T5 Webasto käryää pakkasella

Aloittaja Kimi279, 12.11.16 - klo:18:22

« edellinen - seuraava »

Kimi279

Eli ongelma on seuraavanlainen: webasto työntää runsaasti kitkerän hajuista höyryä kovemmilla (-15 ja alaspäin) pakkasilla,
lauhalla toimii täysin normaalisti. Korjaamolla käynnin yhteydessä tarkistettu eikä mitään vikaa löytynyt...Silloin olikin kesä, talven tultua höyrytys alkoi taas.

repomies

Katsottiinko siellä korjaamolla myös seos co2-mittarilla webaston käydessä täysiä?

Kimi279

Nyt on paha sanoa jälkeenpäin, tuumasivat vaan että "kyllähän tuo toimii eikä mitään käryä"  ???

repomies

En osaa sanoa miksi lämpötilan lasku vaikuttaisi syttymiseen sitä heikentäen, muuta kuin että kenties kylmyyden jäykistämä polttoaine ei tule suuttimestaan ihan samalla tavalla. Nimittäin tuo savukonemoodi on merkki siitä että se ei sytytä kunnolla, hehkuttaa vaan ja käryttää uskomattoman paljon.

Periaatteessa kylmässä ilmassa on enemmän tiheyttä ja seos menee laihemmaksi. Käytännössä polttoaine menee myös jäykemmäksi ja aivan varmasti sillä on vaikutuksensa sen sekoittumiseen esimerkiksi venturi-polttimessa. Oletan nyt että disukkahan tämä on. Palopesä ja hehku voivat myös olla karstassa. Talvilaatua tai jopa arktista tankkiin, se voi käyttäytyä paremmin. Pidemmässä juoksussa putsaus tai palopesän vaihto lienevät ne temput joita voi tehdä, ja toki se seos on hyvä säätää kohdulleen. Tietenkin on mahdollista myös tarkastaa polttoainepumpun toiminta kylmässä kelissä, jos siinä nyt olisi joku ero. Pumppua on mahdollista ajaa testerillä erikseen.

Kimi279

Kiitos vastauksesta, pitääpä ottaa asia uudelleen esille eri korjaamolla...ei myöskään kuulu pakkasella sellaista "kohinaa"  joka kuuluu webaston lähtiessä päälle, se ei varmaan sitten syty ollenkaan.

magnahlf

Voi olla ettei hehkutulppa ole ihan uudenveroisessa kunnossa ja sen takia käryää mutta se on vain arvaus.
Myös palopesä voi oll viallinen kun ne ovat kulutustavaraa.
Syttymishetkellä webasto usein käryää jonkun aikaa mutta sitten sen pitäisi loppua.
Ford Escort 1.6 Laser vm 89
Mazda Forte 1.8 vm 95
VW Golf IV V6 4-Motion vm 04
VW Transporter T5GP 132kw 4-motion vm 011
VW Transporter T6 150Kw 4-Motion vm17

b1mpo

En tiedä kuinka polttoaineen "höyrystyminen" tuossa webastomallissa tapahtuu, mutta käryäminen on minusta ennemmin merkki liiasta polttoaineesta. Työkoneissa meillä on sellainen "sukka", johon polttoaine ajetaan ja ilma puhalletaan läpi palopesään. Se sukka menee sitten ajan saatossa rikki ja webasto alkaa syttyä huonosti, käryttää ja käyttää isomman pisarakoon takia enemmän ainetta, sekä karstaantuu. Tuohon ehjänä pysymiseen auttaisi webaston säätö, mitä noihin ei tehdä. Toinen ongelma  on liekin vahti. Niitä on erilaisia ja sen nokeentuessa webasto ei toimi kunnolla. Tietysti muitakin syitä on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SAR

Olisiko siitä mitään haittaa webaston toiminnalle jos asentaisi pidemmän pakoputken.
Nythän se "nysä" kärtsää siinä juuri pahimmassa paikassa, kuskin persuusen alla.
-73 OH8TM

b1mpo

Liian pitkällä putkella ei webasto toimi, ainakaan pitkään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy