Touran 1.9tdi bxe, polttoaineen lämpötila

Aloittaja Jerkus, 27.06.17 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Jerkus

Tahtoisin selvittää mikä polttoaineen lämpötila on oikeasti. Osaisiko joku neuvoa kuinka sen näkisi tuolla käytössä olevalla OBD Eleven pro-version lukijalla?

Heitti herjan tuosta polttoaineen lämpötilasta, mutta kuittaamalla lähti pois eikä ainakaan heti tullut takaisin.
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

ConD

Tarkastappa miltä näyttää piuhat polttoaineen lämpötila-anturille siinä koneen kuskinpuoleisessa päässä. Sille meinaa omassa ex-1.9TDI Touranissa tuli aika tiukalla mutkalla piuha, joka sitten ajossa oli kuorinut johdot katki. Aikansa vilkutteli valoa kunnes valo syttyi palamaan mittarissa jatkuvasti epäuskottavasta signaalista.

Anturia ei tarvinut vaihtaa, vaan se johto korjata...

Osa 18 täältä, noin suurinpiirtein osuu touranissakin osa kohdalleen:
http://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/drive_unit/1.9/77_kw_tdi_pd_engine/fuel_preparation_system_diesel_injection/repairing_diesel_direct_injection_system/overview_of_fitting_locations_(octavia_ii)/engine_with_identification_characters_bls/
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Jerkus

Lainaus käyttäjältä: ConD - 27.06.17 - klo:22:39
Tarkastappa miltä näyttää piuhat polttoaineen lämpötila-anturille siinä koneen kuskinpuoleisessa päässä. Sille meinaa omassa ex-1.9TDI Touranissa tuli aika tiukalla mutkalla piuha, joka sitten ajossa oli kuorinut johdot katki. Aikansa vilkutteli valoa kunnes valo syttyi palamaan mittarissa jatkuvasti epäuskottavasta signaalista.

Anturia ei tarvinut vaihtaa, vaan se johto korjata...

Osa 18 täältä, noin suurinpiirtein osuu touranissakin osa kohdalleen:
http://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/drive_unit/1.9/77_kw_tdi_pd_engine/fuel_preparation_system_diesel_injection/repairing_diesel_direct_injection_system/overview_of_fitting_locations_(octavia_ii)/engine_with_identification_characters_bls/
Juu, johdot on ehjät. Tarkastin ne ensimmäisenä. Polttoaineen lämpötila-anturi ei ole käytössä vaan siellä on, muistankohan nyt oikein, 135Kohm vastus korvaamassa tehon puutetta. (Ahdin ja softa on päivitetty). Ohjelmoija ei saanut jostain syystä vääntökäyrän alkua haluamakseen. Korvasin alun uupelon tuolla vastuksella. Näillä on menty 12tkm ilman eilistä häröä.
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

ConD

No kyllä taitaa olla melko mahdoton sitten selvittää millään OBD-härpättimellä tuota lämpötilaa, jos anturi on vastuksella häksätty ja vielä softamiehen toimesta sen arvoja on rukattu. Samaa ECU:n dataa OBDeleven tai VCDS näyttää mitä moottorinohjauskin lukee.

Kysäseppäs softavelholtasi asiasta...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Jultsu

Ei virisoftalla kosketa xy-akseleihin, ihan samat vastusarvojen ja lämpötilojen vastaavuudet on edelleen käytössä. Tuskin se kilo-ohmeja kuitenkaan on, noin 100ohm kuulostaa oikeammalta. Tuohon eleveniin en osaa ottaa kantaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jerkus

#5
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.06.17 - klo:07:08
Ei virisoftalla kosketa xy-akseleihin, ihan samat vastusarvojen ja lämpötilojen vastaavuudet on edelleen käytössä. Tuskin se kilo-ohmeja kuitenkaan on, noin 100ohm kuulostaa oikeammalta. Tuohon eleveniin en osaa ottaa kantaa.
Näin minäkin ymmärsin noista xy-akseleista. Vastus taisi olla se 135ohm. Jostain foorumeilta löytyi tuolle vastukselle max arvo jota ei saisi ylittää jotta ei alkaisi herjamaan liian matalasta polttoaineen lämpötilasta, tuo 135 pitäisi olla selkeästi alle. Potikalla hain mietoa muutosta tuohon alkukierroksille ja tuo 135 tuntui sopivalta.

Softantekijä on vag-vehkeisiin erikoistunut ja hänen epäilyksensä oli tuolle vääntökäyrän alun ongelmalle se, että nokka-akseli on mahdollisesti kulunut jonka vuoksi ei saa alkua haluamakseen. Tuohon minun autoon joutui laittaamaan noin 30% enemmän muutoksia karttoihin jotta sai samat tehot kuin muihin vastaaviin moottoreihin normaalisti.

En ole vielä saanut aikaiseksi nokan tarkemmin tutkimista/vaihdattamista. Katsellaan miten tuo auto yleensäkään toimii, toistaiseksi hyvin. Ahtimen vaihto oli joka tapauksessa tehtävä ja kustannusero vakioahdin versus viriahdin+softa, hinnat: 960â,¬<>1150â,¬.


Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy