1.2 TSI 15000 km huolto, mitä siihen sisältyy?

Aloittaja hlankine, 25.10.16 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

hlankine

Moikka,

Nyt piti aloittaa uusi ketju kun en hakemalla löytänyt haluamaani tietoa.

Auto on 2010 1,2 DSG Yeti jossa on nyt noin 136000 km mittarissa. Huoltoilmaisin sanoo, että kohta olisi 15000 km välihuollon paikka. Edellinen huolto (60000 km -huolto) on tehty keväällä.

Ymmärtääkseni huollossa vaihdetaan moottoriöljy ja öljynsuodatin, mutta kysyessäni eräästä huollosta mainittiin, että myös jarrunesteet tulee vaihtaa. Onko näin? Tässä kohtaa tarvitsen hiukan jeesiä. Yleisesti ottaen löytämäni ohjeet ovat sirpaleisia ja ristiriitaisia eikä edes oma huoltokirja paljon avannut tarvittavan huollon laajuutta.

Haluan tehdä tämän huollon itse, mutta huoltovälin nollausta en ole tehnyt. Voiko tämän tehdä jollakin näppärällä nappulayhdistelmällä vai pitääkö käyttää jossakin pajalla nollauttamassa?

Ã,,lkää suotta neuvoko soittelemaan liikkeisiin. Nyt en aio kysyä liikkeistä neuvoa tämän enempää vaan kysyn teiltä käyttäjiltä suoraan.

Kiitoksia jo etukäteen!

BobSmith

Jarrunesteiden vaihto ei niinkään ole kytköksissä ajettuihin kilometreihin, vaan almanakkaan. Ohjeiden mukaan nesteet pitäisi kaiketi vaihtaa parin vuoden välein, koska nesteeseen kerääntyy vettä, joka tekee järjestelmän jäykäksi ja korroosio saattaa jumittaa männät satuloiden sylintereissä. Sanovat, että runsaassa jarruttelussa vesi alkaa kiehumaan, jolloin jarrut lakkaavat toimimasta.

Sitten on niitä, jotka sanovat, etteivät ole ikinä vaihdattaneet jarrunesteitä...

Huoltomuistuttimen nollauksesta on varmaan täälläkin ohjeita, löytyy myös jutuubista.

Visa

Eikö tuon ikäisen 1.2 tsi moottorin huoltoväli ole 30tkm?
Ns välihuollossa voi varmaan öljyt vaihtaa jos innokkuutta. Jarrunesteet ajan, ei kilometrien mukaan.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Visa - 25.10.16 - klo:11:14
Eikö tuon ikäisen 1.2 tsi moottorin huoltoväli ole 30tkm?
LongLife-öljyillä huoltoväli on maksimissaan 30 tkm. Usein siihen ei päästä, vaan ajotietokone pyytää huoltoon jo aikaisemmin, riippuen ajotavasta. Kiinteällä oljynvaihtovälillä huollot tehdään 15 tkm välein.

Ihmettelen kyllä jos keväällä on tehty 60 tuhannen huolto ja nyt mittarissa on jo 136 tuhatta. Puolen vuoden aikana mittariin tullut 76 tuhatta km? Eikö välillä ole tehty mitään huoltoa?

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:10:29
Sitten on niitä, jotka sanovat, etteivät ole ikinä vaihdattaneet jarrunesteitä...

Juu, ne on niitä jotka mieluummin tekevät jarruremppaa. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

hlankine

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:11:33
Ihmettelen kyllä jos keväällä on tehty 60 tuhannen huolto ja nyt mittarissa on jo 136 tuhatta. Puolen vuoden aikana mittariin tullut 76 tuhatta km? Eikö välillä ole tehty mitään huoltoa?

Toki tarkoitin, että autolla oli ajettu 124000 km ennen edellistä huoltoa (60 tkm). Huoltokirjan mukaan aina 60 tkm välein tehdään tietty huolto.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: hlankine - 25.10.16 - klo:12:04
Huoltokirjan mukaan aina 60 tkm välein tehdään tietty huolto.
Joo, hokasin sen sitten kun olin jo kirjoitukseni lähettänyt, että tässä tarkoitettiin tiätysti 120 tkm huoltoa.

Visa

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:11:33
LongLife-öljyillä huoltoväli on maksimissaan 30 tkm. Usein siihen ei päästä, vaan ajotietokone pyytää huoltoon jo aikaisemmin, riippuen ajotavasta. Kiinteällä oljynvaihtovälillä huollot tehdään 15 tkm välein.

Mä olen ajellut 2011 1.2tsi koneella yli 200tkm ja ei ole kyllä koskaan pyytänyt huotoa ennen 30tkm.
Auto on kyllä volkkari, onkohan näissä eroja sitten?

Seat-mies77

Veikkaan, että huoltomuistuttimen nollaus ei noin uusissa autoissa enää onnistu millään näppäinyhdistelmällä eikä edes halvimmilla testereilläkään. VCDS:llä onnistuu.

Sitä olen itsekin harmitellut, että huolto-ohjelmat ovat niin piilossa. Huoltoliikkeiden neuvontahalukkuuskin ymmärrettävästi loppuu siinä vaiheessa, jos paljastuu, että et ole autoa heille tuomassa huoltoon.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Visa - 25.10.16 - klo:12:42
Mä olen ajellut 2011 1.2tsi koneella yli 200tkm ja ei ole kyllä koskaan pyytänyt huotoa ennen 30tkm.
Auto on kyllä volkkari, onkohan näissä eroja sitten?

Sä ajat aika paljon... 5 vuotta kertaa 30tkm on 150 tkm, joten hyvinkin voit päästä 30tkm huoltoväliin. Minä  en, kun mittarissa on n. 61 tkm ja auto on 5/2012...

Pisimmillään olen samoilla öljyillä ajanut 15 tkm ja noin vuoden. Todennäköisesti seuraavan huollon teen ensi keväällä hieman yli vuoden jälkeen, kun auto pitää katsastaa.

Mielestäni huoltokirjasta ja "marmorin" neuvonnasta on nuo lisätyöt (sytytystulpat, jarru- & jäähdytinneste) tulleet ihan selväksi. Aika ratkaisee. Ilmanputsarin 90 tkm vaikuttaa aika pitkältä vaihtoväliltä.

Jarrujen putsauksen olen pyrkinyt teettämään myös. Nissanilla se olikin vuosihuollon tärkein vakiotoimenpide öljynvaihdon lisäksi, mutta ei tunnu eurooppalaisilla merkeillä kuuluvan "pakollisiin". 306 Pösön jarrut jumittivat vähällä ajolla ilman hoitoa, joten asia tuli opeteltua katsastusmiehen kertomana: "näitä kannattais joskus putsailla"...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Visa - 25.10.16 - klo:12:42
En yhtään epäile, etteikö tuo olisi noin. Mutta jos ajot on esim. nyppivää kaupunkiajoa, jossa auto käynnistetään monta kertaa päivässä, ajetaan lyhyitä matkoja, niin ettei moottori ehdi lämmetä, niin ajotietokone approksimoi, että sellainen huonontaa öljyn ominaisuuksia, ja pyytää huoltoon jo paljon ennne kuin 30 tkm tulee täyteen.

Ilmoituksen nollamisesta ohjekirja sanoo näin:

Määräaikaishuollon ilmoituksen voi nollata vasta, kun huoltoilmoitus tai vähintään yksi ennakkovaroitus on tullut mittariston näytölle.

Jos autossa on informaationäyttö*, hae tämä ilmoitus näyttöön valikosta
- SETUP (asetukset)
- Service Interval (huolto)
- Nollaa
Tämä kuitenkin aiheuttaa muuttuvan (LongLife) huoltovälin muuttumisen kiinteäksi 15 tkm huoltoväliksi.

hlankine

Kiitoksia vastauksista!

Tein huollon sitten omin nokkineni ja kaikki sujui niin kuin pitikin. Öljyt ja jarrunesteet vaihdettiin ja oppipahan taas jotain uutta.

Huoltovälin nollauksen aiheuttama kiinteä huoltoväli ei ole ongelma, onhan autolla jo hieman ikääkin. 15000 km on hyvä väli vaihdella öljyjä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy