Xenonit usein pimeänä

Aloittaja jantsu, 04.01.17 - klo:09:01

« edellinen - seuraava »

jantsu

Moro,

2011 superista on nyt reilun vuoden sisään mennyt kuskin puolen xenon kolme kertaa. Pari ensimmäistä kertaa korvasin ebayn "aidoilla". Nyt viimeksi vaihdoin ballastin AVK:lta hankittuun käytettyyn + aidon Osram night breakerin.

Tuo tuntuu aina menevän samalla lailla. Jonkin aikaa toimii hyvin, sitten alkaa satunnaisesti jättää syttymättä. Nyt tuo ei syty enää ollenkaan.

Liitokset näytti olevan kunnossa, enkä huomannut kosteuden merkkejä umpiossa. "Left dipped beam" ja polttimon kuva palaa mittaristossa. Pitää lukaista VCDS:llä koodit vielä kun ehtii.

Onko ideoita mikä ihme sen noin usein hajottaa? Tärinä, kosteus, johtosarjan vika? Voiko AFS-moduulilla olla vaikutusta tähän? Pitäiskö vain kylmästi uusia ballasti sekä xenon (aidoilla, uusilla osilla) ja toivoa parasta  ::)
Superb 2011 2.0 TDI CR 140 DSG

dwntime

Superbissa on tyyppivikana umpion halkeaminen josta sitten vesi pääsee valumaan sisälle. Superbin umpio on vähän huonosti suunniteltu kun umpion pohja muodostaa maljan jonne vesi kertyy ja sen "maljan" pohjalla on yllätys yllätys, ballastin liitin. Vesi tekee siinä sitten tuhojaan.

Halkeama muistaakseni tulee sinne umpion yläreunaan, johonkin siihen missä lasi menee sinne mustan umpion muoviosan sisään.

Räiskis

Omaan murtuma oli ilmestynyt umpion yläreunaan, (olisiko korkeudensäätöruuvi) pieni murtuma, kosteutta pisaroi pesun jälkeen lasissa. Imurilla saa kuivattua umpion, sivussa kumitulppa josta imurin putki sisään ja jättää joksikin aikaa imemään, kuivui hyvin. Kovasti vaikuttaisi kosketusvialta, tärinästä hajoaa. Mitä nuo umpiot maksavat, varmaan halpoja?
Mielenkiinnosta, kauanko nuo xsenonit yleensä kestää, oma ollut käytössä 1,5v ja ei vielä yhtään hajonnut?

transit

Xenonin kestosta - ekat vaihdoin n 110t km / 8v ihan vain ennakointina V-Golfiin

Sikarisakari

Omalla 2010 mallisella olen ajellut 100 tkm ja vielä ovat originaalit xenonit molemmilla puolilla. Hyvin toimivat. Varmaan on teho jo tippunut jos vertaisi ihan uusiin, mutta tehoa on edelleen kiitettävästi joten käytän vanhat loppuun.

Räiskis

Katselin RS-huollon tiskillä vaihtotarjousta, oli jotain 250â,¬ vaihto ja asetusten terkastus, alkuperäis polttimot. Onko alkuperäiset mitä merkkiä ja laatua?
Mitä hyvät polttimot maksavat ja mistä löytää? Halpaa ja hyvää en ole uskonut tuohonkaan löytyvän.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Räiskis - 05.01.17 - klo:11:57
Katselin RS-huollon tiskillä vaihtotarjousta, oli jotain 250â,¬ vaihto ja asetusten terkastus, alkuperäis polttimot. Onko alkuperäiset mitä merkkiä ja laatua?
Mitä hyvät polttimot maksavat ja mistä löytää? Halpaa ja hyvää en ole uskonut tuohonkaan löytyvän.

Philipsiä ilmeisesti Superbissakin, kuten Ocussa.

Marmorin hinta suhteettoman korkea. Tietenkin jos superbissa tarvitsee purkaa keulaa enemmänkin, hinta voi olla perusteltu. Ocussahan umpio on helppo irroittaa Xenonin vaihtoa varten.

http://www.superskoda.com/Skoda/SUPERB-II/Superb-II-genuine-Skoda-Autoas-HID-xenon-bulb-D1S-N10566103

jtmattila

Superbissa ei tarvitse purkaa mitään. 5min homma ja xenonit vaihdettu.
Kumitulppa vaan irti ja kääntää polttimot irti, muistaakseni vastapäivään. Uuteen polttimoon pitää siirtää se muovinen kaulus vanhasta. Itse otin akulta maakaapelin irti ennen vaihtoa.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Insinöörimajuri

Lainaus käyttäjältä: Räiskis - 05.01.17 - klo:11:57
Katselin RS-huollon tiskillä vaihtotarjousta, oli jotain 250â,¬ vaihto ja asetusten terkastus, alkuperäis polttimot. Onko alkuperäiset mitä merkkiä ja laatua?
Mitä hyvät polttimot maksavat ja mistä löytää? Halpaa ja hyvää en ole uskonut tuohonkaan löytyvän.

Esim. Erikoistekniikalta saa laadukkaita polttimoita, Philips tai Osram. Löytyy halpaa tai sitten vähän parempaa, mikä kukin itse haluaa painottaa. Toimitus pelaa loistavasti, muutaman kerran tuolta tavaraa ostaneena.
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuotteet/polttimot/xenon-polttimot/d1s-ja-d1r/30101/

Skoda Octavia Combi 1.0TSI DSG MY19

Ex: Skoda Octavia Combi 1.0TSI MY17

jantsu

Eipä ollu polttimo tällä kertaa pimeenä. Ei uudellakaan xenonilla syttynyt. Nyt tossa ku emännän kanssa ajeltiin hesasta kotio päin niin yhtäkkiä Tampereen jälkeen syttyi taas valo.

Pitää tässä kun joutaa irrotella etupuskuri että saa umpion pöydälle. Tuli epäilys jos ballastin ja polttimon välinen johto olisi rikki tai huono kontakti liittimessä?

Ja kun taas hetken sai ajella ilman häiriövaloja niin eiköhän sitten pissapojan alhaisen tason varotus syttynyt  :( Säiliö näytti tyhjältä että kai sieltä joku paikka haljennu ja vuotanu nesteet pitkin kolmostietä. Kyllä ne piti olla -20 kestävät nesteet kai...

Superb 2011 2.0 TDI CR 140 DSG

Räiskis

Jostain syystä haluaa sytytellä kovalla pakksella tuota pissapojan merkkivaloa, useamman kerran syttynyt ja taatusti ei säiliö ollut tyhjä, lähes täynnä ja vahvuuskin enämpi kuin -20? tuskin halkeaa jos siellä tuo -20 liemi on, menee vain hyyhmäksi. Lisää raakaa -50c nestettä päälle, sulaa kyllä.

jantsu

Joo kyllä se oli näköjään tuota anturivikaa. Yön kun suli tallissa niin varoitus hävisi.

VCDS kertoi vain lamppuviasta:

Address 55: Headlight Range        Labels: 5M0-907-357-V2.lbl
   Part No SW: 5M0 907 357 C    HW: 5M0 907 357 C
   Component: AFS-Steuergeraet    0148 
   Revision: 00H04000    Serial number:               
   Coding: 1376839
   Shop #: WSC 33361 790 00999
   VCID: 3467663F577D11E21E-8060

   Subsystem 1 - Part No: 7L6 941 329 B  Labels: 3D0-941-329.CLB
   Component: AFS-Lst.-Modul l    0005 
   Coding: 00000021

   Subsystem 2 - Part No: 7L6 941 329 B  Labels: 3D0-941-329.CLB
   Component: AFS-Lst.-Modul r    0005 
   Coding: 00000021

1 Fault Found:
00978 - Lamp for Low Beam; Left (M29)
            014 - Defective
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101110
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 68
                    Mileage: 315897 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2017.01.04
                    Time: 16:11:18

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.92 V
                    Speed: 0.0 km/h
                        ABS 1

Kai se osaisi kertoa jos AFS moduli tai joku muu valoihin liittyvä osa hajalla? Onko kenelläkään kokemuksia osaako tunnistaa jos pelkkä ballasti on rikki vai näkeekö ohjausyksikkö lampun+ballastin yhtenä pakettina?
Superb 2011 2.0 TDI CR 140 DSG

Kimpulainen

Omasta Superbista meni 124 000 km:n kohdalla toinen polttimoista. Luultavasti alkuperäinen.

Tein pientä vertailua polttimoiden hinnoista kotimaan tarjonnasta (Osram ja Philips) ja päädyin tilaamaan
polttimot Saksasta nettikaupasta: http://www.kfzlampen24.de/

Tuolta sai käytännössä 2 polttimoa Suomen myyjien yhden kappaleen hinnalla. Eikä tullut postikulujakaan,
kun tilaus maksoi yli 100 eur. Lamput tulivat noin viikossa.

pomo

Jos haluaa xenonien kanssa säilyttää hyvän valotehon niin pitäisi vaihtaa 2-3 vuoden välein, paljon ajavalla useamminkin!

Kimpulainen

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.03.17 - klo:09:10
Jos haluaa xenonien kanssa säilyttää hyvän valotehon niin pitäisi vaihtaa 2-3 vuoden välein, paljon ajavalla useamminkin!

Totta. Omat kynttilät ovat kyllä jo olleet silminnähden himmeät.

Tosin ajovaloautomatiikka vähän säästää xenoneita kun päivällä palavat puskurissa olevat päiväajovalot.

jantsu

Vika on paikallistettu. Umpioon tulevan johtosarjan liittimistä yksi oli löysällä. En ymmärrä miten on päässy löystymään kun ei tuota liitosta tarvi avata kuin umpion vaihtoon. Ehkä on tehtaalla jo jääny vähän huonosti.

Pikku ruuvarilla käänsin liittimet että puristaa kunnolla ja varmuudeksi kontaktispraytä perään. Nyt ei oo valo temppuillu kertaakaan (3 kk korjauksesta). Ennen korjausta ei palanut enää ollenkaan.
Superb 2011 2.0 TDI CR 140 DSG

Sikarisakari

Lainaus käyttäjältä: Kimpulainen - 11.03.17 - klo:08:35
Omasta Superbista meni 124 000 km:n kohdalla toinen polttimoista. Luultavasti alkuperäinen.

Tein pientä vertailua polttimoiden hinnoista kotimaan tarjonnasta (Osram ja Philips) ja päädyin tilaamaan
polttimot Saksasta nettikaupasta: http://www.kfzlampen24.de/

Tuolta sai käytännössä 2 polttimoa Suomen myyjien yhden kappaleen hinnalla. Eikä tullut postikulujakaan,
kun tilaus maksoi yli 100 eur. Lamput tulivat noin viikossa.

Mihinkäs päädyit? Valinnanvaraa kun näyttää D1S-polttimoissa olevan. Jo pelkästään Osrameita on Night Breaker, Cool Blue Intense, Xenarc, Xenarc Classic. Ja siihen vielä Philipsit päälle. Mikäköhän noista Osrameista on värisävyltään lähinnä Superbin alkuperäisasennuspolttimoa?

Kimpulainen

Tilasin Osramin Night Breaker Unlimited -polttimot. Hinta näköjään on pikkaisen noussut, mutta
silti pääsee lähes puolet halvelmmalla kuin Suomesta ostamalla.

Marko1478

Lainaus käyttäjältä: Kimpulainen - 19.10.17 - klo:19:58
Tilasin Osramin Night Breaker Unlimited -polttimot. Hinta näköjään on pikkaisen noussut, mutta
silti pääsee lähes puolet halvelmmalla kuin Suomesta ostamalla.
Onkos nuo kfzlampenin polttimot ihan aitoa tavaraa ollut? Täytyykin ite myös tilailla tuolta kun saa paljon halvemmalla.
Skoda Superb MY17

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy