Toyota CHR

Aloittaja Uti, 11.12.16 - klo:22:14

« edellinen - seuraava »

Uti

Ajettua, Toyota CHR Style Hybrid. Renkaina Nokian r2 SUV 225/55/18. Lisävarusteina Teknologia- ja Plus-paketi.
Subjektiivista verailua Toyota Auris Premium Touring Sport Hybridiin MY16. Renkaat Nokian r2 205/55/16
+moderni ulkonäkö (makuasia)
+varusteet mm. adapt.vakkari, lämmitettävä ohjauspyörä, laadukas JBL äänentoisto
+jousitus jopa 18" kitkoilla, tosin oikea koko tuossa olisi 225/50/18.
+viimeistely tietyiltä osin mm. kojelauta ja muita yksityiskohtia.
+hybriditekniikka uusinta Toyotaa, Priuksesta.
+18" pyörät = ulkonäkö
+herkempi ja ponnekkaampi normiajelussa vaikka tehoa 10 Kw vähemmän
+muodikas SUV Toyotalta, tosin hybridinä vain 2WD
+lienee max. 0,5 l/100 km pienempi kulutus kaupunkiajossa. Maantieajo ???

-tavaratila ja sen varustelu
-vaihdekeppi perinteinen, Aurisin joystickin tilalla
-takapenkillä ahtaampi tunnelma
-huono näkyvyys taakse ja takaviistoon
-viimeistely tietyiltä osin
-18" pyörät=kustannukset
-tuulensuhinoita hieman >100km/h vauhdeissa
-moottorin ääni kuuluu sisätiloihin enemmän kiihdytyksissä
-hinta 3000-3600 euroa kalliimpi verrokkivarusteilla, tosin Aurikseen ei saatavissa, JBL, adapt. vakkari, SUV

Markku

Foxit

Kävin itse myös koeajamassa tuollaista C-HR :ää Style hybridinä. Auton alla oli Nokian R2 SUVit koossa 215/60/17. Helposti vertailua tulee allekirjoituksen hybridi -Aurikseen.

Ajoin auton oman autoni viereen ja yllätyin miten identtisiä 2011 Auris (hatchback) ja C-HR olivat ulkomitoiltaan, pituus, leveys ja korkeus. Pyörät olivatkin sitten huomattavasti suuremmat ja lähempänä auton etu ja takapäätä. Keula ja perä ja pohjalevy olivat hieman korkeammalla kuin Auriksessa. Näistä sitten syntyy illuusio isommasta ja näyttävämmästä autosta. Niin ja toki onhan tuo huomattavasti näyttävämmin muotoiltu. Vaikutelma on jykevä ja näyttävä - miellyttää ainakin minun silmää.

Sisätilat ovat mielestäni selkeät ja hienosti muotoillut. Olisin silti toivonut sisätiloihin valinnaisena vaaleampia verhoilusävyjä. Varsinkin takana leveät pilarit vievät valoa pois.  Vaihdekeppi olisi mielestäni voinut olla ihan hyvin perinteinen Joystick " näppärämpi ja nopeampi käsitellä ja antaisi keskikonsolissa enempi tilaa kyynärnojille ja muille lokeroille. Takapenkkiläisille oli hyvin tilaa ja tavaratila oli keskinkertaisesta litratilavuudestaan (370 l) koostaan huolimatta selkeän ja käytännöllisen mallinen. Ajoasentoa hakiessa huomasin penkkien halaavan mukavasti selkää  / kylkiä ja istuvan paremmin selälle kuin Auriksessa.

Ensimmäistä kertaa näin myös autohallin sisällä Active-mallin kangasverhoilut jotka vaikuttivat laadukkailta, valitettavasti hyvin musta/harmaa  -sävyiset nämäkin. Ovien sisäpinnoissa ei ollut sinisävyistä tai rusehtavaa Bling-blingiä kuin Style/Premium varustelluissa vaan nämä taisivat olla ihan mustaa muovia. Kojelaudassa näkyi sentään muutamissa kohdin vielä kromikehyksiä.

Koejolla eniten miellytti mukavan pintapehmeä, mutta samalla aikaa perusolemukseltaan jämäkkä alusta. Auto vaikutti suhteellisen hyvin vaimennetulta, kiitos myös 17” kitkarenkaiden. Moottoriäänet kuuluivat toki kiihdyttäessä ripeämmin mutta tämäkin oli mielestäni matalempaa ja tuhdimman kuuloista pörinää kuin Auriksessa.  Ohjaus oli tunnokkaan ja näppärän tuntuinen. Voimalinja toimi ponnekkaammin ja jouhevammin kuin vanhempi hybridivoimalinja " saman huomasin myös uuden Priuksen koeajossa. Huomiota kiinnitti myös puhtaan sähköajon mahdollisuus maantienopeuksissa (80 - 100 km/h).

Tässä tulee vielä muutamia ihmettelyn ja motkotuksen aiheita. Reippaammin kiihdyttäessä kiinnitin huomiota ikävään vetelytaipumukseen eli hieman enempi kiemurteli kuin Auris. Ihmetystä tuotti myös ”kierroslukumittarin” / Energy monitorin viiveellinen reagointi kaasupolkimen asentoihin. Kiinnittikö Uti huomiota samoihin kummallisuuksiin?

Osallistuin samalla Toyotan hybridikoeajoon, joka kirjasi hieman tarkemmin ajon tietoja ja antoi raportin lenkin jälkeen. Ajolenkki kesti 43:25 min, ajomatka oli 36,9 km , keskinopeus 51 km/h, keskikulutus 4,7 l/100km ja päästöt 110 g/km. Sähköajon osuus oli tuolla hyvin maantiepainotteisella runsasvauhtisella lenkillä yllättävänkin suuri 57 %.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Uti

No tuli kuitenkin tehtyä kaupat Hybrid Premium C-HR:stä. Ulkonäkösyistä talvipyörät orkkis 18":silla. Renkaiden merkkiä, kitkat, en vielä tiedä kun saatavuus haasteellista. Luovutus 3.1.2017.
Markku

Foxit

No, mutta paljon onnea Utille hienosta hankinnasta! Aika nopeasti tulet saamaan auton.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

pikatsu

samoin täältä, mullle luvattiin vasta heinäkuu jos nyt tilaa. Alkaa toimitusaika olemaan niin pitkä, että vaikuttaa jo hankintapäätökseen

Uti

Nyt ajeltu muutama päivä. Eli Premium Hybrid. Väri 1KO. Lisävarusteet Teknologia-paketti, Style-paketti, roiskeläpät, kumimatot, lämmitin akkulaturilla. Talvipyörät Nokian r2 225/50/18 originaali Premium-vanteilla. JBL-Audio soi hyvin. Meikäläisen rauhalliseen ajotapaan auto sopii hyvin. Kulkee taajamissa eritäin herkästi ja kevyesti. Auto lämpiää todella nopeasti, myös sisältä jopa 27-celsiuksen pakkasilla. Ei nitise eikä natise. Jousitus napakka mutta jousitus vailla ylimääräisiä ääniä. Minulle hyvä ajosento.
En tykkää-osastolla ratin säädön puutteet, selkänojien portaallinen säätö, 2-kuskin penkin korkeussäädön puuttuminen ja yllätys, yllätys, Toyotan perinteinen digikello, tosin nyt jälleen 80-luvun tyyliin 12-tunnin näytöllä!!

Markku

pikatsu

Kiva kuulla kommentteja. Tommosta olen itsekkin ajatellut. Ehkä 17" talvirenkailla.

Osaatko jotain sanoa jo kulutuksesta? Sehän näissä hybrideissä se kiinnostavia asia on.

Uti

No en oikein tästä autosta osaa sanoa. Minulla on ollut -12 Prius ja -16 Auris TS Hybrid aiemmin, joten oletan C-HR:n kulutuksen olevan taajamissa ehkä hieman pienempi kuin em. autoissa uudemmasta teknologiasta johtuen. Oletan C-HR:n kulutuksn maantiellä olevan ehkä samaa tasoa isommasta ilmanvastuksesta johtuen. Priuksen kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8000 tuhannen kilometrin aikana 5,1 l/100 km. n. 90 % ajosta oli ydinkaupunkiajelua ja todella pätkäajoa lukuisine kylmäkäynnistyksineen. Auriksen kulutus oli samaa luokkaa. Esim. rajoitusten( mittarinopeus n+10 km yli) mukainen 600 km:n maantiereissu näkyi ajotietokoneessa n. 4,7 litran kulutuksena/100 km. jSamasa käytössä ns. normaalit autoni ovat kuluttaneet 8-11 l/100km, mm. Avensis MD1.8, Mazda CX 2.0 MT, BMW F30 316 iA -13 jne. Em. luvuissa mukana siis kaikki ajot.

Markku

pikatsu

Uti, ymmärsin sun kommenteista, että jollain tavalla hiljaisempi kuin sun aiemmat hybridit vaikka renkaissa leveyttä ja kokoa vaikka muille jakaa?
Itsekkään en huomannut häiritseviä rengas ääni vaikka toisella palstalla ( ja työkaveri kans) tätä valitteli. Ilmeisesti rengas merkillä ja nastoilla suuri vaikutus.

Vähän mietityttää millaista meteliä noi originaali kesärenkaat pitävät. Millainen vaikutus kesärenkailla Auriksessa ja Priuksessa on?

Uti

No ainakin näillä R2:illa C-HR on hiljaisempi, kuin fl Auris TS -16 205/55/16 R2:illa. Auriksessa kesärengasmelu 225/45/17 Dunlop Spotmaxxeilla oli näillä meidän asfalteilla melko voimakas, -12 fl Priuksessa jo häiritsevä  17-tuumaisilla Toyoilla. Auris hiljeni jonkinverran rengaskoolla 205/50/17. Pitää muista myös em. malliston hintaluokka alkaen mallin osalta, joka kuitenkin määrittää tuota meluntorjuntaa. Minulla ei ole Suomen keväisillä teillä rengasmelultaan hiljaista autoa koskaan ollut, hiljaisimpina ehkä Bmw e60 ja MB C 230. Mutta aika kultaa muistot??

Itse ajelen nykyään 90% taajamanopeuksilla, joten rengasmelun merkitys ei ole niin merkittävä. Tuskin C-HR niitä maanhiljaisia etenkään kesärengasmelultaan on. Mutta varmaankin verrattavissa Skoda Octavia/Golf-sarjaan? C-HR:ään menee myös 16-tuumainen, joskin ainakin ulkonäön kustannuksella, mutta hiljenee?

Markku

pikatsu

kulutukseen vielä palatakseni, niin ei paljoa säästöä synny jos vertaa pikku dieseleihin ja kiihtyvyys noissa 250-300 Nm vääntävissä 1.5 litran dieseleissä on ihan eri luokkaa.

Kun kyse liisarin valinnasta, niin diesel verot maksaa firma. Tässä tapauksessa valintaa en saa perusteltua mitenkään CHR puolelle vaikka loistava peli onkin. 34kEur hinnalla saa aika makeen premium merkkisen dieselin.

Marakatti

Pisti topicci silmään, täällä nimittäin myös rullannut tammikuun alusta allaolevan kuvan mukainen Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium (& Plus paketti), Pearl White värissä.

Siinä missä monet (luonnollisesti) ovat hypänneet C-HR rattiin Auriksen tai Priuksen ratista, teki täällä parkkiruudussa tilaa muutaman vuoden ikäinen F10 5-sarjan BMW. Autona on aiemmin toiminut toistakymmentä saksalaista matkan varrella, mutta Toyotasta on aina ollut hyvä ja luotettava, joskin samalla tylsä ja mauton kuva. C-HR herätti mielenkiinnon, ollessaan ihan raikkaan tuntuinen henkäys mallistoon, erityisesti sisällä tunnelma ja materiaalit on "epä-toyotamaiset" joka sai ensimmäiseksi autossa eniten kiinnostumaan. Omalla kohdalla paitsi automalli, myös tuo Toyotan hybriditekniikka on siis ihan uusi tuttavuus vielä.

Autolla on nyt tullut ajeltua sekalaista ajoa pian 1500km, ja fiilikset on kärrystä erittäin positiiviset. Tekniikan puolesta "hybridi-ummikon" yllätti positiivisesti, miten laajalti tuota sähköä hyödynnetään. Kaupungissa ajellessa tuntuu suurin osa matkasta taittuvan sähköllä, mitä nyt toisinaan kone hörähtää pienen tovin tyhjäkäyntiä. Maantiellä yllätys sitäkin suurempi, koska näemmä menee vielä ihan reippaissa maantievauhdeissakin pitkiä siivuja polttomoottori sammuksissa. Myös tuo jarruenergian talteenotto on eri levelillä mitä jotenkin ennakkotiedolla oletin - kohtalaisen reippaatkin jarrutukset taittuu vielä jarrulevyjä vaivaamatta, joka on toki hyvä.

Lungissa ajossa tuon myötä kippo tuntuu äärimmäisen hiljaiselta ja mukavalta, kun moottori hädin tuskin koskaan käy normaalikäytössä tyhjäkäyntiä kummemmilla kierroksilla ja liikkeellelähdöt tapahtuvat sähkön työntämänä. Omaan makuun levollisempi ja rauhallisempi ajella taajamassa kuin BMW dieselkoneella, vaikka varsin mukava ja hiljainen laite on sekin. Ihmettelinkin tovin mitä ne koeajoissa höpöttävät meluisasta moottorista, mutta tämä miinus kyllä tulee esiin sitten reippaamassa kiihdytyksessä. Järjestelmä kierrättää mottia reilussa kiihdytyksessä aika säälittä, ja käyntiääni kuuluu kyllä kabiiniinkin.

Varusteiden osalta ainoa asia joka oikeastaan jäi hampaankoloon, oli ettei LED-valopakettia saanut toivotussa aikataulussa sovitettua varustelistaan. Toivottavasti joko peruslyhtyihin tottuu, tai LEDit tulevat järkihintaan markkinoille jälkiasennuksena.  ::)

Se kuuluisa kulutus, 600km maantielenkillä pakkaskeleillä meni 4,8L / 100km koko lenkin keskiarvona, kylmäkäynnistykset ja stopit mukaanlukien siis. Taajamassa tuntunut keskivertoajeluilla pyörivän 4,4 - 5,5 välimaissa riippuen reitistä ja kuinka ison osan matkaa siitä kone on käynnissä. Täytyy huomioida että näillä keleillä kylmäkäynnistykset ilman esilämmitystä näyttävät tekevän reilulla kädellä lisänsä tuohon, joten kevään tullen varmaan lukemat vielä alemmat - etenkin jos huhu pitää paikkansa että ensimmäisen 3-4tkm jälkeen järjestelmän "sisäänajettua" itsensä, putoaa näissä kulutus vielä tuntuvasti alaspäin.

Veroedun ja -50% pysäköintimaksuedun myötä, on säästö silti sinänsä varsin taloudelliseen dieseliin verraten selvä.


Omaan makuun plussia ja miinuksia:

+ Ensimmäinen omalle kohdalle sattunut Toyota, jossa on materiaaleissa ja suunnittelussa jo kunnolla "yritystä"
+ Lungissa ajossa erittäin hiljainen ja leppoisa ajella
+ Hybridijärjestelmä fiksumpi, ja paljon saumattomammin toimiva mitä odotin
+ Sisältä hämmentävän tilava ulkomittoihinsa nähden
+ JBL äänentoisto ihan ok systeemi vaikka suhtauduin skeptisesti
+ Kelpo liuta varusteita auton hintaan nähden
+ Kokonaisuutena erittäin hyvä fiilis ajella

- Sähköä sopisi mielestäni käyttää vielä ronskimminkin hyödyksi, isommissa nopeuksissa aika herkällä käynnistää bensakoneen tueksi
- Auto itse käyttää huoletta sähkö-ajotilaa vielä +100km/h vauhdeissa, mutta kuski ei sitä saa väkisin nappulasta kytkeä kuin max. 40km/h asti. Mikä logiikka?
- Adaptiviinen vakkari voisi olla herkempi ja fiksumpi tuon hybridijärjestelmän suhteen, ei mm. hoksaa sammuttaa moottoria loivassa alamäessä yhtä sujuvasti kuin  polkimella ajaessa
- Pätee varmasti moneen muuhunkin nykyautoon, mutta nuo integroidut navit tuntuu monesti olevan aika kankeita vrt. esimerkiksi ihan mobiililaitteen Google Mapsiin
- Ledivalot vasta erillisessä paketissa Premium-varusteluunkin, pitäisi kuulua jo perustasoihin nykypäivänä (Auriksessa näin taitaa ollakin?)
- Kaasupolkimeen saisi etenkin ECO-ajotilassa säätää jonkin "pykälän" tuon sähkömoodin ja normaalimoodin väliin - vaatii turhaa keskittymistä jottei suotta herättele polttomoottoria lyhyiksi pätkiksi silloin kun sille ei ole tarvetta
- Ei sähkösäätöä penkeissä? Shame on you Toyota.
- Miksi ihmeessä ei samantien E85 FlexiFuel?




Kesävanteina odottelee 18" OEM kiekot, talvivanteiden suhteen arvoin mittoja hetken, alkuperäinen olisi ollut 17x6.5 ET45 ja Toyotalla eivät tuohon ihmeitä ottaneet kantaa -  päädyin iskemään 17x7 ET40 mitoin Japan Racing JR21 17" vanteet täältä: http://www.futurez.fi/fi/shop/vanteet/japan-racing

Istuu kuin nenä päähän, olisi varmasti noin mitoituksen puolesta vielä 5-10mm aggressiivisemmallekin mitoitukselle sijaa ihan mutkitta. Renkaina on ihan alkuperäismitoin 215/60R17 Continental kitkat, hyvin tuntuvat pitävän.


Uti

Helppo yhtyä edelliseen. CHR ei ole parhaimmillaan täyskaasukiihdytyksissä rampeilta tai täyskaasuohituksissa. Se on parhaimmillaan arkipäivän matkoilla kodin ja työpaikan ja kauppakeskusten välillä. Se on parhaimmillaan  taajamien ruuhkissa ja hienoimmillaan parkkihalleissa ja parkkipaikoilla liikkuessaan äänettömästi sähköllä. Myös mökkimatkat kantateillä sujuvat äänettömästi ja pienellä kulutuksella. On mukava tavoitella 2-3 litran keskikulutuksia muutamien kilometrien siirtymillä ydinkeskustassa tai tavoitella 0-kulutusta kotikadun viimeisellä kilometrillä.
Auton ominaisuuksiin kuuluu pakkaskeleillä, että polttomoottori lämmetessään ja lämmittäessään auton sisätiloja lisää polttoaineen kulutusta ensimmäisillä kilometreillä. Kokemukseni mukaan hybridi CHR:n jäähdytysnesteen lämpötila tavoittelee normilukemia lämpömittariin jo n. 3-5 km:n ajon jälkeen myös -15 asteen pakkasilla säteilylämmityksen jälkeen. Kulutus voi lämpenemisvaiheessa olla 6-7 l/100 km. Kulutus laskee pakkasillakin n. 4-5 kilometrin jälkeen tyypillisiin lukemiin 4-5 l/100km.
Lyhyt koeajo ei välttämättä riitä auton ominaisuuksien selvittämiseen. Jo esitteestähän voi lukea tavaratilan tilaavuuden sekä auton kiihtyvyysarvot ja tehdä itselleen sopivamman autovalinnan.
Omaan ajoprofiiliini ovat kaikki kolme omistamaani Toyotan hybridiä sopineet erinomaisesti. Kehitys MY12 Priuksesta tähän CHR:ään on kuitenkin melkoinen. Melutaso, jousitus, viimeistely ja varusteet ovat kuin eri planeetalta. Ehkä jopa muotoilukin, tosin makuasia.
Toyota voisi kuitenkin panostaa lisää esim. lisävarusteisiin irtokangasmattoihin, jotka etenkin talvikäytössä ovat käyttökelvottomat mattojen vaahtomuovipohjan takia. Tämä kun laskee läpi kaiken vedeksi muuttuneen lumen jäätyen sitten kiinni verhoilumattoon ja maton irroittaminen puhdistusta varten aiheuttaa sen, että kämmenen kokoinen vaahtomuovilämpäre jää kiinni verhoilumattoon! Ottaisi oppia vaikkapa Seatin vastaavista! Ero on kuin mersulla ja ladalla!
Ja edelleen marmatan portaallisesta selkänojan säädöstä ja ohjauspyörän liian vähäisestä säätöalueesta kuljettajan suuntaan. Ja ehkä vähän liikaa on kiiltomustaa muovia Premium CHR:ssä sisätiloissa!
Markku

Foxit

Tervetuloa Marakatti foorumille. Kiitos kokemusten jakamisesta kaikille tasapuolisesti. Tuo hybridin portaaton vaihteisto toimii tosiaan erittäin hyvin ja hiljaisesti arkiajossa. Vähissä ovat ne tilanteet kun polttomoottoria joutuu kierrättämään enempi. Kaasua polkiessa Tojon hybridi voi kuulostaa äänekkäältä mutta se johtuu juuri siitä kontrastista kun painamalla kaasupolkimen pohjaan nostatat kierrokset matalista hiljaisesta tilanteesta  sekunnissa kahdessa maksimikierroksille. Voi kysyä että kuinka monesti tälläistä tapahtuu portaallisella vaihteistolla. Se on vain vaihteiston tapa toimia. Käykäähän Marakatti ja Uti jakamassa C-HR:stä tietoa myös Autostadiumille, sielläkin on paljon uteliasta sakkia, voipi olla että osaavat siellä arvostaa Tojo-kokemuksia hieman enempi kuin täällä :).
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Marakatti

Kappas, sielläkin tosiaan näemmä aktiivista keskustelua tästä uutuudesta, kiitokset vinkistä. :) Kiinnostava lukea muidenkin kokemuksia.

Tottumiskysymys tuo käyntiääni kovemmissa kiihdytyksissä varmasti on, tosiaan ihan ensikontakti koko tekniikkaan. Osaltaan tosiaan myös hämää - normaalissa automaatissa voisi hyvin vastaavalla koneella kierrokset ja äänimaailma olla vastaavassa kiihdytyksessä samat, mutta juuri se "luiston fiilis" ja hyppäys hiljaisuudesta käyntiäänille varmaan kiinnittää huomion. Periaatteessahan tuo moottori ei olekaan ihan perinteisellä tavalla mekaanisesti "kiinni" voimansiirrossa, joten ihmekös tuo.  Jos parannuksia pitäisi keksiä, niin hitusen äänieristystä konehuoneeseen eikä jäisi enää tuostakaan moitittavaa.

Tahallista tai tahatonta, niin koko moottorin/voimansiirron luonne ohjaa kyllä kuskia vahvasti ihan salaa huomaamatta taloudelliseen ajotapaan. Tuolla tulee ajettua huomattavasti joustavammin ja rauhallisemmin kuin aiemmalla autolla, näin se kuski sopeutuu tekniikan mukaan.  ;D Hyvä näin, sillä on tullut pistettyä merkille, että yhdenkin railakkaamman kiihdytyksen vaikutus keskikulutukseen on tuntuva. Samalla 60km työmatkalla kulutus voi olla 4,5L kun motarin rampissa kerää vauhdin lungisti puolikaasulla, ja toisella kerralla sama reitti ronskilla täyskaasukiihdytyksellä kone laulaen saa koko lenkin kulutukseksi 4,7 - 4.8L.

Aiempiin Toyotan hybrideihin tuota en ihmeemmin päässyt vertaamaan, mutta voisi olettaa että eroa on, kun rautapuolellakin ketju vaihtunut rattaiksi, sähkön/polttomoottorin tiimityö saumattomampaa ja tuo sähköpuoli paljon isommassa roolissa jos oikein olen käsittänyt. Ennen C-HR:ää koeajoin Auris TS:än, tämä ilmeisesti vielä käyttää aiemman sukupolven 1.8 Hybridiä?

Mielenkiinnolla seuraillen, miten tuo Toyotankin paketti lähivuosina kehittyy. Mukaan tulee varmastikin enenevässä määrin plug-in & isommat akut, ja sähkön osuus menosta kasvaa, kunnes polttomoottori jätetään kyydistä kokonaan.




JTA

Lainaus käyttäjältä: Marakatti - 18.01.17 - klo:12:36
Aiempiin Toyotan hybrideihin tuota en ihmeemmin päässyt vertaamaan, mutta voisi olettaa että eroa on, kun rautapuolellakin ketju vaihtunut rattaiksi, sähkön/polttomoottorin tiimityö saumattomampaa ja tuo sähköpuoli paljon isommassa roolissa jos oikein olen käsittänyt. Ennen C-HR:ää koeajoin Auris TS:än, tämä ilmeisesti vielä käyttää aiemman sukupolven 1.8 Hybridiä?

Hetkinen, ethän nyt sekoita perinteistä cvt-vaihteistoa ja hybridin e-cvt-vaihteistoa. Molemmat saattaa kaasua annostellessa tuntua kuljettajalle samalta, mutta käytännössä toimintaperiaate aivan eri. Missään tojotan hybridien voimansiirroissa ei tietääkseni ole koskaan käytetty ketjuja eikä hihnoja.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: JTA - 26.01.17 - klo:18:27
Hetkinen, ethän nyt sekoita perinteistä cvt-vaihteistoa ja hybridin e-cvt-vaihteistoa. Molemmat saattaa kaasua annostellessa tuntua kuljettajalle samalta, mutta käytännössä toimintaperiaate aivan eri. Missään tojotan hybridien voimansiirroissa ei tietääkseni ole koskaan käytetty ketjuja eikä hihnoja.

Toyotan hybridien voimansiirroissa on aina käytetty planeettavaihteistoa, joka on juurikin täysin erilainen konstruktio kuin remmiveto.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Marakatti

Linkin kuva selittää:
http://images.hgmsites.net/med/2010-toyota-prius-transaxle-at-right-with-larger-heavier-transaxle-from-2009-prius-at-left_100179713_m.jpg

Käsittääkseni aiemmassa Priuksessa vedon välitti juurikin ketju, kun taas uudessa versiossa korvattu tuokin hammasratasvälityksellä.

Uti

Priuksessa on koko ajan ollut planeettapyörillä toteutettu vaihteisto.

Uti

JTA

Nyt täytyy kyllä pyörtää omat puheeni ja kompata marakattia ja todeta että on siellä vain ketju ollut. 1.5L priuksissa nimittäin. Pakko uskoa, kun hetken googlaili tuota 1.5L 1NZ-FXE moottoria https://goo.gl/DZLuub

Nolona siis totean että luulo ei ole tiedon väärti  ::)

Uti

Kyllä ainakin vuoden 2008 1.5 L:n Priuksessa oli jo planeettapyörävaihteisto. Eli ei mitään ketjuja!

Uti

JTA

Lainaus käyttäjältä: Uti - 12.02.17 - klo:10:13
Kyllä ainakin vuoden 2008 1.5 L:n Priuksessa oli jo planeettapyörävaihteisto. Eli ei mitään ketjuja!

Uti

Ihan mielenkiinnosta, mihin perustat väitteesi? Käytitkö moottorin auki ja omilla silmillä sen totesit? Kuten googlen kuvahaun linkin laitoin priuksen alkupään 1.5L moottorista, siinä selvästi on ketju. Se, että jostain kumman syystä 2008 vuosimallin priuksessa ei olisikaan ketjua, ei se sitä tosiseikkaa poista, että priuksessa käytetyssä 1.5L 1NZ-FXE moottorissa on ketju. Tämän kertoo mm. wikipedia, halkileikkauskuvat kyseisestä moottorista sekä räjäytyskuvat.

Sori offtopic

Uti

As you may know, the Toyota Prius is fitted with an eCVT (electronic continuously variable transmission) unit that is using a single planetary differential gear set to combine power from two electric motors and a gasoline engine.

This system is much more simpler and efficient than a multi-speed gear-shifting transmission as it uses about 20 moving parts instead of 100. Also, due to the smaller number of moving parts, these types of transmissions have less chances of breaking down,however, don’t confuse the eCVT with the normal CVT that uses a friction belt reuniting two conic pulleys to change the gear ratios.

For example, the second generation Prius uses an electric motor for the wheels and one for the engine (which serves also as a starter and alternator) that are connected to the standard planetary gear set in the middle.

Although the system looks pretty simple, its functioning principle is fairly complicated, so we’ll let a Weber State University Automotive Technology Department professor to demonstrate how it works and show you the differences in the videos bellow.

JTA

Sori, pakko nillittää vielä vähän. Kuvassa näkyy priuksen 1.5L moottori. Kuvassa oikealla näkyvän "Power split"-laatan kohdalla on aika selvästi ketju, eikö vain? I rest my case. Modet voi halutessaan siirtää tämän vänkäilyn muualle.


Ishvan

#24
On siellä myös planeettapyörästö. Eikös tuo planeettapyörästö nyt nimenomaan muuta sitä välityssuhdetta ja remmi siirtää vain voimaa, eli remmi ei sitä välitysuhteen muutosta tuota, kuten normaalissa CVT:ssä. Uudemmissa remmi myös korvattu hammaspyörästöllä. Tuolla aika kattava teksti:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8376/Honkola.Janne.pdf

EDIT: Itse autosta. Jokusen kerran nähnyt luonnossa. Minusta ihan nätin näköinen peli ja erottuu aika kivasti massasta noiden perus Tojojen, Volkkarien yms. keskellä. Vielä kun parittaisivat tuohon saman koneen mikä pitäisi tuohon sportti Jarikseen tulla. Huhut kertovat 200-210hp 1.6 turbosta. Alkaisi lupaavalle ulkonäölle saada katetta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

vasara

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 13.02.17 - klo:07:48
... Itse autosta. Jokusen kerran nähnyt luonnossa. Minusta ihan nätin näköinen peli ja erottuu aika kivasti massasta noiden perus Tojojen, Volkkarien yms. keskellä.
...
Taisin nähdä tänään ekan kerran liikenteessä. Ihan sähäkän näköinen. Vähän semmosta ralliauton sukunäköä :)

Uti


Uti


TAG

#28
2012 Tiguan about kaikilla mausteilla lähtee nyt vaihtoon ja tilalle tulee Toyota C-HR Premium edition täysnahkaverhoilua lukuunottamatta kaikilla varusteilla helmen valkoisena. 7 vuotta ehti vierähtää Tiguanin ratissa ja varmasti tulee ikävä sitä, upea käyttöauto kyseessä. Uutta dieseliä en enää halua puhdistusjärjestelmien monimutkaisuuden vuoksi (tästäkin hajosi EGR) ja bensavehkeet cross overeissa kuluttavat aivan liikaa (turhaan) polttoainetta. Alkoi muuten aidosti kasvamaan tappi otsaan kun tankkasin Nesteen bensan hintaista MY dieseliä kaksi vuotta ja samalla n. 500, kiinteää rangaistusmaksua kyseisen polttoaineen käytöstä vuodessa. Tämä on tätä suomalaista vihreää politiikkaa ja kannustamista. Turha jatkaa sanallakaan tästä enempää ettei mene K18 kirjoitukseksi.

Ajatusleikki:
Jos ajatellaan akkujen valmistusta, niin yhden 100Kwh Teslan akkumäärällä voidaan valmistaa n. 80kpl C-HR autoja (juu tiedän, että eri akkuteknologiaa). Jos jokainen C-HR ajaa n. 25% matkastaan sähköllä, niin siitä voi laskea mielenkiintoisen ajatusleikin kumpi tapa tarjota sähköajoa on isossa mittakaavassa hyödyllisempää ympäristölle tässä vaiheessa. Vain sähköllä liikkuvia C-HR autoja tuossa laskelmassa olisi siis 20kpl yhtä Teslaa vastaan. Tietty Teslasta jää paljon muuta turhaa tekniikkaa pois, mutta you get it. Ja pliis ei aleta vängätä tästä, saa olla ihan mieltä tahansa laskelmasta ;).

Itse tulin siihen tulokseen, että tässä kohtaa itselle C-HR täyshybridi on paras (ja riittävän ympäristöä huomioiva) ratkaisu ja siirrytään sähköautoiluun sitten n. 5v päästä, kun seuraavat akkusukupolvet (esim. Solid State akut) ovat autoissa arkipäivää, lastentaudit on saatu korjattua, latausverkostot ovat kattavat ja sähköautojen hinnat ovat normaalin auton tasolla.

VW toimintaan olen pettynyt viime vuosina. Mielestäni VW on tehnyt isoja virheitä jättäessään hybridijärjestelmien kehittämisen rajusti taka-alalle. Ainakin itse siirryin tästä syystä Toyota leiriin. VW:llä olisi pitänyt olla jo vuosia tarjolla Toyotan 1.8L hybridin kaltainen vaihtoehto. Tämä olisi voitu rakentaa esim. 1.0TSI ympärille ja todellakin ilman DSG:tä. Sitä ei jää ikävä, yksi sellainenkin vaihdettiin. 2 DSG kokemusta takana ja hajoamisprosentti 50%. GTE lataushybridi on liian kallis ainoaksi hybridi-vaihtoehdoksi. Jettassa oli hetken aikaa hybridi vaihtoehto, mutta sen sijaan, että siitä olisi jotain opittu, se laitettiin roskikseen. Okei GTE:ssä on niitä oppeja mukana, mutta vain latausversio jäi tuotantoon. Mielestäni DSG:n mukaanotto hybridiin oli turha ja kallis ratkaisu.

ID3 olisi ollut ensimmäinen aidosti mielenkiintoinen sähköauto itselle, mutta itsellä tulee muutamia pitkiä siirtymiä vuodessa ja perillekin pitäisi päästä suht nopeesti, joten ei nykylatausverkolla vielä täysin riittävä ratkaisu, että haluaisi hypätä kelkkaan. Oma liikkumisprofiili tulee tässä välissä muuttumaan ja sitten sähköauto on ihan ok ratkaisu muutenkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy