Kirjoittaja Aihe: A6 Turbotec-tuning 3.0 V6 TDI 150-180 kW... sama tulos  (Luettu 3974 kertaa)

Poissa tressart

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Kysymys Audi A6 3.0 V6 TDI 150-180 kW -moottorin ja vaihteiston kestävyydestä, kun tuunataan Turbotecin ohjelmistolla:

- onko lopulta kyse samasta moottorista/vaihteistosta, kun ohjelmatuunaus antaa suunnilleen samat tehot ja väännöt? Hajoaako heikoin lenkki, eli viahteisto, vetoakselit tms.?

tilavuus   malli              teho                           vääntö   uusi teho              uusi vääntö
3.0 TDI   VAG EDC17   150 kW/204 hv   450 Nm   210 kW/286 hv   620 Nm   
3.0 TDI   VAG EDC17   176 kW/239 hv   500 Nm   210 kW/286 hv   620 Nm   
3.0 TDI   VAG EDC17   180 kW/245 hv   500 Nm   215 kW/292 hv   620 Nm   

Kannattaisi siis ostaa edullisin (käytetty) 150 kW/204 hv ja ostaa siihen 780 euron ohjelmisto, niin pääsisi samalle viivalle isompien kanssa.

Citroen CX Turbo 2 aikana muistan, että väärä laatikko hajosi toisella kiihdytyksellä, ja viitosratas kului nopeasti. Oli liikaa tehoa pikkulaatikolle.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.830
    • Profiili
Vs: A6 Turbotec-tuning 3.0 V6 TDI 150-180 kW... sama tulos
« Vastaus #1 : 21.10.16 - klo:06:55 »
Ei mikään firma myisi sellaisia ohjelmia jotka paskoisivat paikat nopeasti vaihtokuntoon. Eri asia jos itse pyytämällä pyytää savukarttojen muokkausta tai vielä enemmän ahtoja.

Sama alakerta lienee kaikissa, ahdin ja suuttimet voi olla erilaisia tai sitten ei.

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.723
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Vs: A6 Turbotec-tuning 3.0 V6 TDI 150-180 kW... sama tulos
« Vastaus #2 : 21.10.16 - klo:07:54 »
Ja kauppa käy varmasti ihan samalla tavalla, jos sanoo asiakkaalle, että eihän tämä samalla tavalla kestä kuin ilman ohjelmaa, mutta ehdottomasti kannattaa ostaa... Kyllä tämä silti saattaa kestää 1/3 siitä mitä ilman ohjelmaa...

Poissa Boxi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: A6 Turbotec-tuning 3.0 V6 TDI 150-180 kW... sama tulos
« Vastaus #3 : 24.10.16 - klo:22:42 »
Mietin sitäkin, että 180KW:n kohdalla tullut päivitys -11/-12 vaihteessa jolloin vääntö nousi 500 -> 580 nm. Tuliko tuolloin vaihteistoon mitään päivitystä ja onko tuo softatun luvattu 620 nm sen verran yläpuolella ettei tule mitään vaateita keneltäkään. Eli haen tässä takaa, että ilmeisimmin lootan "pitäisi" kestää väännön nousu 500 -> 620, koska onhan noissa alkuperäisissä vääntölukemissa virhe marginaali olemassa. JOS ON sama loota kyseessä...

Poissa TuomasTee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: A6 Turbotec-tuning 3.0 V6 TDI 150-180 kW... sama tulos
« Vastaus #4 : 08.01.17 - klo:21:42 »
Mainituissa moottoreissa on sama perusrakenne mutta ne eivät ole samoja.
Eroja on mm. polttoainejärjestelmässä, ahtimissa ja imusarjoissa. Joissain 245hv versioissa on imusarjan aikaisempien 6 läpän sijasta vain 1 läppä, polttoainejärjestelmän ruiskutuspaine vaihtelee mallista riippuen 1800 tai 2000bar.

Nelivedon pitkittäinen S tronic-laatikko DL501 on yleisesti speksattu 550Nm, en tiedä siitä onko joissakin malleissa poikkeuksia parempaan suuntaan. Laatikko on osoittautunut hyvin viritystä kestäväksi ja 3.0 TDI tapauksessa moni virittäjä ottaa vääntöä ainakin 650Nm.
Itselläni oli A5:ssa Findieselin 300/650-ohjelma ja voin lämpimästi suositella.

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi