Golf 1,6 bcb käynnistysongelma

Aloittaja tapsa123, 02.01.17 - klo:12:43

« edellinen - seuraava »

tapsa123

Golf 1,6 bensa bcb, 2005 variantti vaatii silloin tällöin useampia yrityksiä ennen kuin käynnistyy. Vika ilmenee yleensä päivän ekassa käynnistyksessä. Saattaa ekalla startilla hörähtää mutta jää käyntiin vasta tokalla. Pari kertaa on vaatinut useamman minuutin yritykset. Ihan kuin ei sais bensaa?? Käynnistyttyään käy tasaisesti ja nätisti, ei nyi tms. Tapahtumasta ei jää mitään vikakoodia, luettu VCDS:llä. Mistäköhän alkais vikaa etsimään?

Daatta

Oven lukon mikrokytkin. Ei varmaankaan syty sisävalo kun kuljettajan oven avaa, eikä kuulu surahdusta polttoainesäiliön suunnalta? Bensapumppu ei esipaineista polttoainelinjaa, kone kyllä käynnistyy mutta sammuu saman tien aineen puutteeseen. Paineistus onnistuu myös kääntämällä virrat päälle ja odottamalla hetken. Polttoainepumppu surahtaa, siinä ei montaa sekuntia mene.

Lukkomoduulista pitäisi jäädä vikakoodi, mutta ehkä se ei tunnu relevantilta käynnistymisongelmaan. Muita vaihtoehtoja on ainakin moottorin lämpötila-anturi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tapsa123

#2
Väärin arvasit, sisävalot toimii ok. Ja bensapumpun surahduksen kuulee kyllä. Niin, ja tarkennuksena, ajettu vähän reilu 200tkm.

Daatta

Jaaha no kristallipalloon ei aina voi luottaa... Seuraava arpa lämpötila-anturille. Sitä pystyy VCDS:n kanssa logittamaan, näyttääkö järkeviä arvoja.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tapsa123

Tarkoitatko imuilman vai jäähdytinnesteen anturia? Ainakin auton lämpömittari antaa järjellisiä lukemia. Pitääpä siis kytkeä VCDS kiinni kun huomenna aamulla käynnistän auton... Kerran on tullut abgas -verkstatt -ilmoitus mutta silloin auto käynnistyi moitteetta. Nollasin VCDS:llä eikä ole ilmestynyt uudestaan. Taisi silloin olla MAP-anturihäiriö...

Flameball

1)Onko sulla letkulohkolämmitin? jos on niin onko lämpötila-anturin lähellä. Tämä aiheuttaa ainakin itsellä hieman vaivaisia startteja omassa Toledossa nimenomaan lyhyen lämmittämisen jälkeen pakkasilla. Lähtee kyllä yleensä vaikka vähän vaivaisesti ja aina jäänyt käymään kunhan käyntiin saa viimeistään tokalla yrityksellä. Asia poissuljettu jos ei ole tuon mallin lohkolämppäriä/ongelma esiintyy aina lämpötiloista riippumatta. Tämä ei todennäköisesti ole sun ongelmas, mutta yhtenä mahdollisuutena kuitenkin.

1a) lämpötila-anturi on kaksitoiminen - se antaa arvoja sekä mittaristolle että eculle. jos mittariston arvo on ok, niin ecun tieto voi olla edelleen väärä -> käyntihäiriöitä.

2) onko kaasuläppää puhdistettu ikinä? Jos ei, niin suosittelen kiillottamaan puhtaaksi ja sopeuttamaan (vaatii vcds ja/tai hyvä vag-lukija). Likainen kaasuläppä ei jätä koodeja, koska kyseessä mekaaninen vika. Sen sijaan pieleen sopeutettu likainen kaasuläppä voi aiheuttaa lähemmäs kymmenen hyvinkin jännää koodia...

3) Tarkasta sytytyskatkokset pytyistä vcds:llä. Jos ilmenee yhtään sytytysmissejä millään pytyllä, niin sytytyspuolaa vaihtoon (vähäisistä määristä sytytyskatkoksia ei jää vikakoodeja). Sytytyspuolia näissä menee aika useasti.

Ainakin nämä tuli mieleen kun kerran vikakoodeja ei ole.

tapsa123

Noniin, auto lähti taas aamulla kuin palmun alta... Pari tuntia lohkolämmitin päällä.

Lämmitin ei ole letkussa vaan ihan oikeasti lohkossa.
Lämpötila-anturit antoivat käyvästä koneesta mielestäni ihan järkeviä lukemia, siis imuilma ja jäähdytysneste.
Sytytyskatkoksia (missfire) ei esiintynyt yhtään, annoin käydä muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ja vähän kierroksillakin. Auto paikoillaan kuitenkin.
Kaasuläppä on kyllä likainen, sen voisi puhdistaa.

Jos kuitenkin vikaa etsis polttoainelinjasta, kohteita vois olla polttoainepumppu (tankissa) ja bensapaineentasaaja. Lieneekö niissä jotakin tyyppivikoja? Pa-suodatintakaan ei ole ainakaan viimeisen 50tkm aikana vaihdettu.

JKK

Ratkesiko tämä ongelma koskaan? Mun BCB-koneessa vähän samoja oireita...
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Pushead

Mulla oli bcb koneisessa ollut aina samaa ongelmaa. Välillä vaati kaksi käynnistystä, tai lähti hieman karkeasti käyntiin. Muuten toimi hyvin. Kunnes yksi päivä ei lähtenyt millään käyntiin. Kaasuläpän putsauksen jälkeen käynnistyi, mutta antoi koodeja. Koodin lukijalla kun auto käynnissä kuittasi sai koodit häviämään. Mitään sopeutusta en tehnyt. Sen jälkeen käynnistynyt normaalisti ja vastaa paremmin kaasuun. Suosittelen läpän puhdistusta.

2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Juzu84

Kaverin BCB-koneisesta Borasta just viime perjantaina putsasin läpän ja samalla sopeutin EGR:n ja läpän luonnollisesti, loppu ongelmat siihen paikkaan. Sano että on kuulemma aivan ku eri auto.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Pushead

Toki itsekkin olisin sopeuttamisen tehnyt jos olisi ollut laitteet.
PS. Jos PKS seudulta löytyy vag comin? osaaja niin saa laittaa viestiä jos vaikka sopeutus onnisuisi
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 22.05.18 - klo:05:40
Kaverin BCB-koneisesta Borasta just viime perjantaina putsasin läpän ja samalla sopeutin EGR:n ja läpän luonnollisesti, loppu ongelmat siihen paikkaan. Sano että on kuulemma aivan ku eri auto.
Mitä työvaiheita tuo läpän puhdistus pitää sisällään? EGR:lle ei siis tehty mitään sopeutuksen lisäksi?

Löytyisikö noihin sopeutuksiin ohjeita eli käytännössä linkkiä ohjeisiin?

Enhancer

Valtaosa konsernilaitteista sopeuttaa kaasuläpän ja EGR:n ihan itsestään kun kääntää virrat päälle moottorin lämpötilan ollessa sopiva, noin 30-50 astetta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 22.05.18 - klo:22:33
Mitä työvaiheita tuo läpän puhdistus pitää sisällään? EGR:lle ei siis tehty mitään sopeutuksen lisäksi?

Löytyisikö noihin sopeutuksiin ohjeita eli käytännössä linkkiä ohjeisiin?

Kaasuläpän puhdistus siis. Kaasuläppähän on neljällä torxilla kiinni muovisessa imusarjassa. Töpseli irti, ruuvit irti, läppäkotelo käteen. Wurthin kaasuläppäkotelon puhdistusainetta oon käyttänyt pääasiassa läppäkoteloiden puhdistamiseen, lienee kemialliselta koostumukseltaan asetonia spray pullossa. Läpän kiinni asennossa on syytä tarkistaa erityistä huomiota siihen missä läppä kohtaa kotelon reunat ettei sinne jää karstaa muuten sopeutus ei mee läpi. Hammasharja on hyvä väline tuohon putsaamiseen. Läppäkotelon ja imusarjan välisen tiivisteen uusiminen on lähinnä oman tunnon kysymys eli ei välttämätöntä joka tapauksessa. Tuo EGR:n sopeutus on nyt mun mielestä vähän niin ja näin että tarviiko sitä tehdä, mutta hyvähän se kai olis tehdä. Oikein ku tehdään niin ennen sopeutusta pitäis poistaa Adaptation kohdasta opitut arvot "Reset learned values". Sitten Basic Settings valikon alta Throttle body aligment ja EGR aligment. Nämä siis VCDS:llä toimittaessa. Läppäkotelon asennuksen yhteydessä on sitten syytä käyttää järkeä kun ruuvit vedetään imusarjaan takasin kiinni ettei korkkaa koska kyseessä oli edelleenkin muovinen imusarja.
https://youtu.be/2zrmhDw_v7Y
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

PeltiSeppo

Tuli tehtyä näiden ohjeiden mukaan. Oli semmoinen suojaraja ilmeisesti tuossa sopeutuksessa ettei sitä voinut tehdä jos jäähdytysnesteen lämpötila on yli 50c. Yönyli odottelua ja sitten onnistui VCDS:llä. Perstuntumalla aiemmin ihan ok toiminut kone oli alakierroksilla vähän herkempi käymään ja nykyttäminen ainakin väheni jos ei poistunutkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy