VAG päästökampanja jälkipuinti joilla "korjattu"

Aloittaja Shadowy89, 03.01.17 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 03.01.18 - klo:06:07
Kulmia ei varmaankaan suunnattu uudelleen vaikka apurunko irroitettiin?

Omalla kohtaa tehtiin aika vastaava homma, eli 4motion Passattiin EGR vaihto päästökorjauksen perään (noin 10tkm ajettu). Kuulemma käyttävät jotain kiilamaisia asennustappeja ettei kulmat muuttuisi, näin 10tkm ajon jälkeen ei ole huomattavaa muutosta tullut ajettavuuteen tai renkaitten kulumiseen.

jake_soomi

Samaa sanoivat 4Motion Tiguanin EGR:n vaihdon yhteydessä (myöskin päästäkorjauksen jälkeen!) Pörhön merkkihuollossa. En ole ajettavuudessa tai renkaiden kulumisessa huomannut mitään ongelmia operaation ja reilun 20tkm jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 03.01.18 - klo:09:29
Omalla kohtaa tehtiin aika vastaava homma, eli 4motion Passattiin EGR vaihto päästökorjauksen perään (noin 10tkm ajettu). Kuulemma käyttävät jotain kiilamaisia asennustappeja ettei kulmat muuttuisi, näin 10tkm ajon jälkeen ei ole huomattavaa muutosta tullut ajettavuuteen tai renkaitten kulumiseen.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Lager

Päivitystä omaan keissiin.

VV-autolla päädyttiin vaihtamaan nox-anturia, pyysin ottamaan valmistajaan yhteyttä ja sieltä tuli 90% vastaantulo kustannuksista. Tältä osin asiaan voi olla tyytyväinen ja asian hoitaminen oli ripeää ja asiallista.

Toinen juttu on sitten se, että eipä tämä nyt hirveästi herätä luottamusta omistamaani autoyksilöä kohtaan.
ex. Sharan II 2.0 TDI, Golf Variant VI 1.4 TSI DSG, Seat Altea 2.0 FSI aut., Golf Variant III 1.8 GL

paulig21

1.6TDI 6R Polossa esiintyy päivityksen jälkeen tyhjäkäynnin epätasaisuutta. Moottori "nykii" tyhjäkäynnillä, ja välillä nostaa kierroksia hetkeksi ja taas laskee. Tätä ongelmaa ei esiinny, jos laturilla on kuormitusta (esim. ajovalot ja puhallin 2-3 asennossa riittää) mutta jos laittaa parkit päälle, niin alkaa epätasainen käynti.

Onko muilla vastaavaa ? Mietin kaksoismassavauhtipyörää, mutta eikait sen hajoaminen laturin kuormasta ole riippuvainen ? Muutoin kone käy nätisti isommilla kierroksilla. Mielestäni kun tämä ongelma tuli päästöpäivityksen jälkeen.

Polttoaineenkulutus ei lisääntynyt päivityksen jälkeen, tahmeutta alakierroksilla kyllä on.

TAG

#304
Vuosi päivityksen jälkeen EGR järjestelmään tuli sisäinen vuoto ja syylarinesteet hitaasti ulos moottorin läpi höyrynä. Volkswagen Center avusti homman (oli pakko korjata reissulla ulkomailla) ja Suomen Volkswagen antoi 100% korvauksen. Auto 6v vanha Tiguan ja siinä kohtaa 90tkm mittarissa. Ei valittamista

Trally

Kovasti hätyytellään moottoriohjaimen päivitykseen. On soitettu ja laitettu postia.
Millaisia kokemuksia päivityksestä on tullut 2.0l koneessa?
Tarvitsee varmaan käydä tämän vuoden aikana hoitaa tuo pois... Onko totain mitä kannattaa tehdä/huomioida ennen kuin pajalle vie? Hyvät vinkit ottaisin kiitollisena vastaan.  :o
Saakohan jossain alkuperäisen softan varmuuskopioitua?

maileri

Lainaus käyttäjältä: Trally - 12.02.18 - klo:17:30
Kovasti hätyytellään moottoriohjaimen päivitykseen. On soitettu ja laitettu postia.
Millaisia kokemuksia päivityksestä on tullut 2.0l koneessa?
Tarvitsee varmaan käydä tämän vuoden aikana hoitaa tuo pois... Onko totain mitä kannattaa tehdä/huomioida ennen kuin pajalle vie? Hyvät vinkit ottaisin kiitollisena vastaan.  :o
Saakohan jossain alkuperäisen softan varmuuskopioitua?

Ã,,lä hyvä mies mene päivittämään. Ei vielä mitään kiirettä. Hienosti menee katsastuksesta läpi ainakin vielä tänä vuonna. Kampanja on edelleen kesken.

Enhancer

Ei mitään syytä, miksi et päivitystä tekisi. Auto (A4 B8 2.0tdi) ei toki itsellä kauaa ehtinyt ennen päivitystä auto ollakaan, mutta vuosi on ajeltu eikä pahaa sanottavaa miltään osin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

SlowMotion

Trafin mukaan katsastus pomppaa huhtikuun alun jälkeen, jos koneeseen ei ole tehty uutta vikaa huijauskorjauksen muodossa.

maileri

Lainaus käyttäjältä: SlowMotion - 12.02.18 - klo:22:04
Trafin mukaan katsastus pomppaa huhtikuun alun jälkeen, jos koneeseen ei ole tehty uutta vikaa huijauskorjauksen muodossa.

Laitatko vielä linkin tuohon Trafin tiedotteeseen?

maileri

Eli nyt kannattaa käydä heti katsastamassa päivittämätön auto ja sitten voi ajaa taas huoletta vuoden aina tuonne seuraavaan 2019 kevään katsastukseen, jolloin tuo päivitys täytyy olla tehtynä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.02.18 - klo:23:26
Eli nyt kannattaa käydä heti katsastamassa päivittämätön auto ja sitten voi ajaa taas huoletta vuoden aina tuonne seuraavaan 2019 kevään katsastukseen, jolloin tuo päivitys täytyy olla tehtynä.
Ihan yhtä huoletta sen päivityksen voi mennä tekemään heti ja sen jälkeen normaalisti katsastukseen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Trally - 12.02.18 - klo:17:30
Kovasti hätyytellään moottoriohjaimen päivitykseen. On soitettu ja laitettu postia.
Millaisia kokemuksia päivityksestä on tullut 2.0l koneessa?
Tarvitsee varmaan käydä tämän vuoden aikana hoitaa tuo pois... Onko totain mitä kannattaa tehdä/huomioida ennen kuin pajalle vie? Hyvät vinkit ottaisin kiitollisena vastaan.  :o
Saakohan jossain alkuperäisen softan varmuuskopioitua?

Tärkein kysymys tässä on se, että minkä merkkinen auto on?

Jos Audi tai VW niin päivitys on pakollinen ja jossain vaiheessa katsastuksessa ei tule leimaa jos päivitys on tekemättä.

Jos Skoda tai Seat niin päivitys on suositus eli vapaaehtoinen eli katsastuksessa ei voida hylätä autoa päivittämättömyyden takia.

Tutulla Audi jossa 2.0TDI CAGA moottori ja päivitetty noin vuosi sitten. Mitään muutosta hän ei ole huomannut vekottimen toiminnassa, pari hehkua pimentynyt viimeisen vuoden aikana joka ei varmaankaan liity päivitykseen. Autolla ajettu tällä hetkellä noin 340tkm ja tyypille tulee noin 50tkm vuodessa. Toisilla päivitys toimii, toisilla ilmeisesti ei.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Trally

Pakko päivitys auto kyseessä (Audi). Nyt on leimattu, katsellaan ensi vuonna tilanne uudestaan. Jos ei ole vaihtunut A:sta B:n...  :D

jabajee

#314
Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.02.18 - klo:23:04
Laitatko vielä linkin tuohon Trafin tiedotteeseen?

Audiclubilta lainattua http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=1336212&postcount=521

Eli aikalailla sitä kaavaa etenee kuten marraskuussa itse kirjoittelin
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33919.msg618731#msg618731

MiCCo_81

Omaani annoin tehdä tuon päivityksen samalla kun toistamiseen vaihdatin egrrän. Eka kesti 210tkm ja tarvike osalla päästeltiinkin menemään hulppeat 40tkm ja 18kk. Ajattelin että onpahan nyt ainakin tuolle egrälle kahden vuoden takuu kun sen merkkihuollossa vaihtaa. Ja mittarissa oli päivityshetkellä 249tkm, joten tuokin on juuri alle tuon 250tkm joka tuossa päivitykseen liityvässä takuussa on annettu.

Ens kerralla jos autoa vielä niin kauan pidän, että kyseinen osa paskasena taas alkaa huutamaan vaihtoa niin menee kyllä koodaukseen ja tehojen lisäykseen siinä samalla.

En tuossa onneksi mitään ihmeellistä muutosta ole huomannut päivityksen jälkeen. Kulutuksesta en vielä osaa sano kuin, että ajotietokoneen lukemat ainakin samalla tasolla. Tietty nyt kun kusetuksen makuun ovat päässeet niin tiedä vaikka samalla ohjelmapätkällä kaunisteltaisiin vähän tuotakin lukemaa. No itsellä on aukoton 5v aikainen kulutus seuranta fuelio sovelluksessa ja kyllä sen sitten huomaa ajan mittaan jos siinä jotain eroa alkaa olemaan.

Enemmän kyllä kuullutkin pahaa sanottavan tuosta päivityksen vaikutuksista 1.6 litraisissa kuin näissä 2.0, mutta aika näyttää kuinka käy.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 04.02.17 - klo:16:39
Täällä 1.6TDI Passat -09 manuaalina. Kaupunkiajon kulutus tuntuu nousseen 0,5-1,0 litraa satkulla ja maantieajon ehkä 0,5 litraa. Katon ekan tankillisen loppuun ja sitten rekkulaa.

Oma päästöpäivitys tuli tehtyä tammikuun alkupäivinä 2017, eli nyt on vuosi mennyt päivityksestä. Teknisiä ongelmia ole ollut. Auton käyttäytymisessä tai (muutenkin olemattomassa) suorituskyvyssä en ole huomannut eroja. Toki EGR oli jo vaihdettu muutamaa kymppitonnia ennen päivitystä, ehkä siinä on syy? Spritmonitor sanoo päivitystä edeltäneeltä vuodelta lukemiksi (1.1.2016-31.12.2016) 5,95 l/100km / 13085km ja ensimmäiseltä päästöhässäkkävuodelta 1.1.2017-31.12.2017 5,96 l/100km / 13987km. Eli ei mitään eroa. Mahdollista ajoprofiilieroa tuossa ei ole huomioitu. Kesään 2017 tuli 2-3tkm lomareissailua, jota edellisenä vuotena ei ollut vastaavaa määrää. Mutta mökkiajoa (=moottori/maantie) ei tullut viime vuonna edeltävää vuotta vastaavaa määrää.

Mutta auton keskikulutus mittarin mukaan vs. tankkaukset eivät mene niin yksyhteen kuin aikaisemmin. Auto näyttää suurempia lukemia. Edellisellä tankillisella ajoin 940km, josta n. 500km moottoritietä. Loput arkista suhaamista pk-seudulla. Keskikulutus 5,9. Tuo 500km moottoriteitä meni ehkä 5.8 keskikulutuksella mutta tuon "normisuhaamisen" osalta mittari on aina näyttänyt 6.5-7,5 lukemia. En tiedä tuliko nyt tankkausvirhe mutta samalla pumpulla ja yhden naksahduksen taktiikalla on tankattu.

Vaikka oma näppituntuma edelleen on, että kulutus on noussut, tankkauksista mitattu ei sitä tue. Pah.

Passat3C4Motion

Meidän 2.s auto Audi A3 CBBB (125kW) ajettu 240 tkm. kävi päästöhuijausohjelmoinnissa viime kesänä 07/2017. Autolla on ajettu sen jälkeen n. 15 tkm ja on toiminut moitteettomasti ja ilman häiriöitä. Työmatka 20km, enkä ole havainnut mitään erikoisempaa tihentynyttä hiukkasloukun polttoa ja EGR on myös toiminut... Ilmeisesti tällä moottorilla oli päivitysohjelmointi kesken pitkään, kun vasta kesällä ilmoittivat, että voi päivittää kun ohjelma on valmis. Kop kop.. seurataan miten toimii.
EX Passat 4 Motion, nyt Scout III

hece

Vuosi sitten päivitetty 2.0 125kW CFGB Passatin kuorissa. 15tkm myöhemmin ja paljon pätkäajoa, öljyt tikussa pari milliä yli maksimin. Ei siis yli suositusalueen, vaan maksimin. Huoltoneuvoja mukaan lisääntyneet poltot ja pätkäajosta johtuen niiden useat yritykset lisäävät dieseliä öljyyn. 160tkm mittarissa eikä pönttö vielä täysi (0.11l, raja kait 0.175l). Käytin sitten oman mielenrauhan vuoksi ylimääräisessä öljynvaihdossa, varsinaiseen LL-huoltoon vielä 15tkm matkaa.

Trally

Jatkakaa foorumilaiset kokemuksien kirjoittelua tähän aiheeseen. On hyvä että kommentteja tulee ongelmista ja "ei muutosta" puolilta niin lukijat saa paremman kuvan kokonaisuudesta...
Ilmeisesti EGR ongelmat on isoin seuraus joka tullut osalle autoilijoista. Mites turbo ja DPF?
EGR:n toiminnan tiheneminen tarkoittaa muuttuvasiipisen turbon säädön toiminnan tihenemistä.


Vaari64

Pitäs vissiin viedä päivitykseen kun on tullut jo ukaasi ettei passatti mee katsastuksesta enääläpi jos ei ole ohjelmoitu.Kovin vain tuntuu tampereen laakkosella olevan ruuhkaa ajoissa, viikot täynnä jatkuvasti ja aika umpeutuu.Taidan mennä viereiseen liikkeeseen ja ajella japanilaisella kotiin jääköön paskatti ja koko vag konserni romuineen multa historiaan.alkaa kyrsiin koko rakkine, lukot risaa ym ym sähköhäikkää jatkuvasti.Oikea korjaamon unelmaauto.

Mikey

Päivitykseen siis kuuluu pakokaasun takaisinkierrätyksen lisääminen.

Voisi odottaa, että se lisäisi ahtojähdyttimeen pakkasella kondensoituvan veden määrää. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan ole osoittautunut ongelmaksi?

RSOCUstin

Omani oli päivitetty kun ostin. Nyt muutaman kerran havainnut että flekti jää pyöriin pitkäksi aikaa kun ajaa parkkiin. Lisäksi viikonloppuna tuli havaittua että poltto oli päällä. Ja hyvä lukea arvot myös paljonko muuttuneet joulukuusta. Pitää lukea koodit että näkee onko oikeasti ollut poltto. Käry oli aika hyvä :)

Vaari64

No lopulta sitten nyt käytin päivityksessä.mitään en huomannut tapahtuneen auton ominaisuuksissa kun 60 kilometriä ajelin kotiopäin.Keskikulutus näytön mukaan oli meno paluu 5,5 litraa satasella, sitä se on ollut näillä talvikeleillä ja tulihan tuossa kaupunkiajoakin jonkun verran.Pitää seurailla eteenpäin tilannetta.

johniiii22

Piti rekisteröityä ihan tätä varten.

Kyseessä hyvin huollettu Skoda Superb 2011 2.0 tdi CR ( 170 hp ). Kävi päästöhuijauksessa joulukuun lopussa.

EGR venttiili sanoi irti itsensä tai alko köhimään / vetämään autoa hätäkäytölle 15.3.2018. Päivityksen jälkeen kerettiin ajamaan 3800 km.... ( Normiajo pk seudulla )

Autolla ajettu 270 tkm.

Lopputuloksena en halunnut maksaa 500-800 â,¬ maksua vaan kävin päivittämässä autosta EGR:n pois ja samalla vähän lisää tehoa.

Onnistui hienosti ja nyt kulkee taas ja elämä hymyilee.

a_jaba

^Olisit päässyt helpommalla kun olisit jättänyt päivittämättä. Skodaan ja Seatiin päivitys on vapaaehtoinen kun Audiin ja Volkkariin se on pakollinen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 19.03.18 - klo:09:18
Omani oli päivitetty kun ostin. Nyt muutaman kerran havainnut että flekti jää pyöriin pitkäksi aikaa kun ajaa parkkiin. Lisäksi viikonloppuna tuli havaittua että poltto oli päällä. Ja hyvä lukea arvot myös paljonko muuttuneet joulukuusta. Pitää lukea koodit että näkee onko oikeasti ollut poltto. Käry oli aika hyvä :)

Täytyy varmaan varata se 500e että saa softattua :) Nyt ajanut jokun 8tkm ostosta. Tuo taitaa olla pääästöpäivitetty heti silloin alussa, että varmaan 1v ainakin ajoa takana. Kyllä se EGR kohta kosahtaa :)

tet

Lainaus käyttäjältä: johniiii22 - 29.03.18 - klo:11:27
EGR venttiili sanoi irti itsensä tai alko köhimään / vetämään autoa hätäkäytölle 15.3.2018. Päivityksen jälkeen kerettiin ajamaan 3800 km.... ( Normiajo pk seudulla )

Autolla ajettu 270 tkm.

Jos autossa oli vielä alkuperäinen EGR-venttiili, niin se tuskin olisi kauaa kestänyt ilman päivitystäkään. Päivitys tiettävästi kuitenkin rasittaa likaista/kulunutta EGR:ää sen verran paljon, että melkein lopussa oleva vena on sitten totaalisen lopussa pian päivityksen jälkeen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 19.03.18 - klo:09:18
Omani oli päivitetty kun ostin. Nyt muutaman kerran havainnut että flekti jää pyöriin pitkäksi aikaa kun ajaa parkkiin. Lisäksi viikonloppuna tuli havaittua että poltto oli päällä. Ja hyvä lukea arvot myös paljonko muuttuneet joulukuusta. Pitää lukea koodit että näkee onko oikeasti ollut poltto. Käry oli aika hyvä :)

Mullakin Tiguanissa flekti huusi päivityksen jälkeen lähes aina sammutuksen jälkeen melko pitkään, vaikka pääasiassa pitkäääää työmatka-ajoa ajan. DPF-polttiväli meni siis niin lyhyeksi, että poltto oli vähän väliä päällä. Kun softautin pirssistä myös EGR:n off, niin auton käytös palasi normaaliksi ja myös polttovälit. Suosittelen siis tehot + EGR off. EGR:hän porsi maahantuojan piikkiin 8,5tkm päästöhuijauskorjauksesta n.185tkm kohdalla.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy