VAG päästökampanja jälkipuinti joilla "korjattu"

Aloittaja Shadowy89, 03.01.17 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

Shadowy89

Moro.


Tänään kävin jakopäähihnan, vesipumpun ja moniurahihnan vaihdattamassa Audi A4 2.0 TDI 104kw -09 autoon. Samalla autolle suoritettiin Käyttöautolla Päästöhuijauskampanjan moottoritarkistus ja päästökorjaus.

No eihän se ihan putkeen mennyt, koska lähdettyäni huollosta heti ensimmäisenä ilmoittaa että Start/stop toiminto ei ole käytössä "system fault, function not available" toiseksi ilmeni että hehkuvalo käy päällä kiihdyttäessä. Autossa ei ilmennyt mitää vikaa hihnoja lukuunottamatta ennen huoltoa. Softat oli alkuperäiset ennen päivitystä, ainoa oli että hiukkassuodatin ei ole OEM, mutta sekään ei ole kun vajaan vuoden vanha, joten en usko että se siitäkään olisi kiinni koska polttoja on ollut ennen päivitystä.

Huomenna autolle on tarkoitus tehdä vianluenta. Mutta heitin tän tänne jos jollakin muulla olisi jotain kerrottavaa menikö tehdäs softat heittämällä sisään ja ongelmitta. Auto on manuaali start/stopista huolimatta.

concorde

Mun -12 B7 Passatti (2.0 TDI 140) kävi softahoidossa ja kaikki pysyi ennallaan OK. No news is good news , sanovat.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Geoman

VW Golf Plus 2.0 TDI DSG vm 2011. Päivitys meni hyvin ja on lievä tunne, että kulutus on aavistuksen pienempi ja moottori käy pehmeämmin, mutta voima on tallella. Saattaa olla että siihen vaikuttaa se että EGR-venttiili vaihdettiin kuukausi ennen päivitystä. Ajomäärä on noin 134 tkm.

Shadowy89

Olipas melkoinen yllätys kuulla, että diagnostiikan mukaan jakopääremmi on asennettu väärin. Yhden hampaan sivussa, mutta kuulemma tiskin mukaan niin että anturit menee sekaisin.

Onneks autolla kerkesi ajamaan noin 15km. Tiedä sitten olisko ollut parempi että moottori olisi jysähätäny ja laittaa se korjaamon piikkiin.

jtmattila

Skoda Superb 2.0 TDI CFFB. Joulukuussa käytin softan päivityksessä. Ei muutoksia käyttäytymiseen. Kulutus saattoi jopa laskea. Viime talvena motarilla ajotietokoneen mukaan kulutus 4,5-4.7l. Nyt on päästy 3.9-4.2l. Ajan identtistä reittiä.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

tonmppa

Täällä -09 Passatti 110 hv CBDC-koneella. Päästökorjaus tehtiin toissa viikolla ja eipä mennyt ihan putkeen meidän auton kohdalla.

Auto kävi todella nätisti ennen päivitystä, mutta nyt moottorin ollessa kylmänä koneen käyntiääni kova ja vähän niin kuin "ryskyttää" ja moottori hytkyy todella voimakkaasti. Vähän niin kuin kävisi kolmella tai vastaavaa tai sitten tuo moottoriohjauksen säädin lähtisi värähtelemään. Kierroksia kun antaa paikallaan ollessa, niin 1600-1800 rpm on myös kovasti huojuntaa kierroksissa.

Auto oli 3 päivää tutkimuksissa, jossa mitattiin puristuspaineet, ilmamäärämittarin arvot, EGR:ää kokeiltiin tulpata, jne ja mitään vikakoodeja ei ole eikä tule. Ainoa ero tehdaskoneeseen on, että tuossa on edellinen omistaja näköjään vaihdattanut kiinteän vauhtipyörän. Tämä oli ilmennyt, kun olivat startin kautta tutkineet vauhtipyörän kuntoa. Asentaja oli sanonut, että oli huomannut tuon koneen huonon käynnin heti päivityksen jälkeen, mutta ei ollut vielä silloin tiennyt, että tuliko se juuri päivityksen takia. Sain auton käyttöön jälkitutkimuksista viime perjantaina ja silloin laittoivat tehtaalle lisätietoja ja videokuvaa aiheesta. Vielä eilen ei ollut tullut mitään lisätietoja tähän.

Lämpimällä koneella ajossa toimii aikalailla normaalisti, mutta kylmällä koneella tuon huomaa 1600 - 1800 rpm tasaisella vedolla, että välillä vetää ja välillä ei. En sanoisi ihan nykimiseksi vaan tuommoista pitempää tapahtumaa, että auto ei tiedä menisikö vai ei. Jälkitutkimuksissa oli huomattu, että kone alkaa käyttäytyä normaalisti, kun moottorin lämmöt nousee 40 astetta.

Etsin netistä vastaavia tilanteita, niin ainakin englantilaisesta keskustelusta löytyy aiheesta juttua, johon ilmeisesti kirjoiteltu muualtakin euroopasta:

http://www.honestjohn.co.uk/news/volkswagen-emissions-scandal/8-reports-of-volkswagen-tiguans-losing-power-after-ea189-emissions-fix/

Tuolla mainitaan Golffien kohdalla noita samoja ongelmia mitä minulla on. Noita löytyy myös tuolla samalla 110 hv moottorilla.

Saapa nähä miten tässä käy...



Late

Kuulemma monella tehot hukassa tuon jälkeen. Itse päivittäisiin takaisin vanhan softan tai laittaisin viritys softan autoon.

tonmppa

Joo, tuo virisofta on minulla backuppina, jos tuo ei selviä. Mutta eipä tässä kehtaisi vielä kustannuksia ottaa tuon takia, kun ovat sen epäkuntoon laittaneet...

panu

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 14.01.17 - klo:09:09
Skoda Superb 2.0 TDI CFFB. Joulukuussa käytin softan päivityksessä. Ei muutoksia käyttäytymiseen. Kulutus saattoi jopa laskea. Viime talvena motarilla ajotietokoneen mukaan kulutus 4,5-4.7l. Nyt on päästy 3.9-4.2l. Ajan identtistä reittiä.

Oletko laskenut kulutusta tankkauksista ennen päivitystä? Tarkista nyt vielä todellinen kulutus ettei tullut kulutushuijaus tilalle ;)


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Tömppö

Täällä Golf Variant VI 1.6TDI DSG, ko. ohjelmistopäivityksen ja ilmanvirtausohjaimen vaihdon jälkeen, moottori tuntuu hieman levottomalta tyhjäkäynnillä, kierrokset heittelevät jonkin verran etenkin kylmällä koneella. Ajokaan ei tunnu yhtä tehokkaalta kuin ennen, tiedä sitten mistä johtuu vai kuvittelenko vaan.
Seat Leon ST 1.0TSI DSG Ecomotive Style -17

pekont

WW Passat 1.6tdi v.2013. Päästöhuijauspäivitys tehty 17.1.17. Kulutus noussut n.1,5l/100km ja alaväännössä muutos. Pieleen meni. Olen laittanut viestiä huoltoon ja odotan vastausta, vaikka sen jo arvaankin. Jäljelle jää joko 700euron optimointi tai auton vaihto.

Vili76

Passat 1.6 TDI 2014 - Kampanjakorjauksen jälkeen:
- Auto "nykii"
- Kulutus noussut liioitellen sanoen 50%, mutta totuus varmaan tuossa 2-3 litran paikkeilla kaupungissa (paljon lyhyttä ajoa).
- Joku flekti puhaltaa aikansa sammutuksen jälkeen ja tulee sellaista "kärähtäneen kytkimen" katkua. Ei siis urea tai muu aiemmin normaali käry. Tämä voi toki liittyä muuhunkin.

Suorituskyvystä paha sanoa kun speksit ovat muutenkin melko verkkaiset eikä ole tullut edes kokeiltua rajoja. Mutta tuo kulutus ja nykiminen ihan selkeitä.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: pekont - 21.01.17 - klo:12:52
WW Passat 1.6tdi v.2013. Päästöhuijauspäivitys tehty 17.1.17. Kulutus noussut n.1,5l/100km ja alaväännössä muutos. Pieleen meni. Olen laittanut viestiä huoltoon ja odotan vastausta, vaikka sen jo arvaankin. Jäljelle jää joko 700euron optimointi tai auton vaihto.

Suosittelen jälkimmäistä ja sitten uuteen optimointi
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

jalkkis

Täällä 1.6TDI Passat -09 manuaalina. Kaupunkiajon kulutus tuntuu nousseen 0,5-1,0 litraa satkulla ja maantieajon ehkä 0,5 litraa. Katon ekan tankillisen loppuun ja sitten rekkulaa.

koomiggo

Kotiväellä -11 1.6 tdi manuaali farkku golf. Päivityksen jälkeen parempi ajaa, kuin ennen  :o Kulutus näyttäisi pysyneen samana tai laskeneen karvan verran. Täytyy odottaa paperilaskelmia sen varmistukseksi. Liikkeellelähdöt tuntuvat sujuvan helpommin ja vitosella pystyisi ajamaan vaikka 50 km/h, kun ennen päivitystä alle 80 km/h ei voinu edes haaveilla vitosesta (en silti niin isoa vaihdetta käyttäis, mutta pystyisi) :o

Huollosta tuli tosiaan kylkiäisenä kassillinen tavaraa ja olivat lisänneet öljyä ja nesteitä firman piikkiin.

pekont

Rekkulat on laitettu huoltoon ja maahantuojalle. Sama vastaus, molemmilta. "Optimointi ei vaikuta kulutukseen".
Yhä on kulutus 7.5-8.0l/100km. DPF poltot lisääntyneet myös. Kohta on sekin pönttö täynnä. Kyllä nyt lähti WW vaihtoon.

vwmies

#16
Lainaus käyttäjältä: pekont - 21.01.17 - klo:12:52
WW Passat 1.6tdi v.2013. Päästöhuijauspäivitys tehty 17.1.17. Kulutus noussut n.1,5l/100km ja alaväännössä muutos. Pieleen meni. Olen laittanut viestiä huoltoon ja odotan vastausta, vaikka sen jo arvaankin. Jäljelle jää joko 700euron optimointi tai auton vaihto.

Itsellä sama VW, motariajo pks - Tku - pks pötköön mfa mukaan 4,8l/100km. Toisena päivänä startti kylmänä pihasta, 45km lenkki etupäässä kehää ja motaria, kotipihassa 4,2l/100km. Itse en ole huomannut mainittavaa eroa. Toki ajettua vasta alle 40tkm.  ;)

Lainaus käyttäjältä: pekont - 06.02.17 - klo:17:56
Rekkulat on laitettu huoltoon ja maahantuojalle. Sama vastaus, molemmilta. "Optimointi ei vaikuta kulutukseen".
Yhä on kulutus 7.5-8.0l/100km. DPF poltot lisääntyneet myös. Kohta on sekin pönttö täynnä. Kyllä nyt lähti WW vaihtoon.

Tuosta ei selviä ajokm, mutta kannattaisikohan viedä auto (pönttö) pajalle, joka on erikoistunut noiden dpf-purkkien tyhjennykseen ?
Sen saa sopivilla aineilla melko hyvin putsattua, jolloin poltotkin harvenevat ja kulutus pienenee. Tukkoinen dpf saattaa hyvinkin lisätä mehun menekkiä about tuon verran.  :o
Yritetään pärjätä.

BMF

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13


VAGNeverAgain

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 30.03.17 - klo:11:45
Ruotsiksi parin pvn takaa.
http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/

Ja jos pakkoruotsi ei ole jäänyt päähän, tässä sama artikkeli englanniksi: http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/

Sieltä yksi poiminto: "However, our test results show the opposite.
“I’m disappointed in Volkswagen. First, they cheat on the emissions purification and then they lie to the customers. They promised that the car would be exactly as before the fix, but that’s not true. My car is considerably weaker”, says Erik Lehfeldt."

Tällaista huijaavaa yrityskulttuuria on vaikea lähteä muuttamaan. Ei riitä että pari isokenkäistä saa lähteä. Asiakkaiden aliarvioiminen ja suoranainen petkuttaminen on syvällä konsernin insinöörikunnassa.

Zego

Luuletko silti että muuttaisi ihmisten ostokäyttäytymisistä? Tuskin ollenkaan jos peilaan omaan kokemukseen asiasta vuosien varrella.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 30.03.17 - klo:21:27
Sieltä yksi poiminto: "However, our test results show the opposite.
“I’m disappointed in Volkswagen. First, they cheat on the emissions purification and then they lie to the customers. They promised that the car would be exactly as before the fix, but that’s not true. My car is considerably weaker”, says Erik Lehfeldt."
Ja tämä tarkoittaa mitä? Ainoastaan jos olisi ajettu samalla dynolla ja samoilla asetuksilla heti ennen ja jälkeen muutoksen, niin tuosta voisi ehkä vetää jotain johtopäätöksiä. Muuten tuo on yhden henkilön subjektiivinen näkemys asiasta.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

b1mpo

,,idilläni on -11 1.6tdi golf. +100tkm ajettu ja ei ole kokenut muutoksia muutoksen jälkeen. Ajotyyli on paikoitellen reipas. Itse en ole kokeillut autoansa pitkän välimatkan vuoksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

BMF

#23
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 31.03.17 - klo:08:57
Ja tämä tarkoittaa mitä? Ainoastaan jos olisi ajettu samalla dynolla ja samoilla asetuksilla heti ennen ja jälkeen muutoksen, niin tuosta voisi ehkä vetää jotain johtopäätöksiä. Muuten tuo on yhden henkilön subjektiivinen näkemys asiasta.

Siis nehän teki testin, josta on tämän "näkemyksen/ palautteen" antanut. Perustuen tähän: One of the tested cars is a four-wheel drive Passat Alltrack. Before going to the Volkswagen workshop, we measured 176 horsepower and 379 Nm in torque. After the fix, only 163 horsepower and 369 Nm remained. The numbers may not seem that different but the torque curve has changed completely. Before the fix, maximum torque at nearly 380 Nm was found between 1500 and 2300 rpms. After reprogramming at Volkswagen, the torque curve slopes. At 1500 rpms, the engine only provides 220 Nm. It is not until 1900 rpms we get the maximum 369 Nm. Since this is the rpm interval most used in a diesel car, the effect is felt almost constantly.

Lukiko jossain että on tehty eri dynolla ja pitkälläkin aikavälillä?
. Kyllä minä sain käsityksen että tuo on tehty samalla dynolla ja aika pienellä aikavälillä ennen ja jälkeen päivityksen?

Sivun kun malttaa rullata ihan alas niin on muitakin kohtaloita joissa sama ruma totuus paljastuu. Millaisetkohan käyrät näissä uusissa (ei dieseldgate) moottoreissa on?

Kyllä tuommosen vääntövajeen huomaa aivan varmasti kiihdytyksessä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

b1mpo

Diesel on päästöineen siitä kurja, että kulutuksen(CO2) pienentäminen samasta moottorista yleensä lisää muita päästöjä tai tehoa täytyy tiputtaa. Niinhän sitä lastuvirityksillä tehdään tuota yhtälöä tänä päivänä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mremonen

Lainaus käyttäjältä: BMF - 31.03.17 - klo:09:34
Lukiko jossain että on tehty eri dynolla ja pitkälläkin aikavälillä?[/b]. Kyllä minä sain käsityksen että tuo on tehty samalla dynolla ja aika pienellä aikavälillä ennen ja jälkeen päivityksen?
Ok. Paljonko tuolle koneelle luvataan?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

BMF

#26
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 31.03.17 - klo:09:52
Ok. Paljonko tuolle koneelle luvataan?

Onko sillä väliä paljon koneelle luvataan. Päivityksen jälkeen käppyrät on huonommat kuitenkin. Mitä väliä paljon koneelle luvataan jos olen ajanut autolla 2 vuotta ja huollon jälkeen huomaan että autosta on tullut tussumpi. Eikö sinua harmittaisi?

En onneksi ole tätä kohtaloa kokenut mutta jos minulla olisi dielelgateveturi niin enpä mielellään päivitystä antasi tehdä. Siis tällä tehon ja  väännön vähentämisellä / "optimoimisella"  tämä päästökorjaus tehdään onhan se päivän selvä asia vai onko tarkempaa tietoa miten tämä kikka tehdään? Toinen kikka on tuo DPF-polttokertojen lisäys, jonka vuoksi senkin joutuu uusimaan lyhyellä aikavälillä tukkeutumisen vuoksi omaan piikkiin.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

SlowMotion

Sille koneelle luvataan, että suorituskyky ei muutu. Ja muuttuihan se. Ja ylläpitokustannukset myös.

b1mpo

Siis jos tehtaalta luvatut tehot säilyy, ei vääryyttä tapahdu, vaikka se harmittaakin varmasti. Jos nyt miettii tuota alakierroksilla tippunutta vääntöä, on se savutuksesta pois ja voimansiirtokin tykkää. DPF polttotiheys ei vaikuta päästöihin nimeksikään, se kertoo noen synnystä. Nokea taas syntyy enemmän, kun NOXeja tiputetaan tehon pysyessä samassa luokassa.

Ps. Dieseli saadaan palamaan lähes noettomasti NOXien ollessa pilvissä. Niin se kaava menee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy