Lämmityslaite tuottaa vain vähän lämmintä, Ibiza 2003 TDI

Aloittaja Teemu_P, 09.01.17 - klo:22:12

« edellinen - seuraava »

Teemu_P

Heips, nyt tarvitaan hyviä ideoita mikä mahtaa autossa olla vika - ite oon purkanu jo puoli autoa eikä vielä ole selvillä miksi...
Auto on Ibiza 6L, Tdi Sport 130, ASZ-koneella, 2003, manuaali-ilmastoinnilla

Eli ongelma on että lämmityslaitteesta ei saa lämmintä kuin puhaltimen 1. asennossa.
2. asento puhaltimessa menee jo viileäksi ja 3-4 asennoissa ihan jääkylmää (tämä siis talvikeleissä muutaman asteen pakkasillakin) Tuntuu kuin kennosta loppuu puhti lämmöntuottoon heti kun ilmanvirta kasvaa.

Seuraavassa listaa mitä on jo testattu / tutkittu
- Moottori lämpeää normaalisti 90asteeseen
- Lämmityslaitteen säätöläpät toimii oikein eli ilma tulee puhaltimelta AC-kennon läpi josta se ohjataan alas lämmittimen kennoon ja siitä jakeluun
- kenno istuu tukevasti paikoillaan eikä kylmän ilman ohivirtausta ole nimeksikään
- Sähköistä lisälämmistysvastusta ei ole asennettuna (tää on joku italian tuonti malli)
- Lämppärin kenno on irroitettu ja puhdistettu kristallisoodalla - täysin puhdas (oli jo irroittaessa autosta)
- AC-kompressori ei ole juminut päälle - todettu mittaamalla AC-kennon lämpötilaa lämmityslaitteesta auton käydessä
- kennolle menevät vesiletkut on ilmattu (raotettu liitoksesta ja laskettu ilmat pois kunnes tulee reilusti nestettä) pariinkin otteeseen varmuuden vuoksi
- kennolle menevät letkut eivät lämpene ehkä ihan yhtä paljon kuin moottorin muut letkut
- lämppärin letkuissa tuntuisi kuitenkin vesi kiertävän jollain tavoin koska niitä raottaessa liitoksesta tulee nestettä (mutta miksi ne tuntuu ehkä vähän viileämmiltä)
- vesipumppu toiminee ainakin jollain tavoin koska paisuntasäiliöön lorottaa vettä auton käydessä

Autohan on ollut miulla vasta kuukauden ja koko aikana tuo lämppäri ei ole toiminut - edellinen omistaja ei tuntunut olevan tietoinen tästä ongelmasta  :-X (tosin silläkin tämä kippo oli vain vähän aikaa...)

Autoon on näköjään 15tkm sitten vaihdettu nokkaremmi ja vesipumppu.... onkohan noissa pumpuissa ollut mitä vikoja jotka aiheuttaisi moisia? Esim siivet pskna tai irti akselista? Pääseekö tuohon kurkistamaan termarikotelon kautta kun ei millään haluaisi ottaa nokkaremmiä irti.

Onko tuolla ASZ-koneen putkistoissa jotain venttillejä/sulkuja/säätöjä joita voisi tarkastaa miksi vesi ei mahdollisesti kierrä kennossa?

Tietääkö kukaan tämän KPN-XXX kipon historiaa.. ei näyttänyt olevan ensimmäinen kerta kun kojelautaa oli irroteltu.. ehkä jopa tämän lämppäriongelman takia...

Mitä vaihtoehtoja tässä on vielä käymättä läpi - alkaa tympäsemään ajella pikkupakkasilla naparetkivarusteissa...
Ibiza Tdi Sport 130 -2003
Celica ST 1600 -1974
Uraaal 750 -1951

wille84


Teemu_P

Juu, ihan normalisti se meni.. huuhtelin ensin autossa paikallaan ollessaan vesiletkulla
Stten vielä irtaallaan tosiaan putsasin kennon kristallisoodalla ja huuhtelin hanan alla molemmista letkuliitännöistä läpi laskien
Ibiza Tdi Sport 130 -2003
Celica ST 1600 -1974
Uraaal 750 -1951

wille84

Onko letkut samanlämpöiset kun niitä kokeilee?

Tuleeko paisariin normaalia suurempi paine käydessä, tai ilmakuplia jos korkki auki käyttää autoa?

Onko ylävesiletku saman lämpöinen kannen ja syylärin päästä? 

Teemu_P

Ylävesiletku on lämmin koko matkalta, mutta ei mitenkään polttavan kuuma (kone kuitenkin 90asteessa 40km moottoritieajon jäljiltä nollakelissä)
Alavesiletku on ihan kylmä

Paisarista en näe ilmakuplia tulevan - toisaalta se vedenkierto paisarissa on kuitenkin sen verran että en välttämättä näkisikään niitä ilmakuplia.

Lämmityslaitteen letkut on lämpimät muttei kuumat (ehkä samaa luokkaa kuin ylävesiletku)
Toinen letkuista on ehkä vähä viileämpi (käsillä vaikea sanoa eroa)... yritän mittailla lämpömittarilla noita vielä tänään illalla
Ibiza Tdi Sport 130 -2003
Celica ST 1600 -1974
Uraaal 750 -1951

vwmies

#5
Näkemättä ja juuri tuon koneen vesikiertoa tarkemmin tuntematta tuntuisi siltä, että jos kenno on puhdas niin sitten se ei saa kuumaa vettä tarpeeksi..... joko termari tai letku lytyssä (tai ehkä jopa osaksi tukossa) jossain kohdassa, jota ei huomaa. 20â,¬ infrapunapistoolista olisi tässä apua. Mikä tietysti estää myös ottamasta yhteyttä lähimpään marmoriin ja kysyä kustaria. Onko Italian mallissa sama kenno kuin pohjoismaissa (ETKA nro) ? Siitä voi myös saada idean.  Eihän tässä ole vesiventtiiliä lämppärin kierrossa ?
Yritetään pärjätä.

wille84

Joku vesikiertoventtiili tai putken lutistuminen vois hyvin olla syyllinen, neste vaikuttaisi kiertävän muualla moottorissa normaalisti. Toki lämpömittarilla siitä saa paremman kuvan kun putkien lämpöjä mittailee eri paikoista.

Lähinnä kansi vikaa ajattelin, voisi tehdä ilmalukkoa sisäkennolle.

Runkonumerolla pääsee etkaa kaivamaan onko kennossa jotain eroa.

sup-05

Mulla oli samanmoinen vika skodassa. Merkkiliike ehdotti kennon vaihtoa (1000 Eur töineen) ja toinen  huuhtelua.
Löysin lopulta peukalonkokoisen takaiskuventtiilin rintapellin vierestä piilosta, siellä oli muovikuula jumissa sisällä.
En tiedä oliko sitten ollut letkulämmitin vai mikä, mutta ei ollut skoda letkukiristimillä kiinni vaan tarvike sellaisilla.
Vinkin tuohon sain puhaltamalla kennon suunnasta, kun totesin, että toisessa letkussa ei vesi vain kierrä. . .
Kuvissa tuollaista ei tietty ollut.
M

Teemu_P

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.01.17 - klo:13:19
Näkemättä ja juuri tuon koneen vesikiertoa tarkemmin tuntematta tuntuisi siltä, että jos kenno on puhdas niin sitten se ei saa kuumaa vettä tarpeeksi..... joko termari tai letku lytyssä (tai ehkä jopa osaksi tukossa) jossain kohdassa, jota ei huomaa. 20â,¬ infrapunapistoolista olisi tässä apua. Mikä tietysti estää myös ottamasta yhteyttä lähimpään marmoriin ja kysyä kustaria. Onko Italian mallissa sama kenno kuin pohjoismaissa (ETKA nro) ? Siitä voi myös saada idean.  Eihän tässä ole vesiventtiiliä lämppärin kierrossa ?

Mie alan olemaan juuri sitä mieltä että vesi ei kierrä tuolla kennossa riittävällä vauhdilla.
Kenno tuntuu ainakin kokonsa puolesta siltä että lämmintä pitäisi tulla.
Valitettavasti ETKA ei tunne auton VIN numeroa  :-\ joten olen tutkinut sieltä vain mallin ja vuoden perusteella

Vesiventtiiliä en ole löytänyt putkistosta rintapellin ja kennon väliltä... letkut jatkuvat tandem-pumpun alle josta en purkamatta näe mitään - voihan siellä tietty jokin tuke olla...
Ibiza Tdi Sport 130 -2003
Celica ST 1600 -1974
Uraaal 750 -1951

Teemu_P

Mutta luulen että tällä hetkellä vian haku pysähtyy kunnes kevät koittaa. Ei paljoa hotsita avotaivaan alla autoa korjailla... millon tuulee, milloin sataa tai on muuten vaan kylmä... It's a hard life..

Kevveemmällä sitten vedän jäähdytysjärjestelmän pesun, termarin vaihto alkuperäiseen (varmuuden vuoksi) ja jokaisen irtoavan putken irroitus ja puhdistus

Niin... tuli vielä mieleen että tähän autoon on asennettu moottorilämmitin joka on mallia letkulämppäri. Tämä on sijoitettu öljynsuodattimen jalan alle meneviin letkuihin.. Voisiko tuolla olla väärin asennettuna vaikutusta lämmittimen kennon vesikiertoon?
Ibiza Tdi Sport 130 -2003
Celica ST 1600 -1974
Uraaal 750 -1951

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy