Renkaiden vaihto itse tehtynä

Aloittaja Drive-In, 23.10.16 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

sambolo

Ei ole vaneria, ei kyllä tunkkiakaan, puhumattakaan vararenkaaasta tai paikka-aineesta. Enkä ole niistä jaksanu ressata, ikinä menny rengasta rikki, jos menee niin vakuutuksesta sijaisauto ;D ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

yason

Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.11.16 - klo:13:36
On pilattu pariinkin kertaan (kahdesta eri autosta). Stn tunareita!

Samoin, minun autooni ei yksikään pulttipyssyjope tule enää renkaita asentamaan. Kun nakit kuluvat loppuun, ajan toisilla renkailla vaihtamaan uudet kumit vanteille ja laitan itse auton alle. Siinähän ei kauaa mene, renkaita nyt tulee irroteltua tämän tästä esimerkiks korjaillessa.

Madise

31 vuotta vaihtelin 1 -2 autoon renkaita mutta viime keväänä ulkoistin asian. Netistä aika, maksat vaihdon + säilytyksen ja muistat olla ajoissa paikalla. Rengasfirma on 5 km konttorilta ja kuppi kahvia sekä vanhaa TM:ää selaillessa se 20 min. menee hyvin. Seuraavana päivänä toisella autolla sama juttu.
Hyvä vai huono? En tiedä mutta näin sen päätin hoitaa nyt ja tulevaisudessa. Tuli talliinkin tilaa lisää.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

fixed

Muuten voisi ulkoistaakkin, mutta kun ei ole varmaa tehdäänkö renkaan vaihto kunnolla: navat ja vanteen persaus rasvarätillä puhtaaksi, pultteihin pari tippaa rasva, kiristys järjellisillä momenteilla ja sitten vielä auton nosto niin ettei ole helmat rutussa, kuten tuttavalla, kun "halvalla" kävi virossa rengas kaupoilla. Tallissa nosturi ja akkupulttikone, niin vielä on jaksanut vaihdella. Siirrytään sitten ulkoistukseen, kun into totaalisesti lopahtaa rengasrulettiin.

Beetle

#94
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 25.10.16 - klo:17:45
Ajaa auton hallin ovesta sisälle. Astuu ulos ja kaivaa pultit takaloosterista (ja spacerit). Seuraa vieressä, kun haalarimies vaihtaa. Vittulee siinä hieman ja käy vielä pomon kanssa naureskelemassa ja juomassa kupin kahvia. Heittää toiset pultit loosteriin (ja mahd. ne spacerit), kiittää, hyppää autoon ja ajaa pois. Sama sitten taas 6 kk päästä.

::)



9987

Vanteen pultteihin ja muttereihin ei ole tarkoitus laittaa öljyä tai rasvaa, vaan puhtaana kiinni.

fixed

Tiedä sitten kenen tarkoitus on laittaa ja kenen ei. Siihen on ihan VAG:n omakin rasva G052109A2. Reilu kolmekymmentä vuotta on pultit rasvattu ja navat/vanteet selusta pyyhitty rasvarätillä ja tehdään jatkossakin edellämainitut toimenpiteet. On muuten nähty sinä aikana aika monta surullisen näköistä kuivaa pulttia ja potkittu ym. vannetta irti, kun on vedetty vuosikausia kuivana pultit ja navat puhdistamatta. Edellä mainitut ei tosin ole olleet ongelmana omissa autoissa.

Geoman

#97
Kyseessähän ei ole voiteluaine vaan "Anticorrosion Paste", "Montage Paste", "Montagepaste" jne

Tämän rasvan (pastan) tehtävä on estää kiinnitysosien hapettuminen, sitä voi laittaa myös keskinapaan ettei keskiö hapetu kiinni. Vastaavia aineita käytetään jarruosissa - yleensä se on kuparipasta. Voiteluaineina laakereissa ei sitä pidä käyttää.

Pihistelijä

Minä olen aina vaihtanut itse pihassa. Pystyy vaihtamaan juuri silloin kun tarvii. Ei tarvi varata aikaa, ajaa johonkin tai jonotella. Saa varmasti oikeat renkaat eteen ja taakse. Tulee puhdistettua ja tarkistettua renkaan ja keskiön välit ettei jää hiekan siruja väliin. Pultit tulee rasvattua ja kiinnitettyä oikealla tiukkuudella. Ei tule naarmuja vanteisiin yms.

Eli säästyy aikaa ja rahaa ja tulee tehtyä varmasti oikein.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Täällä kuten Pihistelijällä. Itse vaihdan joko kotipihassa tai duunin pihassa. Niiden mainittujen asioiden lisäksi tulee tsekattua iskarit(vuotaako), jarrulevyt ja -palat ja letkut ja vaijerit. Perjantaina vaihdoin tyttären Pököttiin renkaat ja tuli huomattua ettei pelkääjän puoleinen kässäri ota lainkaan. Tänään katsotaan oliko vaan jäässä vai onko mahdollinen vaijerivika. Pientä revittelyä ja kahvan kiskomista siis tiedossa.

Itse olen ajatellut vaihtaa niin kauan kuin pystyn, on eräänlainen "miehuuskoe". Kysymys ei ole taloudellinen ja tilaakin on renkaille sekä kotona että duunissa. Ja kuten mainittiin, ajankohdan saa valita itse. Voi jopa odottaa ensimmäisen kunnon lumisateen edeltävään päivään jos haluaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

timo64

Eilen oli tarkoitus vaihtaa renkaat itse uuteen kaasu Leoniin. Kävikin ilmi että autossa ei ole tunkkia saatikka rengasavainta. Tunkin saan lainaksi mutta pulttikoko on sellainen johon ei itseltäni löydy avainta. Näyttäis olevan 23 mm, ja pitää olla ohet seinämät jotta avain mahtuu koloon. Aluvanteet kyseessä. 23 mm avain löytyy mutta liian paksuseinäinen. Mistähöhän nyt saisi nopsasti oikean avaimen?

jamo75

ootko ihan varma, lain mukaan sellaiset on oltava. esim. bemareissa piilotettu paneelin taakse

Lainaus käyttäjältä: timo64 - 03.11.19 - klo:11:15
Eilen oli tarkoitus vaihtaa renkaat itse uuteen kaasu Leoniin. Kävikin ilmi että autossa ei ole tunkkia saatikka rengasavainta. Tunkin saan lainaksi mutta pulttikoko on sellainen johon ei itseltäni löydy avainta. Näyttäis olevan 23 mm, ja pitää olla ohet seinämät jotta avain mahtuu koloon. Aluvanteet kyseessä. 23 mm avain löytyy mutta liian paksuseinäinen. Mistähöhän nyt saisi nopsasti oikean avaimen?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

timo64

Katsoin kontin sisällön kahteen kertaan, ei löytynyt rengasavainta. Hieman kyllä ihmettelen miksi ei ole varusteena.

Skeida-Bob

Minkä lain mukaan ne pitää olla? Eikös näissä nykyvehkeissä usein vakiona ole vain se liimamämmipurkki ja hilpeyttä herättävä "kompressori", ei vararengasta eikä vaihtovälineitä. Lisävarusteena hankkimaan. Mieluummin tosin renkaan vaihtoon kunnon tunkki ja avain eikä näitä hätäapurihveleitä.
jo läks pazka pihasta.

MikHei

#104
Ei kyllä kuulu enään renkaanvaihtovälineet nykyautojen vakiovarustukseen yleensä. Omassakin vaan tehtaan jäljiltä se reijänpaikkausmömmö ja 12 voltin tupakansytkärikompura. Vanhalla Motonetin saksitunkilla hoidin tovin aikaa renkaan vaihdot, mutta sitten kun se alkoi näyttää vaarallisen väsyneeltä, niin tilalle tuli keskihintainen hallitunkki. Sillä on kyllä nättiä tunkkailla renkaan vaihdossa ja myös muissa pikku remonteissa.
Renkaat on töissä säilytyksessä, sieltä ne saa nopsaan alle juuri silloin kun kelit vaatii ja tarvittaessa +20C varastossa. Mukavaa pikku puuhastelua nuo kausivaihdot.  :) Samalla tulee tarkistettua juurikin ne jarrupalat, iskareiden vuodot, vetareiden suojakumit ym. Renkaanvaihdossa huomasin vetoakselin stefan vuotavan jo reilummin, niin se tuli korjattua sitten edellisellä kerralla kun huollossa käytin. Rengasliikkeissä näihin asioihin tuskin juurikaan kiinnitetään huomiota?
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

jamo75

no ompa erikoista ainakin edellisessä volvossa oli tunkki ja avain vaikka oli vain pumppu ja paikka sarja. aikaisemmat automyyjät aina kysyneet että kummalla laitetaan, tosi oma ristikko avain takaluukussa kun ei niillä perus mutkilla ilma jatko vartta auki saa.

henk koht en suosittelisi kenellekkään paikka sarjaa, hinaus vie lähimpään rengas liikkeeseen kun jättää tielle, arvot sitten siellä onko oikeaa rengas kokoa vai ei
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Ei kai jatkovartta tarvi renkaan pultin aukaisuun? Ihan nätisti lähtee ihan nojaamalla tai nostamalla hiukan kropan painoa käyttäen ja ihan ilman mitään aineita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tven

Lainaus käyttäjältä: timo64 - 03.11.19 - klo:11:15
Eilen oli tarkoitus vaihtaa renkaat itse uuteen kaasu Leoniin. Kävikin ilmi että autossa ei ole tunkkia saatikka rengasavainta. Tunkin saan lainaksi mutta pulttikoko on sellainen johon ei itseltäni löydy avainta. Näyttäis olevan 23 mm, ja pitää olla ohet seinämät jotta avain mahtuu koloon. Aluvanteet kyseessä. 23 mm avain löytyy mutta liian paksuseinäinen. Mistähöhän nyt saisi nopsasti oikean avaimen?
Naapurin Audimies tuli viime keväänä kysymään minulta onko 23mm hylsyä.Sanoin että eipä sellaista ole mutta VAG.ssa on yleensä 19mm pultin kanta.Lamppu käteen ja olihan siellä pulttien päällä suojamuovit.Sitten taas avain löytyi punakalta Audimieheltäkin.No,oli kaverin ensimmäin VAG -tuote.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

mfroberg

#108
Lainaus käyttäjältä: timo64 - 03.11.19 - klo:11:15
Eilen oli tarkoitus vaihtaa renkaat itse uuteen kaasu Leoniin. Kävikin ilmi että autossa ei ole tunkkia saatikka rengasavainta. Tunkin saan lainaksi mutta pulttikoko on sellainen johon ei itseltäni löydy avainta. Näyttäis olevan 23 mm, ja pitää olla ohet seinämät jotta avain mahtuu koloon. Aluvanteet kyseessä. 23 mm avain löytyy mutta liian paksuseinäinen. Mistähöhän nyt saisi nopsasti oikean avaimen?

Mulla oli Leon ST 1.0 TSI ja siinä ei ollut tunkkia, vain paikkasarja. Toki nakkasin takaloosteriin VAG-tunkin ja ristikkoavaimen kun sellaiset löytyi hyllystä. Pyörän pulttien päällä on mustat muoviset suojukset jotka näyttävät äkkiä katsottuna varsinaisilta pulteilta mutteivät ole, oikea koko oli 17mm ainakin omassa Leonissa sekä nykyisissä Golfeissa. Niiden suojuksien poistoon pitäisi löytyä takakontista sellainen metallinen pieni koukku.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jhm

Tai sitten se muovisten pultin hattujen avain on sellainen uuksi taivutettu muovihärpäke jossa on pienet pykälät avoimen pään reunalla.
VW Transporter T5  84kw 2014

b1mpo

Metallisella pienellä koukulla saa esim. lamppujen vaihtoihin apuja paneeleiden irroitukseen. Se ei ole koristekorkkien irroitukseen liittyvä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

timo64

Joo se musta olikin muovinen tulppa ja lähti pois mainitulla "avaimella". Normi 17mm pultti paljastui tulpan takaa. Jätin tulpat laittamatta helpottamaan seuraavaa renkaanvaihtoa. Ennen en ole moisiin autossa törmännyt.

hondisti

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.11.19 - klo:18:12
Metallisella pienellä koukulla saa esim. lamppujen vaihtoihin apuja paneeleiden irroitukseen. Se ei ole koristekorkkien irroitukseen liittyvä.
Itse kun nyt ekaa kertaa Golfiin vaihdoin renkaat niin ohjekirjan mukaan se koukku on tuohon koristetulppien irroitukseen tarkoitettu. Ihmettelin nimittäin hetken, että millä helvetillä ne saa pois ja vasta sitten luin ohjekirjaa  ;D

Jareqq

Jos autossa on lukkopultit, niin niiden päät kannattaa tulpata.

#timo#


Auton mukana tulevat nostovälineet ovat vain tilapäiskäyttöön suunniteltu. En käyttäisi niitä kausittaiseen renkaan vaihtoon. Sitä työtä varten kannattaa hommata erilliset, kunnolliset ja turvalliset välineet. Säästyy näin suurilta harmeilta ja auton helmatkin pysyvät paremmassa kunnossa  ;)

jamo75

on se wv säästänyt pari senttiä noilla onttopäisillä pulteilla

Lainaus käyttäjältä: hondisti - 04.11.19 - klo:10:06
Itse kun nyt ekaa kertaa Golfiin vaihdoin renkaat niin ohjekirjan mukaan se koukku on tuohon koristetulppien irroitukseen tarkoitettu. Ihmettelin nimittäin hetken, että millä helvetillä ne saa pois ja vasta sitten luin ohjekirjaa  ;D
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Beetle

Lainaus käyttäjältä: concorde - 12.12.16 - klo:15:43
Tähän ilmaisena vinkkinä, että laittakaa sellainen 20x20cm vesivanerin pala jonnekin sinne varapyöräkoteloon jemmaan, jos oikeesti joudutte sinne korpitaipaleelle vaihtamaan sitä rengasta. Sillä OEM-tunkilla ei tee tienpenkan soralla mitään, jos siinä ei ole tukevaa nostopaikkaa vaan tunkki uppoaa surkeasti maan sisään. Pahimmillaan pintaroutainen maa kestää nostaa ylös, mutta kun rengas on irti, niin sitten se alkaa vajoamaan...

Jaa mistäkö tiedän?  ;)

nimim. vanerinpalaa mukanaan 30vuotta kuljetellut...

Mulla on pieni hallitunkki aina mukana, mutta voihan sekin upota.. pitää vielä laittaa joku sopiva levyn tms. palanen mukaan.  :)

b1mpo

Hallitunkilla saa helman helposti ruttuun, jos tunkki ei pääse liikkumaan. Eli senkin alla olisi hyvä olla kovaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

cosmos

Eipä ole tullut koskaan mieleenkään että veisin renkaiden vaihdon takia johonkin liikkeeseen laitettavaksi. Aina on itse vaihdettu pikku hallitunkin kanssa tai auton omalla tunkilla. Näkisin että siinä on isompi vaivakin kun täytyy lähteä erikseen viemään liikkeeseen renkaiden vaihtoa varten.
Hallitunkilla nostan autosta riippuen takaa jousipakan alta ja edestä apurungon kohdalta, mutta en missään tapauksessa helmasta.

ram1

Samaa mieltä, että vaiva isompi jos vie jonnekin, paitsi rengashotellit. Etenkin jos pesu ei samassa, koska paskasten renkaiden tunkeminen luukkuun hanurista, vaikka pussit oliskin.Mutta toi nosto. Kyllä suurimmalla osalla korjaamoista auto nostetaan helmoista jos ollaan irroittamassa renkaita. Tosin paino jakautuu. Ja pienellä hallitunkilla ei kyllä pysty nostamaan kuin helmasta. Vaatii kyllä pitkän matalan hallitunkin mitä harva nyt kotiin ostaa, jos haluaa muualta nostaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy