Nostokohta tunkille

Aloittaja peke-tsu, 29.10.16 - klo:23:24

« edellinen - seuraava »

peke-tsu

Mihin pitää hallitunkin nostopää laittaa? Helman pystykantissa näkyy kyllä kohta, mutta lienee omalle mallikohtaiselle tunkille tarkoitettu. Sisempänä taas on muovilevyä.

Jyri

Vastaan vaikken ole Superbin nostokohtaa nähnytkään, oletan siis että siinä on samanlainen kuin Octaviassa. Olen käyttänyt ihan hallitunkin päällä JackPadiä, mutta se taittaa helpolla sen pellin, muistelen jonkun sanoneen käyttävänsä jääkiekoa mihin on sahattu ura sille pellille, voisi toimia paremmin.

#timo#

Edestä nostin siitä vahvennetusta pystykantista paksu kumilevyn palanen välissä ja takaa tukivarsista kierrejousen kohdalta. Edessä voisi periaatteessa nostaa myös apurungon kiinnityspultin kohdalta mutta näyttää aika ohuelta noi peltisen apurungon pokkaukset. Saattaa vääntyä. Meidän vanhemmassa ranskattaressa nostan koko kyljen ilmaan etupään apurungosta  ;) Se on hyvin kestänyt moisen mutta Superbiin en lähtisi kokeilemaan.

SNG

Eikö muka uudessa superbissa ole tunkkauskohtia tuon pystykantin sisäpuolella (pieni alue ilman pohjamuovia)?

Ainakin vanhemmissa vw-konsernin autoista on tunkkailtu hallitunkilla sieltä. Niiltä kohdilta löytyy myös valmiit kierrerei´ät kiinteää nostopädiä varten auton joka nurkasta.

Auton omassa tunkissa toki on pokkaus joka sopii tuon pystykantin kohdalle, mutta oma tunkkihan on vain hätätilanteita varten.

multsi

Eiks siinä ole keskellä taka-akselia nostokohtaa. Octaviassa ainakin on. Etupäästä en muista.

Daatta

Lempiaiheeni, auton nostaminen oikein.  :D On hemmetin vaikeaa, valmiita ratkaisuja ei ole eli joutuu sahaamaan kiekkoja tai rakentamaan kumilevystä adaptereita. Autossa on toki valmiit nostokohdat mitä on käytetty tehtaalla, mutta ne eivät kestä nostamista tunkilla, yhdestä pisteestä. Niihin myydään adaptereita, mutta miksi vaivautua koska nostotapa ei ole oikea.  :-\

Jenkki-Ebayssa myydään polyuretaanista tms. valettuja nostopadeja, mutta en ole löytänyt kauppiasta joka toimittaisi Suomeen. Nyt on Cuprassa ollut kolmea eri tee-se-itse adapteria käytössä ja kaikki ovat enemmän tai vähemmän persiistä.  :-X Onneksi nostokohta on sentään vahvistettu, ei ihan helpolla taitu alle. Auton apurungosta ei ylety nostamaan eikä etu-takapyörätuennasta löydy niin vahvan näköistä kohtaa että uskaltaisi roikottaa. Ex. 1M Leonissa nostin aina etutuennasta ja takajousen alta, helppo homma eikä koskaan mitään ongelmia.

Kaipa se pitäisi hommata helmoista nostava (4-piste) nostin ja tarpeeksi iso talli sille. Tulee renkaanvaihdolle hintaa.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

rami

Lainaus käyttäjältä: SNG - 31.10.16 - klo:14:37
Eikö muka uudessa superbissa ole tunkkauskohtia tuon pystykantin sisäpuolella (pieni alue ilman pohjamuovia)?

Ainakin vanhemmissa vw-konsernin autoista on tunkkailtu hallitunkilla sieltä. Niiltä kohdilta löytyy myös valmiit kierrerei´ät kiinteää nostopädiä varten auton joka nurkasta.

Auton omassa tunkissa toki on pokkaus joka sopii tuon pystykantin kohdalle, mutta oma tunkkihan on vain hätätilanteita varten.

Minä olen tehnyt paksusta plootusta saman mallisen noin 8x5cm nostokäpälän jossa on urapokkauksenkohta
samassa kohtaa kuin alkuperäisessä tunkissa.  Hyvä käpälä ja siihen hitsataan alapuolelle paksu pultti joka kiinnitetään mutterilla tunkinkäpälään. Pitää olla paksua ainesta mistä käpälä tehdään 3-4mm.

Hyvin on pelittänyt.

qwer

Ihmetyttää että autojen nostosta on tehty nykyään niin vaikeaa. Mikään hallitunkki ei tunnu soveltuvan suoraan nykyautojen nostoon. Seuraavaksi ajattelin kokeilla tämmöistä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Saksitunkki-mekaaninen-2000017059/

Onko joku jo ehtinyt tuollaista kokeilla? Sopiiko toi pää miten vag autojen pokkaukseen?

snuuba

Lainaus käyttäjältä: qwer - 31.10.16 - klo:17:15
Ihmetyttää että autojen nostosta on tehty nykyään niin vaikeaa. Mikään hallitunkki ei tunnu soveltuvan suoraan nykyautojen nostoon.

Samaa itsekin vähän ihmettelin, mutta toisaalta autoilufoorumilla "hifistellään" monesta muustakin aiheesta, miksi ei myös tästäkin.

Vaihdoin tänään Superbiin talvirenkaat alle. Käytössä oli Motonetin 20 euron hallitunkki. Nostin auton ylös normi pystypokkauksista ilman välikappaleita tai tunkin tuunausta. Hyvin kesti, eikä vääntynyt mihinkään.

Oma hifistely osui tällä kertaa muihin työkaluihin, hain pulttipyssyn Biltemasta (40 â,¬). Lisäksi tein perusvirheen momenttiavaimen hankinnassa, ostin ensin halvan ja sen jälkeen sen mitä tarvitsin. 7 euron versio on aika lelu ja päädyin ostamaan 60 â,¬ version, jolla saa paremmin momentit kohdalleen. Jos olisi ostanut suoraan sen mitä tarvitsi/halusi, niin olisi säästänyt 7 euroa. Tämäkin on ehkä "turhaa hifistelyä" on ihan hyvin renkaat alla pysyneet ilman momenttiavaimia.
2021 VW ID.4 GTX Business Max
2017 BMW 225 xe (ex)
2018 Volvo XC60 T8 R-Design (ex)
2017 Volvo XC60 Classic D4 AWD R-Design (ex)
2016 Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K (ex)
2014 Skoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 DSG (ex)
2009 Audi A4 Avant S-line 2.0 TFSI Q S-tronic (ex)

Zetor

Itse olen kaikki Vaggineet, mukaanlukien Superbin, tunkannut helman vahvennetusta pokkauksesta hallitunkilla. Väliin laitan tarkoitukseen tehdyn tyynyn, jonka olen ostanut ehkä kymmenen vuotta sitten Motonetistä. Tyyny takaa sen, että alustamassa ei vaurioidu.
VW Tiguan Allspace 2.0TSI Highline -19
VW Golf 1.4 TSI DSG Comfortline -17
ex Skoda Superb Combi L&K 2.0 TDI 190 4x4 DSG -16 + 4*VAG

neshi

Toissa viikolla vaihtelin kolmeen VAGgilaiseen (Audi A4, VW Golf ja oma Superb) renkaat. Kaikissa käytin hallitunkkia jonka nosto-osassa on kaksi teollisuuskumin palaa, toinen näistä on leikattu pyöreäksi. Mitään halkioita ei ole tehty. Tuolla setillä on vaihdettu jo yli 10vuotta renkaita ja kertaakaan ei ole pokkaukset vääntynyt mistään autosta, ainiin myös BMW 5-sarjalaisen renkaita vaihdetaan tuolla ja Mazda 6 ja Peugeot 308....kuten tuossa aiemmin sanottu niin hifistelyä toki voi harrastaa jos siltä tuntuu ja sahailla esim näitä jääkiekkoja siihen pokkaukseen.

Geoman

VAG autojen nosto on haasteellista verrattuna esim. BMW:n tai MB:n.

Nostopaikkoja on tutkiskelun jälkeen. Auto on Golf Plus vm 2011, mutta eiköhän VAG autot ole nostojen suhteen kaikki yhtä ikäviä. Rutussa olevia helmoja näkee silloin tällöin vaikka auto olisi käynyt vain ammattimiesten nostettavina:
1. Edessä ja ja takana pokattu helmakantti, jonka sijainti on merkittu helmassa olevalla kolmiolla. Siitä voi nostaa myös hallitunkilla.
2. Edessä näiden pokattujen vahvistusten takana (sivusta katsottuna) on pohjamuovissa muoviluukku etupyörän takana ja kun sen poistaa on alla pyöreä reikä, johon on saatavilla kumi padi josta autoa voi nostaa esim. halitunkilla
3. Takana vahvistetun helman takana (sivusta katsoen) on takapyörän edessä kaksi kumitulpalla peltipohjassa peitettyä reikää joihin voi myös asentaa kumi padit ja nostaa hallitunkilla.
4. Edessä voi nostaa molemmin puolin hallitunkila etutukivarsien kiinnityskohdasta molemmin puolin.
5. Takapään voi nostaa takatukivarsien etupuolelta keskellä olevasta "putkituesta, tällöin nousee takapää kerralla.

Helmassa olevat nostokohdat eivät riitä mikäli nostaa auton tukipukkien varaan.
Näistä edellä mainituista nostokohdista voin lähettää sähköpostilla kuvia halukkaille. Kuvat on poimittu ulkolaisilta nettisivuilta. Itse en opettele kuvien liäämistä tälle foorumille - se on minulle ylivoimainen tehtävä.

Vastuu em. ohjeiden oikeellisuudesta on lukijalla.

En ole savolainen, mutta nyt on vastuu lukijalla.

Daatta

Kuten yritin sanoa, näistä ei sovi nostaa tunkilla:

Lainaa2. Edessä näiden pokattujen vahvistusten takana (sivusta katsottuna) on pohjamuovissa muoviluukku etupyörän takana ja kun sen poistaa on alla pyöreä reikä, johon on saatavilla kumi padi josta autoa voi nostaa esim. halitunkilla
3. Takana vahvistetun helman takana (sivusta katsoen) on takapyörän edessä kaksi kumitulpalla peltipohjassa peitettyä reikää joihin voi myös asentaa kumi padit ja nostaa hallitunkilla.

Nosturilla kylläkin, jos on sopiva neljästä pisteestä nostava malli. Noita pisteitä ei ole suunniteltu kestämään kuormitusta mikä seuraa hallitunkilla nostamisesta. Pukeille auton voi noista kohdista toki laittaa, pitäisi vaan olla pukit missä on kumiset tyynyt. Tuolta löytyy kuviakin:

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2137

lemmentalja

Rellulla ovat fiksusti laittaneet "tasaisen plattan" helmaan mistä voi auton nostaa hallitunkilla näppärästi. Tuossa tuo nostokohta on "upotettu" vahvikkeeseen toisin kuin vag leirissä missä on terävä ulkoneva pokkaus missä ei ole mielestäni mitään järkeä.

http://megane-iii.blogspot.fi/p/lifting-megane-iii-with-trolley-jack.html?m=1
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

xmasa

Bemareissa on kieltämättä ensimmäinen järkevältä tuntuva nostokohta. Kun hankkii vaan oikeanlaisen jackpadin nostokohtaa varten, niin ei tarvitse pelätä, että mikään paikka särkyy. Sitä en tiedä sitten, että kuinka paljon noissa renkaanvaihtoliikkeissä käytetään mitään kyseisiä adaptereita. Taitaa olla vaan tunkki / nosturin tassut sinne jonnekkin ja auto ylös.
Kyllä ainakin merkkikorjaamotkin on saanut perus peltisestä nostokohdasta pokkaukset ruttuun, ja saanut sitten itse niitä koittaa suoristaa ja suojata jollain massalla uudestaan.

Itse oon aina suihkassu jotain suojamassaa renkaanvaihdon jälkeen siihen nostokohtaan, mikäli siitä on suojamassat lähtenyt tunkkauksen jäljiltä kävelemään.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Geoman

Vara-autona kun on vanha Mersu ja BMW niin kyllä Volkswagenin (ja muiden VAG autojen) nostokohdat muistuttaa säilyketölkin reunaa.

Daatta

Pahemminkin voisi olla. Jouduin laittamaan Nissan Almeran pukeille, siinä helman "nostokohta" koostuu useasta päällekkäin prässätystä koripellistä. Ei mennyt helma mutkalle, mutta oikomaan peltejä joutui ja kotelosuojaa suihkuttamaan ruostumisen ehkäisemiseksi.

lao

Ihan paaltee nostin Motonetin halvimmalla hallitunkilla ilman mitään ongelmia niistä paksunnuksista, jotka näytti silmään loogisilta nostopaikoilta. Toki tunkin paikoitus kannattaa katsoa, ettei nosta niillä tunkin nostolevyn koholla olevilla reunapokkauksilla auton nostopaikasta, vaan tasaiset pinnat ovat vastakkain.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

peke-tsu

On tämä asia tehty hankalaksi. Maahantuojan ohjekin oli tuo jääkiekko. Itse olen joskus onnistunut hallitunkilla + jackpadillä, mutta joskus on myös vääntynyt. Miksihän valmistaja ei halua valmistaa tuohon kohtaan juuri sopivaa kovakumista palaa?

Daatta

Kaipa valmistaja haluaa että renkaat vaihdetaan merkkiliikkeessä...

Alkoi tuolta Ebaystä löytymään kauppiaita, jotka toimittavat tavaraa muodollisilla (10-15$) postikuluilla Suomeen:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=floor+jack+adapter

Laadusta tai sopivuudesta on paha sanoa mitään. Tuossa olisi yksi mallikohtainen, postikulut jo 25â,¬.

K70

Eikös tuolla ekan linkin takana lue, että Free international shipping from China?

Juniorikiekkoa olen itse käyttänyt pehmusteena, ja hyvin paikat kestäneet.

Daatta

En pitänyt noita kiinalaisia kiekkoja varteenotettavia, mitä lie materiaali ovat. No joku tilaa ja kokeilee.  ;)

TomiS

Juuri vaihdoin Superbiin renkaat itse. Hallitunkilla ja Bilteman perus jack padilla. Ei vääntynyt helmat.
Edelliseen RS:n en koskaan vaihtanut itse renkaita, mutta sitä edelliseen II-FL Octaviaan vaihdoin ja siitä taipu pokkaus. Nyt kun katselin Superbin pokkauksia, niin ne näytti paremmin vahvistetulle.
Pelko perseessähän noita aina vaihtelee  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy