Akku tyhjenee vajaassa neljässä päivässä

Aloittaja Emil, 29.11.10 - klo:16:45

« edellinen - seuraava »

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.12.10 - klo:11:39
No sitten, pitänee lopettaa itsensä huijaaminen, ja selvitellä mahdollisia vikoja vielä. Hiukan elättelin toiveita, että jollain muillakin olisi samanlaisia ongelmia ollut. Mielessä pyörii vielä se eräs taksi Touran, jossa kahden päivän seisonnan jälkeen ei ollut toivoakaan saada käyntiin ennen akun lataamista defa-laturilla. Taksi tosin on eri juttu kaikkine laitteinensa.


Pari mietettä:

Mullahan on ollut ongelmia muutaman modulin kanssa. Muistaakseni ohjausakselin, oikean etuoven ja mukavuusyksikön moduleihin on vcds:n mukaan ollut hetkittäin yhteyskatkoksia. Antaa samat viat lähes aina kun kytken kaapelin kiinni. Nollaamalla viat saan ne häviämään hetkeksi, mutta viimeistään parin päivän kuluttua viat ovat taas olemassa. Voiko siis olla niin, että auto yrittää näihin moduleihin yhteyttä myös auton ollessa sammuksissa? Ja näin ollen ei pääse ns. lepotilaan, jossa veisi vähemmän virtaa? Tämä vika on itseni aiheuttama, kun pääsi hanskalokero hetken aikaa roikkumaan johtonipun varassa. Kai siellä pari piuhaa on ottanut itseensä. Tämä varoituksen sanana muille, tapahtuu nimittäin yllättävän helposti. Ne on pirun ohuita ne piuhat nykyautoissa.

Sitten on se tarvikemallin peräkärryn valoja käyttävä moduli. Auto valittelee, ettei siihen saa yhteyttä. Eikä pidäkään saada, koska moduli ei osaa kertoa itsestään mitään. Tälle modulille annetaan sähköt muistaakseni suoraan sulakerasialle tulevasta akkujännitteestä, ilman katkaisijaa. Voiko tuo moduli kulutella virtaa itsekseen? Vetokoukun pistorasia on puhdas, joten siellä ei pitäisi vuotoja olla.


Tiedän, että näitä asioita olisi helpompi ratkoa auton luona, eikä tämän näppäimistön ääressä. Keli vaan on taas mitä on, niin mieluummin näitä toistaiseksi pähkäilee sisällä.  ;)
Olisko korjaamo mitään?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.12.10 - klo:11:45
No nyt kun se Nokia BT on suljettu pois, niin kokeileppas seuraavaksi nyppäistä pimeäksi ne vetokoukun sähköt. Jos kerran kyseessä on vielä joku viritelmä niin vika voisi hyvinkin olla siinä...

Ei se ollut viritelmä, vaan koukun mukana toimitettu merkki- ja mallikohtainen sähköjen asennussarja. Itse moduli vaikutti yleismallilta, ja siksi auto ei sitä tunnista, eikä ohjeiden mukaan kuulukaan tunnistaa. Kaksi uutta sulaketta tuli sulakerasiaan, joiden poistaminen kokeilun vuoksi ei tosiaan olisi suuri homma.

Emil

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.12.10 - klo:13:06
Olisko korjaamo mitään?

En ole viemässä autoa korjaamolle, ainakaan toistaiseksi. On kyllä käynyt mielessä, että viimeisimmässä huollossa on auton ohjelmistoon syötetty jotain, jonka vuoksi auto nyt purkaa akkuaan. Mitä ne muuten tekisivät siellä korjaamolla semmoista, josta en itse selviäisi? Toisinsanoen, ei voisi vähempää kiinnostaa kantaa rahaa merkkihuollon jylpylle, joka ei edes välttämättä tiedä autoista sitä mitä minä tiedän. Ei niissä korjaamoissa nykyään mitään korjailla, vaihdetaan vain osia niin kauan että auto alkaa toimia. Jos alkaa sittenkään.

tsiih

LainaaMitä ne muuten tekisivät siellä korjaamolla semmoista, josta en itse selviäisi?
Korjaisivat autosi tietysti  ;D
Osaisivat mitata ja tulkita yksinkertaista virrankulutusta, tarkastella väyliä yms. pientä jota et näytä osaavan. Kuka nyt on merkkikorjaamoista puhunut?
Ei taida vika kovin paljoa haitata, kiva kun on jotain mistä jutella eikö ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tapanixxx

Moi,

Itselläni on 2.0 FSI Passat (3c). Lepovirta pitäisi olla luokkaa 15-30 mA, itselläni oli tuossa 15 mA kieppeillä. Minullakin on vetokoukku jossa alkuperäinen sähkösarja.

Kytke ampeerimittari ja anna olla kiinni muutaman minuutin. Sinä aikana lepovirran kulutus tasautuu. Alussa näyttää ampeerin pari, mutta tippuu hetken päästä kun can-väylä menee nukkumistilaan.

Jos on yli tuon 30 mA:n, niin silloin yleensä on jotakin pielessä auton sähköissä. Ja ongelmana tyhjenevä akku.

nim. sähkömies viran puolesta..

Emil

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.12.10 - klo:14:21
Korjaisivat autosi tietysti  ;D
Osaisivat mitata ja tulkita yksinkertaista virrankulutusta, tarkastella väyliä yms. pientä jota et näytä osaavan. Kuka nyt on merkkikorjaamoista puhunut?
Ei taida vika kovin paljoa haitata, kiva kun on jotain mistä jutella eikö ;)

Jatkuvan suunsoiton vastapainoksi olisit voinut kertoa jotain rakentavaa, alan ammattilainen kun taidat olla. Mitä se sitten ikinä nykypäivänä tarkoittaakaan. Voisin kirjoittaa kirjan kokemuksistani autojen "korjauttamisesta" rahalla, mutta kaikki taitavat jo tietää nykyisten "ammattikorjaajien" taidon tason, joten kirjan myynti voisi jäädä vähäiseksi.

Semmoinen luottokorjaamo/-korjaaja multa tällä hetkellä tosiaan puuttuu. Voisin mielelläni antaa kohtuullisen korvauksen aina silloin tällöin pienestä avusta. Arvalla valittu nyrkkipajakaan ei houkuttele, joten taistelen tämän kanssa nyt vielä hetken.


Kiitokset "tapanixxx":lle asiallisesta kommentista. Nyt minulla on sentään vertailupohja sille mikä on normaalia, ja mikä ei. Toki kiitokset kaikille muillekin auttajille.

Zaasa

En pähkäilisi moisen ongelman vuoksi viikkokausia jos omat taidot ei selvästikkään riitä.Veisin auton autosähkökorjaamolle,tuommoisten vikojen korjaaminen on heille jokapäiväistä.
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.12.10 - klo:14:21

Ei taida vika kovin paljoa haitata, kiva kun on jotain mistä jutella eikö ;)
Näköjään ;D

Emil

Vai että "viikkokausia". Ei tässä ole niinkään taidoista puutetta, vaan viitsimisestä ja korjaustiloista. Jos olisikin kesä, niin mikäs tuolla pihalla olisi ihmetellessä. Nyt vaan pitää odotella, että ilmat vähän lämpenee. Olenhan jo irroittanut sen nokialaisen, jonka epäiltiin olevan ongelman syy. No, eipä ollut. Tämä raportointi oli lähinnä väliaikatietoa siitä miten urakka etenee. Jos se ei kiinnosta, niin voi ainakin jättää kommentoimatta, ellei jopa lukematta.

Auto on kuitenkin lähes päivittäisessä ajossa, ja palvelee siten paremmin kuin seisomalla korjaamolla päiväkausia. Aina sen auton on kuitenkin apuvirralla käyntiin saanut, kun on ollut todellista tarvetta. Ja sitten jo seuraava käynnistys sujuukin ilman ongelmia. Sepä tässä tuntuu olevankin ongelma, että vika ei ole jatkuvasti päällä. Voi olla vaikea sen korjaamonkin vikaa löytää, jos se ilmenee viikon, tai 6 kuukauden välein, tai jotain sen väliltä.

Ja kyllä niille "ammattikorjaajillekin" sattuu kömmähdyksiä töissään, joten miksi ei minullekin. Ero vaan on siinä, että kehtaan kertoa, jos jokin menee pieleen.

Paul-Ant

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.12.10 - klo:18:14
Semmoinen luottokorjaamo/-korjaaja multa tällä hetkellä tosiaan puuttuu.

Missä päin Emil asustelet, josko joku vois antaa vinkkiä hyvästä autosähköliikkeestä?

Emil

Kiitoksia, mutta ihan mielenkiinnosta aion vielä hetken "taistella" omin voimin tämän kanssa, ts. ilman ammattiapua. Kunhan vaan saan itseäni niskasta kiinni, niin tutkin asiaa vähän syvällisemmin. Autojen ropaamista pidän jopa harrastuksena, joten ei tässä ole vielä syytä itsetuhoisiin ajatuksiin.  ;)

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.12.10 - klo:21:38
Kiitoksia, mutta ihan mielenkiinnosta aion vielä hetken "taistella" omin voimin tämän kanssa, ts. ilman ammattiapua. Kunhan vaan saan itseäni niskasta kiinni, niin tutkin asiaa vähän syvällisemmin. Autojen ropaamista pidän jopa harrastuksena, joten ei tässä ole vielä syytä itsetuhoisiin ajatuksiin.  ;)

Ongelman selvittäminen voisi tapahtua vaikka seuraavalla tavalla.

Ampeerimittari kiinni akkuun. Sulake kerrallaan irroitat sulakkeen ja katsot muutaman minuutin miten lepovirta tasaantuu. Laita  sulakkeen irroittamisen jälkeen ovet kiinni, jotta sisävalot yms. eivät häiritse testiä. Myös valot, radio ja mahdollisesti muut kojeet pitää olla poissa päältä.

Kun vikapiiri on selvinnyt, sitten jatketaan siinä olevien yksittäisten laitteiden osalta testiä. Voi olla että tässä vaiheessa tarvitaan ammattiapua, mutta voi myös hyvin olla että löytyy selkeä vika jonka pystyy itse korjaamaan. Tsemppiä työhön.

kalahaja

Omassa vm 2005 1,9 tdi:ssä oli vastaava ongelma, jota ratkoin alunperin muutama viikko sitten. Ensin ajattelin, että akku on finaalissa kun kylmemmillä keleillä käynnistyminen alkoi olla kituliaampaa kuin aiemmin. Vaihdoin akun uuteen ja tilanne tuntui korjaantuvan. Kuitenkin jo viikon päästä starttasi taas huonommin pakkasesta vaikka oli ollut auto johdon päässä yli tunnin. Latailin sitten akun täyteen ctek:illä. Latauksen jälkeen ajoin noin 50 km ja auto jäi vuorokaudeksi seisomaan. Taas oli käyntiin lähtö vaivalloinen. Sitten olikin aikaa ( ja syytä) hieman tutkia asiaa.

Mittailin Bilteman pihtivirtamittarilla virrankulutusta. Auton sammutuksen jälkeen virtaa meni alkuun jopa 3 A, sitten virta pieneni, mutta jäi edelleen parin ampeerin paikkeille.   Napsin sulakkeita irti yksi kerrallaan ja seurasin virran kulutuksen muutoksia.  Tuolloin sain mielestäni auton lepovirrankulutuksen milliampeereihin poistamalla sulakkeen nro 15 (Keskusohjausyksikkö - sisävalot). Kun palautin sulakkeen paikoilleen virrankulutus ei enää palannut isoksi.

Viime viikolla auto sitten seisoi 3 vrk eikä ollut mahdollisuutta lämmittää autoa ennen lähtöä. Auto starttasi kuitenkin aivan vaivatta. Vara-akku kyllä oli mukana, mutta ei ollut tarvetta sille. Kuitenkin eilen illalla, kun oli useampia lyhyitä ajoja, oli käynnistyminen Citymarketin pihalla kovasti vaivalloinen. En juurikaan ehtinyt asiaa tutkimaan, mutta ainakin illalla ajojen jälkeen pihtivirtamittari näytti vain vähäisiä milliampeereja. Laturikin  näyttäisi kyllä ihan hyvin latailevan. Olisikohan vika lopulta kuitenkin starttimoottorissa?

Terv. Skoda- ja Zetor-kuski läntiseltä Uudeltamaalta




Emil

Vähän tilannetietoa. Uusi konepellin vaijeri ja konepellin avauskahvan runko hankittu ja asennettu. Hintaa niille kertyi n. 30 euroa. Mielestäni kohtuullista. Nyt kun näki miten ohutta vaijeri on, tulee kahvaa käsiteltyä ehkä vähän nätimmin. Vaihto olikin tympeämpää hommaa, onneksi pakkasta oli "vain" -9 astetta. Samalla vedin piuhat akulta auton sisälle, joilla saan latailtua akkua sisätilalämmittimen pistorasian kautta ctec-illä. Toimiva ratkaisu ainakin toistaiseksi. Kun olin nuo viritellyt paikalleen, ei todellakaan riittänyt intoa enää mittailla mitään purkuvirtoja.

Nokia kytketty takaisin toimintaan. Vetokoukun sähköjen sulakkeet irroitettu kokeen vuoksi.


Mikä on "kalahaja" sun auton tilanne tällä hetkellä?

KariT

Minulla alkoi samainen ongelma omassa -08 diesel RS:ssä.

Aikaisemmin herjaili käynnistettäessä alhaisesta akunjännitteestä. Mittaristoon jäi palamaan ratin kuva ja sammui, kun lähti ajamaan.
Eilen ei lähtenyt käyntiin, akun jännite käynnistys yritysten jälkeen 11,5V --> Auto laturin päähän ja saatiin auto käyntiin. Latauslännite 14,4V
Ajeltiin autolla illalla n.1h ja sammuttelin kaikki mahdolliset/mahdottomat virran kuluttajat autosta.

Tänä aamuna sama juttu. Latasin akun ja auto saatiin käyntiin. Laitoin yleismittarin kiinni akun miinuskengän ja miinuskaapelin väliin: Purkuvirta 0,5A, Onko normaali?

Akku on vuoden vanha Exide, kapasiteetti 100Ah ja kylkäkäynnistysvirta 900A.

Pakkasessa mukava lähteä sulakkeita repimään irti. Tietysti voisi yöksi ottaa miinuskaapelin irti ja kokeilla lähteekö aamulla hyvin käyntiin...

Tupo

LainaaPurkuvirta 0,5A, Onko normaali?
EI ole normaalia, jos jatkuvasti purkaa 0,5 A virralla. Tuolla vauhdilla akku tyhjenee muutamassa päivässä. (60 Ah riittää 5 päiväksi.)

repe59

Omassa purki väärinasennettu vetokoukku, ohjeitten mukaan mutta ohjeet väärät.
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

KariT

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 26.12.10 - klo:16:43
EI ole normaalia, jos jatkuvasti purkaa 0,5 A virralla. Tuolla vauhdilla akku tyhjenee muutamassa päivässä. (60 Ah riittää 5 päiväksi.)

Noin minuutin pidin yleismittaria kiinni. Aluksi vei enemmän, mutta tasaantui tohon 0,5 ampeeriin. Mikä ihme voi alkaa virtaa yhtä-äkkiä viemään?

Tupo

^Mahdotonta sanoa, mikä virtaa kuluttaa. Kannattaa kuitenkiin mitata pitempään, että auton kaikki järjestelmät ehtivät "nukahtaa".

Emil

Onkohan tuo nykyisin yleisesti käytössä oleva akun koteloiminen hyvä, vai huono juttu akun lämpenemisen kannalta? Ennen ei ollut koteloita. Nykyään kotelot taitaa olla melkein jokaisessa uudehkossa autossa. Mitä koteloinnilla haetaan? Akun puhtaana pysymistä? Moottorin lämmön vaikutusten vähennystä kesäkelillä? Voisiko olla niin, että kotelossa oleva akku ei lämpene talvisin riittävästi, vai lämpeneekö latauksen vaikutuksesta jopa paremmin koteloituna.

Kunhan mietiskelin, varsinaiseen ongelmaan ei välttämättä vaikutusta, vai onko sittenkin?  ;)

Mutta hienosti on starttaillut ctecin puolikiinteän asennuksen jälkeen. Ctec:issä on se talviasentokin, joka tarjoilee muistaakseni jopa 14.4 voltin jännitettä lataillessaan.

kalahaja

Kirjoittelin enne joulua tänne -05 Octavian virtaongelmista. Nyt muistaessani päivitän tilanteen. Vika oli lopulta, kuten alunperin arvelinkin, starttimoottorissa. Auto jäi paikalliseen taajamaan perjantai-iltana viikko ennen joulua. Sattui olemaan n. 20 metrin päässä autokorjaamosta, jonka hinausauto tekee paikalliset Skoda-ajoturva hinaukset. Ajoturvan turvin auto lähti telakalle ja oli taas käytettävissä seuraavana tiistaina.

Hieman alle 500 e tuo maksoi. Selvästi halvemmalla olisin tietysti selvinnyt, jos olisin reagoinut ongelmaan oikealla tavalla aiemmin. Hämäsi vaan se, kun löysin mielestäni syyn akun virran purkuun pihtivirtamittarimittauksillani. Mutta nyt kaikki siis toimii eikä akku purkaudu.

Emil

Starttimoottorin ongelmista kuulin joltain käytettyjen autojen myyjältäkin. On kuulema yleistä, että tämän konsernin laitteet tyhjentelevät akkua startin solenoidin kautta. Myyjä ole sitä perinteistä "semiraskasta" tyyppiä, joten lähinnä kuuntelin niitä juttuja. Vaikka mistä sen tietää, jos vaikka jotain tiesikin. Nyt ihmettelen, että mitä startista hajoaa niin, että tyhjentää akun?

Entä mikä pitäisi olla lepojännite täyteen ladatulla lyijyakulla? Tämä mun Bosch näyttää vuorokauden kuluttua täyteen lataamisesta lepojännitteeksi 12.68. Pienempi mönkijän akku näyttää lepojännitteeksi yli 12.9 jännitteitä.

KariT

Täälläkin syy selvisi: Vajaa vuoden vanha Exide sanoi sopimuksensa irti.

Laakkosella ja akun jälleenmyyjällä testari näytti viallista akkua.

Toivotaan että kaikki johtui siitä ???

LS

Lainaus käyttäjältä: Emil - 03.01.11 - klo:19:55
Starttimoottorin ongelmista kuulin joltain käytettyjen autojen myyjältäkin. On kuulema yleistä, että tämän konsernin laitteet tyhjentelevät akkua startin solenoidin kautta. Myyjä ole sitä perinteistä "semiraskasta" tyyppiä, joten lähinnä kuuntelin niitä juttuja. Vaikka mistä sen tietää, jos vaikka jotain tiesikin. Nyt ihmettelen, että mitä startista hajoaa niin, että tyhjentää akun?

Entä mikä pitäisi olla lepojännite täyteen ladatulla lyijyakulla? Tämä mun Bosch näyttää vuorokauden kuluttua täyteen lataamisesta lepojännitteeksi 12.68. Pienempi mönkijän akku näyttää lepojännitteeksi yli 12.9 jännitteitä.

Tuo n. 12.7 V alkaa olla täysi.

Edit: Tuo olikin jo vanha threadi.

_Mikko_

Huomenna nähdään miten käy, auto seisonut kuukauden Kotkassa pihalla. Saattaapi olla että tarvitaan kaapeleita starttiavuksi. Viimeksi kulkine seisoi joulukuun myös ulkosalla. Silloin ei ollut mitään ongelmaa saada käyntiin vaikka pakkasta olikin se reilu kymmenisen astetta. Lähti melkeen kuin palmun alta. Eli ei tuossa meikäläisen ocussa ainakaan mitään älytöntä maavuotoa taida olla. Nyt on kylläkin ollut hieman kylmempää kuin joulukussa, mutta katsotaan kuinka käy..

_Mikko_

Ei mitään ongelmaa startatessa. Eli kaipa autossa jotain vikaa on jos ei parin päivän seisomisen jälkeen starttaa. Maavuotoja....

Emil

Niin, tai sitten se akku ei kylmänä vaan ota vastaan virtaa, kun ajetaan lyhyttä matkaa. Virtaa se kyllä antaa, mutta ei ota.

Ongelma on pysynyt poissa c-tek:in avulla loistavasti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 02.03.11 - klo:07:12
Ongelma on pysynyt poissa c-tek:in avulla loistavasti.

Tottakai se pysyy poissa, kun sitä virtavuotoa ruokitaan sillä laturilla ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Eipä tämä mun tapaus ole ainoa laatuaan. Ilmeisesti omasta autosta ei haluta kertoa yleensä niitä huonoja puolia. Jotain alemmuuskompleksia, vai mitä se oli.

_Mikko_

Mä kyllä Emil valitettavasti luulen että sulla on tosissaan joku ongelma siellä sähköpuolella. Etkös kuitenkin ole tehnyt jonkin verran sinne kaikenlaisia päivityksiä sähköpuolelle? Todennäköisimmin siellä on joku piuha löysässä tai jopa irti. Tuo laturin käyttö on hiukan vaan itsensä huijaamista.

Kyllä se vika kannattaa tosissaan selvittää eikä vaan uskotella itselleen että tuo on ominaisuus. Saattaa tulla ongelmaa myydä joskus tuonlaista autoa kun ei akku kestä kahta päivää ilman latausta.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 02.03.11 - klo:08:40
Mä kyllä Emil valitettavasti luulen että sulla on tosissaan joku ongelma siellä sähköpuolella. Etkös kuitenkin ole tehnyt jonkin verran sinne kaikenlaisia päivityksiä sähköpuolelle? Todennäköisimmin siellä on joku piuha löysässä tai jopa irti. Tuo laturin käyttö on hiukan vaan itsensä huijaamista.

Kyllä se vika kannattaa tosissaan selvittää eikä vaan uskotella itselleen että tuo on ominaisuus. Saattaa tulla ongelmaa myydä joskus tuonlaista autoa kun ei akku kestä kahta päivää ilman latausta.

Sähkömiehenä minua kiinnostaa aina nämä asiat, mitkä liittyvät viallisiin sähköihin ja kulutuspiireihin. Eli suosittelen kanssa että jatkat emil selvitystyötä. Lepovirran kulutus pitäisi tasaantua muutaman minuutin jälkeen noin 30-50 mA:iin. Jos puhutaan 100 mA:sta puhumattakaan ampeereiden luokkaa olevasta kuormasta, niin varmasti on vikaa jossakin virtapiirissä.

Jos käytät sähkölämmitystä (esim defa), niin suosittelen varauksetta moottoritilaan asennettavaa defan akkulaturia. Laturi lataa akku aina kun piuha on kiiinni ja moottori- ja sisätilanlämmitin toimivat. Maksoi muistaakseni n 130 euroa ja asennus onnistuu omatoimisesti. Kun uusi akku maksaa noin 100 euroa, niin akkulaturin kustannus ei todellakaan ole mikään järin suuri ja antaa tiettyä turvaa siitä, että aina ajoon lähtiessa on ponteva akku autossa. Nytkin kun oli liki 30 astetta pakkasta, meidän lähistöllä oli kymmenkunta autoa, jossa akku oli lopettanut yhteistyösopimuksen. Jotkut asenteli uutta akkua autoon, osa viritteli latureita parkkipaikoilla ja muutaman auton näin johon syötettiin virtaa toisesta autosta.

Minulla on ehkä 90% ajoa kaupunkialueella lyhyitä pätkiä ja ilman defan laturia olisi minulla talvella ongelmia akun kanssa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy