Kirjoittaja Aihe: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki  (Luettu 3636 kertaa)

Poissa Seat-mies77

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Otetaas tällainen esimerkki: Olet ostamassa bensiinikäyttöistä Golf-luokan autoa, jolla on ikää 5-8 vuotta, ajettu 150-200 tkm, huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja päällisin puolin ok. Aiot ajaa autolla seuraavan kolmen vuoden aikana 50 tkm. Kysymys: Mitä voidaan pitää tänä aikana todennäköisinä vastaan tulevina huolto- ja korjauskohteina määräaikaishuoltojen (öljynvaihdot, suodattimien vaihdot, tulppien vaihdot jne) lisäksi? Yritetään pohtia asiaa yleisellä tasolla ja jätetään merkki- ja mallikohtaiset tyyppiviat tällä kertaa huomiotta.

Itselleni ainakin tulee mieleen, että jos esimerkin mukaiseen autoon ei vielä ole vaihdettu jarrupaloja, jarrulevyjä tai iskareita, niin niiden vaihtotarve on varsin todennäköinen. Iskareiden vaihdon yhteydessä voi olla syytä vaihtaa myös jouset, mikäli arvostaa hyviä ajo-ominaisuuksia. Todennäköisesti noinkin lyhyessä ajassa ainakin melko suuri osa kilometreistä on tullut maantieajosta. Niinpä tuon kolme vuotta voisi hyvinkin päästä koskematta niveliin, tukivarsiin tai raidetangon päihin. Sen sijaan laakerit saattavat hyvinkin tulla käyttöikänsä päähän.  Tulpanjohdot ja sytystyspuolat lienee syytä vaihtaa ihan jo varmuuden vuoksi. Ruostevaurioit riippuvatkin aika paljon merkistä ja mahdollisesta ruostesuojauksesta, mutta eipä niistä ehkä tuossa vaiheessa vielä kauhean huolissaan tarvinne olla. Sitten jos autossa on turbo niin sen korjaus-/vaihtotarpeen todennäköisyydestä en osaa kyllä sanoa mitään. Eihän senkään kyllä ilman syytä pitäisi hajota. Forte-pesu lienee syytä tehdä moottorille.

Olettekos samaa vai eri mieltä edellisestä? Entä mitä muita suhteellisen todennäköisiä huolia ja murheita vastaan voisi tulla?

Poissa tärpätti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #1 : 04.01.17 - klo:22:34 »
Laakerit voi mennä kaikki vaihtoon nopeastikin, omassa meni kun mittarissa oli reipas 200tkm, kaikki tasaiseen tahtiin uusiksi. Jarruja kierros ympäriinsä. Tuulilasi?
Octavia BKD

Poissa Gudmund

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 565
  • Kuski on kaunis silloin kun se on nopea.
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #2 : 05.01.17 - klo:08:21 »
Tuo on hyvin tyypillinen kilometriväli hankkia käytetty auto. 150-200tkm ajettuna auton hinta on jo täällä Suomessakin tullut mukavasti alas, kun takuut on loppu ja ikä alkaa painaa autossa.

Omakohtaisen kokemuksen mukaan (useita erimerkkisiä käytettyjä ollut) 150-250tkm välillä ei kulu erityisesti laakereita, turboja, kytkimiä tai muitakaan voimansiirron osia. Minulla on ollut juuri noilla kilsoilla ajettuja sekä bensa että diesel-turboja noin 10 kpl, eikä tämä ole yleensä ollut ongelma vielä tuossa kohtaa.

Sen sijaan jarrujen kunnostus on tuossa 150-250tkm kohdalla todennäköistä (suht halpaa ja järkevää muutenkin), iskarit on myös tyypillinen kohde (tämäkin on kannattavaa jos tykkää nauttia ajettavuudesta ja turvallisuudesta), mutta muuten alustan tukivarsia ja niveliä on mennyt jopa yllättävän vähän vielä tuossa kohtaa. Raidetangon päät ja koiranluut ehkä joutuu tyypillisimmin uusimaan pyöräntuennasta. Pari poikkeusta kyllä on, jonka takapään puslien ja helojen kunnostukseen meni pitkälle toista tonnia 200tkm kohdalla.
Moottoritilasta alkaa menemään satunnaisesti antureita (esim. termostaatti, lämpötila-anturi) tai joitakin moottorin apulaitteita kuten starttimoottori tai laturi. Tämä on satunnaista, tuurista kiinni miten käy. Samoin tietyt ilma-/nestevuodot moottoritilassa ovat suht yleisiä, kumi ja muovi hapertuvat ajan myötä ja aiheuttaa hiljalleen vuotokohtia. Nämä vuodot ovat yleensä halpoja korjata, mutta vika voi olla joskus vaikea löytää.

Esim. jakoketjujen tai -hihnojen kanssa minulla ei ole ollut koskaan ongelmia (koputan..), toki näissä tulee kunnioittaa vaihto-ohjelmaa jos sellainen on annettu. Käytetyissä hihnat ovat mielestäni luotettavampia, jos niitä on vaihdettu kuten valmistaja edellyttää. Jakoketju on yleensä ikuinen, mutta kestoikä voi oikeasti tulla kuitenkin vastaan siinä 250-300tkm lähestyttäessä. Tällöin on huomattavasti mukavampi omistaa 50tkm ajettu jakohihna kuin 250tkm ajettu jakoketju. Yleensä ketjunvaihto on myös hihnanvaihtoa selvästi kalliimpaa.
Octavia III RS TDI

Poissa Insinöörimajuri

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #3 : 05.01.17 - klo:10:09 »
Nykyisissä diesel-autoissa tuntuu noilla kilometreillä menevän melko todennnäköisesti kaksoismassapyörä, EGR-venttiili (/jäähdytin), DPF. Merkkien kohdalla on sitten eroa mikä menee ensimmäisenä. Laturin vapaakytkin myös kuluu ja koiranluut voi alkaa kolisemaan, nämä halpoja noihin edellä mainittuihin verrattuna. Jakohihna kannattaa vaihtaa suositusta aikaisemmin, erityisesti jos auto on ollut Oulun seudulla koko ikänsä (nimim. Kantapään kautta).

Poissa Flameball

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #4 : 07.01.17 - klo:09:47 »
Todennäköisimmät kohteet osuvat ns. tyyppivioiksi luokiteltujen kohteiden suunnille ellei vielä ole osunut kohdalle. Laakerit kuten mainittua ovat noilla tienoin monesti vaihtokunnossa, mutta vaihtoa tehdään vasta kun tarvetta. Yleensä pakkaa olemaan ns. ärsyttäviä pikkuvikoja, jotka ovat johtaneet auton vaihtoon. Voi olla jotain sisustan nitinöitä, sisusta pesun tarpeessa, pikkusähkövikoja (esim. lukkolaiteviat), katkenneita johtoja jos paljon käytetty ovia, anturiviat ja sitten jos kehno säkä käy, niin tyyppivikaisia isompia ongelmia.

Tarkasta, että on kaikki huollot tehty asianmukaisesti JA ajallaan. Sehän sulla esimerkin mukaisesti pitäis kunnossa ollakin. Huoltohistoria lienee se tärkein ja jos siinä on puutteita, niin sen pitää leikata hintaa automaattisesti pienemmäksi.

Just ostin itelleni hetki sitten -08 1.4tsi DSG Touranin ja siihen tuli tehtyä seuraavat kun mittarissa oli 186tkm ostettaessa. Tällä hetkellä mittarissa kohta 191tkm ja näin paljon sai tehdä vaikka huoltohistoria oli tähän asti hyvä.

- korkeapainepolttopumppu petti 2vkoa oston jälkeen (myyjäliike maksoi osat, työn tein itse)
- 180tkm määräaikaishuolto oli tekemättä (merkkiliikkeestä jos ostat niin sehän on tehty. neuvottelukysymys..itse tinkasin hinnasta)
   -öljyt/-suodatin, ilmansuodatin, pa-suodatin, raitisilmasuodatin, DSG-öljyjen vaihto, sytytystulpat
- 2kpl sytytyspuolia (sytkäkatkoksia)
- öljyt vaihdettu polttoainepumpun vuodon takia yhden ylimääräisen kerran
- Ahtopainesolenoidi (N75) sökö jaahdot tippui 3500rpm jälkeen murto-osaan siitä mitä pitäisi
- kuskin lukkolaitteen kontaktivika korjattu
- takakontinluukun avauskahva takelteli (purku&rasvaus)
- sisätilanpuhallinmoottori kitisi ekojen pakkasten jälkeen (otettu irti, puhallettu paineilmalla puhtaaksi ja voideltu laakerit, jotka olivat jumissa)
- takapyöränlaakeri vasemmalle
- takajarru herkistelty vasemmalta puolen samalla kun laakeri vaihdettu (takajarrulaikat urille kuluneet remontin tarpeessa!)

JA ensimmäistäkään vikavaloa tai mihinkään vikaan viittaavaa ei koeajoilla (käytiin kahdesti ajamassa) tajunnut. Auto oli ainut 1.4 tsi kaksoisahdettu mitä olen ajanut enkä siis tajunnut ahtopaineongelmaa vaikka sekin siinä jo oli. Takapyöränlaakerivian huomasin autoa kotiin ajaessa, mutta mielestäni se on kuluva osa eikä näin ollen kuulu niihin osiin, jotka olisi ns. myyjäliikkeen vastuulla. Oon autoistani melko tarkka ja jos niistä kuuluu jotain ylimääräistä niin tutkin heti välittömästi.

No tutkin myös edellisen ostamani auton huoltoja mitä olen kirjannut. Sen ostin vuonna 2012 218tkm ajettuna ja huoltohistoria oli aukoton. Ekan vuoden aikana sellaista perushuollosta poikkeavaa olen kirjannut takakontin kaasujouset, penkinlämmitinelementti, moniurahihna, kuskin oven sähkölasin vaijeri, moottorikannake, kaasuläppävaiva &egr-venttiili (tyyppiviat!) sekä etualatukivarsien taaemmat puslat. Kilsoja tuli tuolloin noin 20tkm vuodessa.

Kokonaisuudessaan aivan tuurikauppaa sattuuko sulle semmonen yksilö missä niitä vikoja tulee, mutta jos niitä tulee niin noista nyt ainakin saa jotain osviittaa mitä vaivoja saattaa tulla.

Poissa Rooivalk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #5 : 07.01.17 - klo:10:14 »
Todennäköisesti tuon ikäisestä Golfista menee tuolla välillä moottori ja vaihdelaatikko, sekä noin 50 litraa öljyä. Myös turbo voi poksahtaa erikseen ja ovet vääntyä pakkasella alareunasta.

 ;D
Dacia Duster 4x4 dci -2014.

Poissa Quattro A4

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #6 : 07.01.17 - klo:10:16 »
Laakerit voi mennä kaikki vaihtoon nopeastikin, omassa meni kun mittarissa oli reipas 200tkm, kaikki tasaiseen tahtiin uusiksi. Jarruja kierros ympäriinsä. Tuulilasi?

Pyöränlaakereita ilmeisesti tarkoitat. Ne menevät joistain autoista todella nopeasti. Omaan Audiin vaihdettiin etupyörien laakerit 63-64tkm välillä. Olivat ainakin tasalaatuiset :) Edellinen autoni oli Volvo S40 ja siihen vaihdettiin oikeaetulaakeri 83tkm kohdalla. Tuo laakeri kesti huimat 30tkm ja meni juuri ja juuri takuuseen(2v takuu varaosalla) Volvoon vaihdettiin vasenetulaakeri 115tkm kohdalla ja se laakeri kesti huimat 17tkm. Tietysti takuuseen meni sitten sekin. Korjaamo laittoi ihan laatuosia, eli skf pitäisi ainakin olla laadukas. Oma ajotyyli on kuitenkin melko rauhallista, satunnaista revittelyä tulee tehtyä. Korjaamolla sanottiinkin, että ei ajamalla laakereita noin nopeasti saa menemään.

Takapyörien laakerit tosiaan alkavat olemaan viimeistään 200tkm ajetussa aika finaalissa.

Poissa Eagle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #7 : 07.01.17 - klo:10:36 »
Vaikka eri merkeistä ei nyt mitään vääntöä aloitetakaan, niin harva noista vikalistoista tai vaihdettavista osista koskee Toyotaa :) Olen pitänyt vajaan kymmenkunta vuotta Toyotaa toisena autona, ja se on auttanut pitämään autoilun kuluja kurissa. Priuksessa 280 tkm ja vaihdettuja osia on etupyöränlaakerit sekä jarrupalat ja levyt eteen sekä vetonivelen  suojakumit molemmin puolin. Corolla versossa 280 tkm ( diesel) erg venttiilin puhdistus ja jarrutöitä eteen. Molemmat ostin vajaa 200 tuhatta ajettuina. Tuulilasi oli kyllä kulunut molemmissa ja joutaisi vaihtaa mutta alusta edelleen kolinaton eikä anturivikoja ole ollut.

Poissa Quattro A4

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #8 : 07.01.17 - klo:10:43 »
Vaikka eri merkeistä ei nyt mitään vääntöä aloitetakaan, niin harva noista vikalistoista tai vaihdettavista osista koskee Toyotaa :) Olen pitänyt vajaan kymmenkunta vuotta Toyotaa toisena autona, ja se on auttanut pitämään autoilun kuluja kurissa. Priuksessa 280 tkm ja vaihdettuja osia on etupyöränlaakerit sekä jarrupalat ja levyt eteen sekä vetonivelen  suojakumit molemmin puolin. Corolla versossa 280 tkm ( diesel) erg venttiilin puhdistus ja jarrutöitä eteen. Molemmat ostin vajaa 200 tuhatta ajettuina. Tuulilasi oli kyllä kulunut molemmissa ja joutaisi vaihtaa mutta alusta edelleen kolinaton eikä anturivikoja ole ollut.

Toyotat ovat sellaisia autoja joilla ajetaan todella rauhallista ajoa. Tietyissä autoissa ajo-ominaisuudet ovat paremmat ja tulee harrastettua "urheilullista"ajamista mikä on omiaan lyhentämään kuluvien osien elinikää.

Poissa Seat-mies77

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #9 : 07.01.17 - klo:14:21 »
Jäädyttäjän tuulettimen anturi on siinä mielessä aika paha, että jos autossa ei ole lämpömittaria, niin kyseisen anturin vikaantumista saattaa olla vaikea huomata ennenkuin auto kuumenee sitten ihan todella. Itse huomasin kyseisen vian viime kesänä kun tietyömaalla seistessä alkoi sisälle tulla jäähdytysnesteen käryä. Ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän painet purkautuivat jostakin venttiilistä. Siinäkään vaiheessa ei kuitenkaan vielä lämpöjen varoitusvalo syttynyt.

Mitäs kaikkia muita antureita on sellaisia, jotka vikaantuvat herkästi?

Poissa Seat-mies77

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #10 : 10.01.17 - klo:08:13 »
Vielä seuraava pohdiskelu:

Jos ajelee yli 150 tkm ajetulla autolla pidempää matkaa, niin mitä ovat sellaiset kuluvat osat, joita kannattaa vaihtaa ns. varmuuden vuoksi, jos haluaa minimoida riskiä jäädä tien päälle? Itse laittaisin tähän listaan ainakin sytytysjohdot, sytytyspuolat sekä moniurahihnan, sen ohjainrullan ja kiristysrullan. Sytytysjohdon pettämisestä yllättäen on itsellänikin kokemusta. Nuo kaikki ovat melko halpoja vaihtaa / vaihdattaa, mutta niihin voi kilometrien karttuessa tulla aika yllättäen matkan katkaiseva vika. Olisiko muita tällaisia kohteita? Pyöränlaakereita sun muita ei tietenkään ole mitään järkeä lähteä vaihtamaan varmuuden vuoksi, niiden viat kyllä yleensä varoittelevat etukäteen.

Poissa yason

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #11 : 10.01.17 - klo:12:57 »
Otetaas tällainen esimerkki: Olet ostamassa bensiinikäyttöistä Golf-luokan autoa, jolla on ikää 5-8 vuotta, ajettu 150-200 tkm, huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja päällisin puolin ok. Aiot ajaa autolla seuraavan kolmen vuoden aikana 50 tkm.

Kysymykseen vastaamatta kannattaa mieluummin ostaa tuossa ikäluokassa pikkuisen päälle 200tkm ajettu koshla kuin tuollainen alle 200tkm.

Tuohon 120-200 välille useimmiten osuu kaikenlaista kuluvan osan vaihtoa, ja auton pystyy sinne alle 200tkm mittarilukemaan ehkä tuurilla vielä venyttämään ilman, että joutuu tekemään sen isomman vaihtokierroksen, jolloin se jää sinun ongelmaksesi. Harvalla autolla kuitenkaan ajetaan sinne 220-230t asti pelkillä perushuolloilla, joten jos joku on sinne asti huoltanut ja korjauttanut, niin auto on usein paremmassa kunnossa kuin muutamaa kymppitonnia aiemmin. Sen vaihtorumban jälkeen meinaan ajeleekin taas sen 200-300t välin usein yllättävänkin pienillä korjauksilla.

Poissa Seat-mies77

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #12 : 10.01.17 - klo:15:04 »
Kysymykseen vastaamatta kannattaa mieluummin ostaa tuossa ikäluokassa pikkuisen päälle 200tkm ajettu koshla kuin tuollainen alle 200tkm.

Tuohon 120-200 välille useimmiten osuu kaikenlaista kuluvan osan vaihtoa, ja auton pystyy sinne alle 200tkm mittarilukemaan ehkä tuurilla vielä venyttämään ilman, että joutuu tekemään sen isomman vaihtokierroksen, jolloin se jää sinun ongelmaksesi. Harvalla autolla kuitenkaan ajetaan sinne 220-230t asti pelkillä perushuolloilla, joten jos joku on sinne asti huoltanut ja korjauttanut, niin auto on usein paremmassa kunnossa kuin muutamaa kymppitonnia aiemmin. Sen vaihtorumban jälkeen meinaan ajeleekin taas sen 200-300t välin usein yllättävänkin pienillä korjauksilla.


Tämä oli ihan mielenkiintoinen näkemys ja varmaan suurelta osin tottakin. Tosin kyllähän paljon ajettu on aina paljon ajettu ja siihen melkein väistämättä aina joutuu jotakin laittamaan.

Itse en pelkää niinkään remonttikuluja: Pystyn osia vaihtamaan itsekin ja varaosia saa usein varsin kohtuulliseen hintaan, kun käy läpi nettikaupat, Ebayn jne. Pikkuhiljaa kuluvien osien vaihtoahan voi suunnitella vaikka viikkoja etukäteen: Voi rauhassa kysellä ja vertailla osan/vaihdon hintoja, ja miettiä mikä päivä sopii itselle parhaiten kalenteriin vaihdon suorittamiseksi. Sen sijaan se mitä autolta haluan on luotettavuus: Miten pidetään käytetty auto sellaisessa kunnossa, että se suhteellisen varmasti toimii joka päivä ja että sillä voi turvallisin mielin lähteä vaikkapa perheen kanssa pakkaskelissä ajamaan Helsingistä Lappiin ilman pelkoa auton hajoamisesta välille?

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.326
  • Leon Cupra 265
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #13 : 10.01.17 - klo:15:23 »
Miten pidetään käytetty auto sellaisessa kunnossa, että se suhteellisen varmasti toimii joka päivä ja että sillä voi turvallisin mielin lähteä vaikkapa perheen kanssa pakkaskelissä ajamaan Helsingistä Lappiin ilman pelkoa auton hajoamisesta välille?

Perushuollot on tietysti hyvä tehdä, mutta kaikkeen varautuminen ei millään onnistu. Kannattaa pitää liikkumisturva, hinausvakuutus tms. voimassa ja autossa mukana lämmintä vaatetta. Samalla tavalla voi uusikin auto jättää keskelle korpisuoraa... Useimmiten taitaa loppua polttoaine tai sähkö, mutta vikakin on mahdollinen.

Poissa golffisti IV

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #14 : 10.01.17 - klo:16:53 »
Ostin 2014 VW Golf IV 1,6 -03 191tkm. ajetun, huoltokirjan mukaan vuosihuollot tehty säännöllisesti ja on muutenkin pidetty ihan asiallisesti ja sama jatkuu itellä, ihan luotettavalta peliltä tuntuu, ennen minua tuohon tehty, pakoputki katista taaksepäin, etulevyt+palat sekä taakse myös, lasinpyyhkijän moottori, ja takaluukun kahva. Mun aikana oikea etuoven lukkolaite, etu-lambda, ja tänään oikea-takaoven lukkolaite.iskarit taakse viime vuonna,akku on myös uusi viime vuonna laitettu, en lähde ennakoimaan mitä voi tulla, vanhaan autoon on mahollista tulla vikoja, niitä tulee uudempiinkin. Takaoven lukkolaitteen vaihdatin tutussa liikkeessä tänään, on merkkiliike mut ei vw enää, samoja asentajia osa mitkä oli vw aikanakin, homma toimi nopeasti, auto halliin kahdelta ja ulos 8minuuttia yli kolme, nopeaa toimintaa ammatti-ihmillä.ja muutenkin hyvä palvelu. Keväällä ja syksyllä tarkastan enemmän jotta kaikki pelaa autossa, öljynvaihdot säännöllisesti 15tkm. Tuo kulkupeli riittää mun käyttööni.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #15 : 10.01.17 - klo:22:29 »
Vaikka eri merkeistä ei nyt mitään vääntöä aloitetakaan, niin harva noista vikalistoista tai vaihdettavista osista koskee Toyotaa :) Olen pitänyt vajaan kymmenkunta vuotta Toyotaa toisena autona, ja se on auttanut pitämään autoilun kuluja kurissa. Priuksessa 280 tkm ja vaihdettuja osia on etupyöränlaakerit sekä jarrupalat ja levyt eteen sekä vetonivelen  suojakumit molemmin puolin. Corolla versossa 280 tkm ( diesel) erg venttiilin puhdistus ja jarrutöitä eteen. Molemmat ostin vajaa 200 tuhatta ajettuina. Tuulilasi oli kyllä kulunut molemmissa ja joutaisi vaihtaa mutta alusta edelleen kolinaton eikä anturivikoja ole ollut.

Kompataan tätä. Lähipiiristä löytyy nyt juuri 12v täyttävä Corolla, eikä koko 240tkm ole tarvinnut tehdä mitään määräaikaishuoltojen lisäksi. Ei nivelen niveltä, eikä anturin anturia. Jarrut oisko kerran tai kaksi toki laitettu, mutta iskarit, pakoputki, laturi, kytkin, ym. kaikki alkuperäistä, eivätkä osoita mitään väsymisen oireita. Siis kertakaikkiaan mitään ei ole tarvinnut tehdä. Ruostettakaan ei ole kun massautettiin viisaasti heti uutena. Kai siitäkin kohta on pakko alkaa kuluvia osia menemään, mutta laatupeliksi voisi sanoa tässä vaiheessa varmaan jo.

Poissa VW:t

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 381
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #16 : 10.01.17 - klo:23:09 »
Akun kunto olisi myös hyvä tietää. Monessa autossa alkaa olemaan valoumpiot huonossa hapessa noilla kilometreillä.
Auton ostaminen, varsinkin käytetyn, on paljon tuurista kiinni. Huoltohistoria ei vielä kerro millaisessa käytössä auto on ollut. Jos auton kunto on jo päällisin puolin "rähjäinen", kannattaa se unohtaa, vaikka olisi hyväkin huoltohistoria.

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.684
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #17 : 11.01.17 - klo:07:24 »
Itse arvostan tositteena tehdyistä huolloista enemmän työmäärästä ja kuittia kuin huoltokirjaa. Niitähän voi muokata, ostaa ja väärentää miten haluaa.

Iskarit harvoin menee "rikki" alle 200tkm ajettuna, mutta kyllä ne yleensä silloin on jo siinä kunnossa, että ne kannattaisi vaihtaa! Myös tojotaan ;D

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #18 : 11.01.17 - klo:11:35 »
Mitä syytä iskareita olisi vaihdella, elleivät ne vuoda, eikä auto kiiku tai keiku ja testeri näyttää katsastuksessa hyviä lukemia?

En ainakaan itse ole kuullut, että kukaan iskareita vaihtelisi ennakoivasti ilman mitään syytä.

Poissa firstvw

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
  • VW Passat 2.0TDI DSG Highline -07
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #19 : 11.01.17 - klo:19:11 »
Mitä syytä iskareita olisi vaihdella, elleivät ne vuoda, eikä auto kiiku tai keiku ja testeri näyttää katsastuksessa hyviä lukemia?

En ainakaan itse ole kuullut, että kukaan iskareita vaihtelisi ennakoivasti ilman mitään syytä.

Iskarit on kuin vanhat talvirenkaat, vaikka on pintaa ja nastoja niin ei ne silti/välttämättä hyvät ole. Eron huomaa sitten kun ne vaihtaa. Uusilla (ja laadukkailla) pumpuilla vanhakin auto saa ryhtiä ja ajo-ominaisuudet/turvallisuus paranee huimasti.

Poissa lemmentalja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 801
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #20 : 11.01.17 - klo:22:12 »
Nuokin korjaustarpeet riippuvat erittäin paljon auton kuljettajasta/omistajasta. Joku ajaa tojotalla lukiosta eläkkeelle "ilman mitään vikoja", mutta sitten kun esimerkiksi minunlaiseni "kultakorva" istuu rattiin ja ajaa korttellin ympäri, niin löytyy autosta reissuvihkon verran korjattavaa. Kaikille ei riitä, että eteen päin pääsee ja radiolla peitetään ylimääräiset äänet. Omista autoistani varmasti 50% korjatuista vioista/puutteista olisi monelta jäänyt korjaamatta ja huomaamatta.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Poissa baleno

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #21 : 11.01.17 - klo:23:58 »
Itte teen korjaukset vasta sitten kun osa on rikki tai kulumisen takia vaihtokunnossa. "Varmuuden vuoksi" en vaihtele mitään.
Kun miettii että tuo osa särkyy varmasti pian, hajoaakin sitten ihan eri osa.

Hihnajakopään kaltaiset osat tietysti kuuluu vaihtaa ajallaan.
Laguna 2002 1.8 break

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #22 : 12.01.17 - klo:01:05 »
Iskarit on kuin vanhat talvirenkaat, vaikka on pintaa ja nastoja niin ei ne silti/välttämättä hyvät ole. Eron huomaa sitten kun ne vaihtaa. Uusilla (ja laadukkailla) pumpuilla vanhakin auto saa ryhtiä ja ajo-ominaisuudet/turvallisuus paranee huimasti.

Toki siinä vaiheessa kun ne vuotavat ja ovat selkeästi menettäneet tehoaan ja silloin ne alkavat jo vaikuttaa turvallisuuteenkin. Selkeästi heikentyneet iskarit huomaa toki ajossakin. En mä kuitenkaan usko, että iskareissa mitään muuta "vanhenemista" tapahtuu, kuten renkaiden kumiseoksessa. Viime kastsastuksessa tuossa em. corollassa iskarit olivat testerin mukaan aivan kunnossa ja lukemat olivat samoja kuin aiempinakin vuosina.

Tuo iskaritesteri ei tosin yleisesti ole kuin melko suuntaa antava.

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.684
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Vs: Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki
« Vastaus #23 : 12.01.17 - klo:07:52 »
Tuo viimeinen lause kertookin kaiken. Perheen toiseen autoon vaihdettiin kesällä 180tkm iskarit, jouset ym. Katsastuksessa kunnossa. Vaihdossa selvisi, että yksi jousi murtunut ja muutama iskari oli vuotanut. Mutta katsastuksessa ei ole koskaan noilta osin ollut ongelmaa. Noilla olisi siis voinut vielä ajella vielä useamman vuoden.

Kyllä ne iskarit ja jouset on vaan yksi iso turvallisuus tekijä, ne pitävät renkaat tiessä!

 










Autodoc.FI