audi tt quattro mk1 takapyörien kulmat päin berberiä.

Aloittaja escort, 13.01.17 - klo:22:04

« edellinen - seuraava »

escort

Netistä olen lueskellut noita taka pyörien kulma juttuja ja en oikein ole päässyt asiasta jyvälle :o?
nyt tuossa on alustasarjalla camber kulma yli -3° ja aurausta ei saa alle 3mm puolellaan,netissä on säädettäviä tukivarsia,mutta kumpi tanko pitää olla säädettävä ala vai ylä? Yleensä alatangoilla säädetään raideleveys ja ylätangoilla kulma,mutta kumpi tuossa nyt pitäisi olla säädettävä että vaikuttaisi myös auraukseen?

Jos jollain olisi myydä halvalla vakio taka alatukivarret voisin ostaa sellaiset.

Jultsu

Oiskohan aurauskulmien säätö hoidettu epäkeskopultilla jommassakummassa päässä tukivarsien kiinnitystä? 3BG nelivetopassatista löytyy tuollainen ratkaisu erillisen tukivarren kera tuota aurauskulman säätöä varten, ja alemmassa tukivarressa pyörännavan puolella on sitten toinen epäkeskopultti jolla säädetään camberia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

3B Syncro Passatissa oli samanlainen kuin 3BG. Jouduin hommaamaan nuo takatukivarret, koska tuo säätöpultti oli jumiutunut tukivarren sisälle.
Marmorilla tukivarren/raidetangon (4B0501530C) hinta oli 70â,¬ n. 6 vuotta sitten.

escort

Tt audissa on samanlainen takaripustus kuin e36 bemmissä,auraus säädetään "takakynkän"korikorvallisesta,mutta säätövara ei riitä,kiinnitys/säätörauta ottaa helmakoteloon kiinni.
mitään muuta säätöä tuossa ei sitten takana vakiona olekaan.

escort

Tilasin sitten viipurista tarvikeliikkeestä uudet ylemmät takatukivarret huimaan 38â,¬/kpl hintaan ja samasta kioskista löytyi oik/vas kätisillä kierteillä osat mitkä hitsataan katkaistuihin tukivarsiin että saadaan paikallaan säädettävät,säätöosatarvikkeet maksoi 7â,¬ kahteen tankoon.

Jultsu

Aijai, kuulostaa aina hyvältä kun puhutaan hitsatuista tukivarsista. Katsurikin diggaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

escort

Hitsaamallahan ne on säädettävät tukivarret tehtaallakin kasattu.
ja jos niistä tulee joku ylitsepääsemätön ongelma niin onhan mulla vakiot jemmassa.

escort

Nyt on tukivarret tehty,tänään paikalleen ja kulmien arpomista ja johonkin aurausten säätöön sen jälkeen.

eikö tälle foorumille pysty lisäämään kuvia ollenkaan?

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

escort

#9
En tiedä mikä mättää mutta tabletti menee jumiin tuon aijaan kanssa,pitäisikö sinne saada ladattua useampi kuin 1 kuva kerrallaan?
ja ilmeisesti omia kirjoituksiaankaan ei pysty muokkaamaan foorumilla jälkikäteen?
http://aijaa.com/oDP6Kf
http://aijaa.com/ckE3s7
http://aijaa.com/equUbd
http://aijaa.com/FptXPK

alunperin edessä oli vähän yli -1°camberia jolloin renkaasta vatupassin kanssa mitattuna oli 16-17mm.
takana 27 ja 30mm yli -3°camberia.
nyt säädin niin että takana on 15mm ,aurauksesta en nyt tiedä ,mutta peilijäisellä pikkutiellä uskalsi ajaa 150kmh ja tuntui kulkevan suoraan,pitää käydä vielä kaverin työmaalla katsomassa viralliset kulmat kun se vaan ehtii.

escort

Ei tule taas mistään mitään,auto on ihan hirvee ajaa jäisellä uraisella tiellä 100kmh vauhdissa motarilla ei tiedä mihin tuo haluaa mennä ja ratti hieman oikealle vinossa.
eikä saa suuntaukseen kuin vasta ensiviikolla.
ei bemareitten kanssa ole tällaisia ongelmia ollut ikinä.

jabajee

3mm auraus puolellaan on 6mm kokonaisauraus. Ei ihme, jos kiemurtelee  ::)
En tunne TT:n takapään rakennetta sen tarkemmin, mutta voipi olla, että ainoa säätömahdollisuus on tuo kuten joku aiemmin kirjoittikin, eli pitkittäistukivarren korikiinnityksestä kääntää sen mitä pultinreijät ja korvake antaa myöten, eli ei paljon. Toinen vaihtoehto on oikeanlainen shimmilevy pyörännavan ja akselin väliin. Tukivarsien pituuksia säätämällä ei taida säätyä kuin camberit ja niillä ei ole ajon kannalta juuri merkitystä, jos aurausta on yli puoli senttiä.

Leimamies ei muuten tykkää itse hitsatuista tukivarsista, jos huomaa.

escort

Nelikossa on valettu kynkkä missä pyöränlaakerit ym. Ja aurauksen säätöön korikorvallisessa soikeat reijät samalla tavalla kuin e36 bemarissa,mutta aurausta ei viimeeksi saanut säädettyä kun ottavat helmaan kiinni ja korikorvaa ei saa pois jos ei laske jarruista nesteitä pois,mutta jos ei muu auta niin sitten on vaan taas purettava osat irti,mellakka ja persereikäpora käteen.
poikittaiset tukivarret  tulevat etuviistoon joten kaikki kulmat muuttuu samalla vähän.

eikö kenelläkään ole kokemuksia tt audin kulmien säädöstä miten homma nyt oikein pitäsi hoitaa?

escort

Nyt on sitten kulmat säädetty,ihan perseestä koko homma.
Taka-alatukivarsien reiät piti rassata 3mm soikeiksi puoleltaan,ylätukivarresta säätää camber -1°15' molemmin puolin,nyt riitti säätövara aurauksesta.
sitten odotetaan kunnon liukkaita ja toivotaan että nyt kulkee suoraan.
jos ei vieläkään pelaa niin jotenkin tuntuu että taitaa vaihtua takavetoiseen sen jälkeen,muutakin tekemistä olisi ihan tarpeeksi kuin rassata käyttistä.

escort

Edellisen kirjoituksen jälkeen onkin sitten tullut lähinnä ajettua kun auto oppi kulkemaan liukkaalla suoraan,mutta nyt kesärenkailla onkin taas ongelmia ajettavuuden kanssa.
kovassa vauhdissa suomen paskoilla teillä auto alkaa uimaan urista,kiva kun on melkein 200kmh mittarissa ja vessa alkaa kirjoittelemaan sinne ja tänne,toinen mikä vituttaa kun tulet moottoritieltä ramppiin reippaammin samalla jarruttaen tiessä olevien urien yli tuntuu kuin perä karkaisi alta,absit ei kuitenkaan reagoi mitenkään joten ei pyörät ainakaan lukkoon ole menossa.
ei mulla ole kyllä ollut ikinä näin huonoa ns. Urheiluautoa ollut,-70 luvun escorttikin menee kuin juna kiskoilla 200kmh
kesärenkaina on ihan uudet 225/40/18 linglong greenmaxit,en kyllä usko ongelmien johtuvan niistä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: escort - 25.04.17 - klo:00:22
kesärenkaina on ihan uudet 225/40/18 linglong greenmaxit,en kyllä usko ongelmien johtuvan niistä.

Ehkä ei, mutta todennäköisesti kuitenkin kyllä. Voisit kokeilla tekeekö samaa myös talvikumeilla. Kai nuo kesäkumit on vielä jollain hävyttömillä 10" leveillä vanteilla ja ET niin pieni että puolet kumista tulee ulos kaaresta? Ja alustasarja on se halvin 300 euron JOM tappiin madallettuna jolloin ei ihmekään jos ei perä pysy tiessä kiinni?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

escort

#16
Talvirieskoilla ei tullut ajettua kuin jotain 170-180kmh gislawed nordfrost 205/50/17 vanteet on jo maalauksessa joten ei voi kokeilla.
18x8 kesävanteet ja voisivat olla paljon ulospäin levittävämmät,alustasarja on just luokkaa jommit ja taakse on jo vaihdettu toiset iskarit, eikä ole erityisen matala että pääsee mökille.
edellinen bemmi oli matalampi,ei meinannut nosturin käpälät mahtua alle ja autotallin kynnykseen raapi pakoputki.
siinä oli kyllä billstein sprint/eibach alusta.

nyt kun on alettu valittamaan niin valitetaan sitten kaikesta,ei tuo auto myöskään pysähdy yhtään??
pari kertaa reilusta satasesta vauhdit pois ja jarruja ei ole ollenkaan,takapää onkin melkein raudoilla ja kuittien mukaan edessä on halvimmat tarvike levyt ja palat mitä mistään löytynyt.
kunnolliset levyt oli tarvikeliikkeessä kalliit ja ferodon katu etupaloissa oli 3-4viikkoa toimitusaika minimissään.
tilasin englannista uritetut ja reijitetyt levyt mintexin paloilla,pitäisi olla kunnolliset,mutta saa nyt sitten nähdä??

escort

En viitsinyt uutta aloitusta tehdä,mutta onko vakkarin laitto niin helppoa että ostaa vakkarillisen viiksen ja joku ohjelmoi sen käyttöön?
toimiiko samalla tavalla ajotietokone?
pystyisikö vw iv kiisseli golfiin kanssa laittamaan vakkarin viiksellä ja ohjelmalla?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: escort - 13.01.18 - klo:17:19
En viitsinyt uutta aloitusta tehdä,mutta onko vakkarin laitto niin helppoa että ostaa vakkarillisen viiksen ja joku ohjelmoi sen käyttöön?
toimiiko samalla tavalla ajotietokone?
pystyisikö vw iv kiisseli golfiin kanssa laittamaan vakkarin viiksellä ja ohjelmalla?
Itse tilasin just kiinasta vakkarisarjan TT MK1:een. Saattaa sopia myös Golf IV:een?
https://www.aliexpress.com/item/TUKE-Steering-Wheel-Turning-Signal-Light-Cruise-Control-Switch-Cable-8L0953513J-For-TT-A2-A3-S3/32847763656.html
Asennus onnistuu kaikkiin autoihin, joissa on sähköinen kaasupoljin (ei kaasuvaijeria). Viiksen asennuksen lisäksi vaatii johtosarjan asennuksen + ECU:n koodauksen. Joissain tapauksissa vaatii vielä lisäjohtosarjan ECU:lta niille liittimille, johon osa tuon sarjan mukana tulevista johdoista kytketään.

o.b.

Joo, ei ollut Cruisen asentaminen helppoa. Oikea liitin (musta) johtimille kyllä löytyi läpivientirasiasta. mutta niitä neljää johdinta ei oltu vedetty ECU:lle asti. Se viides piti kytkeä kytkinpolkimen musta/sininen johdon rinnalle.

ECU:n puoleen ei tarvinnut irtoliittimiä, vaan johdot piti painella Krohnen riman tapaan siten, että sähkö kulkee... No kun ei ole oikeaa työkalua, niin ruuvimeisselillä painellaan. Krohnen työkalu kyllä olisi ollut ;)

ECU koodaus vielä tekemättä, mutta eiköhän tuo toimi kunhan saan auton liikenteeseen.


firstvw

Lainaus käyttäjältä: escort - 25.04.17 - klo:22:14
tilasin englannista uritetut ja reijitetyt levyt mintexin paloilla,pitäisi olla kunnolliset,mutta saa nyt sitten nähdä??

Mulla on ollu passatissa uritetut levyt ja mintexin palat jo pari-kolme vuotta, luultavasti samasta putkasta tilattu. Vinkuu satunnaisesti, ei häiritse. Levyistä kuuluu jurina varsinkin kostealla kelillä tai voimakkaasti jarruttaessa. Tehokkuus tieliikennekelpoinen, rataa tai 200->0kmh jarrutuksia en ole kokeillut. Suolasohjossa saattaa pito olla heikompi alkujarrutuksessa mutta efekti on paljon heikompi kuin vanhoilla. Jarrupölyä tulee ehkä enemmän. Edelliset kiekot eivät olleet loppu, mutta usein talvella ja kerran kesällä koettu heikko jarruteho ajoi vaihtamaan osat eikä ongelmia ole enää esiintynyt. Hinta-laatusuhde on mielestäni hyvä ellei erinomainen.

Jos et tilannut pinnoitettuja niin suorittelen maalaamaan levyt esim vasaralakalla (ei kitkapintaa tietty). Itse maalasin ja pysyivät pitkään ruosteettomina, mutta kyllä sieltä lopulta ruoste tulee läpi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy