottorille asti, eli tämä viittaisi joko jumivaan läppään joka ei aukea tarpeeksi tai sitten alipaineen puutteesta jolloin läppä ei aukea tarpeeksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Venttiiliä ei ole vaihdettu. Auto on golf 1,9 tdi ( ATD) 4motion variant vm. 2005. Alipaineen tuottoa ei ole mitattu.
Alipaineletkut on tarkistettu niin hyvin kuin osataan ja huonon näköiset letkut uusittu mutta ei aivan kaikkia vielä............

Juuri äsken kaveri ajoi sillä vcds- systeemillä koodien luvun ja testiajon. Koodeja tuli nyt p3130 ja p1855 sekä tekstiä : power train data bus.
Pari kertaa ajoi egr venttiilin auki ja kiinni ja totesi ,että " ainakin venttiili toimii,kuten pitääkin ".
Hommassa seuraa nyt koodien " sanoman " ihmettelyä ja mahdollisesti veikkauksia,että mistä kiikastaa ??? Otimme aikalisän ja molemmat tahoillamme selvittelemme asiaa.
Testauksen jälkeen vikavalo ei syttynyt eikä ole syttynyt muutaman kilometrin ajon jälkeenkään...vielä............... Sanon näin , koska en oikein usko,että vukavalo pysyy pimeäni vian aiheuttajaa poistamatta vai voiko näinkin käydä näitten " tietokoneautojen " kanssa.
Tähän tuli nyt lisää haastetta,että mihin nuo nyt havaitut koodit viittaavat ja miten pitäisi hommia jatkaa ?

Jultsu

Suosittelen käyttämään auton optimoinnissa, poistavat samalla egr:n ohjelmallisesti jolloin ei tarvitse enää murehtia sen perään ja säästyneillä diagnosointi/korjauskustannuksilla saa rutkasti lisää tehoa autoon.

Onhan MAF todettu toimivaksi, antaa yli 1000 mg/str arvoja täyskaasulla?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ConD

Lainaa19586/P3130/012592 - EGR System: Regulation Range Exceeded

Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Possible Causes
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) faulty
Exhaust Gas Recirculation (EGR) faulty

Possible Solutions
Check/Replace Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18)
Check Exhaust Gas Recirculation (EGR) faulty

Lainaa16785/P0401/001025 - Exhaust Gas Recirculation (EGR) System: Insufficient Flow Detected

Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Reduced Exhaust Gas Recirculation (EGR)
Reduced Power Output/Engine running rough
Increased Emissions

Possible Causes
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Flow restricted/clogged
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve stuck closed/leaking/faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve faulty
Exhaust Gas Recirculation (EGR) System faulty

Possible Solutions
Check/Clean Exhaust Gas Recirculation (EGR) System
Check/Replace Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve
Check Wiring and/or Connector(s) from/to Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve

Tuo viittaa siihen rikkinäiseen EGR:ään. Jos saat tehtyä alipaineen vain pieneksi hetkeksi, sekunniksi tms., mutta VCDS:n "eestaas"-testi näyttää että jotain siellä tapahtuu, voi kello olla kaput EGR:n päästä. Sitähän kuitenkin ohjataan jatkuvalla alipaineella, ei hetkellisellä mitä VCDS muistaakseni testissä tekee. Uuden letkun tapauksessa uskoisin vielä enempi tuohon kellovikaan etenkin jos olet ulkoisella alipainelähteellä tuon testannut etkä auton omalla.

Tuo MAF tietty pitäisi testata, mutta kun sitä turboa testaillessa kokeiltiin niin mielikuvaksi jäi että sieltä ihan suht järkevää arvoa tuli viime kesänä. Toki sekin on voinut pettää...

Mutta softaus toki on vaihtoehto, jolloin EGR:stä pääsee lopullisesti eroon, toimi se tai ei. Nyt tarina kertoo että Trafikin on autokohtaisen k-arvosäädöksensä peruuttanut niin taas voi huokaista helpotuksesta vanhan savukoneen omistajana :)

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Sepittäjä

Kiitos hyvistä vinkeistä. Jatkamme tutkintaa/testaamista mutta kai tässä on varauduttava egr-venttiilin vaihtoon ja toivoa sen jälkeen parasta. Maf:ia ei ole vielä testattu tässä yhteydessä mutta ehkä ny viikonlopun aikana testaamme senkin.
Tuo softaus tai tulppaus kyllä viehättää ja haluaisin sen tehdä mutta kun olen miettinyt asiaa, niin on tullut ajatus,että kuinka hemmetin kylmäksi tuo auto sitten pakkaskeleillä menee,kun ei se mikkään kovin lämmin ole egr:n kanssakaan ?????
Siksi harkitsen vakavasti käytetyn mutta kunnossa olevana toisesta autosta irrotetun egr:n testaamista ja jos sillä homma tässä vaiheessa hoituu, niin ajelen menemään ja odottelen egr:n seuraavaa tökkimiskertaa.
Palaan kyllä nöillä palstoilla asiaan kun muutosta ilmenee

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Väliaikatietoa tässä vaihtoventtiiliä odotellessa. Ainoa viime päivinä muutaman kerran toteutunut toiminnan samankaltaisuus/toistuvuus on ollut siinä,että kun nyt pakkasella kylmällä autolla lähden liikkeele, niin vikavalo näyttää pysyvän pimeänä kunnes auto hiukan ( ei normaalilämpöön saakka) lämpenee, niin valo syttyy ja palaa ainakin " hyvän tovin " kunnes saattaa sammua jo ajon aikana tai usein vasta seuraavana aamuna.................jos paloi illalla kun auton sammutin, niin palaa aamullakin  kylmässä autossa hetken ja sitten sammuu,kuten edellä kerroin. Ja kierre tuntuu jatkuvan. Kertooko tämä tuorein " päivitys" jotain teille, jotka tiedätte ?
Tähtään joka tapauksessa toisen venttiilin kokeiluun ja sitä kautta johtopäätöksiin...................

Sepittäjä

No minäpä päivitän lisää. Nyt on mennyt 3 kokonaista päivää niin, että normaaliajossa vikavalo ei ole syttynyt kertaakaan ja auto tuntuu toimivan aivan normaalisti. Mitää " remppaa " ei ole tehty. Silloin melko pian valon Sytyttyä ja sammuttua,sytyttyä ja sammuttua jne... vaihdoin pari-kolme alipaineletkua niitä huonoimman näköisiä mutta valo ei pysyvästi silloin jäänyt pimeäksi vaan nyt vasta monen päivän kuluttua,kun mitään ei tehty.
Mistähän tämä mahtaa kertoa ja onko ennuste,että kyllä valo pian palaa taas ???? Mutta saattoi se jäädä pelittämäänkin,vai ????
Koodien luvun yhteydessä ( valo siis paloi silloin ) tuli aikaisemmin mainittujen vikakoodien lisäksi teksti . POWER TRAIN DATA BUS ja mistä tämä sitten mahtaa kertoa ja mitä ja miten korjataan ?
Nyt vikavalo on siis pysynyt pimeänä jo 3 päivää..........................

Tsiber

Tää jäi nyt tänne roikkumaan eikä vastausta saatu, mutta mun vahva veikkaus on egr jäähdytin joka hapettuu sisältä ja sen takia aina välillä antaa vikakoodin ja välillä ei. Uusi egr jäähdytin tilalle 400e saksasta tai sitten ohjelmoi egr.n pois käytöstä noin 100e.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy