Passat 1999 1,8 bensan järkyttävä nakutus tyhjäkäynnillä

Aloittaja geego, 27.12.16 - klo:18:04

« edellinen - seuraava »

geego

Passatti nakuttaa rajusti tyhjäkäynnillä, ei aina, mutta useimmiten kun hetken aikaa ehtii tyhjäkäynnillä olla. Aikaisemmin huusi myöskin öljynpainesta varoitusvalon kera, mutta ilmeisesti oli anturivika kun se huutaminen loppui anturin vaihdolla. Nakutus kuitenkin jäi ja on todella ronskin kuuloinen kun nakuttamaan innostuu, kuulostaa enemmän dieselille kuin bensalle. Oliskos kokemuksia mistä moinen voisi johtua?

JaskaPankuttaja

#1
Olisikohan hydraulinen venttiilinvälin tasaus nakutuksen syynä?
Tai siis se, ettei se toimi.

Onko öljynpainetta mitattu että sitä on riittävästi?
Jospa toimiva hälyttävä anturi on vaihdettu vialliseen joka ei hälytä vaikka pitäisi.

Vika voi siis olla öljypumpussa joka on kulunut eikä tuota tarpeeksi öljynpainetta.

Tuo nyt on asiantuntevan korjaamon helppo todeta jos vika on tuo, en kyllä tosin tiedä missä pumppu on tuossa moottorissa, voihan olla hankalassakin paikassa.
Missä öljynpaineanturi vaihdettiin?
Jos oikea korjaamo on tuon vaihtanut niin olisi luullut tarkastaneen öljynpaineet ja pumpun, jos painetta ei oikeasti ole. 

geego

Öljynpaineen anturi vaihdettiin muistaakseni ammattikoululla ja ilmeisesti öljynpaineita ei mitattu. Jostain muualtakin kuulin tuon, että vika olisi mahdollisesti väljässä öljypumpussa. Öljypumppu vaan sattuu olemaan hankalassa paikassa kun vaihtoa varten pitäisi apurunko pudottaa pois. Joku ehdotti myös tukkeutunutta sihtiä. Kellään kokemuksia moottorin alaosan ja apurungon purkamisesta, onko kotona tehtäväksi ihan mahdoton homma? Nosturia ei siis ole, mutta ajopukit kyllä löytyy

lemmentalja

Jos niitä öljynpaineita ei ole mitattu, niin en nyt ihan hirveästi ajelisi autolla ennen kuin ne on todettu riittäviksi. Voi mennä muuten rikki. 
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

ReijoM

Nuorena poikana, silloisen Alfa Romeon nakutuksen syynä oli kiertokangen laakerit. Tosin naputus/nakutus kuului aina kun antoi kieroksia tyhjäkäynniltä.

Konerempallahan siitä selvittiin, vähän halvemmaksi olisi tullut jos en olisi ajanut sillä yhtään oireiden tultua.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: geego - 28.12.16 - klo:15:01
Öljynpaineen anturi vaihdettiin muistaakseni ammattikoululla ja ilmeisesti öljynpaineita ei mitattu. Jostain muualtakin kuulin tuon, että vika olisi mahdollisesti väljässä öljypumpussa. Öljypumppu vaan sattuu olemaan hankalassa paikassa kun vaihtoa varten pitäisi apurunko pudottaa pois. Joku ehdotti myös tukkeutunutta sihtiä. Kellään kokemuksia moottorin alaosan ja apurungon purkamisesta, onko kotona tehtäväksi ihan mahdoton homma? Nosturia ei siis ole, mutta ajopukit kyllä löytyy

Ei ole kokemusta tukkeutuneesta sihdistä, mutta se taitaa aiheuttaa paljon pahemman öljynpuutteen koneelle ja kolina venttiileistä ei riippuisi kierroksista vaan varmaan kuuluisi kaikilla kierroksilla.

Itse aloittaisin siis öljynpaineen mittauksesta, jos se on ok niin seuraavaksi epäilisin likaisen öljyn jumittaneen noita nostajia.

Jos siis äänet ovat venttiilikoneistosta eikä kiertokangen- eikä kampiakselin laakereista.
Laakerit pitäisivät nimenomaan kierroksilla kolinaa.
Ja jos se olisi tuollaista laakereiden kolinaa niin se on koneremontti, ei vähempää.

geego

Auto vanhempien käytössä, eikä kuulemma "pikku kolinat" haittaa niin kauan kun vaan kulkee, on siis ajettu nakuttavana jo usiampi tuhat. Täytynee siis ottaa auto lainaan ja mittauttaa paineet,  se tuskin kovin paljoa maksaa.

geego

Paineet mittautettu ja kunnossa ovat. Taas meni peukalo suuhun.

corex

Nokkien välinen ketju saattaa rallattaa koska kiristin on entinen ja ketju osuu kanteen. Yhden sellaisen kiristinpaketin ketjuineen olen vaihtanut juurikin samalla koneella ja samoilla oireilla.
Tuleeko ääni moottorin takapuolelta ventiilikopasta?
Octavia RS TDI -08

mäkkikärry

Hommasin tuomoisen 2000 vuotisen 1.8 APT 3b 4motion passatin ja siinä on nyt samaa ongelmaa. Eli tyhjäkäynnillä kuumalla koneella alkaa nakuttamaan kovaäänisesti. Välillä ääntä ei ole ollenkaan ja välillä se taas tulee takas, vaikka antaa käydä tyhjää koko ajan. katoaa välittömästi kun kaasua painasee ja saattaa tulla sitten taas takas. Terävä ja kovaääninen "nakanakanaka".
Ã,,äni tulee mun mielestä kannen takapäästä/nokkaketjun tienoilta.
Vikakoodeiksi antaa "camshaft adjustment bank 1 malfunction", "cylinder 3 ignition circuit open circuit" sekä muistaakseni 1 sylinterille sama.
Onko vikakoodeista mitään apua tähän tapaukseen?

Kone tuntuu muuten pelaavan hyvin ja muuten venttiilit nakuttavat harvakseltaan rauhallista naputusta, mielestäni normaalisti 307tkm ajetussa koneessa.
Voiko se nokkaketju pitää tuommoista terävää nakutusta, vai voiko se johtua jostain muualta?

SakkeMO

Taitaa sama kone kuin minullakin, 1.8 bensa 20v vm2000 ja aivan samat oireet, muuten pelaa hyvin ja kierroksilla ääni häviää, tyhjäkäynnillä vain joskus ääni tulee ja joskus ei.

Kuulostaa tyhjäkäynniltä tosiaan ihan dieseliltä, huollon papereihin oli mainittu äänestä 390tkm kohdalla, nyt lasissa 406tkm kun tuli minun omistukseen, jos kotipihassa tuolle jotain voisi tehdä kun ei nosturia täälläkään, muuten annan rallattaa loppuun asti ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy