Se vilkkuva punainen merkkivalo golfissa kuskin oven lukitsinnapin vieressä

Aloittaja Sepittäjä, 15.02.17 - klo:07:34

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Hei, kertokaa nyt ihan selkokielellä, mistä se valo ilmoittaa silloin kun se vilkkuu ?
Tämä hassun tuntuinen kysymys juontaa juurensa siitä,että joku palstoilla kirjoitti,että sillä valolla ei ole mitään tekemistä varashälyttimen kanssa ja kun olen ymmärtänyt että vilkuttelu kertoisi juuri siitä,että varashälytin on naktivoitu. Olenko ymmärtänyt väärin. Ja jos /kun perusvarusteisessa 4.koppasessa on varashälytin aktivoitu, niin  milloin se laikeaa ja mitä silloin tapahtuu ja mistä melu tulee ?
Yksinkertaisia ja varmaan hassunkin tuntuisia kysymyksiä mutta kun en ole varma asioista, niin suuntaan kyselyn niille, jotka tietävt. Toivon perusteellista selvittelyä aiheesta. Kiitos!

Turbokiisseli

Valo löytyy myös autoista, joissa ei ole varashälytintä eli valo ilmoittaa vain sen, että ovet ovat lukossa ja on ehkä joskus hämännyt nistejä luulemaan, että autossa on hälytin. Helpoin tapa todeta onko hälytintä vai ei on etsiä kuskin B-pilarin juuresta nappia sisätutkalle. Jos sitä ei ole, ei autossa 99% todennäköisyydellä ole myöskään tehdashälytintä.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 15.02.17 - klo:07:34
Hei, kertokaa nyt ihan selkokielellä, mistä se valo ilmoittaa silloin kun se vilkkuu ?
Tämä hassun tuntuinen kysymys juontaa juurensa siitä,että joku palstoilla kirjoitti,että sillä valolla ei ole mitään tekemistä varashälyttimen kanssa ja kun olen ymmärtänyt että vilkuttelu kertoisi juuri siitä,että varashälytin on naktivoitu. Olenko ymmärtänyt väärin. Ja jos /kun perusvarusteisessa 4.koppasessa on varashälytin aktivoitu, niin  milloin se laikeaa ja mitä silloin tapahtuu ja mistä melu tulee ?
Yksinkertaisia ja varmaan hassunkin tuntuisia kysymyksiä mutta kun en ole varma asioista, niin suuntaan kyselyn niille, jotka tietävt. Toivon perusteellista selvittelyä aiheesta. Kiitos!
Olen hieman eri mieltä Turbokiisseli nimimerkin kanssa.
2003 mallin Trendline joka oli mulla, vilkutti valoa jos ovet lukitsi kerran. se on merkki siitä että hälytin on aktivoitu, eikä sisäkahvoista saa ovia auki. jos painaa kaksi kertaa lukitusnappia, ovet saa sisäpuolen kahvoista auki (ns. turvalukitus, jos joku on auton sisällä).
En tiennyt että autossani oli minkäänlaista hälytintä, mutta asia ilmeni pari kertaa näin:
niin kaukaa ovet auki kaukosäätimellä kun sai, ja 30sek sisällä on päästävä auton sisään. ekan kerran auto rupesi ulvomaan kun juuri samaan aikaan kun se automaatti uudelleen lukitus meni päälle, avasin oven. auto huusi kuin palosireeni. helppo testata omasta neloskoppaisesta, onko jonkinlaista hälytintä :)
omassa siis ei ollut sisätilan tutkaa, eli ns. parempaa hälytintä.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

panu

#3
Ilman varashälytintä olevissa merkkivalo kertoo, että keskuslukitus on takalukossa eikä ovia saa sisäpuolelta auki. Tarkoituksena estää varkaiden sisäänpääsy avoimen tai rikotun ikkunan kautta. Murronestotoiminto menee päälle pienellä viiveellä lukituksen jälkeen.
Tehdashälytin käyttää hälytykseen jaksottaista tööttäilyä auton omalla torvella ja tietysti hätävilkkuja. Alkupään Golf IV/Bora hälytin oli varustepakettina kaukosäädön ja ajotietokoneen kanssa. Joinakin vuosina jopa vakiona Suomi-autoissa. Hämärä muistikuva ettei sisätutkan poiskytkentänappia välttämättä ollut kaikissa hälyttimissä, mutta eipä tainnut silloin olla sisätutkaakaan...

Muistaakseni hälyttimen sai laukemaan myös sillä, että laittoi ovet sisäpuolelta lukkoon ja känsi virrat päälle.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Sepittäjä

No nyt se valo meni kokonaan pimeäksi eilen illalla,kun oli vesikelin jälkeen pakastunut pakkasen puolelle. Ovet kyllä saan lukkoon joko takaluukun lukosta tai kuskin ovesta ja varmaan matkustajan ovestakin mutta punavalo ei enää alkanut vilkkumaan mistään lukituspisteestä ( ei syys syttynytkään ). Mistähän tämä kertoo ????

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 19.02.17 - klo:06:32
No nyt se valo meni kokonaan pimeäksi eilen illalla,kun oli vesikelin jälkeen pakastunut pakkasen puolelle. Ovet kyllä saan lukkoon joko takaluukun lukosta tai kuskin ovesta ja varmaan matkustajan ovestakin mutta punavalo ei enää alkanut vilkkumaan mistään lukituspisteestä ( ei syys syttynytkään ). Mistähän tämä kertoo ????
tarkista ensimmäisenä nyt se, että menet auton sisälle ja lukitset ovet kuskin ovesta (ikkuna auki). kokeile aukaista sisäkahvasta ovi. jos aukeaa, niin se kertoo siitä on turvalukitustoiminto käytössä.
hyvinkin todennäköistä että liittyy jotenkin mikrokytkinongelmiin:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461-MKIV-door-locks-explained-why-you-re-having-problems!!!-(

noiden lukkomoduulien kanssa tulee jossain vaiheessa auton elinkaarta varmasti vikaa.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Sepittäjä

No tein työtä käskettyä eli juuri niin kuin ohje oli. Menin autoon ikkuna auki vaikka autossa onkin käsinveivattavat ikkunannostimet, napsautin ovet kuskin oven napista lukkoon, kaikki ovet menivät lukkoon äänistä päätellen. Yritin avata ovenkahvasta oven, lukot napsahtivat auki kaikista ovista mutta ovi ei auennut eka vetäisyllä. Kun vetäisin toisen kerran kahvasta, niin ovi aukesi............. Tein saman proseduurin muutaman kerran ja aina tapahtui samat jutut. Kokeilin tuon homman ikkunat auki ja ikkunat kiinni. Ei vaikutusta mutta ei varmaan pitänytkään olla,kun on nuo veivattavat eikä sähkötoimiset.

Mitä tämä nyt sitten loppujen lopuksi kertoo, niin en tiedä mutta mielenkiintoista tämä on näitten vw-lukkojen kanssa.
Olen kyllä tietoinen ,että ajan myötä tulee noita lukkolaiteongelmia ja silloin lienevät kyseessä epävarmasti toimivat tai lopullisesti sipanneet mikrot ja/tai murtuneet juotokset lukkolaitteen sisällä............
Mulla on kyllä hyllyssä parikin käytettetyä lukkolaitetta, jotka olen hommannut siinä uskossa,että toimivia niitten pitäisi olla. Mitenkähän niitten mahdollisen toimintakunnon vois pöydällä testata ?

Ja mitäkö seuraavaksi tekisin .????? Niinpä ???? Saa ehdottaa, kiitos vaan !!!!

panu

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 20.02.17 - klo:13:45
Yritin avata ovenkahvasta oven, lukot napsahtivat auki kaikista ovista mutta ovi ei auennut eka vetäisyllä. Kun vetäisin toisen kerran kahvasta, niin ovi aukesi
Noin sen kuuluukin aueta silloin kun ei ole takalukossa. Ekalla vedolla lukko auki ja nuppi ylös (jos on) ja vasta toisella aukeaa ovi.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Sepittäjä

Just noin se toimi.
Mutta jotta ihmettelemistä riittäisi, niin voin kertoa, että tänään kovan pakkasen päivänä kun sain kaikkien ovien lukot sulaksi , niin pikku-punainen alkoi taas pelittämään,kuten jonkin aikaa sitten,että se alkaa vilkkumaan takaluukun ja matkustajan oven lukosta mutta ei kuskin lukosta.
Lukot toimivat avaimella normaalisti kaikista käyttöpisteistä ( joissa luikkopesä avainta varten on ).
Ihan aikaisempi tilanne on palannut vaikka mitään remppaa ei ole tehty.................
Tilannetta seurataan ja voishan sitä rempatakin kun vois olla varma,että missä " pelleilyn " syy piilee ?
Saa sanoa, kiitos !

Jultsu

Kai minäkin vedän yhden rivin lottoa ja totean että:

Se valo syttyy vilkkumaan silloin kun auton mukavuusboksin mielestä kaikki ovet ja luukut ovat kiinni. Jos jokin ovi tai luukku kertoo olevansa auki niin tuo vale-varashälytin ei syty vilkkumaan eikä auton ovet myöskään mene ns.takalukkoon. Jos ovet on takalukossa niin niiden pitäisi lukittautua uudestaan 30s kuluttua kaukosäätimen avauskäskystä jos mitään ovea ei avata. Jos kaukolukitset auton silloin kun yksi ovi on auki ja painat sen jälkeen avauspainiketta, ne ovet jotka olivat äsken lukittuna eivät mene uudelleen lukkoon 30s kuluttua. Kulahtaneet ja kenkkuilevat mikrokytkimet oireilevat juuri tuolla tavalla ailahtelevasti, välillä toimivat ihan ok ja välillä näyttävät ihan mitä sattuu jolloin vianetsintäkin hankaloituu kun mitään logiikkaa ei ole havaittavissa.

Diagnostiikkaohjelman avulla saat selvitettyä että mitä kukin ovi/luukku sanoo asennostaan ja vaihtuuko se tieto myös avatessa/suljettaessa. Huomaa että myös konepellillä on mikrokytkin joka voi olla ongelman juurisyy.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Huomenta !
Kiva,kun lottoajia löytyy. Jultsun perustelut ja olettamukset vaikuttavat kyllä ihan meikäläisenkin vanhaan maallikko-talonpoikaisjärkeen käyvältä ja tuntuu hyvinkin uskottavalta,että kulahtaneet mikrikytkimet voisivat tehdä tuota.
Tilanteen kanssa pärjään kyllä ainakin niin kauan kun saan kaikki ovet lukkoon edes jostakin lukituspisteestä mutta olishan se mukava saada lukitukset ja pikkuvilkku toimimaan ,kuten kuuluukin toimia.
Mainittakoon ,että autossani ei ole kaukolukitustakaan. Jälkiasennussetti on kyllä odottamassa asennusta, joka varmaan tässä kevään mittaan tullaan tekemään.
Olen katsellut tuolta yuotubesta joitakin videoita näitten lukkolaitteitten remppahommista. Selkeitä,hyviä videoita on ainakin osa. Niitten mukaisesti vois vaikka yrittää korjata jotakin lukkolaitetta ja vaihtaa uusia noita  mikroja ,  KUN VAAN SAIS VINKKIÃ,,,ETTÃ,,,MISTÃ,, SOPIVIA MIKROJA VOIS HANKKIA.
Voisin ajatella kokeilla remppaa, koska mulla on hyllyssä parikin varalukkolaitetta, jotka olen hankkinut siltä pohjalta,että myyjä väitti niitten olevan kunnossa. Haluaisin kuitenkin varmistaa niitten kunnon ennenkuin asennan niitä autoon. Onko kenelläkään mitään " hyvää kikkaa", miten pöydällä olevan lukkolaitteen vois testata ?????

Hyvä muistutus tuo, että konepellin kytkinkin voi olla syntipukkina. Jotenkin kylläkin tuntuu,että ovien jutuissa se syy on koska niitten käytön kautta ( tai itsestään ) muutoksia lukitusasioissa tapahtuu ilman ,että konepeltiä availlaan lainkaan. Mutta enpä noista tiedä........mutta haluaisin oppia..............ja siksi kyselen.

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 22.02.17 - klo:07:42
Huomenta !
Kiva,kun lottoajia löytyy. Jultsun perustelut ja olettamukset vaikuttavat kyllä ihan meikäläisenkin vanhaan maallikko-talonpoikaisjärkeen käyvältä ja tuntuu hyvinkin uskottavalta,että kulahtaneet mikrikytkimet voisivat tehdä tuota.
Tilanteen kanssa pärjään kyllä ainakin niin kauan kun saan kaikki ovet lukkoon edes jostakin lukituspisteestä mutta olishan se mukava saada lukitukset ja pikkuvilkku toimimaan ,kuten kuuluukin toimia.
Mainittakoon ,että autossani ei ole kaukolukitustakaan. Jälkiasennussetti on kyllä odottamassa asennusta, joka varmaan tässä kevään mittaan tullaan tekemään.
Olen katsellut tuolta yuotubesta joitakin videoita näitten lukkolaitteitten remppahommista. Selkeitä,hyviä videoita on ainakin osa. Niitten mukaisesti vois vaikka yrittää korjata jotakin lukkolaitetta ja vaihtaa uusia noita  mikroja ,  KUN VAAN SAIS VINKKIÃ,,,ETTÃ,,,MISTÃ,, SOPIVIA MIKROJA VOIS HANKKIA.
Voisin ajatella kokeilla remppaa, koska mulla on hyllyssä parikin varalukkolaitetta, jotka olen hankkinut siltä pohjalta,että myyjä väitti niitten olevan kunnossa. Haluaisin kuitenkin varmistaa niitten kunnon ennenkuin asennan niitä autoon. Onko kenelläkään mitään " hyvää kikkaa", miten pöydällä olevan lukkolaitteen vois testata ?????

Hyvä muistutus tuo, että konepellin kytkinkin voi olla syntipukkina. Jotenkin kylläkin tuntuu,että ovien jutuissa se syy on koska niitten käytön kautta ( tai itsestään ) muutoksia lukitusasioissa tapahtuu ilman ,että konepeltiä availlaan lainkaan. Mutta enpä noista tiedä........mutta haluaisin oppia..............ja siksi kyselen.
Mä kokeilin vaihtaa vanhan lukkolaitteen yhteyteen sen mikron, joka haistelee lukon kynnen asentoa. maksoin 20e oppirahan, koska identtistä kulutusta kestävää ei löytynyt, 2vkoa kesti toiminnassa se.
Ainut kikka minkä keksisin tuohon vanhojen lukkomoduulien testaukseen, on ottaa sen kansi auki, ja yleismittarin "piipillä" testata miten sähkö johtaa kun jonkin kytkimen painaa on/off. Piipin avulla ei saa sinänsä mitään rikottuakaan kun ei ole lukkomoduuli sähköissä autossa kiinni.

nykyistä kuskin oven lukkomoduulia voi myös testata siten, että kun avaat oven, kuuluuko bensapumpun surahdus vai ei. jos ei, mikrokytkimissä jotain vikaa.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Sepittäjä

Kiitos taas lisävinkeistä. Niitä tarvitaankin nyt. Noinhan vois kylläkin  mikrojen toimintaa testata ja taidanpa niin tehdäkin jossain vaiheessa.
Tuo bensappumpun surahdus........... ????? Pitäiskö sen kuulua myös tässä minun dieselissä ?
Seurailen tilanne ja toivon lisää mielipiteitä tai tietoa toimivista " lääkkeistä "

ptrs57

luulis että polttoainepumpun pitää kerätä paineet myös dieselautossa? jos surahdusta ei kuulu kun avaat oven, testaa kuuluuko se kun laitat avaimen virtalukkoon ja väännät hitaasti ensin sähköt päälle.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Jultsu

Jos auto on PD-diesel niin avainta virtalukossa kääntämällä se tankin siirtopumppu käynnistyy pariksi sekunniksi. Oven avaaminen ei tee yhtään mitään.

Jos haluat saada asiaan selvyyden ja mahdollisesti jopa korjattuakin tämän vian, lainaa tai osta VCDS niin pääset katsomaan mitä siellä ovien lukoissa tapahtuu. Kaikki muu omin päin tehtävä diagnosointi/kokeilu/mittaus/elvytys/ranetus on vain ajan (ja mahdollisesti myös rahankin) haaskuuta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

panu

Hehkutus taitaa kuitenkin alkaa jo ovenavauksesta? Ainakin 3-kopan esikammiodieseleissä kehuttiin olevan näin... Mutta sitäkin voi olla vaikea havainnoida ilman VCDS:ää, kun ei sytytä merkkivaloa ennen kuin virta-avainta kääntäessä.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Juliuz

#16
Ebaysta saa noita koko lukkolaitteita hyvinkin edullisesti, itse tilasin juuri kuskin oveen. 10 päivää kesti tulla postiin.
http://www.ebay.co.uk/itm/180404311780?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Omassa golfissa ei syty ovivalot kun aukaisee kuskinoven, tai kuskin puoleisen takaoven. Myös lukot saattaa napsua ajossa, eli lukitusääni kuuluu mutta ovet ei kuitenkaan mene lukkoon. Ovet saattaa myös napsahtaa lukkoon vaikka avaimet virtalukossa. Se punainen valo vilkkuu aina omassa autossa, kun lukitsee ovet kaukosäätimellä.
Toivottavasti tulee kuntoon tuolla lukkomoduulin vaihdolla, todella ärsyttävä vika, varsinkin kun vain yksi avain.
Ja bensapumppu kyllä hurahtaa kuskin oven avatessa, jos auto on seisonut hetken.

Omituista kyllä, testeri antaa täsmälleen samanlaisen vikakoodin kaikkiin neljään oveen:



Sepittäjä

Ihan vaan väliaikatietoja ja tuore päivitys tästä vilkkuvalojutusta. Neuvot ovat ihan " jees" ja niitten mukaan olisi mahdollista edetäkin.

Autohan on 1,9 tdi ( ATD) moottorityypillä varustettu helmikuussa 2005 valmistettu golf variant 4motion, jossa käsiveiveillä ikkunat,ei kaukolukitusta jne.......... moottori on tuo pumppusuutintyyppi.
Mulla on hyllyssä 2 kpl kunnossaolevaksi väitettyä kuskin noven lukkolaitetta, joita voin kokeilla,kunhan niin päätän. Jos päätän. Ne voin toki yleismittärilla " piipittää" jossain vaiheessa ennen paikoilleen asentamista.

Haluan kuitenkin toistaiseksi seurailla,kuinka usein ja missä olosuhteissa auto omia aikojaan muuttelee lukituksen ja pikkupunaisen käyttäytymistä Tähän mennessä muutoksia on tapahtunut mielestäni epämääräisesti.........siis,että välillä vilkuttaa (kuten pitääkin ) ja välillä ei vilkuta.

Käytönnässä häiriö ja puute on " kenkkumainen " mutta ei kauhean merkittävä kuitenkaan, niin kauan kuin saan ovet lukkoon jostakin lukituspisteestä avaimella ( sitä kaukolukitusta kun ei ole) ja useimmiten pikkupunainenkin alkaa vilkuttamaan jostakin pisteestä lukittaessa ja varsin usein vilkuttaa aina kun lukitsen takaluukusta tai matkustajan ovesta mutta EI VILKUTA KOSKAAN,kun lukitsen kuskin ovesta.

Tämän asian seuraaminen ja mahdollinen lopullinen ratkaisupyrkimys on enemmän teknistä uteliaisuutta kuin hemmetin merkittävän toimintahäiriön poistamista.

Nyt kun olen lähes vuoden verran omistanut tämän auton ja tutustunut mm. näillä palstoilla näitten lukko-ongelmiin, niin olen kyllä sitä mieltä,että ongelma on hemmetin laaja, jopa niin laajasti esiintyvä,että tekisi mieli väittää lukkolaitteissa olevan jotain suunnittelu-tai valmistusvirhevikaa olemassa. Ovatko mikrot liian heppoiset pitäaikaiseen kovaan käyttöön ? Vai ovatko juotokset tehty liian kovalla, helposti murtuvalla tinalla.

Olis hyvin kiinnostavaa päästä tekemään luotettava lopputoteamus,että " tuossahan se syy oli ", mutta tuleeko onnistumaan vai jääkö ikuiseksi mysteerioksi ?

rs fabia 1

Lukkopesän microkytkimien  testaus helppoa ihan pelkällä avaimen käännöllä.
Eli lukkolaitteen sisällä on omat kytkimensä niin avaussunntaan kuin lukitussuuntaan. Kun avainta kääntää varoen niin lukon sähköisen moottorin pitäisi ns vetää itse lukko auki tai kiinni riippuen tietty suunnasta. Sikäli mikrokytkin on rikki niin tuntuma on hyvinkin sanosinko mekaaninen.
Helpoiten tuon eron huomaa silloin jos vain toinen suunta on rikki.

Sikäli oven ns asentotunnistin pimeenä niin yleisiä oireita on että ovien alareunassa olevat varoitus/kuralätäkkövalot tms ei pala.
Ja kuten edellä jo todettu yleismittarilla piippaaminen lukolaitteen piirilevy lävitse kertoo että sekä mikrokytkin että johtimet ovat ehjät.
Aikanaan kuskin lukko alkoi  reistamaan ja syynä oli että piirilevyllä ollut johdin oli varissut ajansaaton mukana pois....
Juottelin ohuet johdonpätkät noiden tilalle ja jälleen lukko alkoi toimimaan  8)

Mitä olen näitä netissä olevia varaosaliikkeitä käynyt lävitse niin taitavat uusien tarvikelukkolaitteiden hinnat lähtevän noin 40Eurosta ylöspäin. Ebayn ns kiinalukkojen toimivuudesta ei omakohtaisia kokemuksia.
Tämä sillä että hommaa tuossa on jonkin verran ja itse olen niin laiska nykyään että ihan katsomisen ja piippaamisen takia en lähtisi moiseen sikäli ei olisi valmiina toimivaa uutta lukkoa tai noita microkytkimiä.
Sikäli purkuosaan päätyisin koittaisin katsoa purkureilta ihan viimeisiä 4 korisia farmarimallin autoja joista saisi mahdollisemman tuoreen lukon. Ruotsissa toimivilla purkureilla on ollut ihan ok hintoja lähetyskuluineen verrattuna Suomi purkureiden pyynteihin.

Ja hei kannattaa katsoa millä varaosanumerolla nuo lukot on koska osassa on toi keskuslukitus/turvalukitus
Ja osassa sitten ei ole!





Juliuz

Ilmeisesti tuo oven asentotunnistinkin on samassa paketissa lukkomoduulin kanssa? Ja varaosanumeron pystynee selvittämään vain ottamalla vanhan lukon pois?





rs fabia 1

Microkytkimiä ei ole saatavilla , Laakkoselta,Veholta,tms eli noille ei ole virallista varaosanumeroa olemassa heillä.
Eli paikallisesta sähkökomponentteja myyvistä kaupoista  kysellä.
Esim täältä...
http://www.elektori.com/

Tai vastaavista liikkeistä.

Itselle on vuosien saatossa muutamasta Vag konsernin lukosta jäänyt noita kytkimiä laatikkoon  eikä päällepäin niissä ole eroja oli sitten kyse ensimmäisitä  1997 valmistetuista iv korisen golffin tai 2013 Mallin transportterin lukon kytkimistä.
Eli sikäli VAG konsernin kulkineissa meinaa pysyä niin näitä on hyvä olla jemmassa kun joskus ne hajoaa kuitenkin!  ;)





Sepittäjä

Nyt kun vielä sais jotenkin tietää, millä numerolla tai mitoilla noita mikrokytkimiä voisi etsiä tai jopa tiolata, niin tämähän alkaisi näyttämään jo kohtuulliselta.
" Meikäläisellä" ei ole tuo itsevarmuus kovin korkealla tasolla näitten komponenttien suhteen eli epävarmuutta tunnen edelleen siitä, että miten voin olla varma, milloin mikro on vaihtokunnossa ?

Täkkä hetkellä autossa edelleen toimii lukituksen kanssa kaikki muu,niinkuin käsittääkseni pitääkin toimia mutta se kuskin oven pikkuvilkku ei siitä kuskin oven lukitsemisesta syty, vaikka tmatkustajan ovesta ja takaluukusta lukittaessa se syttyy. Ns. " kuravalot" toimivat kyllä, samoin sisävalot. Autssa ei ole kaukolukitusta eikä sähkötoimisia ikkunoita.
Onkohan tämän pikkuongelman syynä viallinen mikrokytkin vai johtokatkoa vai mikähän syynä mahtaa olla ? Eikös sen  " pikkupuinaisen " vilkuttajan pitäisi kuitenkin syttyä kuskin ovestakin ?

Sepittäjä

Hei....yksi uusi pikkuhavainto punaisen vilkkuvalon käyttäytymisessä.
Valo vilahtaa TOSI VÃ,,HÃ,,N mutta vilahtaa kuitenkin myös kuskin ovesta avaimella lukittaessa. Välähdys on niin vaatimaton ja nopea,että tilannetta on seurattava tarkasti, jos aikoo välähdyksen havaita.
Kertooko tämä tietäjille jotain uutta asiasta ?

Sepittäjä

Hei, selailin vanhoja kirjoituksia ja tuli vastaan tämäkin viestiketsu vuosien takaa. Halusin herätellä tätä asiaa uudelleen esille,koska minulla on edelleen sama Golffi ja molempien etuovien lukkolaitteet on vaihdettu uusiin. Tuo " pikkupunainen vilkkuvalo " kuskin oven lukitusnapin vieressä alkoi taas noin viikko sitten temppuilemaan ja välillä toimii,kuten pitääkin mutta välillä jää pimeäksi,vaikka ovet lukitaan. Jonkin ajan kuluttua valo toimii taas ja tovin päästä taas jää pimeäksi....... Missä hemmetissä se syy tähän temppuiluun oikein piileekään ? Saa auttaa taas, kiitos !

Sepittäjä

Nyt vaikuttaa siltä,että pääsin ongelman aiheuttajan jäljille,kun ääsin pikkupakkaailla testaamaan valon käyttäytymistä. Kun tuli pikku pakkanen, niin valo lakkasai toimimasta. Kun lämmitin kuskin puolen takaovea molemmin puolin kuumailmapuhaltimella valon toiminta palautui normaaliksi sen jälkeen., Samaan aikaan,kun valo oli pimeän' myös takaovan lukitusnappi pysyi alhaalla ja ovi lukossa vaikka muut lukot toimivat normaalisti.
Nyt kun joku tietävä kertoisi,mikä tuolla takaoven sisuskaluissa on niin märkänä,että se jäätyy ja aiheuttaa lukon jumiutumisen ja vilkkuvalon jäämisen pimeäksi. Mielestäni olen aivan varma,että syy piilee vasemman takaoven sisuksissa.

Tos®

Luultavasti se takaovi ei mene takalukkoon. Laita ovet kaukosäätimellä lukkoon (tai ikkuna auki ja sisäkautta avaimella kääntäen) istu sisällä ja testaa pääsetkö pois autosta silloin kun valo ei vilku?
Toinen vaihtoehto on avata kaikki ikkunat ja testata ovi kerrallaan aukeaako ne sisäkahvasta vai ei...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sepittäjä

Kiitos, kiva kun saan tukea, jota tässä todella tarvitsenkin.Autossa ei ole kaukosäätötoimintoja lainkaan, vaan manuaalinen avaimella lukitus(keskuslukitus tosin). Olen tullut testanneeksi tuon kyseisen ongelmaoven avautumisensisäpuolen kahvasta useita kertoja, kun pikkuvalo on ollut pimeänä, eikä ovi avaudu sisäpuolelta, vaikka muut ovet ovat auki. Muitten ovien avautumista sisäpuolen kahvasta en ole tullut testanneeksi. Rsim.tänään, kun oli koko päivän plussa-asteita, niin ei minkään oven eikä pikkuvalon toiminnoissa ollut minkäänlaisia ongelmia ja kokeilin asian monta kertaa tänään.Myös pikkuvalo toimi,kuten pitääkin. Olen kuitenkin lähes varma,että kun taas tulee pikku pakkanen, niin tuo takaovi jumiutuu ja
 pikkuvalo lopetta
a vilkutta
mis
en......

Tos®

Ei siellä lukkolaitteen mikrokytkimien tinauksessa paljoa säröä tarvitse olla, ettei ne toimi oikein.
Pakkasella kutistuu ja kontakti huonontuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sepittäjä

Tästä on helppo olla samaa mieltä, että juuri näin saattaa aika useinkin olla noitten tinausten kanssa, kyllä vaan !!!
Tiedämmekö me nyt oireitten perusteella, että minkä oven tinauksissa se ongelma tällä kertaa tässä minun autossani mahtaa olla ? Arvuuttelen tätä siksi,koska minulla ei ole kytkentäkaaviomielessä mitään käsitystä siitä,minkä oven impulssin puute ( tinauksen löysyys)tuon vilkkuvalon pimenemisen aiheuttaa ja samalla jumittaa sen kuskin puoleisen takaoven lukon toiminnan ? Onko todennäköistä,että ongelma on juuri kyseisen takaoven lukkolaitteen tinauksissa ?
Ihan vaan oheistietona,että molempiin etuoviin on hiljattain vaihdettu uudet lukkolaitteet.
Jos ongelman esiintyminen liittyy pakkasiin,kuten näyttää olevan, niin pianhan on taas monta kuukautta kestävä jakso,jonka aikana pakkanen ei ole ongelmia sytyttelemässä,joten ei varmaan kannata isoihin remontteihin kiirehtiä ja harvoinhan tuota takaovea tässä pakettiautoksi muokatussa Golfissa on tarvis käyttää. Enempi,kuin takaovan kiinni jumiutuminen, ottaa päähän tuon vilkkuvalon pimeneminen.........Mutta kyllä tämän kanssa toistaiseksi vielä pärjäillään ainakin jotenkuten. Kiitos taas jelppaamisesta.

Tos®

Oon yhden boran lukkolaitteen korjannut tinaamalla, ei se rakettitiedettä ole - mutta jos halvalla saa uuden lukkolaitteen takaoveenkin, pääsee helpommalla
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy