Uusi XC60 (MY18 -)

Aloittaja Jyri, 29.01.17 - klo:11:04

« edellinen - seuraava »

Staara

itelläni oli tollanen V60D6 ja sen hinta oli uutena rapiat 70k (sama myyjä joka myi uutena ja näytti vielä alkuperäsen tilauksen hinnan), en ite ostanu uutena, vaan käytettynä ja ostin auton 2 vuoden ikäsenä ja silloin oli hinnasta sulanut pois yli50%, kun oli ajettuna 90tkm. Tarkalleen auto maksoi sen 32tâ,¬, sitten kun sen vaihatin uuteen räsään, niin sain uuteen autoon toki ihan jees hyvityksen, mutta olihan siihen tullut kilsojakin lisää se 50tkm ja ikkääkin kalenterivuosissa kaksi. Polttoainekuluissahan siinä säästi kivasti kaupunkipyörityksessä jos tyytyi pelkkään sähkömoottoriin mutta kyllä ite aika pian siihen kyllästyi ja antoi pollejen jauhaa, jolloin kulutuskin oli aika miehekäs vaikka siis normisti ajoin enkä revitellyt, talvella se nelivedon käyttö sitten nostikin jo kulutuksen ainakin tossa mallissa +10l ja nyt kun räsän laitoin niin kulutus tippu lähes puoleen ja huoltokustannukset tippu ja tietysti uus auto on aina uus auto..hybridin nelivetoon kyllä petyin pahasti, auto muuten oli kyllä hyvä, mutta ainakin räsä on enemmän semmonen ajajan auto ja vaikka hevosissa häviää satkun verran niin tiehen ne välittyypi ihan eri tavalla. Volvolla välillä vähän ohitustilanteissa tuli jänniä hetkiä, kun sehän perse tuuppaapi sinne 130 nopeuteen asti mutta sitten meneeki sen jälkeen pelkäksi keulavedoksi, niin vähän liukkaammalla se aiheutti haasteita, toki tämä tiedostaen ei varsinaisia vaaratilanteita :) Oli tuo lähellä etten D5 awd:tä laittanut, mutta jotenkin koeajojen jälkeen tuo uus räsänen vei pidemmän korren..se vain tuntu itelle nyt paremmalta vaihtoehdolta, vaikka Volvostakin tykkäsin ja välirahasta tai hankintahinnasta ei ollut valinta kiinni. T8 myös koeajoin mutta tänne pohjosen olosuhteisiin törmäsin samoihin "ongelmiin" kuin V60 kohdallakin. Mutta siinä vaiheessa kun Volvolta tulleepi hybridi, jossa polttomoottorin kautta välittyy voima kaikkiin vetäviin pyöriin niin ostohousuja sovitellaan jo tiukasti jalkaan!
Octavia RS FL TDI DSG 4X4 -18
Volvo V60D6 -14
Kia Sorento 2.2 TDI -14
Chevrolet Captiva 2.0 TDI -12
Opel Zafira 1.3 TDI -13
Skoda Octavia 2.0 TDI 4x4 -10
Opel Vectra 2.2 -08

Jyri

Makuja lienee melkein yhtä monta kuin on ihmisiä  ;) itselle ei ole koskaan ollut nuo vanhan sukupolven V60set tai XC60 vaihtoehto, lähinnä niiden sisustan takia. Oma kolmoskoppanen RäSä meni vaihtoon kun joku meni mainitsemaan jossakin topikissa aikoinaan että Skodalla on vanhahtavat ohjaamot. Tämä herätti silloin mielenkiinnon ja törmäsin S/V90sen ohjaamoon ja se olikin menoa, en ole pystynyt edes harkitsemaan mitään muuta vaihtoehtoa noiden SPA alustaisten autojen sisästän näkemisen jälkeen, ainut joka voisi kelvata on Rangen Velar, mutta silloin pompsahtaakin hinta jo ihan eri luvuille, eikä toistaiseksi ole pistokehybridiä tarjolla. Mutta on totta että T8 ei missään nimessä ole kaikille optimi, itselle vain tuo sopii kohtuullisen hyvin, sitten kun saadaan lataushybridien range tuonne +100 km luokkaan niiin ei tarvitsisi polttomoottoria käyttää kuin matka-ajossa, jota ei itsellä paljoa ole.

Ainoat asiat mitä kaipaan RäSästä tähän uuteen XC60seen on ohjaus (progressiivinen ja tunnokas).

JTH66

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.02.18 - klo:12:42
Saanko kysyä että miten volvo (70tâ,¬) saadaan käyttökustannuksiltaan samaksi kuin skoda (40tâ,¬)? Jos nuo alkaen hinnat ovat oikein? Vain onko ajatuskaan maksaa autoa kokonaan omaksi?

Varsin ymmärrettävä kysymys  :) Olin aikanaan yksi ensimmäisiä Santanderin all in one asiakkaita ja aloin tuossa vaiheessa seurata autossa lähinnä käsirahaa, kuukausierää ja jäännösarvoa. Molemmissa Skodan RS autoissa laskelma toimi hyvin, tämä viimeisin olisi saanut toki olla vähän pidempään minulla, mutta silti sain tuosta hyvän hyvityksen ja pesämunan Volvon käsirahaan. Kuukausierän osalla meielnkiintoinen juttu on se, että nyt 80k autossa kk erä on huoltosoppari huomioiden noin 120 eur suurempi kuin 40k RS:n kanssa. Ja ero pienenee hieman ainakin vuotuisen veron osalta. Mikä tuon T8:n todellinen kulutus on ja tuleeko siitä oikeasti jotain hyvää, jää vielä nähtäväksi. Reilu 600km lenkki hiihtolomalle tuotti boksi katolla reilun 7l keskikulutuksen. Ihan hyvin 2 tonnin möhkäleelle -15C pakkasessa.

Mutta juurikin noin, ei ole tarkoitus maksaa autoa omaksi, toivottavasti Volvon arvo on kolmen vuoden päästä sillä tasolla, että siitä jää jotain hyvää seuraavan auton käsirahaan. Tällä korkorakenteella saan rahan tuottamaan paremmin kuin autossa ja siksi maksan sen käytöstä.

Ritzenhoff

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoksi-volvon-katumaasturi-kay-turhan-usein-bensapumpulla--testasimme-myos-nelivedon-kyvyt/6BNqXsQx?ref=iltalehti:746a

Just näin, hybriditekniikka on vielä niin täysi vitsi, että sähköllä ajon pituuden tarvitsee kolminkertaistua ennen kuin on järkeä ostaa.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 05.03.18 - klo:08:00Just näin, hybriditekniikka on vielä niin täysi vitsi, että sähköllä ajon pituuden tarvitsee kolminkertaistua ennen kuin on järkeä ostaa.
Ei suinkaan, on vain kyse siitä kenelle ja millaiselle ajoprofiilille se sopii, nykymuodossa ei suinkaan kuin osalle ja totta mikäli sähköllä pääsisi 100-150 km, niin tilanne olisi jo aivan toinen, kuten Polestarin ensimmäisessä omassa mallissa.

Itselle pistokehybridi on sopinut, omassa T8ssa 9 tkm keskikulutus on n 4,5 l / 100 km, ei paha tuon kokoiselle 2,2 tonnin möykylle. Ajan käytännössä aina yli tuhat kilometriä yhdellä tankillisella.

Itse artikkelista pakko kommentoida muutamia kohtia:
-Tuosta lämmityslaitteen säätämisestä moititaan usein, kun se pitää tehdä kosketusnäytön kautta, näin on ollut TMssäkin, itseä ei haittaa, kun en ole joutunut siihen vielä kertaakaan koskemaan sen jälkeen kun laitoin lämpötilan 20 asteeseen, miksi sitä pitäisi ajon aikana säätää, varsinkaan jatkuvasti?

-Adaptiivinen vakkari, siinä saa aikaa edellä ajavaan säädettyä, ja painikkeiden käyttö on mielestäni erittäin helppoa. Kaikkein parasta on että voi vaihtaa adaptiivisen ja aktiivisen kaistallapidon välillä yhdellä ratin painikkeella, Octaviassa tuo vaati valikoissa seikkailua

Moni moittii mielessään myös tuota "leikki" nelivetoa, jännää etteivät monet tule ajatelleeksi että perinteisellä Haldexilla pitää moottorissa olla yli 500 nm vääntöä että saisi takapyörille enemmän vääntöä kuin T8ssa, aika harvassa taitaa olla? On totta että mikäli nelivetoa tarvitsee kylkiedellä ajamiseen maantienopeuksissa, niin silloin mikä tahansa muu perinteinen neliveto on parempi, mutta hitaassa nopeudessa ja vaikeassa maastossa tällä hybridin toteutuksella pärjää mainiosti.


dwntime

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.03.18 - klo:11:34
-Adaptiivinen vakkari, siinä saa aikaa edellä ajavaan säädettyä, ja painikkeiden käyttö on mielestäni erittäin helppoa. Kaikkein parasta on että voi vaihtaa adaptiivisen ja aktiivisen kaistallapidon välillä yhdellä ratin painikkeella, Octaviassa tuo vaati valikoissa seikkailua

Tuosta vakkariasiasta. Huvittava arvio kyllä siitä. Esim. VAG konsernin autoissa pisin etäisyys on varmaan tuplat Volvoon verrattuna eikä sitä ole kukaan moittinut. Minusta Volvossa pisin etäisyys saisi olla vieläkin pidempi kun ainakin talvikeleillä pitäisin itse moottoritiellä vieläkin pidempää etäisyyttä.
Mersuun vertaminen nyt oli huono vitsi. Siinä on ehkä ajamistani autoista huonoin käyttölogiikka tuolla adaptiivisella vakkarilla. Ei voi kehua mitenkään.

Jännä muuten näissä hybridiasioissa että aina niistä jaksetaan kitistä. Hei, tämä EI OLE sähköauto. Tämä on plugin hybridi jollainen on AINA kompromissi polttomoottori ja sähköautosta. Jossain ne akut pitää kuitenkin mukana kuljettaa. Sähköautossa ei ole perinteisiä voimansiirron komponentteja viemässä tilaa niin sinne saadaan kyllä pohjalevyyn akkuja asennettua.
Plugareiden sähkörange varmasti jonkin verran tästä kasvaa mutta en usko että koskaan enempää kuin korkeintaan tuplaksi. Muutoin alkaa syömään jo sähköautojen markkinoita.

Aina löytyy niitä jotka muka haluavat ajaa sinne Lappiin joka viikko sukulaisiin kahvittelemaan ja itkevät kun ei sähköautolla pääse sinne yhdellä latauksella. No ei pääse, sitä varten on ne 1.4 litraiset Skodat. Niillä voi hoitaa ne reissut.
Todellinen päivittäinen käyttö on kuitenkin luokkaa alle 100 km. Niihin sähköauto tai jopa plugin hybrid riittää ihan mainiosti.

Minulle myös pistokehybridi sopii hyvin. Päivittäiset ajot ovat alle 50 km ja pääosin pääsee sähköllä. Toki kovat pakkaset täällä pohjoisessa ovat rangea tiputtaneet ja siitä syystä 6kk omistusajan keskikulutus on hiipinyt vähän vajaaseen 7 l / 100km.  Jota toki pidän melko hyvänä melkein 2500 kg painavalle yli 400 heppaiselle farmarille. Rouvan 1.2 TSI DSG Leon imuttelee sellaista 8 l / 100km nyt pakkasilla.

Ehkä kannattaa hiukan tekniikkaan tutustua ensin ihan itse eikä lueskella arvioista vain niitä asioita joita omat ennakkoluulot ohjaavat.

joukose

tuosta Jyrin tekstistä sen verran että -"Itse artikkelista pakko kommentoida muutamia kohtia:
-Tuosta lämmityslaitteen säätämisestä moititaan usein, kun se pitää tehdä kosketusnäytön kautta, näin on ollut TMssäkin, itseä ei haittaa, kun en ole joutunut siihen vielä kertaakaan koskemaan sen jälkeen kun laitoin lämpötilan 20 asteeseen, miksi sitä pitäisi ajon aikana säätää, varsinkaan jatkuvasti?"

Riippuu auton väristä täytyykö lämpötilan säätöön koskea. valkoisessa autossa ei tarvitse mustassa tarvitsee. Eli ilmastoinnin teho riittämätön mustaan volvoon.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

jti

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.03.18 - klo:13:07
Riippuu auton väristä täytyykö lämpötilan säätöön koskea. valkoisessa autossa ei tarvitse mustassa tarvitsee. Eli ilmastoinnin teho riittämätön mustaan volvoon.

Ainakaan vanhemmassa mallissa mustanakaan ei tarvitse, mulla on reilut 4 vuotta ollut nyt lämpötilansäätö 20:ssa eikä siihen tarvitse koskea talvella eikä kesällä. Kabiiniin tulee niin lämmintä kuin kylmää riittämiin. Ja tämä vielä sillä ilmastoinnin alhaisimmalla automaattisella asetuksellä jonka voi valikosta valita. Ainoastaan säädän lämpötilaa alhaisemmaksi syksyllä tai talvella kun on paksut talvikamppeet tai mettäkamppeet päällä niin ei tule liian kuuma sisällä. Mutta sekään ei johdu auton väristä vaan liiasta vaatetutuksesta.
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

joukose

Minulla oli tämä uuskoppanen S90 vm 2017 ja sama ilmastoinit varmasti XC60:ssä. Eli jossain on säästetty. Ja säästöähn se aina on kun jotain laitetaan kosketusnäytölle eikä tarvitse laittaa nappuloita.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Jyri

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.03.18 - klo:13:33
Minulla oli tämä uuskoppanen S90 vm 2017 ja sama ilmastoinit varmasti XC60:ssä. Eli jossain on säästetty. Ja säästöähn se aina on kun jotain laitetaan kosketusnäytölle eikä tarvitse laittaa nappuloita.
Säästöä tai markkinointia ja myyntiä, itse meinaan päädyin uuteen Volvoon tärkeimpänä syynä ohjaamon ilme ja nappuloiden vähyys. Mutta tämäkin on tietysti makuasia, eikä ole olemassa yhtä ja oikeata ratkaisua / tapaa, sattuu vain miellyttämään omaa silmää ja käyttötapaa.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.03.18 - klo:14:36
Säästöä tai markkinointia ja myyntiä, itse meinaan päädyin uuteen Volvoon tärkeimpänä syynä ohjaamon ilme ja nappuloiden vähyys. Mutta tämäkin on tietysti makuasia, eikä ole olemassa yhtä ja oikeata ratkaisua / tapaa, sattuu vain miellyttämään omaa silmää ja käyttötapaa.

Kyllä tässä varmasti trendi on se mikä tähän suuntaan nimenomaan nyt ajaa. Toki säästöjä tulee fyysisten nappuloiden pois jättämisellä.
Teslahan tämän buumin oikeastaan aloitti ja tuohon suuntaan hiljalleen on kaikki menossa.

Jos jotakuta Volvon tabletti kauhistuttaa niin älkööt koskaan Tesla Model 3:sta kokeilko, siinä jopa hanskalokero avataan keskustabletin kautta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy