Skoda Octavia facelift 2017

Aloittaja psxgamer, 27.10.16 - klo:12:17

« edellinen - seuraava »

Seva

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 20.03.17 - klo:20:55
Tottakai monivarsituenta on parempi jos on paljon kuoppaisia ja huonokuntoisia hiekkateitä jne. Mutta jos hiljaisuudesta puhutaan, niin kyllä yhdystukiakseli tässä Octavian tapauksessa on omastakin mielestä hiljaisempi kun ajetaan sitä karkeaa kohtalaisen hyväkuntoista asfalttitietä jolla 90% kuljettajista ajaa 90% ajoistaan.

Kuulun itsekin tuohon suureen 90% massaan. Mutta tämä taisi hieman lipsahtaa off-topic, joten palataan aiheeseen.

Kävin viikonloppuna ajamassa faceliftiä, mutta en Ocua vaan Golfia. Perusmalli 1.0 koneella ja manuaalivaihteistolla. Moottorista ei sen enempää kommentteja - siitä löytyy tälläkin foorumilla jo erittäin paljon käyttäjäkokemuksia ja se tuntui Golfin nokallakin juuri samanlaiselta. Mutta se mikä oli minulle yllätys, olivat rengasäänet. Varsinkin nastojen ropina tuli huomattavasti selkeämmin läpi kuin omassa Ocussani. Tai sitten ero tuli siitä, että Golfissa renkaat olivat 500 km ajetut ja minulla 5000 km. Mutta joka tapauksessa ennakkomielikuva oli minulla erilainen.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

VHi

Uutta Octaviaa tilaamassa, mutta en osaa päättää pitäisikö ottaa 1.0 TSI vai 1.6 TDI vaiko kaasuvehje. Ajo on pääasiassa pitkää matkaa ja sitten normaalit lähiöpyörittelyt. Noin 25 000 - 30 000 km vuodessa ajoa.

Onko palstalla viisaita mielipiteitä? :)

Rice

Lainaus käyttäjältä: VHi - 21.03.17 - klo:20:11
Uutta Octaviaa tilaamassa, mutta en osaa päättää pitäisikö ottaa 1.0 TSI vai 1.6 TDI vaiko kaasuvehje. Ajo on pääasiassa pitkää matkaa ja sitten normaalit lähiöpyörittelyt. Noin 25 000 - 30 000 km vuodessa ajoa.

Onko palstalla viisaita mielipiteitä? :)
Oma valinta 1.4TSI. Voimaa riittävästi ja menee maantiellä kohtuu pienellä kulutuksella.
nim. 40 tkm vuodessa.

Jos olisi kaasuasema lähellä niin kaasu olisi myös vaihtoehtona varsinkin Gasumin tarjouksella.
Opel Astra
Volvo V60

b1mpo

Kaasu rajoittaa vetohommia, rajoittaa varusteita(mm. webasto) ja on tehoton, vaikkakin varmasti riittävä monille. Toisaalta kaasuautossa on todella pitkä toimintasäde ja kaikin puolin edullinen kaasuasemien läheisyydessä. Itsellä oli 1.6tdi ja nyt 1.0tsi. Noista kahdesta vaaka kallistuu bensaan, vaikka polttoainekulut on reilu pari senttiä enemmän per kilometri. Kulkua piisaa käytännössä paremmin/kevyemmin tuolla bensalla ja mukavuuskin on dieseliä etevämpi. Vetokyky on dieselissä hiukan parempi. Jokainen voi sitten laskea itse vuosittaisen polttoaineveron ja hankintahinnan erotuksen uuteen autoon. 1.4tsi on hyvä vaihtoehto myös, mutta kannattaako, jos vertailussa on myös kaasu ja diesel, eli kulkupuoli ei ole tärkeässä osassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VHi

Tällä hetkellä alla on 1.2 TSI kakkosfaceliftmalli. Alkaa mietityttämään koko auton vaihdon "järkevyys" kun nämä polttoainetalouteen liittyvät perusteet alkaa vähän ontumaan :) pitää keksiä muita verukkeita.

Kaasussa mietityttää, että miten tekniikka toimii ja onko kallis huoltaa. Sinänsä kaasun saatavuus ei ole ongelma, sen verran usein tulee ajettua Gasumin ohi.

Bensakoneessa mietityttää miten paljon kulutus nousee suuremmissa nopeuksissa, 1.2-koneessa nousee jonkin verran.

Isompi bensamoottori on poissuljettu, ei "tarvetta" lisähepoille.

seatts


Onko 1.6 TDI:ssä manuaalina edellee vaan 5-vaihdetta? jos on niin sit kannattaa valita 1.0 tsi, ellei halua lisäksi ostaa dsg:tä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Gudmund

Jos sulla ei ole paljon vetohommia, niin sitten se 1.0TSI vois olla hyvä valinta. Dieselillä se Buster S tulee perässä helpommin 108km/h marssivauhtia. :)

Aikanaan olet myös päätynyt 1.2TSI:iin, ja 1.0TSI on kehittynyt siitä ihan hyvään suuntaan (kulutus ja pirteys). 1.6TDI ei ole kehittynyt juurikaan (käsittääkseni) viimeisen 5 vuoden aikana, vaan on nyt yhtä hyvä kuin silloin ennenkin.

Kaasuakaan en hirveästi pelkäisi. Tosin kestävyydestä ei ole osoittaa mitään faktaa. Itse voisin harkita kaasua, jos se olis vähän tehokkaampana tarjolla. Lähipiiriin tuli juuri pari päivää sitten uusi FL kaasu-Leon, mutta vielä ei ole kilometrejä alla joten ei osaa kommentoida suuntaan tai toiseen.
Octavia III RS TDI

Seva

Lainaus käyttäjältä: VHi - 21.03.17 - klo:21:08
Bensakoneessa mietityttää miten paljon kulutus nousee suuremmissa nopeuksissa, 1.2-koneessa nousee jonkin verran. Isompi bensamoottori on poissuljettu, ei "tarvetta" lisähepoille.
Kaikissa koneissa kulutus nousee suuremmissa nopeuksissa. Pienissä koneissa suhteessa jopa enemmän kuin isoissa koneissa. Jos Keski-Suomesta ajetaan Lappiin boxi katolla reippaasti, niin voisin melkein lyödä vetoa, että 1.4 kuluttaa vähemmän kuin 1.0. Pienissä nopeuksissa kaupunkiajossa varmastikin toisin päin.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Seva - 22.03.17 - klo:15:21
Kaikissa koneissa kulutus nousee suuremmissa nopeuksissa. Pienissä koneissa suhteessa jopa enemmän kuin isoissa koneissa. Jos Keski-Suomesta ajetaan Lappiin boxi katolla reippaasti, niin voisin melkein lyödä vetoa, että 1.4 kuluttaa vähemmän kuin 1.0. Pienissä nopeuksissa kaupunkiajossa varmastikin toisin päin.
En ota kantaa suksiboksiin ja kuormaan, mutta pienellä kuormalla 1.0tsi ja 1.6tdi nostaa hyvin maltillisesti kulutusta nopeuden noustessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mabe

Led valoja pimeässä. Ei saa paljoa kuvaa tuosta mutta edes jotain
11:38 alkaen
https://youtu.be/4HhyqEXKaWc

BMF

#580
Hyviä uutisia vissiin valojen suhteen (joku ulkomaalainen testi liitetty tuonne forumille):

https://www.briskoda.net/forums/topic/414363-octavia-iii-facelift/?page=30

on tuossa jotain huonompiakin arvosanoja edeltäjään verrattuna mutta en tiedä mit muo tarkoittaa  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Ritzenhoff

Eli etu full ledit näyttäis paljon paremmin mitä pre-fl. Takavalot näyttäis olevan identtiset.

Hyvä uutinen.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

JS83

Ã,,sken juttelin automyyjän kanssa kun ihmettelin uutta octaviaa niin sanoi, että eilen illalla pääsi testaamaan led valoja ja olivat huomattavasti paremmat mitä edellisen mallin xenonit. Hyvät valot on siis octavia faceliftissa!

Ranssi

Hiukan kyllä tökkii tämä facelift-keula livenä tien päällä nähtynä :(

Jaudi

Facelift keula on persoonallinen, vanha keula ei houkutellut. Olisipa sisätiloissakin tapahtunut enemmän persoonallisempaan suuntaan.

BMF

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 24.03.17 - klo:22:28
Hiukan kyllä tökkii tämä facelift-keula livenä tien päällä nähtynä :(

Hyvä uutinen  ;)
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Boxi

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 24.03.17 - klo:13:40
Ã,,sken juttelin automyyjän kanssa kun ihmettelin uutta octaviaa niin sanoi, että eilen illalla pääsi testaamaan led valoja ja olivat huomattavasti paremmat mitä edellisen mallin xenonit. Hyvät valot on siis octavia faceliftissa!

Myyjä kehuu valoja.. Mielummin kokeilisin itse..

BMF

Lainaus käyttäjältä: Boxi - 24.03.17 - klo:22:51
Myyjä kehuu valoja.. Mielummin kokeilisin itse..

Kieltämättä itsekin ajattelin samaa. Mutta tuo testi antaa vähän toivoa lisää että valot olisi oikeasti tehokkaat. Skodan xenonit on ollut aika huonot kautta linjan. Muistaakseni superb II oli tehokkaat ja sen jälkeen olleet aika surkiat.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Boxi

#588
Lainaus käyttäjältä: BMF - 24.03.17 - klo:23:04
Kieltämättä itsekin ajattelin samaa. Mutta tuo testi antaa vähän toivoa lisää että valot olisi oikeasti tehokkaat. Skodan xenonit on ollut aika huonot kautta linjan. Muistaakseni superb II oli tehokkaat ja sen jälkeen olleet aika surkiat.

Superb II oli hyvät pitkät, Xenon + h7, ainakaan allekirjoittaneella ei tullut liian pimeää..
Nykyisessä on pelkät Bi-Xenon ja ja kyllä tulee ikävä superb II valoja.

kimppikoo

Myös 1. Superbissa (ei kuitenkaan siis 1934-49 malli) oli kaksoisksenonit ja apukaukovalot halogeeneilla. Niillä näki erinomaisesti.

tsi1490

Pari päivää on nyt ajeltu Combi 1.0 DSG faceliftillä.

Ensimmäisiä huomioita autosta: pieni kulutus, ei tarvitse lisä-äänieristystä ja sport-alusta yhdessä alkuperäisten 16" Michelinien kanssa on mukava ajettava. 8" Amundsen on tyylikkään näköinen.

DSG tuntuu pitävän maantieajossa kaikki mäet seiskalla ja Tiptronicilla on mukava pudottaa kesken mäen kutoselle. Keskustan pahimmissa ruuhkissa järkevimmältä tuntui pitää laatikko ässällä ja start-stop pois päältä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.03.17 - klo:20:37
Pari päivää on nyt ajeltu Combi 1.0 DSG faceliftillä.

Ensimmäisiä huomioita autosta: pieni kulutus, ei tarvitse lisä-äänieristystä ja sport-alusta yhdessä alkuperäisten 16" Michelinien kanssa on mukava ajettava. 8" Amundsen on tyylikkään näköinen.

DSG tuntuu pitävän maantieajossa kaikki mäet seiskalla ja Tiptronicilla on mukava pudottaa kesken mäen kutoselle. Keskustan pahimmissa ruuhkissa järkevimmältä tuntui pitää laatikko ässällä ja start-stop pois päältä.

Ocu III myötä yksi kriittisiä kohtia on nimenomaan ollut äänieristys (edeltäjät puutteellisia). +1 .

Kuultua: taksikuskit ajavat nimenomaan Sport-asennossa, jottei kone karstoitu (mietintämyssyyn: voi toki olla muitakin syitä  :o).

VV-Auton huoltopuolelta [luottamuksella] F2F kuultua. Kaikissa VAG moottoreissa, jotka käyttävät muuta polttoainetta kuin bensaa tai dieseliä on ongelmia (= suomeksi korjattavaa).   :o
Yritetään pärjätä.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 25.03.17 - klo:21:12
Ocu III myötä yksi kriittisiä kohtia on nimenomaan ollut äänieristys (edeltäjät puutteellisia). +1 .

Päätin jo etukäteen että sekä ajomukavuuden että ylimääräisen melun takia en laita isompia vanteita kuin 16". Alustaan otin lisäsuojalevyt, mutta en tiedä onko niillä vaikutusta meluun. Minulla oli aikanaan Golf Variant TSI 2009, joka ei ollut kovin hiljainen. Uuteen Octaviaan ero on kuin yöllä ja päivällä.

VHi

Useiden koeajojen jälkeen tuli lopulta päädyttyä siihen 1.6 TDI -vaihtoehtoon. Kaasua en uskaltanut ottaa juurikaan tuon tekniikan toimimattomuuden pelossa, vaikka tankkausasema tässä ihan lähellä olisikin.

Kustannukset jonkin verran edullisemmat TDI:n hyväksi, toki hankintahinta on suurempi. Lopulta ratkaisi omaan käteen sopivammat ja vaivattomammat ajo-ominaisuudet.

No, käytännössä aika näyttää, kyllä tuokin osoitti, että dieselkoneiden aika alkaa olla ohi ainakin jos sen valintaa perustelee taloudellisuusnäkökulmilla.

Seva

1.5 TSI -kone ilmestynee jossakin vaiheessa myös Ocuun, luultavasti syksyllä. Tästä koneesta löytyy jo jonkin verran koeajokokemuksia mm. Golfin nokalla. Pääsääntöisesti kommentit ovat olleet positiivisia, mutta yksi asia on laittanut hieman mietityttämään:

Moottori 3/2017: "Manuaalivaihteistolla suorituskykyä verottaa huippupitkät välitykset: kolmonen riittää 150 km/h saakka."

TM 5/2017: "Samoista lukuarvoista huolimatta ohituskiihtyvyys ei tunnu aivan yhtä tukevalta kuin vanhassa 1.4 TSI:ssä."

Siis onko suurentunut kuutiotilavuus ulosmitattu pidentämällä välityksiä? Tällöin saadaan tietysti normikulutusta painettua alas, mutta käytännön ajossa ja Suomen olosuhteissa vaikutus voi olla jopa päinvastainen, tuo voimattomuuden tunnetta ja lisää vaihtamistarvetta.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Letangi

^ Onko syksy varmaa tietoa vai omaa mutuilua? Paikallinen myyjä aivan kuutamolla kun kyselin kyseisen moottorin perään. Meni tutkimaan hinnastoa ::) ::) Luulisi myyjän tietävän mitä moottoreita sillähetkellä myy.. Veikkaili sit lopuksi että my19 kun kerroin että Golfiin tulee kesällä myyntiin.

Seva

No on se vähän mutuiluakin, mutta se puolestaan perustuu siihen, että jossakin englanninkielisessä julkaisussa sanottiin "late 2017". Ja onhan se jo joissakin Seat-malleissakin.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

BMF


marek testailee 1.5 golfia ja ei kauheena kehuja saa kiihtyvyydestä. 2 min kohdalla on "kiihdytys" https://m.youtube.com/watch?v=jckjlK0y44k

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Seva

No niin, aivan. Pitänee ostaa uusi 1.4 tai 1.8 niin kauan niitä on saatavana...
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

splitxyz

Täällä taas mutuillaan siitä jos kiihtyvyys on sekunnin huonompi tai parempi niin kannattaa pysyä eri moottorissa. Tuollaiset erot ovat käytännön tasolla plus miinus nolla. Vertaus. Audi S3 paperilla 300 hv (vanhempi moottori, uudessa 310) ja Räsä 220 hv, niiden välillä 100-200 km/h noin 15-25 metriä eroa, siitä jokainen voi päätellä miten pienistä asioista puhutaan 1.5 TSI moottorin kohdalla  ;D
EDIT: Tähän vielä sellainen kommentti että pitkissä välityksissä kiihtyvyys "perstuntumalla" tuntuu paljon hitaammalta kuin todellisuudessa on. Ajoin Leon ST 180 hv moottorilla ja lyhyemmillä välityksillä, tuntui kuin oma räsä olisi hyvin laiska kunnes katsoi nopeusmittaria.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy