TDI Huijaus Päivitys

Aloittaja leon_13, 22.12.16 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Eihän skodaa olisi edes tarvinnut päästöohjelmoida.
Octavia BKD

maileri

Oi joi. On se hienoa, että ensin Volkswagen huijaa asiakkaita ja viranomaisia. Sen jälkeen se tekee korjauksen, joka hajottaa auton. Ja auton hajoamisen korjaamisen maksaa tietysti asiakas, joko osittain tai kokonaan. Eli loppulasku päästöhuijauksesta tulee kuitenkin kuluttajien maksettavaksi!

Ainoastaan jenkeissä on oikea meininki, sielä valmistaja ostaa autot pois kuluttajilta hyvällä preemiolla. Toki nyt näyttää siltä, että nämä kulut maksatetaan sitten tavalla tai toisella eurooppalaisilla kuluttajilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kre - 22.11.17 - klo:16:49
Täälläpä taas yksi huijauspäivitys/EGR tapaus. Auto 1.6TDI CR Octavia vm.2011, ajettu lähinnä motarilla pitkää matkaa 257t km, eli siis paljon mutta auton kannalta kevyttä käyttöä.

Huijauspäivityksen jälkeen seuraavana päivänä pasahti yksi hehku, ja sitä seuraavana EGR. Hetken kun selvittelin niin hehku saattoi olla "sattumaa" mutta EGR näemmä mennyt muillakin. Juttelin Metro-Auton kanssa ja homma menee niin että EGR on ns. hitaasti kuluva osa. Uusi moottoriohjelmisto on krantumpi sen antaman signaalin kanssa. Eli EGR ei itsessään ole hajonnut, uusi softa vaan on sitä mieltä että se on kulunut liikaa.

Metro-Auto/Helkama tulivat vastaan 1300 euron korjauskustannuksissa 50%. En jaksa tapella enempää viimeisistä satasista. Ehkä tätä voi jo kutsua jatkosodan torjuntavoitoksi vaikka Karjala menetettiin. Autolla on kuitenkin ajettu paljon.

Mutta siis vinkkinä kaikille: Ã,,LKÃ,,Ã,, HITOSSA VIEKÖ AUTOA MIHINKÃ,,Ã,,N PÃ,,IVITYKSEEN ENNEN VUOTTA 2020!!!!

No tuostakin on useammassa topic:ssa jauhettu ettei Skodaa ja Seattia tarvitse päivittää ja takuu koskee vain 250tkm saakka. Jos ei jaksa tapella tuosta EGR:n korjauksesta, niin silloin kannattaa vain maksaa. Jos taas auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan, niin olisi väitellut tuon egr:n veloituksetta uuden.

Lainaus käyttäjältä: maileri - 22.11.17 - klo:17:33
Oi joi. On se hienoa, että ensin Volkswagen huijaa asiakkaita ja viranomaisia. Sen jälkeen se tekee korjauksen, joka hajottaa auton. Ja auton hajoamisen korjaamisen maksaa tietysti asiakas, joko osittain tai kokonaan. Eli loppulasku päästöhuijauksesta tulee kuitenkin kuluttajien maksettavaksi!

Ainoastaan jenkeissä on oikea meininki, sielä valmistaja ostaa autot pois kuluttajilta hyvällä preemiolla. Toki nyt näyttää siltä, että nämä kulut maksatetaan sitten tavalla tai toisella eurooppalaisilla kuluttajilla.


Aina voi äänestää jaloilla ja vaihtaa merkkiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kre

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.11.17 - klo:18:12
No tuostakin on useammassa topic:ssa jauhettu ettei Skodaa ja Seattia tarvitse päivittää ja takuu koskee vain 250tkm saakka. Jos ei jaksa tapella tuosta EGR:n korjauksesta, niin silloin kannattaa vain maksaa. Jos taas auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan, niin olisi väitellut tuon egr:n veloituksetta uuden.

Joo eipä tässä ole palstoja surffailtu kun jälkikäteen, skodalla kurvailu kun ei ole intohimo tai elämäntapa. Tällaisena tavallisena kuluttajana sitä uskoo kun maahantuoja lähettää toisenkin kirjeen että auto on korjattava (virhe 1), ja lisäksi että korjaus ei vaurioita auto (virhe 2). Enkä epäile hetkeäkään etteikö joku ruuneperi puhuisi itselleen kokonaista uutta autoa EGR:n hajottua vanhasta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kre - 23.11.17 - klo:14:22
Joo eipä tässä ole palstoja surffailtu kun jälkikäteen, skodalla kurvailu kun ei ole intohimo tai elämäntapa. Tällaisena tavallisena kuluttajana sitä uskoo kun maahantuoja lähettää toisenkin kirjeen että auto on korjattava (virhe 1), ja lisäksi että korjaus ei vaurioita auto (virhe 2). Enkä epäile hetkeäkään etteikö joku ruuneperi puhuisi itselleen kokonaista uutta autoa EGR:n hajottua vanhasta.

Joskus autoa ostaessa tai tuollaisen päivityksen kohdalla kannattaa käyttää googlea hetki. Löytyy kummasti juttua.

Sen enempää, kun et viitsinyt avata tapaustasi, kuin kilometrien perusteella, niin joskus pitää sitä lompakkoa raottaa enemmän, kun toiset raottaa vähemmän. Harvemmin mikään asia tulee ilmaiseksi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pasvag11

Hieno homma, Itse käytin Vag(Passat vm 11 TDI CR) päivityksessä ja auto on muuttunut aika lailla. Aikaisemmin DPF-poltto toimi noin 800-1000km välein. Päivityksen jälkeen polttoväli on tihentynyt huomattavasti, nykyisin noin 30km välein öljynlämpö nousee ja poltto tapahtuu. Talvella pakoputeken ympäristö noin 100km lenkin jölkeen kertyneen lumen kanssa on nokinen, tätä ei tapahtunut ennen.  Mitään vikaa autosta ei löydy,,,,. Oma käsitykseni on , että saavuttaakseen vaatimuksen ja luokituksen mukaisen päästöt, niin polttoväli on tihennetty. Tästä seurauksena on , että DPF ja EGR yms, tulevat tiensä päähän huomattavasti nopeammin kuin alkuperäisellä ohjelmalla. Lisäksi moottorin luonne muuttui, mm sammui liikkeelle lähdössä aluksi aina ennen kuin oppi. Toisin sanoen VW;n päästöongelma on siirretty asiakkaiden ongelmaksi-> lisääntyvillä korjaus kuluilla aikanaan, Kyllä ´, lisä takuu annettiin päivityksen yhteydessä ja aukottomalla huoltokirjalla saanee alhaisen "omavastuun" 25-30%. Myös polttoaineen kulutus on lisäätynyt noin 0,4-0,6ltr/100km oman kirjanpidon mukaan. Ajoolosuhteet on samat ja reitit myös. Itse äänestin jaloillani ja vaihdoin uuden erimerkkisen. Sääli Passat oli hyvä auto,,,, valitettavasti päivitys
-VW Passat 1,6 Tdi CR 2011
-VW Golf   1,4 tsi 2009
-VW Passat 2,0 2003
-VW Passat 1,8 Turbo 1997
-VW Vento 1,8CL 1994
-VW Golf 1,6 CL 1989
Ostaessa kaikki oli uusia,,,,,

Pasvag11

 Ja Lisää kun kaikki ei sopinut:
Päivityksen myötä auton moottori/EGR kävi kuumempana tihentyneen polttovälin ansiosta. Oli oikein mieltä ylentävää kuunnella noin 20 asteen pakkasessa kun flekti lähti pyörimään auton sammutuksen jälkeen ja huom lämmöt oli normaalit. Tätä tapahtui jatkuvasti, siis ei ohimenevä tai satunnainen ilmiö.  Samalla myös auton käydessä kokoajan haisi vähän käry tai kuin poltonjälkeinen pakokaasu. Aina kun sieltä marmorihuollosta( täyd. huoltokirja) kysyi ja auto kävi viimeisessä huollossa niin tarkistettiin vielä auto. Ei Vikaa, kaikki ok. Toki myönnettiin että on joitain egr:ä vaihdettu yms normaalia.
-VW Passat 1,6 Tdi CR 2011
-VW Golf   1,4 tsi 2009
-VW Passat 2,0 2003
-VW Passat 1,8 Turbo 1997
-VW Vento 1,8CL 1994
-VW Golf 1,6 CL 1989
Ostaessa kaikki oli uusia,,,,,

tet

Lainaus käyttäjältä: Pasvag11 - 28.11.17 - klo:13:00
Oma käsitykseni on , että saavuttaakseen vaatimuksen ja luokituksen mukaisen päästöt, niin polttoväli on tihennetty. Tästä seurauksena on , että DPF ja EGR yms, tulevat tiensä päähän huomattavasti nopeammin kuin alkuperäisellä ohjelmalla.

NOx- ja nokimäärä ovat jossain määrin kääntäen verrannolliset, eli kun NOxeja tulee vähemmän niin nokea enemmän. Tämä aiheuttaa tiheämmän polttotarpeen. Pöntön tukkentumiseen sen ei pitäisi suoraan vaikuttaa, eri asia sitten jos polttoaineen kulutus nousee päivityksen seurauksena niin silloin kyllä. Samoin jos kone polttaa enemmän öljyä kuin ennen. Pönttöhän tukkeentuu tuhkasta, jonka määrä ei ole suoraan verrattavissa nokimäärään. Tuhkan määrä on verrannollinen poltettuun öljymäärään (diesel- ja moottoriöljyn).

EGR:n tilanteesta ei ole vielä kovin varmaa kuvaa kai muodostunut, mutta viimeisimpien tietojen mukaan siinä olisi kyse vain uuden softan tarkemmista valvontarajoista. Jo valmiiksi tukkoinen EGR reputtaa uudella softalla, kun ei paikoitu tarkasti haluttuun asentoon. Ennen softa vähät välitti, missä asennossa se venttiili haahuilee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Ei tässä kummoisia profeetantaitoja tarvita, kun voi ennustaa nokifilttereiden tai jo niitä edeltävien pakokaasun kanssa tekemisissä olevien komponenttien hajoilevan huomattavasti entistä tiheämpien polttojen tuoman lämpökuormituksen vuoksi.

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.11.17 - klo:14:49
NOx- ja nokimäärä ovat jossain määrin kääntäen verrannolliset, eli kun NOxeja tulee vähemmän niin nokea enemmän. Tämä aiheuttaa tiheämmän polttotarpeen. Pöntön tukkentumiseen sen ei pitäisi suoraan vaikuttaa, eri asia sitten jos polttoaineen kulutus nousee päivityksen seurauksena niin silloin kyllä. Samoin jos kone polttaa enemmän öljyä kuin ennen. Pönttöhän tukkeentuu tuhkasta, jonka määrä ei ole suoraan verrattavissa nokimäärään. Tuhkan määrä on verrannollinen poltettuun öljymäärään (diesel- ja moottoriöljyn).

Pönttöön kertynyttä tuhkaa ja siis samalla myös sitä palamatonta aihestahan se DPF:n poltto yrittää poistaa eli jos polttotapahtumat tihentyvät, niin kyllähän myös sen polttotapahtumassa palamatta jäävän "kuonan" määrä DPF:ään lisääntyy samassa suhteessa. Tämä taas johtuu siitä, että EGR:n ollessa paljon enemmän auki, päästöhuijauskorjauksesta johtuen, myös DPF:ään pääsee sitä tuhkaa ja palamatonta ainesta aikaisempaa enemmän. Tiivistettynä siis DPF:n tukkeutuminen palamattomasta aineksesta nopeutuu huijauskorjauksen myötä.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

tet

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 28.11.17 - klo:15:38
Pönttöön kertynyttä tuhkaa ja siis samalla myös sitä palamatonta aihestahan se DPF:n poltto yrittää poistaa eli jos polttotapahtumat tihentyvät, niin kyllähän myös sen polttotapahtumassa palamatta jäävän "kuonan" määrä DPF:ään lisääntyy samassa suhteessa. Tämä taas johtuu siitä, että EGR:n ollessa paljon enemmän auki, päästöhuijauskorjauksesta johtuen, myös DPF:ään pääsee sitä tuhkaa ja palamatonta ainesta aikaisempaa enemmän. Tiivistettynä siis DPF:n tukkeutuminen palamattomasta aineksesta nopeutuu huijauskorjauksen myötä.

Sinulla menee nyt tuhka ja noki sekaisin. Tuhka ei pala, noki palaa. Voit kokeilla kotona vaikka nuohoamattomalla hormilla, mutta pidä 112 valmiina puhelimessa. ;) Tuhkan määrä on verrannollinen poltetun aineen (polttoaine ja moottoriöljy) määrään ja laatuun, ei siihen kuinka paljon nokea matkan varrella syntyy. Sitä tuhkaa syntyy siis jo sylinterissä, ei pelkästään regeneroinnissa, ja DPF ottaa senkin talteen. Noki palaa aina pois regeneroinnissa, pöntön tukkii tuhka.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.11.17 - klo:16:04
Sinulla menee nyt tuhka ja noki sekaisin. Tuhka ei pala, noki palaa. Voit kokeilla kotona vaikka nuohoamattomalla hormilla, mutta pidä 112 valmiina puhelimessa. ;) Tuhkan määrä on verrannollinen poltetun aineen (polttoaine ja moottoriöljy) määrään ja laatuun, ei siihen kuinka paljon nokea matkan varrella syntyy. Sitä tuhkaa syntyy siis jo sylinterissä, ei pelkästään regeneroinnissa, ja DPF ottaa senkin talteen. Noki palaa aina pois regeneroinnissa, pöntön tukkii tuhka.

Meinaatkos, että jo kertaalleen poltettujen kaasujen takaisinkierrätyksen huomattava lisääminen EGR-venttiilin kautta takaisin moottorille ei lisäisi tuhkan määrää DPF:lle ollenkaan, vaan pelkästään noen määrää?  :o En nyt oikein ymmärrä logiikkaa? Kun DPF:ää regeneroidaan, niin sinne jää aina sitä palamatonta tuhkaa, joka pikkuhiljaa tukkii DPF:n. Kun DPF:n poltot tihenevät huomattavasti päästöhuijauskorjauksen myötä, niin myös sen palamattoman tuhkan määrä kasvaa samassa suhteessa. Vai oletko sitä mieltä, että paljon suuremmasta määrästä nokea ei jäisi muka yhtään enempää palamatonta tuhkaa DPF:ään???  :o Minun mielestäni noki ei koskaan pala pois täysin puhtaasti eli etteikö siitä aina jäisi hieman tuhkaa DPF:ään.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Mikey

Lähtökohtaisesti "tet" on oikeassa. Tuhka on peräisin lähinnä moottoriöljystä; myös osin moottorin kulumistuotteista.

Kasvanut noenmuodostus saattaa toki lisätä tuhkan talteenottoa sillä mekanismilla, että noen DPF:ssä osittain täyttämät huokoset ottavat enemmän talteen sellaisia pieniä tuhkapartikkeleita, jotka muuten pääsisivät filtteristä läpi.

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 29.11.17 - klo:10:04
Lähtökohtaisesti "tet" on oikeassa. Tuhka on peräisin lähinnä moottoriöljystä; myös osin moottorin kulumistuotteista.

Kasvanut noenmuodostus saattaa toki lisätä tuhkan talteenottoa sillä mekanismilla, että noen DPF:ssä osittain täyttämät huokoset ottavat enemmän talteen sellaisia pieniä tuhkapartikkeleita, jotka muuten pääsisivät filtteristä läpi.

Mun pointti on se, että tuhkaa muodostuu noesta eli kaikki noki ei pala regenerointilämpötilassa täydellisesti, koska tuhkaa jää noesta jäljelle, vaikka käytettäisiin 1400 palolämpötiloja, joita ei kyllä DPF:ssä edes ole. Kun huijauskorjauksessa lisätään EGR:n aukioloaikaa, nokea tulee enemmän ja DPF:ää joudutaan regeneroimaan tiheämpää, myös sitä palamatonta tuhkaa muodostuu enemmän. Tästä johtuen DPF tukkeutuu tuhkasta nopeammin lopullisesti. En tiedä, että miten asian tämän selvemmin selittäisi.  ;D
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Mikey

Nokea muodostuu kiistatta enemmän mutta sen noen tuhkapitoisuus on alempi, koska tuhkan lähtöaineita ei ole lisääntyneen noen mukana yhtään enempää kuin ennenkään.

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 29.11.17 - klo:14:39
Nokea muodostuu kiistatta enemmän mutta sen noen tuhkapitoisuus on alempi, koska tuhkan lähtöaineita ei ole lisääntyneen noen mukana yhtään enempää kuin ennenkään.

Pointti on se, että kun siitä noesta jää aina tuhkaa jäljelle! Noki ei koskaan pala täysin puhtaasti, varsinkaan DPF:n regeneroinnin melko alhaisissa lämpötiloissa.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Pasvag11

Ainakin lukulaitteella luettu kilometrimäärä joka on jäljellä ennenkuin DPF on täynnä. Lukema  putosi nopeasti päivityksen jälkeen.  Esim 121000 tkm huolto(LL) lukema oli 173tkm ja 12 tkm myöhemmin 88000km , tiedä sitten tarkkuudesta. No ainakin järkeenkäypä kun regenerointi kerrat ovat nousseet . Huom päivitys 121000 tkm. Alunperin 1 huollossa lukema oli yli 400tkm.
-VW Passat 1,6 Tdi CR 2011
-VW Golf   1,4 tsi 2009
-VW Passat 2,0 2003
-VW Passat 1,8 Turbo 1997
-VW Vento 1,8CL 1994
-VW Golf 1,6 CL 1989
Ostaessa kaikki oli uusia,,,,,

-karppa-

Tuo on vain laskuri. Se ei kerro DPF:n todellista täyttöastetta. Tuohon todelliseen täyttöasteeseen vaikuttaa minkälaista polttoainetta/öljyjä autossa käytetään. Tuo laskuri ilmoittaa yleensä, että dpf on täynnä noin 200tkm korvilla vaikka autoilla on monesti ajettu yli 400tkm vaihtamatta dpf:ää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kre

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.11.17 - klo:16:24
Joskus autoa ostaessa tai tuollaisen päivityksen kohdalla kannattaa käyttää googlea hetki. Löytyy kummasti juttua.

Sen enempää, kun et viitsinyt avata tapaustasi, kuin kilometrien perusteella, niin joskus pitää sitä lompakkoa raottaa enemmän, kun toiset raottaa vähemmän. Harvemmin mikään asia tulee ilmaiseksi...

Mutta joskus tulee. Lähestyin vielä Metro-Auton toimitusjohtajaa sähköpostilla ja kohtalaisen selvän argumentoinnin  seurauksena korvausprosentti nousi "hovissa" sataan, eli sain kuin sainkin remontin ilmaiseksi. Auto menee keväällä vaihtoon, en jää odottamaan DPF:n tukkeutumista ym. ongelmia mitkä odottavat kulman takana.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.11.17 - klo:18:12
Jos ei jaksa tapella tuosta EGR:n korjauksesta, niin silloin kannattaa vain maksaa. Jos taas auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan, niin olisi väitellut tuon egr:n veloituksetta uuden.

Lainaus käyttäjältä: kre - 30.11.17 - klo:18:22
Lähestyin vielä Metro-Auton toimitusjohtajaa sähköpostilla ja kohtalaisen selvän argumentoinnin  seurauksena korvausprosentti nousi "hovissa" sataan, eli sain kuin sainkin remontin ilmaiseksi. Auto menee keväällä vaihtoon, en jää odottamaan DPF:n tukkeutumista ym. ongelmia mitkä odottavat kulman takana.

No kun vähän väänsi kättä, niin lompakko ei tarvinnut raottaa? Joten oliko minun ensimmäinen neuvo turha?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 29.11.17 - klo:15:53
Pointti on se, että kun siitä noesta jää aina tuhkaa jäljelle! Noki ei koskaan pala täysin puhtaasti, varsinkaan DPF:n regeneroinnin melko alhaisissa lämpötiloissa.

Noki voi palaa pois melko täydellisesti tai jopa ihan täysin. Tai sitten todella epätäydellisesti. Se riippuu ihan siitä, mistä aineista se noki koostuu. Jos tietyssä aikayksikössä muodostuukin enemmän nokea kuin ennen, niin silti tuhkaa ei jää enempää, jos samassa aikayksikössä ei kone ole kuluttanut enemmän polttoainetta tai moottoriöljyä kuin ennen päivitystä. Tai kuluttanut enemmän metallia irti koneen osista.

Toki sellaista viestiä on kuulunut, että polttoaineen kulutus on monella lisääntynyt päivityksen myötä. Jos näin on, niin toki silloin tuhkaakin kertyy enemmän filtteriin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jake_soomi

Niin, siinä ainakin omassa Tiguanissa kävi, että DPF:n regenerointiväli romahti aikaisempaan verrattuna päästöhuijauskorjauksen myötä. Polttoaineenkulutuksessa en mitään dramaattista eroa huomannut. En kuitenkaan usko, että se DPF:n nopeasti tukkinut noki olisi ollut mitään "ekonokea", josta ei tuhkaa jäisi, kun regenerointilämpötila ei kuitenkaan ole suhteessa kovinkaan korkea ja siinä lämpötilassa tapahtuvassa palamisessa kyllä yleensä tuhkaa vielä jää aika lailla. Harmittavasti en hoksannut mitata DPF:n täyttöastetta ennen päästöhuijauskorjausta, mutta kun EGR posahti Tiguaniasta 8500km huijaiskorjauksen jälkeen, niin DPF oli jo 85% täynnä.  :-\ Olis kyllä ollut mielenkiintoista tietää, että kuinka paljon tuosta täytöstä tapahtui päästöhuijaiskorjauksen jälkeen, mutta harmittavasti merkkiliike ei kirjaa noita DPF-täyttömittauksen sähköiseen huoltohistoriaankaan, kun lukemia jälkeenpäin yritin selvittää.  :-\

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.12.17 - klo:10:33
Noki voi palaa pois melko täydellisesti tai jopa ihan täysin. Tai sitten todella epätäydellisesti. Se riippuu ihan siitä, mistä aineista se noki koostuu. Jos tietyssä aikayksikössä muodostuukin enemmän nokea kuin ennen, niin silti tuhkaa ei jää enempää, jos samassa aikayksikössä ei kone ole kuluttanut enemmän polttoainetta tai moottoriöljyä kuin ennen päivitystä. Tai kuluttanut enemmän metallia irti koneen osista.

Toki sellaista viestiä on kuulunut, että polttoaineen kulutus on monella lisääntynyt päivityksen myötä. Jos näin on, niin toki silloin tuhkaakin kertyy enemmän filtteriin.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

tet

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 07.12.17 - klo:12:20
En kuitenkaan usko, että se DPF:n nopeasti tukkinut noki olisi ollut mitään "ekonokea", josta ei tuhkaa jäisi, kun regenerointilämpötila ei kuitenkaan ole suhteessa kovinkaan korkea ja siinä lämpötilassa tapahtuvassa palamisessa kyllä yleensä tuhkaa vielä jää aika lailla.

Jos lämpötila ei riitä noen polttamiseen, niin silloinhan sinne jää palamatonta nokea, ei tuhkaa. ??? Edelleen, tuhka ja noki ovat eri asia, siihen en osaa ottaa kantaa riittääkö filtterin lämpötila aina polttamaan kaiken noen pois vai ei. Luulisi että riittää, sehän sen tarkoitus on. Filtterin lämpötilan pitäisi dokumenttien mukaan nousta noissa volkkarin CR-koneissa jonnekin 650 asteen tuntumaan, ja sen kyllä pitäisi riittää noen polttamiseen. Jäljelle jää aina tuhkaa, joka koostuu palamattomista ainesosista; siis sellaisista joita ei saa poltettua välttämättä missään lämpötilassa. Näiden ainesosien määrä ei ole suoraan riippuvainen alunperin syntyneen noen määrästä.

Se on kyllä ihan mielenkiintoinen nyanssi, että mitä ECU uskoo pöntössä milläkin hetkellä olevan ja kuinka paljon. Tuhkan määrähän on puhtaasti laskennallinen arvo, jolla ei välttämättä ole tekemistä paljonkaan todellisuuden kanssa. Ei se ECU sitä osaa mitenkään mitata, arvailee vain erilaisiin epäsuoriin mittauksiin perustuen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jake_soomi

Tuossa 650 asteen lämpötilassa noki palaa pääasiassa vasta karbonaateiksi eli tuhkan määrä ei ole vielä minimissään. Tarvittaisiin jopa 1400 asteen lämpötiloja, joilloin karbonaatit palaisivat oksideiksi eli osa tuhkasta haihtuisi hiilidioksidina taivaalle ja jäljelle jäävän tuhkan määrä vielä pienenisi. Olen siis edelleen vakaasti sitä mieltä, että kun noen määrä lisääntyy, niin myös tuhkan määrä lisääntyy. Ei ehkä suorassa suhteessa noen määrään, mutta lisääntyy kuitenkin. Lähiaikoina tästä melko varmasti alkaa tulemaan "todisteitakin", kun ensimmäiset päästöhuijauspäivityksien jälkeiset DPF:t alkavat tukkeutumaan. Olisi mielenkiintoista kuulla, että millä kilsoilla porukoilta on pönttöjä tukkoon mennyt?

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.12.17 - klo:12:09
Jos lämpötila ei riitä noen polttamiseen, niin silloinhan sinne jää palamatonta nokea, ei tuhkaa. ??? Edelleen, tuhka ja noki ovat eri asia, siihen en osaa ottaa kantaa riittääkö filtterin lämpötila aina polttamaan kaiken noen pois vai ei. Luulisi että riittää, sehän sen tarkoitus on. Filtterin lämpötilan pitäisi dokumenttien mukaan nousta noissa volkkarin CR-koneissa jonnekin 650 asteen tuntumaan, ja sen kyllä pitäisi riittää noen polttamiseen. Jäljelle jää aina tuhkaa, joka koostuu palamattomista ainesosista; siis sellaisista joita ei saa poltettua välttämättä missään lämpötilassa. Näiden ainesosien määrä ei ole suoraan riippuvainen alunperin syntyneen noen määrästä.

Se on kyllä ihan mielenkiintoinen nyanssi, että mitä ECU uskoo pöntössä milläkin hetkellä olevan ja kuinka paljon. Tuhkan määrähän on puhtaasti laskennallinen arvo, jolla ei välttämättä ole tekemistä paljonkaan todellisuuden kanssa. Ei se ECU sitä osaa mitenkään mitata, arvailee vain erilaisiin epäsuoriin mittauksiin perustuen.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Mikey

"tet"

Ei kannata käydä pidemmälle tätä noki/tuhka -keskustelua. Korostan sanaa "kannata".

Qristian

Oli Superb tänään huollossa. Vasta autoa vastaanottaessani huoltoneuvoja harmikseen huomasi että siihen olisi pitänyt tehdä päästöpäivitys, koska huijausdiesel. Sanoin, että ei kai sitä pakko ole tehdä johon vastaus että kyseessä on pakollinen kampanja ja jos ei sitä tehdä niin maahantuojalta tulee isot moitteet. No, ajanpuutteen vuoksi jätetiin seuraavaan kertaan. Tuntui, että jos huollossa ei olisi ollut kiire, en olisi saanut autoa takaisin ennen päivityksen tekemistä. Luulin, ettei päivitys ole Skodalle pakollinen.
Superb Style PHEV -22, exät: Karoq 1.5 tsi Style -18, Superb TDI140 Combi Green Tec -13, Octavia RS TDI Combi -09.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Qristian - 22.12.17 - klo:20:22
Oli Superb tänään huollossa. Vasta autoa vastaanottaessani huoltoneuvoja harmikseen huomasi että siihen olisi pitänyt tehdä päästöpäivitys, koska huijausdiesel. Sanoin, että ei kai sitä pakko ole tehdä johon vastaus että kyseessä on pakollinen kampanja ja jos ei sitä tehdä niin maahantuojalta tulee isot moitteet. No, ajanpuutteen vuoksi jätetiin seuraavaan kertaan. Tuntui, että jos huollossa ei olisi ollut kiire, en olisi saanut autoa takaisin ennen päivityksen tekemistä. Luulin, ettei päivitys ole Skodalle pakollinen.

Tästä on useassa topic:ssa kirjoitettu (Tässäkin topic:Ssa). Tuota päivitystä EI tarvitse skodaan tai seat:n tehdä. Eikä kannata tehdä!

Ihan sama mitä paskaa jauhavat!

Tämä on suora lainaus Skodan maahantuojalta (Helkama-autolta) saatuun vastaukseen:

"Hei,

Olitte laittaneet sähköpostia koskien autossanne olevaa päästöhuijaus ohjelmaa.
Pahoittelut siitä, että kyseinen ohjelma on aiheuttanut teille vaivaa ja mielipahaa.

Skoda autot on tyypitetty Englannissa ja meillä ei ole kyseessä Recall,, vaan korjaamokampanja, eli ei vaikuta katsastukseen.

Ohjelmiston päivitykseen emme voi tietenkään pakottaa ketään asiakasta, mutta tietenkin valmistaja haluaa, että kaikki autot päivitetään uusimpaan ohjelmaan.
"

Mutta kuten todettua, kyseessä on korjaamokampanja ja siten mikään taho ei voi pakottaa teitä vastaanottamaan kyseistä korjausta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Qristian

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.12.17 - klo:20:48
Tästä on useassa topic:ssa kirjoitettu (Tässäkin topic:Ssa). Tuota päivitystä EI tarvitse skodaan tai seat:n tehdä. Eikä kannata tehdä!

Ihan sama mitä paskaa jauhavat!

Tämä on suora lainaus Skodan maahantuojalta (Helkama-autolta) saatuun vastaukseen:

"Hei,

Olitte laittaneet sähköpostia koskien autossanne olevaa päästöhuijaus ohjelmaa.
Pahoittelut siitä, että kyseinen ohjelma on aiheuttanut teille vaivaa ja mielipahaa.

Skoda autot on tyypitetty Englannissa ja meillä ei ole kyseessä Recall,, vaan korjaamokampanja, eli ei vaikuta katsastukseen.

Ohjelmiston päivitykseen emme voi tietenkään pakottaa ketään asiakasta, mutta tietenkin valmistaja haluaa, että kaikki autot päivitetään uusimpaan ohjelmaan.
"

Mutta kuten todettua, kyseessä on korjaamokampanja ja siten mikään taho ei voi pakottaa teitä vastaanottamaan kyseistä korjausta.

Kiitos, olin tietoinen tästä. Ihmetytti vaan että päivitys olisi tehty minulta kysymättä ja varmaan jälkikäteen kertomattakin jos se olisi muistettu ja että sen ilmoitettiin olevan ehdottoman pakollinen. Onneksi se unohdettiin ja onneksi olin tietoinen asioiden oikeasta laidasta johtuen juuri täällä useissa topiceissa käsittelyn johdosta.
Superb Style PHEV -22, exät: Karoq 1.5 tsi Style -18, Superb TDI140 Combi Green Tec -13, Octavia RS TDI Combi -09.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Qristian - 22.12.17 - klo:22:34
Kiitos, olin tietoinen tästä. Ihmetytti vaan että päivitys olisi tehty minulta kysymättä ja varmaan jälkikäteen kertomattakin jos se olisi muistettu ja että sen ilmoitettiin olevan ehdottoman pakollinen. Onneksi se unohdettiin ja onneksi olin tietoinen asioiden oikeasta laidasta johtuen juuri täällä useissa topiceissa käsittelyn johdosta.

Lainaan suoraan Helkama-autolta saatua kommettia, jonka olen saanut:

Jos päivitys tehdään asiakkaalta kysymättä (Tämä tarkoittaa kirjaimellisesti tuon lapun allekirjoittamista ennen päivitystä, jonka olen tänne linkittänyt), niin jälleenmyyjä vastaa täysimääräisesti ohjelman palautuksesta sekä siittä aiheutuvista virheistä.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy