Kirjoittaja Aihe: Moottori toimii normaalisti, vaihteistossa ei tapahdu mitään.  (Luettu 2249 kertaa)

Poissa HarriKR

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Tervehdys!

Liikennevaloista lähtiessäni liikkeelle nostaessani kytkimen ylös auton etupäästä kuului kova pamahdus, rusahdus jonka jälkeen mikään vaihteista ei toiminut, eikä toimi. Moottori pyörii normaalisti ja kun vaihteen laittaa päälle, kuuluu pientä rahinaa. Moottorin käydessä vapaalla mitään sivuääniä ei kuulu. Kyseessä VW Passat -00, 1,8 farmari.
Täällä varmaan joku ko. mallin volkkarista tietävä osaa kertoa, mikä saattaisi olla rikki.. Tietäisin vähän, että hinautanko läheiselle hallinosturin paikalle, vai ammattilaisen pajalle.
Kiitos jo etukäteen ystävällisistä neuvoista.

Poissa mkkt

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Nouseeko nopeusmittarin näyttämä kun kytkimen nostaa vaihde kytkettynä ja moottori käynnissä?
Jos nousee, niin siinä tapauksessa vikaa voisi etsiä vetonivelistä ja -akseleista. Mikäli nämä ovat ehjät, kannattaa vikaa alkaa seuraavaksi etsiä vaihdelaatikon suunnalta. Eihän vaihdelaatikon koodi satu olemaan DUU?

Paikalla Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.734
    • Profiili
Juu, vetoakselien sisäniveliä lähtisin ensimmäisenä tutkimaan, saattaneet boorit mennä sileäksi. Mutta eihän tuossa boorien rikkoutumistapauksessa nopeusmittarin pitäisi mitään näyttää, eikö se nopeus oteta abs:n antureista ja kun ulompi vetonivel pysyy paikallaan...

Vie nyt ensin alkuun sinne TSI-hallille tai Ranen Remonttipajalle jos et pakkasessa halua ryömiä auton alla.

Poissa HarriKR

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kiitoksia..

Nopeusmittari näyttää kyllä nousevan kaasua polkiessa vaihde päällä. Passatti ei ole ollut kovinkaan kauan minulla, eikä siten ole erikoisemmin tietoa.. DUU..?

Jees, lähden etsimään vikoja noiden vinkkien perusteella.

Paikalla Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.734
    • Profiili
Hmm, olisikohan sitten ulommaisen nivelen boorit menneet sileäksi. Ulkonivelissä kehällä on siis ABS-anturin "lukukolot."

Poissa Mikey

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 431
    • Profiili
Omassa 2002 Passatissa (autom.laatikko) nopeusmittarin anturi oli vasemmanpuoleisen laippa-akselin ulkokehällä. Vetoakseli kiinnittyy laippa-akseliin.

Paikalla Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.734
    • Profiili
Ah okei, se tieto otetaan siis sieltä.

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.435
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vetoakseli voi hajota "huomaamatta". Entinen työkaveri ajeli pitkään 4Motionilla ja ihmetteli, miksi auto valuu rinteessä vaihde päällä? Edestä oli vetoakseli rikki, tuskin kuitenkaan poikki. Auto lähti valumaan aina kun Haldexista paineet hävisivät... Etuvetoisella vika on ilmeisempi, kun auto ei liiku edes takavetoisena.  :D
Leon Cupra 265 -14
ex. Leon 20VT TS -04

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi