Volvo T8 (S90 V90 ja XC90) toiminta ja ajokäytös

Aloittaja repomies, 01.02.17 - klo:18:06

« edellinen - seuraava »

repomies

Muiden moottoreiden AWD:n toiminnasta ei kannata vetää liikaa johtopäätöksiä T8 käyttäytymiseen. Sikäli kun tiedän, T8 taka-akselilla voimaa tuuppaa 80 heppainen sähkömoottori, ja kardaania ei ole. Täyssähkömoodissa auto on takaveto, ja jos joku runttaa kaasun pohjaan paikaltaan niin eturenkailla lienee pitovaikeuksia sen 320 hevosen kanssa.

Talvella ja muutenkin käytännön ajotilanteissa tuo tuskin haittaa mitään, mutta tuntuma voi olla erilainen. Ja entäs sitten kun akku on tyhjä? Paljonko paukkuja saadaan latauspiirin kautta taka-akselille? No, kai se jättää jokusen prosentin aina akkua pito-ongelmia varten.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.02.17 - klo:18:06
Muiden moottoreiden AWD:n toiminnasta ei kannata vetää liikaa johtopäätöksiä T8 käyttäytymiseen. Sikäli kun tiedän, T8 taka-akselilla voimaa tuuppaa 80 heppainen sähkömoottori, ja kardaania ei ole. Täyssähkömoodissa auto on takaveto, ja jos joku runttaa kaasun pohjaan paikaltaan niin eturenkailla lienee pitovaikeuksia sen 320 hevosen kanssa.

Talvella ja muutenkin käytännön ajotilanteissa tuo tuskin haittaa mitään, mutta tuntuma voi olla erilainen. Ja entäs sitten kun akku on tyhjä? Paljonko paukkuja saadaan latauspiirin kautta taka-akselille? No, kai se jättää jokusen prosentin aina akkua pito-ongelmia varten.

Voin luvata eilisen tuollaisella mutta XC90:n kuosissa ajaneena että ei ole eroa tuntumassa normaaliin kardaaninelivetoon. Volvon toteutus on aivan erinomainen kaikin puolin. Takapää reagoi salamannopeasti ja auto lähti liukkaalla pinnalla power tilassa todella kivassa nelipyöräluisussa liikkelle. Autoa oli oikeasti aivan hulvaton ajaa. Aivan hirveä tykki vaikka on talvikeli. Täyskaasu kiihdytys liimasi istuimeen. V90 pitäisi olla vielä äkäisempi kun kiihtyvyyslukemat 4,7s 0-100 alkaa olla jo Teslan luokkaa.
Toki suti lähdössä mutta Volvon luistonesto on toteutettu aivan erinomaisesti ja ei kyllä hidastanut kiihtyvyyttä pätkääkään.

Ja tuota akuston tyhjenemistä sitä jaksetaan ihmetellä jokaisessa ketjussa, no ei tapahdu. Akustoa ei anneta koskaan mennä niin tyhjäksi että siellä ei olisi bufferia takapyörille, lisäksi tuolla on generaattori jonka "teho" on isompi kuin sähkömoottorin jolloin pelkällä generaattorin tuottamalla sähköllä pyöritetään kyllä takasähkömoottoria ihan fine. Toki polttoainetta sitten kuluu.

Se toki pitää muistaa että sähkömoottori ei toimi enää 130km/h jälkeen ollenkaan joten siitä eteenpäin kiihdytykset hoituvat pelkän sähkömoottorin voimin.

repomies

Tarkoitat varmaan että yli 130 vauhdissa mennään pelkällä polttomoottorilla. Tuo ei liene mikään ongelma Suomen nopeusrajoituksilla.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.02.17 - klo:19:45
Tarkoitat varmaan että yli 130 vauhdissa mennään pelkällä polttomoottorilla. Tuo ei liene mikään ongelma Suomen nopeusrajoituksilla.

Joo siis polttomoottoria tarkoitin ;) Ei varmaan tosiaan täällä olekaan ongelma.

Yllättävän hyvin kyllä piti sähkömoodin tuo auto päällä kovemmissakin kiihdytyksissä. Mittaristo on erittäin selkeä ja siitä näkee kyllä hyvin millä alueella kun pitää kierrokset että sähkömoodi pysyy päällä. Todella selkeä systeemi.

repomies

Tuota olisi kiva kokeilla joskus kesäkeleillä. Väitän että johonkin normaalilla jakosuhteella varustettuun 400 hevosen nelivetoautoon verrattuna *pitäisi* jotenkin huomata siinä kohtaa kun eteen menee 320 heppaa ja taakse 80. Jakosuhteena tuo on 80:20.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, en epäile etteikö tuokin neliveto toimisi normaaleissa ajotilanteissa, ja etenkin talvella. Saahan sillä kuitenkin 160 hevosta tiehen vielä 50:50 suhteella ja se kyllä riittää normaalisti, ne tilanteet joissa käytetään enemmän tehoja ovat todella harvassa. Omassa ajossa tuo toteutus riittäisi aina.

Jyri

Juuri tuo talvikauden ajokäytös oli itselle suurin kysymysmerkki, mutta tosiaan ilmeisesti AWD tilassa on aika toimiva liukkaalla. Pure (sähkö) moodilla tarjoaa kuulemma perää liukkaalla, ennen kuin polttomoottori ehtii mukaan. Kesällä en usko että on isoja ongelmia, toki 320 pollea etupyörien kautta on alle 50 km/h nopeuksissa melkein kelillä kuin kelillä liikaa, mutta hyvä jos Volvossa on sivistynyt vetoluiston hallinta.

Sitten kun oma T8 kotiutuu niin taitaakin päästä suoraan ensi talven liukkaille keräämään kokemusta  ::)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 01.02.17 - klo:20:52
Juuri tuo talvikauden ajokäytös oli itselle suurin kysymysmerkki, mutta tosiaan ilmeisesti AWD tilassa on aika toimiva liukkaalla. Pure (sähkö) moodilla tarjoaa kuulemma perää liukkaalla, ennen kuin polttomoottori ehtii mukaan. Kesällä en usko että on isoja ongelmia, toki 320 pollea etupyörien kautta on alle 50 km/h nopeuksissa melkein kelillä kuin kelillä liikaa, mutta hyvä jos Volvossa on sivistynyt vetoluiston hallinta.

Sitten kun oma T8 kotiutuu niin taitaakin päästä suoraan ensi talven liukkaille keräämään kokemusta  ::)

Tarjoaa hybrid -tilassakin perää jos lähtee rivakammin kaasua painaen liikkeelle. Todella toimiva liukkailla on tuo yhdistelmä, oikeasti varmasti yksi parhaista toteutuksista mitä olen ajanut. Tähän mennessä loogisin ajokäytökseltään millä itse olen ajanut on ollut A4 quattro. Se oli oikeasti hauska auto ajaa.
Tämä ei kyllä kauas siitä jää, perä irtoaa loogisesti ja sen saa oikeasti irti jos niin haluaa. Samoin käännöksissä voi vetää kaasua annostelemalla kevyessä peräluistossa ihan hienosti ilman mitään tökkimisiä yms.
Volvo on onnistunut minusta aivan älyttömän hienosti tuon alustan ja sähköisen nelivetojärjestelmän virittämisessä. Onhan tuohon lähes valtion budjetin verran upotettu R&D rahaa joten ihme olisi jos sieltä olisi joku susipaska toteutus tullut ;)

Niin ja oma tilaus vaihtuu T8 malliin myös. Firman vähäpäästöisiä autoja suosivan politiikan ansiosta vuokra T8 osalta oli halvempi joten eipä ollut vaikea päätös vaihtaa. Varsinkin kun nyt saan sen nelivedon minkä menetystä jo kerkesin surra etukäteen ;)

Niin ja talven liukkaille menee mullakin ajot. Loka-marraskuuta tarjottiin toimitusajaksi.

aquarius

Minulla oli tuollainen XC90 T8 yön yli koeajossa ja vaikkakin olen "Volvo-miehenä" ehkä jäävi toteamaan, niin oli kyllä vakuuttava peli. Autossa oli nastarenkaat ja tuli pari kertaa kokeiltua paikaltaan lähtöä Power-tilassa. Takapää pysyi todella hyvin mukana, eikä etupää karannut sutimaan vaan vetoluistonrajoitus teki hyvää työtä.

Kiihtyvyys oli aivan uskomatonta noin painavalle autolle. Kävin aiemmin kokeilemassa MB GLC 350e hybridiä ja vaikka sekin kulki erinomaisesti, niin kyllä Volvo veti tällä kertaa pitemmän korren. Tuon MB:n eduksi laskettakoon kuitenkin jatkuva neliveto, myös pelkällä sähköllä ajettaessa ja arvostan sitä suuresti.

Näillä näkymin tilaukseen lähtee muutaman viikon sisään V90 T8 Momentum. 
Volvo V90 T8 AWD -18

jabajee

Ai ei huomaa, vaikka 130 nopeussa takaveto putoaa pois ::)
Mitenkäs sillä sitten voi muka vetää kahva edellä :o

Ishvan

#9
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 01.02.17 - klo:21:51
Ai ei huomaa, vaikka 130 nopeussa takaveto putoaa pois ::)
Mitenkäs sillä sitten voi muka vetää kahva edellä :o

Kyllä siellä kardaani sais olla. Itsellä ei kokemusta hybridi Volvosta ole, mutta lukeman perusteella ei tuolla kyllä kahva edellä vedetä. Hiton nuukastihan tuonne taka-akselille menee voimaa jos vertaa etupäähän.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 01.02.17 - klo:22:06
Kyllä siellä kardaani sais olla. Itsellä ei kokemusta hybridi Volvosta ole, mutta lukeman perusteella ei tuolla kyllä kahva edellä vedetä.

No miksi sitten noin kirjoitat? Ei sillä varmaan 130km/h tuntinopeudessa vedetä kahva edellä mutta kyllä sillä mutkissa ja lähdöissä sai perän irti jos niin halusi, ja pystyi jopa kaasulla sitä kahvan laajuutta hallitsemaan.
Toimii siis aivan kuten kardaani neliveto niiltä osin :)

Se mikä tuossa on että ei tuo kovin kevyt ole ja se tuntuu. XC90 T8 on kuin panssarivaunulla ajaisi. Se on oikeasti painava auto ja se myös tuntuu ajossa. Käytös on looginen, mutta raskas.

Ishvan

#11
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.02.17 - klo:22:13
No miksi sitten noin kirjoitat? Ei sillä varmaan 130km/h tuntinopeudessa vedetä kahva edellä mutta kyllä sillä mutkissa ja lähdöissä sai perän irti jos niin halusi, ja pystyi jopa kaasulla sitä kahvan laajuutta hallitsemaan.
Toimii siis aivan kuten kardaani neliveto niiltä osin :)

On kokemusta esim. uudesta RAV4:sta, jossa mennään vastaavalla toteutuksella. Ei sitä voi koskaan verrata kardaanilla varustettuun. Eikä todellakaan lähde kuten vastaava "nelikko".
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 01.02.17 - klo:22:15
On kokekumsta esim. uudesta RAV4:sta, jossa mennään vastaavalla toteutuksella. Ei sitä voi koskaan verrata kardaanilla varustettuun.

Joo, mutta Rav4 EI OLE Volvo. On kokemusta itselläkin siitä ja käytös on aivan täysin eri maailmasta. Ja olen tosiaan kolme vuotta kohta ajanut autolla jossa ei ole kardaania ja on neliveto. Tätä minulla ajossa olevaa yksilöä EN voi kehua. Ajonvakautus ja hidas vaihteisto tappaa kaiken ilon. Mutta normaalikäytössä menee ihan siinä missä kardaaninelivetokin.

Käy kokeilemassa Volvoa ihan huvikseen. Oikeasti ihan mielenkiintoinen kokemus.

Sanoisin että tuo boldattu osa on aika vahva statement ;)

Ishvan

#13
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.02.17 - klo:22:18
Joo, mutta Rav4 EI OLE Volvo. On kokemusta itselläkin siitä ja käytös on aivan täysin eri maailmasta. Ja olen tosiaan kolme vuotta kohta ajanut autolla jossa ei ole kardaania ja on neliveto. Tätä minulla ajossa olevaa yksilöä EN voi kehua. Ajonvakautus ja hidas vaihteisto tappaa kaiken ilon. Mutta normaalikäytössä menee ihan siinä missä kardaaninelivetokin.

Käy kokeilemassa Volvoa ihan huvikseen. Oikeasti ihan mielenkiintoinen kokemus.

Sanoisin että tuo boldattu osa on aika vahva statement ;)

Käydään kun keritään. Mutta silti siellä ei ole tarpeeksi voimaa, se ei muutu miksikään  ;). Tuo 62kw sähkömoottori on suorastaan surkea tuonne taka-akselille. Lähtö-avustin sanoisin. Toipotassakin on muistaakseni 105kw, eikä silläkään kyllä sladitella. Toki se liikkeelle lähtee aivan eri tavalla, kuin vajaavetoinen. Volvohan laskee nuo tehot aina jännästi 1+1 ( markkinointimielessä näyttää ainakin paremmalta ), kun Toipota taas ilmoittaa yhteistehon suhteen huomattavasti alhaisemmaksi.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

dwntime

Toyotassa on tuon hybridijärjestelmän rakenne täysin erilainen. mm. planeettavaihteistolla on oma vaikutuksensa tuohon tehojakoon jolloin järjestelmän tehoa ei pysty aivan yksiselitteisesti edes laskemaan yhteen.
Lisäksi Toyotalla on sähkömoottorit molempien akseleiden yhteydessä jolloin se lähtee AINA liikkeelle pelkällä sähköllä. Lisäksi Toyotan ajonvakautus/vetoluistonesto on tyypilliseen tapaan viritetty aivan yliholhoavaksi, joten niiltä osinkaan ei varmasti paljon revitellä.

Mitä Volvon toteutukseen tulee, ja aika monen muunkin joilla vastaava toteutus. En tuijottaisi ihan suoraan noihin teholukemiin niin sokeasti.
Ensinnäkin, vääntöä bensamoottorissa on 400Nm ja sähkömoottorissa 240Nm, joten tuossa se erokaan ei enää ole niin iso. Vertailun tekee vielä mielenkiintoisemmaksi se että sähkömoottorin 100% vääntö on käytettävissä 0 - 3000 rpm, bensamoottorin täysi vääntö 2200 - 5400 rpm.
Eli toisin sanoen, lähdöissä voidaan tuosta estimoida että molempien moottoreiden vääntö on samalla tasolla n. 1500 - 1800 bensamoottorin kierroksen kohdalla.
Sähkömoottorin nollasta lähtevä vääntö tasaa tilannetta todella tehokkaasti.

Näiden kohdalla en tosiaan käyttäisi tehoa määräävänä tekijänä vaan vääntö tässä on enemmänkin se joka ratkaisee.

Jos katsotaan normaalia kardaanilla varustettua nelivetoa, missä tilanteissa siinä on täysi 50:50 vetosuhde käytössä? Lähdöissä ja matalissa nopeuksissa? Maantievauhdissa, tuskin ja siellä tuskin missään tilanteessa.
No mitenkäs vääntö. Dieselmoottori jossa vääntöä 400Nm, eli kun se jaetaan tasaisesti joka pyörälle tarkoittaa se 100Nm pyörävääntöä. Toki eihän se oikeasti näin mene mutta ideaalitilanne.
Volvossa vastaavat etupyörät 200 Nm per pyörä, takapyörät 120Nm per pyörä. Erot eivät enää olekaan niin isot?

Tottahan se on että sähköisissä nelivedoissa, voidaan varmaan enemmän puhua avustavasta nelivedosta mutta kyllä Volvo liikkui niin vakuuttavan eleettömästi ja varsinkin lähti vakuuttavan eleettömästi.

Edellinen auto minulla oli perinteinen haldex-tyyppinen kardaanineliveto ja nykyinen on tuollainen sähkövispilä-neliveto. Molemmilla on pärjännyt ihan hyvin. Tuo edellinen oli selkeästi parempi silloin kun ajettiin umpihangessa mutta normaaleissa liikenne tilanteissa ei oikeastaan mitään eroa. Sähkövispilä on eleettömämpi, haldex aiheutti sydämentykytyksiä kun se repäisi aina välillä perän irti vähän reippaammin käännyttäessä.

paimentolainen

Eiku ei mitään. Paljon vålvå-keskustelua...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

duke7

^^tuosta poltto- ja sähkömoottorin vääntöjen vertailusta unohtui nyt vaihdelaatikko ::)

Ishvan

#17
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.02.17 - klo:22:45
Toyotassa on tuon hybridijärjestelmän rakenne täysin erilainen. mm. planeettavaihteistolla on oma vaikutuksensa tuohon tehojakoon jolloin järjestelmän tehoa ei pysty aivan yksiselitteisesti edes laskemaan yhteen.
Lisäksi Toyotalla on sähkömoottorit molempien akseleiden yhteydessä jolloin se lähtee AINA liikkeelle pelkällä sähköllä. Lisäksi Toyotan ajonvakautus/vetoluistonesto on tyypilliseen tapaan viritetty aivan yliholhoavaksi, joten niiltä osinkaan ei varmasti paljon revitellä.

Mitä Volvon toteutukseen tulee, ja aika monen muunkin joilla vastaava toteutus. En tuijottaisi ihan suoraan noihin teholukemiin niin sokeasti.
Ensinnäkin, vääntöä bensamoottorissa on 400Nm ja sähkömoottorissa 240Nm, joten tuossa se erokaan ei enää ole niin iso. Vertailun tekee vielä mielenkiintoisemmaksi se että sähkömoottorin 100% vääntö on käytettävissä 0 - 3000 rpm, bensamoottorin täysi vääntö 2200 - 5400 rpm.
Eli toisin sanoen, lähdöissä voidaan tuosta estimoida että molempien moottoreiden vääntö on samalla tasolla n. 1500 - 1800 bensamoottorin kierroksen kohdalla.
Sähkömoottorin nollasta lähtevä vääntö tasaa tilannetta todella tehokkaasti.

Näiden kohdalla en tosiaan käyttäisi tehoa määräävänä tekijänä vaan vääntö tässä on enemmänkin se joka ratkaisee.

Jos katsotaan normaalia kardaanilla varustettua nelivetoa, missä tilanteissa siinä on täysi 50:50 vetosuhde käytössä? Lähdöissä ja matalissa nopeuksissa? Maantievauhdissa, tuskin ja siellä tuskin missään tilanteessa.
No mitenkäs vääntö. Dieselmoottori jossa vääntöä 400Nm, eli kun se jaetaan tasaisesti joka pyörälle tarkoittaa se 100Nm pyörävääntöä. Toki eihän se oikeasti näin mene mutta ideaalitilanne.
Volvossa vastaavat etupyörät 200 Nm per pyörä, takapyörät 120Nm per pyörä. Erot eivät enää olekaan niin isot?

Tottahan se on että sähköisissä nelivedoissa, voidaan varmaan enemmän puhua avustavasta nelivedosta mutta kyllä Volvo liikkui niin vakuuttavan eleettömästi ja varsinkin lähti vakuuttavan eleettömästi.

Edellinen auto minulla oli perinteinen haldex-tyyppinen kardaanineliveto ja nykyinen on tuollainen sähkövispilä-neliveto. Molemmilla on pärjännyt ihan hyvin. Tuo edellinen oli selkeästi parempi silloin kun ajettiin umpihangessa mutta normaaleissa liikenne tilanteissa ei oikeastaan mitään eroa. Sähkövispilä on eleettömämpi, haldex aiheutti sydämentykytyksiä kun se repäisi aina välillä perän irti vähän reippaammin käännyttäessä.
Vastataan lyhyesti. Liikkellelähdössä 50/50. Tasainen ajo maantiellä 95/5. Tarpeen mukaan myös maantiella 50/50 ja luonnollisesti kaikkea siltä väliltä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

dwntime

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.02.17 - klo:22:53
^^tuosta poltto- ja sähkömoottorin vääntöjen vertailusta unohtui nyt vaihdelaatikko ::)

Joo toki, siellä sellainenkin on :)

Ranssi

Ajelin aamun ollessa pakkasen puolella XC60 T8:n perässä Turuntietä itään ja kun kirkkojärven tietyömaa päättyi ja edessä oli kunnon nousu, niin kuski polkaisi pedaalia vähän syvemmälle, joten bensakone liittyi talkoisiin ja lähti ilmeisesti kylmänä käymään, niin puski yllättävän reippaat usvat putkista ja päälle pukkasi vielä haistettavissa olleen käryn. Mitähän tykkää pannu pidemmän päälle tuollaisesta...

Jyri

^ Tottahan tuo on itselläkin mielssä käynyt, mutta vaikka valitsisi ajomoodiksi Puren, joka siis on pelkkä sähkö, niin ilman esilämmistystä kyllä käyttää polttomoottoria aluksi, ilmeisesti juuri sen takia että olisi moottori aina ajossa hieman lämmin, eikä tulisi missään tilanteessa revittyä kylmästä moottorista tehoja ulos.

#timo#

No niin se vaan vähän ajettu Skoda vaihtui Volvoon :o Osaako kukaan vastata että voiko V90:n lämmittää ennakkoon pelkällä sähköllä? Tämä ainakin pistää aina Webaston päälle vaikka auto on latauksessa. Entä moottoriöljyn tarkistus. Mitä kaikkia ehtoja pitää täyttyä että auto näyttää öljytason? Neljä kertaa olen käynyt katsomassa pitkään tallissa seisseestä autosta ja aina sama viesti ettei tietoa ole saatavilla.

Esa N

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 30.11.18 - klo:18:39Mitä kaikkia ehtoja pitää täyttyä että auto näyttää öljytason? Neljä kertaa olen käynyt katsomassa pitkään tallissa seisseestä autosta ja aina sama viesti ettei tietoa ole saatavilla.

auton pitää olla käynnissä ja muut ehdot löytyy käyttöohjeen sivulta 597
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/f6f72e7dea9a16d4b13715bca9d9fbe30a4d6be3/V90_TWINENGINE_OwnersManual_MY19_fi-FI_TP27248.pdf

Boxi

Lainaus käyttäjältä: Esa N - 30.11.18 - klo:21:36
auton pitää olla käynnissä ja muut ehdot löytyy käyttöohjeen sivulta 597
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/f6f72e7dea9a16d4b13715bca9d9fbe30a4d6be3/V90_TWINENGINE_OwnersManual_MY19_fi-FI_TP27248.pdf

Oli se ennenvanhaan hankalata, kun piti kahtoa öljytikusta. Ja se löyty konepellin alta heti sen aukastuaan tai sijainnin viimeistään käyttöohjeen sivulta 2....

#timo#

Lainaus käyttäjältä: Esa N - 30.11.18 - klo:21:36
auton pitää olla käynnissä ja muut ehdot löytyy käyttöohjeen sivulta 597
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/f6f72e7dea9a16d4b13715bca9d9fbe30a4d6be3/V90_TWINENGINE_OwnersManual_MY19_fi-FI_TP27248.pdf

Eli siis joku muu ehto ei täyty tuon lisäksi. No, pitää yrittää vielä uudelleen.

V60

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 01.12.18 - klo:13:00
Eli siis joku muu ehto ei täyty tuon lisäksi. No, pitää yrittää vielä uudelleen.
Ei kai auto käynnissä ole kun öljytasoa mitataan :o Omassa ainakin virrat päälle ja öljytaso näkyy. Kyseessä tosin -16 V60
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

#timo#

No niin, toimiihan se! Auto tosiaa pitää olla "käynnissä"  ;D Polttomoottorihan ei näissä silloin vielä käynnisty koska aina lähdetään sähköllä liikkeelle.

JK

Millaiseen kulutukseen olette päässeet T8:lla pidemmässä ajossa siis kun ei enää käytetä ladattua energiaa? Entä mikä on käytännössä ajomatka pelkällä akulla?
VW ID.3 1st Max

#timo#

No mä olen ajanut tolla vasta 100km. Eka 25km matka meni kokonaan sähköllä mutta akku ei ollut ihan täysi, ehkä joku 60%. Rangea oli just toi 25km, eli se täsmäsi hyvin. Tossa on nyt Webaston asetukset silleen että  se lähtee heti avustamaan ja se nostaa hieman kulutusta. Moottori myös käynnistyy kylmillä keleillä näköjään hetkeksi jonkun kilometrin jälkeen, niin kuin tuolla edellä oli kirjoitettu. Keskikulutus ollut nyt 2-3l/100km.

jaria

XC60:llä ajettu 9500 km ja keskikulutus 3,8 l. Akulla menee kesäkelillä 40 km ja kylmemmillä keleillä 30-36 km

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy