TDI Huijaus Päivitys

Aloittaja leon_13, 22.12.16 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

Geoman

Lainaus käyttäjältä: leon_13 - 22.12.16 - klo:21:34
Oletteko havainneet että jokin olisi muuttunut päivityksen jälkeen?

Omassa autossa pari asiaa:
1. Ensinnäkin luulen että päivityksiä siirrettiin tahallaan alkavaksi kylmillä ilmoilla jotta voisivat pistää lisääntyneen kulutuksen sen piikkiin. Mielestäni kulutus on noussut noin 0,3-0,5 litraa sadalla kilometrillä.
2. Kone käy kuumempana ja pari kertaa flekti jäänyt pyörimään yli viideksi minuutiksi sen jälkeen kun olen rauhallisen noin seitsemän kilometrin jälkeen pysähtynyt (koneella ajettu noin 15 kilometriä ennen tunnin taukoja ja sitten tämä 7 km) Lämpötila neljä astetta. En siis tarkoita webastoa joka myös joskus jää pitämään ääntä, vaan flekti jäänyt jäähdyttämään moorttorria nyt talvellakin. Tätä ei ennen päivitystä ollut ikinä tapahtunut.


Henkilökohtaisesti en ole tyytyväinen päivitykseen vaan mielestäni edellinen softa oli parempi.

Tuntuu siltä (2.0 TDI), että jälkipoltto tapahtuu useammin ja pätkäajossa jää flekti päälle ja tulee jälkipolton käry.

pekont

Nyt on kulutusta seurattu n.1000km.toimenpiteen jälkeen. Koko ajan mennään n.1.0-1.5l /100km. Kulutus pyörii 7.0-7.5l/ 100km. Aika paljon 105hv. diesel autolle. Olen reklamoinut huoltoliikkeelle sekä maahantuojalle. Vastauksen voitte arvata. " Toimenpide ei vaikuta kulutukseen". Seuraavaksi ajattelin olla yhteydesä johonkin moottoriajoneuvo julkaisuun.

vwmies

Ajoin eilen pätkän PKS -> Tku (ja pääsin onnellisesti poiskin). Motarilla siinä 100-110km/h ja kotona kk. 4,8l. Ei voi verrata kesään, koska keli oli märkä ja mm. ajovalot päällä.
Yritetään pärjätä.

pekont

Taas on tankattu 1.6tdi. Kulutus tankkauksesta mitattuna 7.9l/100km. Ajo ollut 70% taajama, 30% matka. Maltillisesti kumpaakin. Päästöoptimoinin jälkeen en ole päässyt ajotietokoneen mukaan kertaakaan missään olosuhteissa, 5 alkavaan lukemaan ! Ennen k.o toimenpidettä pääsi helposti, jopa talvella.

pekont

Tankkauksesta mitattu kulutus 1.6tdi, 8.1l/100km. Sekalaista ajoa. Normaalia 105hv dieselille ?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: pekont - 20.02.17 - klo:07:16
Tankkauksesta mitattu kulutus 1.6tdi, 8.1l/100km. Sekalaista ajoa. Normaalia 105hv dieselille ?

Ei ole normaalilla disukan vääntöä hyödyntävällä ajotavalla, kontaktoi / reklamoi sekä huoltoa että maahantuojaa perustellen ja vaadi korjaamaan asia. Jos ajaisi pelkkää kaupunkia ja pysähtyisi jokaisiin punaisiin, niin sitten kyllä kuluu > 7l.
Yritetään pärjätä.

Normanton

Tuli tuossa jokunen viikko sitten hommattua -14 vuosimallin b7 alltrack 2.0TDI, johon oli jo tehty tuo päästöhuijauksen korjaus.

Eli itselläni ei ole mitään kokemuksia autosta ennen päivitystä, mutta tuo flektin päälle jääminen lyhyen ajon jälkeen on ihmetyttänyt jo useamman kerran.  Ensimmäisellä kerralla ihan säikäytti, kun luulin että "uudessa" autossa on jotain vikaa. Edellisessä Octaviassa 2.0TDI pdf:llä ei kertaakaan jäänyt flekti huutamaan talvella. Korkeintaan kesällä kuumalla ilmalla ja sen jälkeen kun oli antanut vähän runtua.

Kulutuksesta en myöskään osaa sanoa muuta kuin että ajotietokone näyttää kiitettävän hyvin samaa mitä tankkauksista laskettuna. Kulutus on ollut nyt reilu 7l/100km, mutta tämä sisältää 50-60% kaupunkiajoa ja webasto päällä aina ennen liikkeelle lähtöä. Maantiellä näytti menevän ~5l/100km tuntumaan.

Ajotuntumaa on myös paha verrata. Passat tuntuu kyllä huomattavasti pirteämmältä Octaviaan verrattuna vaikka moottori on speksien puolesta sama (teho, vääntö) ja painoa on kuitenkin melkein 300kg enemmän. Ei mitään valittamista tällä saralla.

Varmaan ihan hyvä kun ei ole kokemuksia tuosta ennen tuota korjausta niin ei osaa verrata ja valittaa. Tosin mielessä on josko käyttäisi auton ohjelmoitavana jossain vaiheessa.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

hece

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 20.02.17 - klo:08:26
Tuli tuossa jokunen viikko sitten hommattua -14 vuosimallin b7 alltrack 2.0TDI, johon oli jo tehty tuo päästöhuijauksen korjaus.

Eli itselläni ei ole mitään kokemuksia autosta ennen päivitystä, mutta tuo flektin päälle jääminen lyhyen ajon jälkeen on ihmetyttänyt jo useamman kerran.  Ensimmäisellä kerralla ihan säikäytti, kun luulin että "uudessa" autossa on jotain vikaa. Edellisessä Octaviassa 2.0TDI pdf:llä ei kertaakaan jäänyt flekti huutamaan talvella. Korkeintaan kesällä kuumalla ilmalla ja sen jälkeen kun oli antanut vähän runtua.
Oma -11 4mot DSG B7 päästöpäivitettiin kuukausi sitten ja jo nyt on selvää että DPF:n polttoväli on tihentynyt, niin monesti on jo jäänyt flekti huutamaan ja ainakin yksi polttoväli oli vaivaiset 250km. Kulutusta on mahdotonta sekalaisesta talviajosta vielä arvailla, ehkä kesän jälkeen voisi jotain saada irti. Kulutus tuolla viiden (minimi maantiellä körötellessä) ja kymmenen (kovilla pakkasilla pakkasilla eberin kanssa) väliin. Kesät menee noin 6.5 l/100 km jolloin enemmän matka-ajoa.

SamiJuhani

Täällä huijauspäivitys korjattu passat variant 1.6 tdi 2013 ajettu 120 tkm. Päivityksen jälkeen kulutus pysyi ennallaan, ainoa muutos oli se että osakaasulla kiihdytettäessä noin 70-80 prosenttisella kaasulla tuli pieni viive jolloin auto hetken mietti ennenkuin alkoi vetämään kunnolla. Ilmeisesti johtuu egr:stä kun täyskaasulla pois käytöstä.  Täyskaasulla ei oiretta esintynyt.
Tämän jälkeen auto optimoitu arvoihin 135 hv ja 330nm. Kulutus pysyi ennallaan ja suorituskyky kasvoi huimasti mutta sama viive kiihdytettäessä jatkui ja täyskaasulla oire edelleen poissa. Ilmeisesti liittyy huijauspäivityksessä tehtyyn egr:n toiminnan tehostamiseen. Alkuviikosta kokeillaan ohjelmoida egr pois käytöstä ja katsotaan poistuuko oire?
Auton lämpiäminen ei suuresti huoleta kun talvella maskisuoja käytössä ja autossa myöskin webasto jolla saa lisälämpöä tarvittaessa.
Raportoin egr:n poiston jälkeen miten pirssi pelittää

SamiJuhani

Lainaus käyttäjältä: SamiJuhani - 05.04.17 - klo:21:51
Täällä huijauspäivitys korjattu passat variant 1.6 tdi 2013 ajettu 120 tkm. Päivityksen jälkeen kulutus pysyi ennallaan, ainoa muutos oli se että osakaasulla kiihdytettäessä noin 70-80 prosenttisella kaasulla tuli pieni viive jolloin auto hetken mietti ennenkuin alkoi vetämään kunnolla. Ilmeisesti johtuu egr:stä kun täyskaasulla pois käytöstä.  Täyskaasulla ei oiretta esintynyt.
Tämän jälkeen auto optimoitu arvoihin 135 hv ja 330nm. Kulutus pysyi ennallaan ja suorituskyky kasvoi huimasti mutta sama viive kiihdytettäessä jatkui ja täyskaasulla oire edelleen poissa. Ilmeisesti liittyy huijauspäivityksessä tehtyyn egr:n toiminnan tehostamiseen. Alkuviikosta kokeillaan ohjelmoida egr pois käytöstä ja katsotaan poistuuko oire?
Auton lämpiäminen ei suuresti huoleta kun talvella maskisuoja käytössä ja autossa myöskin webasto jolla saa lisälämpöä tarvittaessa.
Raportoin egr:n poiston jälkeen miten pirssi pelittää
Nyt on egr ohjelmoitu pois käytöstä. Osakaasulla kiihdytyksissä esiintynyt "viive" on poissa ja auto tuntuu vastaavan kaasuun paremmin. Kulutuskin ehkä hieman laski toimenpiteen myötä. Kulutus ollut maantieajossa pääosin 100 kmh alueella noin 4.5 litraa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SamiJuhani - 18.04.17 - klo:19:47
Nyt on egr ohjelmoitu pois käytöstä. Osakaasulla kiihdytyksissä esiintynyt "viive" on poissa ja auto tuntuu vastaavan kaasuun paremmin. Kulutuskin ehkä hieman laski toimenpiteen myötä. Kulutus ollut maantieajossa pääosin 100 kmh alueella noin 4.5 litraa.

Eli tässä voi olla osa syy miksi täälläkin on valiteltu EGR:n laukeamisesta tuon päivityksen jälkeen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Diy_tuner

Mullakin 1.6 bluemotion, josta egr hajos kaks viikkoa "huijauspäivityksen" jälkeen. Rupes vilkuttaa hehkun valoa ja meni limppi tilaan. No onneksi siitä pääsi ohjelmoinnilla eroon ja kulutus palasi normaaliksi moottorin kokoon nähden, laakkosen käynnin jälkeen seka-ajossa ~7litraa sataselle ja nyt optimoituna menee 5.5-5.8litraa

Kille

Lainaus käyttäjältä: Diy_tuner - 19.04.17 - klo:12:10
Mullakin 1.6 bluemotion, josta egr hajos kaks viikkoa "huijauspäivityksen" jälkeen. Rupes vilkuttaa hehkun valoa ja meni limppi tilaan. No onneksi siitä pääsi ohjelmoinnilla eroon ja kulutus palasi normaaliksi moottorin kokoon nähden, laakkosen käynnin jälkeen seka-ajossa ~7litraa sataselle ja nyt optimoituna menee 5.5-5.8litraa

Meillä oli myös 1.6 bluemotion Golf ja egr hajos 300km huijauspäivityksen jälkeen.

RSOCUstin

Rekkulaa maahantuojalle. Näitähän kuulemma ei ole suomessa tapahtunut, että egr hajoaa päivityksen jälkeen.

Kille

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 19.04.17 - klo:15:34
Rekkulaa maahantuojalle. Näitähän kuulemma ei ole suomessa tapahtunut, että egr hajoaa päivityksen jälkeen.

Tuli vaihettua koko auto pois. Vähästä aikaisemmin hajos kaksoismassavauhtipyörä ja sen kanssa yhtäaikaa tehtiin tämä huijauspäivitys. Siitä 300 km ja egr. Liikaa ja liian kalliita vikoja 144 tkm ajettuun autoon.

-karppa-

Ihan näin tiedoksi vain EGR:n tulppaajille, jotka ei tyhjennä DPF:ää, että arvatkaapa onko tuo partikkelisuodatin nopeasti täynnä, kun vain disaploitte egr:n.

Vai olisiko kannattanut maksattaa sen vaihto maahantuojalla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SamiJuhani

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.04.17 - klo:20:03
Eli tässä voi olla osa syy miksi täälläkin on valiteltu EGR:n laukeamisesta tuon päivityksen jälkeen.
Huijauspäivityksessä tehostettu melkoisesti juuri egr:n toimintaa

Diy_tuner

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.04.17 - klo:16:13
Ihan näin tiedoksi vain EGR:n tulppaajille, jotka ei tyhjennä DPF:ää, että arvatkaapa onko tuo partikkelisuodatin nopeasti täynnä, kun vain disaploitte egr:n.

Vai olisiko kannattanut maksattaa sen vaihto maahantuojalla...

Se miten disablointi tehdään niin saattaa vaikuttaa dpf:n täyttymiseen, kyseessähän on vain insinöörin rakennelma palolämpötilan alentamiseen.

erttuli

Jep DPF tyhjäks samalla ja ohjelmoi poltot kokonaan pois, ennemmin tai myöhemmin pönttö täynnä ja se nyt on vaan tekohengitystä jos sitä koittaa puhdistaa jollain vaahdoilla tms. Tai voihan sitä maksaa 2000e pöntöstä mikä taas uudestaan täynnä parin vuoden päästä, tai aikasemmin, varsinkin jos EGR deletoitu. Tai vaihtaa bensakoneeseen kuten itsekin tein, näillä rempparahoilla ostaa muutamat litrat bensaa.

Diy_tuner

En ymmärrä miten pakokaasun kierrätys järjestelmä(EGR) vaikuttaa hiukkaspartikkelisuodattimen(DPF) täyttymiseen..

Kun sillä kierrättämisellä alennetaan NoX päästöja ja lisätään pienhiukkasia,,, eli eikö sen silloin pitäisi täyttyä nopeammin kun egr on toiminnassa...

Oli miten oli,,, laakkosen kanta oli osan hajottua, että minä joudun jonkun osan työstä tai osasta maksamaan,,, kokonaisuus olis maksanut enemmän kuin optimointi ja disablointi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Diy_tuner - 20.04.17 - klo:16:34
En ymmärrä miten pakokaasun kierrätys järjestelmä(EGR) vaikuttaa hiukkaspartikkelisuodattimen(DPF) täyttymiseen..

Kun sillä kierrättämisellä alennetaan NoX päästöja ja lisätään pienhiukkasia,,, eli eikö sen silloin pitäisi täyttyä nopeammin kun egr on toiminnassa...

Oli miten oli,,, laakkosen kanta oli osan hajottua, että minä joudun jonkun osan työstä tai osasta maksamaan,,, kokonaisuus olis maksanut enemmän kuin optimointi ja disablointi

No mulla ei ole mitään syytä epäillä kahta pitkän linja yritystä, jotka eivät suostuneet vain EGR:n tulppaamiseen tai ohjelmalliseen poistoon.

Alle tonnilla saa egr:n pois käytöstä, DPF:n tyhjättyä, lastettua ja penkitettyä auton. Ei mahda EGR:ää tai DPF:ää saada kumpaakaan tuohon hintaan vaihdettuna, mutta jokainen tyylillään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Egr vaikutti ainakin alentavasti alakierrosten pölläytyksiin toiminnassa ollessaan jakajapumpullisessa vakioautossa. Eli silloin ei mene ilmamäärämittarin läpi niin paljoa tavaraa pienillä kierroksilla, jolloin syöttöäkin rajoitetaan. Egr vaikutti lämpenemiseen aika paljon ja moottori kävi pehmeämmin tyhjäkäuntiä. Egr tiputtaa myös pakolämpöjä, jolloin turbo kestää paremmin. Se on myös villi juttu, että moottorissa palotapahtuma on viileämpi, mutta lämpöä riittää paremmin sisälle.

Sillä on niin paljon hyviä puolia, joista ei "esson baareissa" kuule, että pitäisin vakioautossa sen toiminnassa.  ;D

Korjata pitää ja saa jos ei joku asia pidä paikkaansa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

erttuli

CR moottorillisessa autossa en huomannut mitään huonoa deletoinnin jälkeen, kulutus tippui muutaman desin pelkällä EGR deletellä.
DPF ja EGR deletoinneilla + koneen ohjelmoinnilla tuli ainakin n. litran pudotus kulutukseen, vaikka teho nousi 45hv/100nm (225/450). 4.5-5.5 kulutuksella meni helposti työmatkaa. Moottoriöljyähän tuo EGR toiminta "paskaannuttaa" ja muitakin moottorin sisuksia? En lähtisi tuota EGR deletoimaan ilman, että DPF lähtee samalla, ja toki kone ohjelmoidaan  :D

hece

Kuinkas katsastukset ilman DPF:ää? Vanhoilta ei-DPF autoiltahan vedettiin tiukentuneet tyyppikilven mukaiset savutusrajat takaisin vanhaan malliin (yleensä kai 1.5), mutta kuinkas näillä DPF-aikakauden vehkeillä jotka näyttää normaalisti nollaa tai lähes nollaa?

vasara

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 21.04.17 - klo:08:30
CR moottorillisessa autossa en huomannut mitään huonoa deletoinnin jälkeen, kulutus tippui muutaman desin pelkällä EGR deletellä.
DPF ja EGR deletoinneilla + koneen ohjelmoinnilla tuli ainakin n. litran pudotus kulutukseen, vaikka teho nousi 45hv/100nm (225/450). 4.5-5.5 kulutuksella meni helposti työmatkaa. Moottoriöljyähän tuo EGR toiminta "paskaannuttaa" ja muitakin moottorin sisuksia? En lähtisi tuota EGR deletoimaan ilman, että DPF lähtee samalla, ja toki kone ohjelmoidaan  :D
Ohjelmoinnin yhteydessä DPF poisto kait tuottaa paremmat tulokset, koska sen aiheuttamaa vastapainetta saadaan pienemmäksi.
Mutta.. uusien Trafin katsastusohjeiden mukaan DPF toimivuus tulisi tarkistaa? Miten se tehdään / onko jotain uutta mittaustapaa tulossa / onko vain raja-arvojen seuranta tiukempaa.. en tiedä?
Mahdollisesti tuo tarkoittaisi sitä, että tuunatun auton päästömittaukset pitäisi tehdä jonkun kaverin pajalla aina ennen katsastusta.

Täällä aiheesta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1480513172/3f85ccc964fe6852b28e841a95abd7ed/23196-Dieselmittaus_2016.pdf

erttuli

Lainaus käyttäjältä: hece - 21.04.17 - klo:13:09
Kuinkas katsastukset ilman DPF:ää? Vanhoilta ei-DPF autoiltahan vedettiin tiukentuneet tyyppikilven mukaiset savutusrajat takaisin vanhaan malliin (yleensä kai 1.5), mutta kuinkas näillä DPF-aikakauden vehkeillä jotka näyttää normaalisti nollaa tai lähes nollaa?

Meni heittämällä läpi DPF poistonkin jälkeen, kannattaa ajaa rajumpi lenkki ennen kun vie katsastettavaksi niin tulee hyvät lukemat..
Tosiaan ei oo tietoa miten nykyään tutkii onko DPF poistettu käytöstä.

SamiJuhani

erttuli, paljon oli k arvo katsastuksessa ilman dpf:ää?

Diy_tuner

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.04.17 - klo:23:20
Egr vaikutti ainakin alentavasti alakierrosten pölläytyksiin toiminnassa ollessaan jakajapumpullisessa vakioautossa. Eli silloin ei mene ilmamäärämittarin läpi niin paljoa tavaraa pienillä kierroksilla, jolloin syöttöäkin rajoitetaan. Egr vaikutti lämpenemiseen aika paljon ja moottori kävi pehmeämmin tyhjäkäuntiä. Egr tiputtaa myös pakolämpöjä, jolloin turbo kestää paremmin. Se on myös villi juttu, että moottorissa palotapahtuma on viileämpi, mutta lämpöä riittää paremmin sisälle.

Sillä on niin paljon hyviä puolia, joista ei "esson baareissa" kuule, että pitäisin vakioautossa sen toiminnassa.  ;D

Korjata pitää ja saa jos ei joku asia pidä paikkaansa.

Egr:ssä on lämmönvaihdin/jäähdytys jolloin pakokaasujen lämpöjä saadaan hyötykäyttöön.. itsellä löytyy webasto mikä talvisin joutuu lämmittää ajon aikana oli Egr toiminnassa tai ei.

Ja Esson baarissa kuulleena, niin dpf:än toimivuus selviäisi uusilla lukulaitteilla. Kun dpf poltot kuulemma jäävät muistiin että milloinka on viimeksi poltettu "tyhjäksi".

erttuli

Lainaus käyttäjältä: SamiJuhani - 21.04.17 - klo:23:56
erttuli, paljon oli k arvo katsastuksessa ilman dpf:ää?

Ei voi täysin oikein muistaa, ei oo enään tuota autoa ja katsastuksesta melkeen 2 vuotta.
Mutta hyvä arvo joka tapauksessa kun muistan et meni hienosti läpi ilman mitään sanomisia.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Diy_tuner - 22.04.17 - klo:14:25
Egr:ssä on lämmönvaihdin/jäähdytys jolloin pakokaasujen lämpöjä saadaan hyötykäyttöön.. itsellä löytyy webasto mikä talvisin joutuu lämmittää ajon aikana oli Egr toiminnassa tai ei.

Ja Esson baarissa kuulleena, niin dpf:än toimivuus selviäisi uusilla lukulaitteilla. Kun dpf poltot kuulemma jäävät muistiin että milloinka on viimeksi poltettu "tyhjäksi".
Paljon järkevämpää on talvisin käyttää maskia, kuin ajon aikana lämmittää webastolla, jos kerran niin viileä on kone.
EGR on lähtökohtaisesti ollut mukana moottorin kokonaissuunnittelussa, kuten muutkin saastelaitteet nykyään. Se ei ole jälkikäteen lisätty ja siksi se on olennainen osa lämmön ja päästöjen hallinnassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy