Kirjoittaja Aihe: katsastuksen savutusarvo  (Luettu 5159 kertaa)

Poissa firstvw

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 727
  • VW Passat 2.0TDI DSG Highline -07
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #30 : 11.01.17 - klo:21:02 »
Tuo olikin jo uudempi versio, jossa nimenomaan tuo vimonen bullet on lisättynä. Mutta taas ihan vimosilla sivuilla tuossa sanotaan että valmistajan ilmoittamat arvot voisivat olla vain korkeammat kuin nuo perinteiset, yleisesti käytetyt, ei siis matalammat joista topicin aloittaja sanoi katsurin maininneen ???

Ja on siellä tälläinenkin kohta
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1, ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1 tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO V tai EURO 4) alle 1,0 m-1.


Ota tuosta nyt selvä. Ja sitten VW voi määritellä mallikohtaiset korkeammat arvot. Eli ei muuta kuin kokeilemaan. Ja voishan sitä asiaa konttorilta kysyäkin eikä vain arvailla ja vaahdota täällä ;)

Poissa naksu76

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #31 : 11.01.17 - klo:21:53 »
Caddy 1.9TDI BLS ja DPF:llä varustettuna, tyyppikilvessä 0,6  ... aina mennyt reilusti tuon alle.

Poissa panu

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 621
  • Passat Variant 2.0 8v TDI 4Motion Sportline '08
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #32 : 11.01.17 - klo:23:41 »
Nimim. a_jaba'n listan perusteella EGR näyttäisi vaikuttavan tuloksiin. Olennaista ei ole se mitä venttiili tekee juuri mittaushetkellä, vaan se mihin kuntoon se on saattanut paikat aiemmin.

Ja on siellä tälläinenkin kohta
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1, ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1 tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO V tai EURO 4) alle 1,0 m-1.


Ota tuosta nyt selvä. Ja sitten VW voi määritellä mallikohtaiset korkeammat arvot. Eli ei muuta kuin kokeilemaan. Ja voishan sitä asiaa konttorilta kysyäkin eikä vain arvailla ja vaahdota täällä ;)

Nuo on yhden polkaisun rajoja. Isompi arvo on 3:n keskiarvo.

Rajat ilman mallikohtaisia siis:

ahtamaton 1,5 / 2,5
ahdettu 2,0 / 3,0
Euro 4 ja uudemmat 1,0 / 1,5


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA

VCDS@Hyrylä

Poissa mujunen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #33 : 12.01.17 - klo:23:16 »
Itseltä/ tuttavapiiristä löytyy "vanhempaa" kalustoa seuraavilla arvoilla:

Audi A6 2003, (1,9 AVF) 0,60
Passat 3BG 2004 (1,9 AVF) 0,60
Passat 3B 2000 (1,9 ATJ) 0,70
Passat  3BG 2004 (1,9 AVB) 0,70

DPF:ää ei ole ollut saatavilla tämän aikakauden 1,9 TDI moottorillisiin.

Tässä on vielä yllä mainitun Audin tallella olevat mittaustulokset. Auto on täysin vakio ja asianmukaisesti huollettu.

2006  135703km  0,40 (mitattu saksassa)
2007  198000km  1,60
2009                     1,96
2011  365000km  1,87
2012  402000km  1,00
2013  446000km  1,35
2015  527062km  0,42
2016  556759km  1,35

Melkoisesti on mittaustuloksissa heittelyä, kuinkahan luotettava mittaustapa lieneekään. Äkkiseltään 0,60 kuulostaa melkoisen hankalasti saavutettavalta arvolta..

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.172
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #34 : 12.01.17 - klo:23:52 »
Melkoisesti on mittaustuloksissa heittelyä, kuinkahan luotettava mittaustapa lieneekään. Äkkiseltään 0,60 kuulostaa melkoisen hankalasti saavutettavalta arvolta..

Niinpä. Tästä nousee vielä järkyttävä haloo. Trafi ryssii taas huolella

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.813
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #35 : 13.01.17 - klo:06:50 »

DPF:ää ei ole ollut saatavilla tämän aikakauden 1,9 TDI moottorillisiin.


Tehtaalta lähtiessään ei, mutta kuten tuossa vähän aiemmin kirjoitin, dpf-jälkiasennussarjoja saa suoraan volkkarilta noihin mainitsemiisi autoihin.

Poissa TapsaR

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #36 : 13.01.17 - klo:07:40 »
Tässä kanssa aiheesta http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33980.0

En ole huomannut katsoa mitä tarrassa lukee, täytyy tarkastaa.

Olen miettinyt että onko näissä BXE koneellisten ja muiden EI dpf koneellisten putkissa olevasta katalysaattorista enemmän hyötyä vai haittaa, kun nokea sinne jää ja kaunko sitä irtoaa sieltä helposti vai lähteekö se helposti irtoava heti ekoilla polkaisuilla pois?
Lähinnä että onko se ihan turha jarrupönttö putkessa minkä voisi tyhjentää?
Golf IV & Octavia 2

Poissa audia6

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #37 : 13.01.17 - klo:16:23 »
Lähtökohta 2.4 tavoite 0.6 toimenpiteet tankkiin pro dieseliä, pullo jotain hiukkas/karstan/savutuksen poistajaa, uusi ilmansuodatin ja sitten vähän reippaampaa ajoa motarilla. Heti samantien katsastukseen ja eka polkaisu 0.55 ja läpi. Autolla on ajettu n.400000 km.

Poissa panu

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 621
  • Passat Variant 2.0 8v TDI 4Motion Sportline '08
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #38 : 13.01.17 - klo:16:34 »
Hieno juttu että toimenpiteet auttoi, mutta kyllähän tuo vähän työläältä kuulostaa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA

VCDS@Hyrylä

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.813
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #39 : 13.01.17 - klo:17:20 »
Ei läheskään niin työläältä kuin jokavuotinen jarrujen herkistely joka nurkasta.

Poissa mujunen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: katsastuksen savutusarvo
« Vastaus #40 : 13.01.17 - klo:18:08 »
Tehtaalta lähtiessään ei, mutta kuten tuossa vähän aiemmin kirjoitin, dpf-jälkiasennussarjoja saa suoraan volkkarilta noihin mainitsemiisi autoihin.

Joo ja volkkarilta on myös saanut katalysaattorin jälkiasennussarjaa autoihin joissa sitä ei ole alunperin asennettu. Tätä ei kuitenkaan ole tarvinnut autoihin asentaa suomen pakokaasusäädösten muuttumisen takia. Se että sallittu päästöarvo pienenee viidesosaan ei ole oikein, varsinkaan kun autossa ei alunperinkään ole ollut dpf:ää. Saa noistakin varmaan ilman dpf:ää poljettua tyyppikilven savutuksen optimitilanteessa, mutta eipä sillä ole mitään merkitystä auton jokapäiväisten päästöjen kannalta.

Mitähän nämä sallitut K-arvot on esim. saksassa? Audin vanhin päästölappu on saksasta ja silloin suurin sallitu arvo on ollut 2,0.

ps. Minun ei ainakaan ole ko. Audissa tarvinnut kertaakaan herkistellä jarruja.

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi