En osaa sanoa miksi lämpötilan lasku vaikuttaisi syttymiseen sitä heikentäen, muuta kuin että kenties kylmyyden jäykistämä polttoaine ei tule suuttimestaan ihan samalla tavalla. Nimittäin tuo savukonemoodi on merkki siitä että se ei sytytä kunnolla, hehkuttaa vaan ja käryttää uskomattoman paljon.
Periaatteessa kylmässä ilmassa on enemmän tiheyttä ja seos menee laihemmaksi. Käytännössä polttoaine menee myös jäykemmäksi ja aivan varmasti sillä on vaikutuksensa sen sekoittumiseen esimerkiksi venturi-polttimessa. Oletan nyt että disukkahan tämä on. Palopesä ja hehku voivat myös olla karstassa. Talvilaatua tai jopa arktista tankkiin, se voi käyttäytyä paremmin. Pidemmässä juoksussa putsaus tai palopesän vaihto lienevät ne temput joita voi tehdä, ja toki se seos on hyvä säätää kohdulleen. Tietenkin on mahdollista myös tarkastaa polttoainepumpun toiminta kylmässä kelissä, jos siinä nyt olisi joku ero. Pumppua on mahdollista ajaa testerillä erikseen.