Neste MY uusiutuva diesel

Aloittaja psoininen, 09.01.17 - klo:10:53

« edellinen - seuraava »

psoininen

Nyt tuli tiedote että tätä ois muutamassa paikassa mittareissa: Neste Express Ilmakehä, Konala ja Piispanmäki sekä Neste K Olari, Otaniemi ja Varisto. http://nestemy.fi/

"Hinnaltaan tuote on hieman kalliimpaa kuin Neste Pro Diesel" - joko joku kattoi kuinka paljon?

psoininen

Itse itselleni vastaten - eilisen hinta 1.489â,¬/l.  Bensan hinnoissa siis - epäilen että kysyntä tulee olemaan maltillista jos ei sitten erilainen verotus kohtele tätä jatkossa helläkätisemmin kuin noita fossiilisia.

HiTecci

No siis noin periaatteessahan tuo My on 100% NexBTL, kun Pro on vain 15%. Ja kun tuolla Pro jo jää savutukset ja siten myös FAP-poltotkin pienemmiksi, niin mitä ne sitten onkaan tällä My. Vaan kun tuo Pro hintalisä fossiiliseen on jo jonkinmoinen, niin onko tuo My vielä kovempi hinta sitten enää sen väärti joskos sillä saavutetaan enää mitään lisäetua Pro nähden, jaa-a ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TAG

Törkkään seuraavat pari tankkia tuota Tiguaniin ja katsotaan miltä vaikuttaa

Polttoaineen hinnassa on lähes kaikki veroa, joten veroteknisesti olisi ihan mahdollista tehdä tästä samanhintainen perinteisen dieselin kanssa. Sitä puoltaisi myös polttoaineen kotimaisuus eli tästä syntyy myös muita verotuottoja valtiolle. Mutta ei mitään mahdollisuutta, että Suomessa tuonkaltaista ajattelua pystyttäisiin harjoittamaan.

psoininen

Mä testaan myös ainakin muutaman tankillisen Superbissa. Tähän asti on menty normidieselillä, ei edes Pro:lla niin katotaan kuinka selkeitä eroja on havaittavissa. Potentiaalisesti tällä vois esim. DPF-ongelmat lykkääntyä hieman pidemmälle. Jos siinä sivussa maailmakin pelastuu niin ei mua haittaa.

Omilla ajomäärillä hintaero ei vielä muodostu kynnykseksi mutta arvelen tuntevani suomalaista mielenlaatua sen verran että monille tämä on liian kallista ja tosiaan tätä kannattais kyllä verotuksellisesti suosia. Enkä nyt tarkoita sähköautojen sorsimista kuten tämän hetken keskustelussa tuntuu jollain olevan tarve aina vängätä. Yksinkertaisesti vain järkevämpi verotus kuin fossiilisissa polttoaineissa -> hinta alemmas ja kysyntä ylös -> lisäinvestoinnit raaka-aineiden keräykseen, tuotantoon ja jakeluun = moninkertaiset verotuotot.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TAG - 10.01.17 - klo:12:18
Mutta ei mitään mahdollisuutta, että Suomessa tuonkaltaista ajattelua pystyttäisiin harjoittamaan.

Valitettavasti ei juuri missään asiassa ja kaikista vähiten verokertymän kokonaistuotossa >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mremonen

Lainaus käyttäjältä: psoininen - 10.01.17 - klo:12:50
Omilla ajomäärillä hintaero ei vielä muodostu kynnykseksi mutta arvelen tuntevani suomalaista mielenlaatua sen verran että monille tämä on liian kallista
Tuo ja toinen on sitten saatavuus. Ei tuon perässä kovin kauas kannata ajaa. Sitten jos alkaa saamaan joka asemalta, niin toinen juttu. Mutta eihän sitä PRO-dieseliäkään saa läheskään joka Nesteeltä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

panu

Jossain tais olla mainittu että MY ois n. 15 snt tavallista kalliimpaa, Pro-lisä on tainnut suurimmillaan olla 7 snt.

Itse tankkaan yleensä BioVernoa, joka on edellä mainittuja halvempaa. Voishan tuota MY:tä joskus koittaa, mutta laajempi käyttö vaatisi verohelpotusta.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

TAG

Lainaus käyttäjältä: panu - 10.01.17 - klo:13:42
Jossain tais olla mainittu että MY ois n. 15 snt tavallista kalliimpaa, Pro-lisä on tainnut suurimmillaan olla 7 snt.

Itse tankkaan yleensä BioVernoa, joka on edellä mainittuja halvempaa. Voishan tuota MY:tä joskus koittaa, mutta laajempi käyttö vaatisi verohelpotusta.
Ei se vaatisi kuin sen hiton käyttövoimaveron poistamista niiltä jotka tuota tankkaa. Käyttövoimaveron maksulle ei ole mitään perustetta, jos tuota tankkiinsa laittaa, päinvastoin.

tet

Lainaus käyttäjältä: panu - 10.01.17 - klo:13:42
Itse tankkaan yleensä BioVernoa, joka on edellä mainittuja halvempaa. Voishan tuota MY:tä joskus koittaa, mutta laajempi käyttö vaatisi verohelpotusta.

Ei taida BioVernoa olla "raakana" myynnissä kuitenkaan? Sehän on vain osana tavallisen seassa, samalla lailla kuin tuo Nesteen biokomponentti Pro Dieselin osana. Sen sijaan tuo MY on 100 % sitä biolitkua jos oikein ymmärsin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mremonen

Lainaus käyttäjältä: TAG - 10.01.17 - klo:13:49
Ei se vaatisi kuin sen hiton käyttövoimaveron poistamista niiltä jotka tuota tankkaa. Käyttövoimaveron maksulle ei ole mitään perustetta, jos tuota tankkiinsa laittaa, päinvastoin.
Ja luuletkos että tässä maassa jotain veroa koskaan poistetaan? Ainakaan autoiluun liittyvää.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

TAG

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.01.17 - klo:13:56
Ei taida BioVernoa olla "raakana" myynnissä kuitenkaan? Sehän on vain osana tavallisen seassa, samalla lailla kuin tuo Nesteen biokomponentti Pro Dieselin osana. Sen sijaan tuo MY on 100 % sitä biolitkua jos oikein ymmärsin.
Oikein ymmärsit 100% biolitkuhomman. Alkuperäinen kirjoittaja tuskin tarkoitti, että ajaa 100% BioVernolla vaan litkulla, jossa sitä on. Itse ajan sillä myös tällä hetkellä.

Itselläni on kokemus, että kulutus on ollut jopa vähän pienempi BioVerno versiolla verrattuna Neste Pro Dieseliin, jota käytin ennen sitä. Olen arvannut syyn johtuvan isommasta setaaniluvusta, mutta voi olla lähellä mutu juttuja. Neste Pro dieseliin nähden vaikuttaa, että BioBerno Dieselillä hiukkaspoltot tapahtuvat useammin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 10.01.17 - klo:14:03
Ja luuletkos että tässä maassa jotain veroa koskaan poistetaan? Ainakaan autoiluun liittyvää.

No eikös Berner just sitä ole tekemässä, poistaa veroja muuttamalla ne maksu-nimikkeen alle, vaan kokonaislasku ei kyllä varmasti pienene, pikemminkin vain kasvaa nykyisestä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TAG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.01.17 - klo:14:37
No eikös Berner just sitä ole tekemässä, poistaa veroja muuttamalla ne maksu-nimikkeen alle, vaan kokonaislasku ei kyllä varmasti pienene, pikemminkin vain kasvaa nykyisestä :-\
Jep, kun kokonaisverokertymä pidetään ennallaan ja luodaan uusi kalliimpi tapa kerätä sitä, syntyy entistä suurempi kustannus. Ihan hirveän montaa matematiikan tuntia tuon ymmärtämiseen ei tarvita.

Taky

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.01.17 - klo:12:11
Ja kun tuolla Pro jo jää savutukset ja siten myös FAP-poltotkin pienemmiksi, niin mitä ne sitten onkaan tällä My.

Mistä auto tietää mitä FAP:ssa on kun sillä ei ole vaakaa?
Polttoainenormin mukainen laskuri joka laskee teoriassa koska FAP on täys polttoaineesta riippumatta....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

TAG

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.01.17 - klo:14:47
Mistä auto tietää mitä FAP:ssa on kun sillä ei ole vaakaa?
Polttoainenormin mukainen laskuri joka laskee teoriassa koska FAP on täys polttoaineesta riippumatta....
En ala kinaamaan tästä, kun en aidosti tiedä, mutta tuntuisi aika erikoiselta, jos tähän polttotapahtumaan ei olisi mitään muuta logiikaa täyttymisen tunnistamiseksi. Jos poltto jää syystä tai toisesta kesken, niin odotellaanko sitten seuraavaa lukemaa, joka käynnistää polton seuraavan kerran. Oma logiikka on, että kyllä se jotenkin sen täyttymisen määrän tunnistaa ja tekee poltot aina tarvittaessa. Nämä tapahtumat itse olen päätellyt Start-Stop toimimattomuudesta silloin kun ei vaikuttaisi olevan  muuta syytä siihen. BioVernolla tätä tapahtuu useammin kuin Pro Dieselillä kävi. Selkeä ero noilla polttoaineilla on jo ihan hajun perusteella tankatessa.


Edit: Ei helvetti...musta tuli just "Seniori" täälläkin :)

panu

Lainaus käyttäjältä: TAG - 10.01.17 - klo:14:07
Oikein ymmärsit 100% biolitkuhomman. Alkuperäinen kirjoittaja tuskin tarkoitti, että ajaa 100% BioVernolla vaan litkulla, jossa sitä on. Itse ajan sillä myös tällä hetkellä.

Juuri näin. Käytännössä tuo siis tarkoittaa St1 Diesel Plus / Abc Smart Diesel hinnasta ja saatavuudesta riippuen, jotka vastaa Nesteen Proota. Testissä tais olla jopa aavistuksen parempaa kuin Pro.

Nesteen maine vähän tahriintui NExBTL:n alkuaikojen palmuöljytouhujen takia, mutta se ei ole syy valintaan. 100 % MY ois kyllä aika kiehtova.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.01.17 - klo:14:47
Mistä auto tietää mitä FAP:ssa on kun sillä ei ole vaakaa?

Paine-erosta tuon luulisi tietävän paljonkos siellä sitä nokea on ja polttelee sen mukaan sitä sitten pois. Näin se osaa siis myös käynnistää polton nopeammin uudelleen joskos edellinen poltto olisi jäänyt vaikkapa vajaaksi. Tai vastaavasti polttojen väli lyhenee FAP:in ikääntyessä kun sinne kertyy sitä palamatonta tuhkaa. Ja jossain vaiheessa poltotkaan ei enää auta kun auto ei juuri muuta tee kuin polttelee tiein välein = FAP kaipaa tällöin joko vaihtoa tai jotain muuta puhdistuskeinoa, auto ei sitä itse enää kykene itsekseen puhdistamaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.01.17 - klo:15:44
Paine-erosta tuon luulisi tietävän paljonkos siellä sitä nokea on ja polttelee sen mukaan sitä sitten pois. Näin se osaa siis myös käynnistää polton nopeammin uudelleen joskos edellinen poltto olisi jäänyt vaikkapa vajaaksi. Tai vastaavasti polttojen väli lyhenee FAP:in ikääntyessä kun sinne kertyy sitä palamatonta tuhkaa. Ja jossain vaiheessa poltotkaan ei enää auta kun auto ei juuri muuta tee kuin polttelee tiein välein = FAP kaipaa tällöin joko vaihtoa tai jotain muuta puhdistuskeinoa, auto ei sitä itse enää kykene itsekseen puhdistamaan 8)

+1

Ja lisäksi logiikassa vielä poltto määrävälein, vaikkei paine-eroanturi olisikaan triggeröinyt polttoa. Näin voi kait käydä pitkällä maantiesiivulla (pönttö ei vaan täyty) tai sitten pätkäajossa (moottorin lämpötila ei nouse polttoon tarpeeksi/poltot jäävät kesken). Jotenkin tuollalailla se kait hoitaa tuon.

Ja tosiaan pönttö voi olla puolillaan (Tuhkaa) silloin kun auto väittää pöntön täyttyneen vaihtokuntoon. Näin voi käydä näillä uusilla diesel-polttoaineilla. Sitten pitää vain kertoa autolle, uusi pönttö vaihdettu, ja matka jatkuu...

panu

Onko joku löytänyt tarkempia tuotetietoja MY:stä? Setaaniluku 80 on kyllä huima!

nestemy.fi tuntuu olevan enempi propagandaa kuin varsinaista tietoa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: panu - 10.01.17 - klo:16:03
Onko joku löytänyt tarkempia tuotetietoja MY:stä? Setaaniluku 80 on kyllä huima!
No tuolta löytyy tuotteen käyttöturvallisuustiedotteet, mutta ei (vielä) tuotetiedotteita: https://www.neste.com/fi/fi/yritysasiakkaille/tuote-ja-k%C3%A4ytt%C3%B6turvatiedotteet
Minusta huimaa on, kuinka tuo polttoaine ei ole näemmä juuri lainkaan vaarallista! Siis ympäristölle, iholle, silmille etc. Niellä ei pidä kuitenkaan :D
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: TAG - 10.01.17 - klo:12:18
Polttoaineen hinnassa on lähes kaikki veroa, joten veroteknisesti olisi ihan mahdollista tehdä tästä samanhintainen perinteisen dieselin kanssa. Sitä puoltaisi myös polttoaineen kotimaisuus eli tästä syntyy myös muita verotuottoja valtiolle. Mutta ei mitään mahdollisuutta, että Suomessa tuonkaltaista ajattelua pystyttäisiin harjoittamaan.
Samaa mieltä, että verotuksella pitäisi ehdottomasti rukata hintaa alas.
Sen verran korjaan/huomautan, että ei ko. polttoaine ole ymmärtääkseni välttämättä sen kotimaisempaa kuin saman jalostajan muutkaan dieselöljyt. Missään ei sanottane, että raaka-aine olisi nimenomaan kotimaista?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:


menth0s

Tämän uuden MY:n suomalaiseen verokohteluun liittyen löytyy tietoa Nesteen omasta dokumentista sivulta 12: https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/neste_renewable_diesel_handbook.pdf

Jätteestä valmistettu biodiesel sisältää 25,37 c/L vähemmän veroa kuin perinteinen fossiilinen diesel. Tästä syystä odotin MY:n hinnan asettuvan SELVÃ,,STI lähemmäksi perinteistä dieseliä. Harmi.

Huomatkaa myös, että tämä tuote ei täytä EN 590 normin vaatimuksia, mikä on monen autonvalmistajan ainoa laatuvaatimus diesel-polttoaineelle. Syy, miksi MY ei täytä vaatimuksia johtunee vain sen alhaisesta tiheydestä.

Zego

Tästä saadaan autotehtaille uusi suosikki diesel päästötestejä varten! ;D

Ktk

Lainaus käyttäjältä: menth0s - 10.01.17 - klo:17:42
Huomatkaa myös, että tämä tuote ei täytä EN 590 normin vaatimuksia, mikä on monen autonvalmistajan ainoa laatuvaatimus diesel-polttoaineelle. Syy, miksi MY ei täytä vaatimuksia johtunee vain sen alhaisesta tiheydestä.

Juurikin noin. Pitäisi olla ihan käypästä tuosta huolimatta mutta eri normin mukaista, EN15940 tjsp.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: menth0s - 10.01.17 - klo:17:42
Syy, miksi MY ei täytä vaatimuksia johtunee vain sen alhaisesta tiheydestä.

Josta edelleen peruskoulu-logiikalla tiheys = massaa = energiaa. Eli My voipi palaa pikkasen enempi sadalle kuin raskaampaa tavaraa ja kun se on lisäksi litrahinnaltaan kalliimpaa, niin... :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Kotkis

Tuon menth0sin linkkaaman dokumentin mukaan n. 3% enemmän.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

TAG

Itsellä taas on nyt ekasta tankillisesta kokemus, että kulutus putoaa selvästi ainakin omassa autossa talvikäytössä. Tiguan 2.0 TDI, 4Motion, DSG. Nyt ajettu 650km MY:llä ja vielä olisi reilusti tankissa litkua jäljellä. Eli n. 850km menee tankillisella sekalaisella ajolla kehä III sisäpuolella. Tuo on vuodenaikaan selvästi paras tulos 5 vuoteen tällä autolla.

Tämän polttoaineen "magic" on selvästikin kylmäkulutus, joka kylmäkäynnistyksen jälkeen asettuu entistä nopeammin alas. Tämä näkyy kohtuullisen lyhyessä ajossa selvästi kokonaiskulutusta pudottavana. Muutenkin käyttöominaisuudet ovat niin hyvät, että en kyllä normaaliin enää vaihda, paitsi kun joudun ajamaan muualla Euroopassa. Ei oikein ole enää niin alhaisia kierroksia, joista tulisi fiilis, että kone joutuu koville, kone vaan vääntää ja vääntää ilman isompaa ääntä tekemisistään.

Suosittelen kokeilemaan, jos on mahdollisuus

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 11.01.17 - klo:09:13
Tuon menth0sin linkkaaman dokumentin mukaan n. 3% enemmän.

Missä kohtaa tuo oli mainittu? Useammassakin kohdassa oli että MY:n energiatiheys on pienempi, esim sivut 37/57:

"If used as such, higher volumetric fuel consumption than with fossil diesel fuel due to
low density, but lower than with FAME"

Vastaavat tiedot myös 39/57 taulukossa.  ???
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy