B9 kummallisuuksia - ei välttämättä vikoja

Aloittaja ITbites, 10.02.17 - klo:11:01

« edellinen - seuraava »

jjaaskel

Itse kyselin softapäivityksen yhteydessä tuota autolukitsen poistoa -17 a4sen, mutta ei kuulemma onnistunut kun tehdas ei ole antanut ohjeita siihen.

Oisko jollakin Tren seudulla mahdollista tehdä tota pikkukorvausta vastaan? :)

Disabled Gekko

Lainaus käyttäjältä: th - 09.11.19 - klo:10:05
Tuon takaovien aukeamisen määrittää mielestäni se onko sytytysvirta päällä tai moottori käynnissä.
Mikäli avaan sammutetun auton kuskin oven, niin muutkin ovat saa sen jälkeen auki. Mikäli auto on käynnissä tai sytytysvirta päällä, niin muut ovet eivät avaudu.

Kyllä mulla lähes aina aukeaa takaovet pelkääjänkin oven aukaistaessa vaikka moottori olisi käynnissä. Nyt en vaan enää tiedä kumpi on oikein eli pitäisikö niiden aueta vai ei?

Voiko jollain MMI:n asetuksilla olla tuohon vaikutusta?

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: jjaaskel - 10.11.19 - klo:23:14
Itse kyselin softapäivityksen yhteydessä tuota autolukitsen poistoa -17 a4sen, mutta ei kuulemma onnistunut kun tehdas ei ole antanut ohjeita siihen.

Oisko jollakin Tren seudulla mahdollista tehdä tota pikkukorvausta vastaan? :)
Hankin vähä aika sitten OBDElevenin just tommosten ärsyttävyyksien pois koodaamiseen. Kannattava ostos hintaansa nähden. Automaattilukituksen poisto käy helposti vaikka näin:
Automatic lock over 15 km/h
Control unit 46 -> Long coding -> automatic_lock -> not active

b1mpo

Eikö noita tuollasia saa autosta käsin muutettua? Oon luullut aivan itsestäänselvyydeksi tänä päivänä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tpu

Aiemmin sai ja varmaan edelleenkin saa osassa Audeja, mutta jostain syystä tästä B9 A4:sta (ja A5:sta) se asetus oli poistunut valikosta. Esim. uutta Audi A3:sta kävin kokeilemassa ja siellä se valinta on edelleen asetusvalikossa.

Ohikulkija

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 11.11.19 - klo:15:13
Hankin vähä aika sitten OBDElevenin just tommosten ärsyttävyyksien pois koodaamiseen. Kannattava ostos hintaansa nähden. Automaattilukituksen poisto käy helposti vaikka näin:
Automatic lock over 15 km/h
Control unit 46 -> Long coding -> automatic_lock -> not active

Ja Pro versiossa on valmisohjelma, jolla saa MMI- näyttöön valintaruksin josta voi ruksia halutun toiminnon.

Kotkis

Hommasin A4 allroadin, 120kW TDI, s tronic, vm. -18. Muutama erikoi/laisuus verrattuna edelliseen v. -16 A6:een:

- Auto Hold ei pysy päällä. Kun sammuttaa auton ja lähtee seuraavan kerran liikkeelle, ei Auto Hold ole päällä, vaan se täytyy laittaa nappulasta uudestaan.
- Käsijarru ei mene automaattisesti päälle. A6:ssa meni auto sammutettaessa, Auto Holdin ollessa käytössä, käsijarru automaattisesti päälle.
- Efficiency-tilassa vaihdesymboli ei uudelleenkäynnistyksen jälkeen ole enää 'E', vaan normaali 'D'. Siis jos lopetan ajon efficiency-tilassa ja lähden seuraavan kerran liikkeelle, näyttää mittaristo 'D'-tilaa. Sen alla lukee kyllä "efficiency". Onko vaihteisto silloin efficiency-tilassa vai ei?

Ovatko nämä ominaisuuksia?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 23.03.20 - klo:23:48
Hommasin A4 allroadin, 120kW TDI, s tronic, vm. -18. Muutama erikoi/laisuus verrattuna edelliseen v. -16 A6:een:

- Auto Hold ei pysy päällä. Kun sammuttaa auton ja lähtee seuraavan kerran liikkeelle, ei Auto Hold ole päällä, vaan se täytyy laittaa nappulasta uudestaan.
- Käsijarru ei mene automaattisesti päälle. A6:ssa meni auto sammutettaessa, Auto Holdin ollessa käytössä, käsijarru automaattisesti päälle.
- Efficiency-tilassa vaihdesymboli ei uudelleenkäynnistyksen jälkeen ole enää 'E', vaan normaali 'D'. Siis jos lopetan ajon efficiency-tilassa ja lähden seuraavan kerran liikkeelle, näyttää mittaristo 'D'-tilaa. Sen alla lukee kyllä "efficiency". Onko vaihteisto silloin efficiency-tilassa vai ei?

Ovatko nämä ominaisuuksia?

Oletko lukenut käyttöohjekirjaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kotkis

Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

mddlfngz

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 23.03.20 - klo:23:48
Hommasin A4 allroadin, 120kW TDI, s tronic, vm. -18. Muutama erikoi/laisuus verrattuna edelliseen v. -16 A6:een:

- Efficiency-tilassa vaihdesymboli ei uudelleenkäynnistyksen jälkeen ole enää 'E', vaan normaali 'D'. Siis jos lopetan ajon efficiency-tilassa ja lähden seuraavan kerran liikkeelle, näyttää mittaristo 'D'-tilaa. Sen alla lukee kyllä "efficiency". Onko vaihteisto silloin efficiency-tilassa vai ei?


Auto käynnistyy aina siinä tilassa missä se on tyyppihyväksytty. Tästä syystä moottori- ja vaihteisto palaavat aina normaalitilaan sammutuksen jälkeen, vaikka valikon mukaan auto olisi Efficiency-tilassa.

Kotkis

#100
Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 23.03.20 - klo:23:48
- Auto Hold ei pysy päällä. Kun sammuttaa auton ja lähtee seuraavan kerran liikkeelle, ei Auto Hold ole päällä, vaan se täytyy laittaa nappulasta uudestaan.
- Käsijarru ei mene automaattisesti päälle. A6:ssa meni auto sammutettaessa, Auto Holdin ollessa käytössä, käsijarru automaattisesti päälle.
Uudelleenkokeilun jälkeen ilmeisesti tuo jälkimmäinen toimiikin kuten A6:ssa eli auto holdin ollessa päällä, kun sammuttaa auton, menee käsijarru päälle. Ja lisäbonuksena myös vaihteisto 'P'-asentoon, tässä kun ei tarvitse sitä vaihdekeppiä siirtää fyysisesti eri asentoon. No hyvä näin!
Mutta tuo ensimmäinen vielä vähän ihmetyttää: ainakin välillä se auto hold ei varmasti ole käynnistettäessä päällä. Ja ainakaan tarkoituksella en ole sitä pois päältä ottanut. Onkohan siinä pysäköintirutiineissa joku, joka saa sen menemään pois päältä?

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 24.03.20 - klo:09:48
Auto käynnistyy aina siinä tilassa missä se on tyyppihyväksytty. Tästä syystä moottori- ja vaihteisto palaavat aina normaalitilaan sammutuksen jälkeen, vaikka valikon mukaan auto olisi Efficiency-tilassa.
Huono homma, jos todella noin on.  :( En muista kahden edellisen Audini toimineen noin... saatan kyllä olla väärässäkin.
Lisäys: siinäkin mielessä huono, että mun mielestä valittaessa sieltä drive mode:sta efficiency, vaihtaa se aina sen ilmastoinninkin 'A/C eco'ksi. Vaikka olisi A/C pois päältä. Eli senkin joutuu sitten vaihtamaan takaisin. Ei ole tehty helpoksi eco-ajelu tällä autolla  ::)
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

M_M

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 24.03.20 - klo:10:01
Huono homma, jos todella noin on.  :( En muista kahden edellisen Audini toimineen noin...

Tämä oletusmoodiin vaihtaminen onkin aika tuore juttu. Edelliset autosi varmaan toimivatkin toisin, mutta uudemmissa valitettavasti homma on muuttunut.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Kotkis

Ok, kiitos nopeista vastauksista!

Noita drive modeja muuten kun manuaalissa vertailee, vilisee siellä ominaisuuksia, kuten: "dynaaminen ohjaus", "iskunvaimennuksen säätö" ja "urheilullinen tasauspyörästö". Ilmeisesti nuo kaikki ovat lisävarusteita, eikö? Ohjekirjan perusteella ainakin kaksi ensimmäistä ymmärrykseni mukaan on, mutta tuosta "urheilullisesta tasauspyörästöstä" en pääsekään ihan heti selville, ts. asia on esitetty ohjekirjassa niin epämääräisesti, etten ole varma?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

M_M

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Flat

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 24.03.20 - klo:09:48
Auto käynnistyy aina siinä tilassa missä se on tyyppihyväksytty. Tästä syystä moottori- ja vaihteisto palaavat aina normaalitilaan sammutuksen jälkeen, vaikka valikon mukaan auto olisi Efficiency-tilassa.

Enpä ole tätä omissani kohdannut. En vanhassa enkä nykyisessä. Käynnistyy siinä moodissa joka on ennen sammutusta olut päällä.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 24.03.20 - klo:10:01
Ei ole tehty helpoksi eco-ajelu tällä autolla  ::)
Kuka sillä ekotilalla edes haluaa ajella!  ;D Joitakin kertoja oon kokeillu, kun diisseli on ollu vähissä tms. Meneehän se selvästi pienemmällä joo, mutta kaasua saa survoa aika huolella verrattuna auto-tilaan!

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 24.03.20 - klo:14:26
Kuka sillä ekotilalla edes haluaa ajella!  ;D Joitakin kertoja oon kokeillu, kun diisseli on ollu vähissä tms. Meneehän se selvästi pienemmällä joo, mutta kaasua saa survoa aika huolella verrattuna auto-tilaan!
Heh, onhan se hieman erilainen joo vasteeltaan, mutta oikealla mentaliteetilla ihan ok ajotila esim. kaupungissa. Ja varsinkin jos sillä on oikeasti jotain merkitystä polttoainetaloudelle. Aikaisemmissa Audeissani jäänyt kyllä mielestäni aika marginaalisiksi erot. Siksi tekisikin mieli kokeilla tässä.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 24.03.20 - klo:10:01Mutta tuo ensimmäinen vielä vähän ihmetyttää: ainakin välillä se auto hold ei varmasti ole käynnistettäessä päällä. Ja ainakaan tarkoituksella en ole sitä pois päältä ottanut. Onkohan siinä pysäköintirutiineissa joku, joka saa sen menemään pois päältä?
Hetkinen, saattaako pysäköintiavustimen käyttö vaikuttaa siihen, että auto hold lähtee pois päältä? Olen nimittäin muutaman kerran leikkinyt sen kanssa, kun olen pysäköinyt.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

mi16

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 24.03.20 - klo:21:14
Hetkinen, saattaako pysäköintiavustimen käyttö vaikuttaa siihen, että auto hold lähtee pois päältä? Olen nimittäin muutaman kerran leikkinyt sen kanssa, kun olen pysäköinyt.
Näin ilman avustinta peruutusvaihde kytkee sen pois päältä, samoin start and stopin

Rauska

Näitä kaikkia vaihtoehtoja ei _tietenkään_ ole manuaaleissa. Ne pitää kokea/testata, ja tosi on, että pakilla sammutettaessa  asiat ei ole samoin kuin eteenpäin ajossa sammutettaessa. Kannattaa ihan kokeilla ihan kaikkia vaihtoehtoja...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 24.03.20 - klo:10:01
Lisäys: siinäkin mielessä huono, että mun mielestä valittaessa sieltä drive mode:sta efficiency, vaihtaa se aina sen ilmastoinninkin 'A/C eco'ksi. Vaikka olisi A/C pois päältä. Eli senkin joutuu sitten vaihtamaan takaisin. Ei ole tehty helpoksi eco-ajelu tällä autolla  ::)
Joo, tässä on kyllä järjetön logiikka: jos olet laittanut ilmastoinnin pois päältä (A/C off), niin vaihtaessasi mistä tahansa drive modesta mihin tahansa toiseen, pysyy ilmastointi pois päältä - PAITSI vaihtaessasi efficiency-moodiin. Tällöin menee ilmastointi päälle A/C eco -tilaan. Ja sitten siitä jos vaihdat edelleen mihin tahansa muuhun drive modeen, jää ilmastointi päälle, mennen tehokkaampaan A/C on -tilaan.  :o
Kyllä tuota voisi jo bugiksi kutsua.

Ja tosiaan, vahvistan sen, että vaihteisto on aina startatessa normaalissa D-moodissa, vaikka olisi pysäyttänyt E-moodiin. Huononnus tämäkin, vaikka ilmeisesti tarkoituksellinen.

Auto Hold pysyi tänään päällä, jatketaan sen toiminnan tarkkailua...
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

tpu

Siirtyykö siis Drive Select johonkin muuhun asentoon (mihin?), jos auton on sammuttanut Efficiency-asennossa?


Kotkis

Lainaus käyttäjältä: tpu - 25.03.20 - klo:10:12
Siirtyykö siis Drive Select johonkin muuhun asentoon (mihin?), jos auton on sammuttanut Efficiency-asennossa?
No tämä tässä on hassua: vaihteistomoodi (ja varmaankin moottorinohjaus?) siirtyy, muuten pysyy efficiencyssä. Siis se mittariston E muuttuu D:ksi, mutta muuten siellä alhaalla mittaristossa lukee edelleen efficiency.

Yllä mddlfngz selitti asian näin:

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 24.03.20 - klo:09:48
Auto käynnistyy aina siinä tilassa missä se on tyyppihyväksytty. Tästä syystä moottori- ja vaihteisto palaavat aina normaalitilaan sammutuksen jälkeen, vaikka valikon mukaan auto olisi Efficiency-tilassa.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 24.03.20 - klo:21:36
Näin ilman avustinta peruutusvaihde kytkee sen pois päältä, samoin start and stopin
Tämä taitaa olla se ratkaisu tuohon auto holdin mystiseen pois päältä menemiseen: jos viimeinen liike pysäköitäessä on peruuttaminen, ei auto hold ole päällä eikä siten myöskään autoa sammuttaessa mene käsijarru automaattisesti päälle. Kaipa tälle joku syy on?
Ja näemmä myöskään parkkitutkien päällä ollessa ei mene auto hold päälle. Noniin, nämä asiat alkaa pikkuhiljaa selvitä.
Tämän ketjun nimi on kyllä oiva - kummallisuuksilta moni asia kyllä tuntuu, eikä tosiaan ihan loogisilta kaikki. Mutta varmasti näiden kanssa oppii elämään kyllä, en sitä epäile.  :)
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

doppelgänger

Itse nyt huomannut matrix ledeissä sellaisen ongelman, että vasemmalla puolella on jonkinlainen katvealue/tumma palkki johon valon säteet eivät osu. Se on hieman kirkkainta valon kohtaa vasemmalla puolella, mutta häiritsee jonkun verran käännyttäessä kun ledit liikkuvat ratin suuntaisesti. Onko muut törmänneet tähän?

Toinen ehkä ominaisuus on tullut nyt kovien pakkasten aikaan. Jälkiasenteisen webaston käytön jälkeen ei auto tahdo käynnistäessä ottaa kierroksia ja pari kertaa ensimmäisellä käynnistyksen jälkeen sammunut. Toisella startilla sitten lähtenyt hyvin. Tätä ongelmaa ei ole ilman webaston käyttöä ollut. Mistä mahtaisi johtua?
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

doppelgänger

Jatkan yksinpuhelua. Onko muilla matrix ledeissä ilmaantunut kosteutta ajovaloumpioihin näillä keleillä? Itselläni hieman muodostuu ja mietin että onko normaalia?







Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Enskatus

Kommentoidaan sen verran yksinpuhelun väliin, että tuollainen huurtuminen on ilmeisesti ohjekirjan mukaankin normaalia. Ja koko yleinen vaivahan tuo näissä VAGin tekeleissä on, enemmän tai vähemmän...

Sokka


ZimKork

Huurtuvat etenkin kun ledit eivät lämmitä perinteiseen tapaan, eikä haihdu sillä pois.

doppelgänger

Joo ei tulisi ihan heti mieleen reikiä porailla. Eipä tuo pieni huurre itseäni haittaa. Varmistin vielä tätä huoltopuolelta ja sielläkin todettiin että useita tapauksia on tutkittu mutta tehdas todennut että fysikaalinen ilmiö kunhan ei vesipisaroiksi asti ala kostumaan.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy