Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Daatta

Pidätelkää nyt hetki vielä hengitystä, eiköhän ensiesittelystä mene ainakin vuosi ennen kuin on toimituksessa. Maaliskuussa esitellään konsepti, syyskuussa tuotantomalli ja toimitukset 2020 puolella?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Teukkis

Uuden huhun mukaan Leonista tulossa myös Sedan joka korvaa Toledon. Mielenkiintoista.

MikHei

On kyllä. Itse ainakin tykkään esim. Audi A3 sedanin ulkonäöstä. Jos Leon sedan tulee ja on lähellekkään yhtä tyylikäs kuin A3, niin siinä yksi lisäehdokas seuraavaksi autoksi.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

MrBurns

Mitä varten Leon aina startatessa ja sammutettaessa nykäiseen hieman tuulilasin pyyhkimiä? Ei Octavia mielestäni tee tuota, en ainakaan ole huomannut. Tän huomaa kyllä äänestä.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 07.02.19 - klo:15:39
Mitä varten Leon aina startatessa ja sammutettaessa nykäiseen hieman tuulilasin pyyhkimiä? Ei Octavia mielestäni tee tuota, en ainakaan ole huomannut. Tän huomaa kyllä äänestä.
Sadetunnistimella varustetun konserniauton ominaisuuksia vuodelta about 2004 eteenpäin. Sulat käännetään toiseen asentoon jotta ovat pitkäikäisempiä kun eivät makaa yhdessä ja samassa asennossa pitkiä aikoja. Ei tee tuota jos ei ole sadetunnistin aktivoituna.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

MrBurns

Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Ukko

Pakkasilla alkanut oudosti startin jälkeen radio vaihtamaan kanavaa itsekseen. Tämä kun on vaihtanut pakille tai takaisin ajovaihteelle.

Ei toistu, niin hankala taas raportoida huoltoon.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 07.02.19 - klo:17:00
Pakkasilla alkanut oudosti startin jälkeen radio vaihtamaan kanavaa itsekseen. Tämä kun on vaihtanut pakille tai takaisin ajovaihteelle.

Ei toistu, niin hankala taas raportoida huoltoon.

Ota videota kun auto käynnistyy. Tuurilla tapahtuma tulee nauhalle ja on jotain mitä näyttää huollossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 07.02.19 - klo:17:00
Pakkasilla alkanut oudosti startin jälkeen radio vaihtamaan kanavaa itsekseen. Tämä kun on vaihtanut pakille tai takaisin ajovaihteelle.


Samoin, peruttaessa radio rätise.

Daatta

Liittyy oletettavasti siihen kun äänenvoimakkuutta lasketaan peruuttaessa. Vikahan tuo on.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.02.19 - klo:12:48
Liittyy oletettavasti siihen kun äänenvoimakkuutta lasketaan peruuttaessa. Vikahan tuo on.

Mutta sitä ei ollut ennen, vasta viime kuukautena on alkanut. Itse luulen, että peruutustutkassa on vika, eli se häiritsee radion antennia tai sen kaapelia.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 08.02.19 - klo:13:35
Mutta sitä ei ollut ennen, vasta viime kuukautena on alkanut. Itse luulen, että peruutustutkassa on vika, eli se häiritsee radion antennia tai sen kaapelia.

Ok, saattaa olla jotain tuollaista. Liittyy nimenomaan siihen kun laittaa pakille ja sitten jatkaa matkaa eteenpäin. Vaikuttaa minusta ohjelmistovirheeltä.

Täytyy kysellä myöhemmin keväällä mahdollisia päivityksiä.

hemppa3000

Lainaus käyttäjältä: hge - 10.09.17 - klo:12:43
Tällä tuotekoodilla kun Googlailet niin löytyy: 2KD 955 986

Itse tilasin Aliexpressistä, makso jotain 15â,¬ ja oli hyvä sijoitus. Yllättäen tuntuivat laadukkailta ja sumu on erittäin tasaista ja säädöt pelaa. Näissä myös lämmitys (saatavilla myös ilman, eri tuotekoodi tuolloin).
Nämä (pissapojansuuttimet) tuli aikoinaan tilattua, kiitos vinkistä. Nyt pitäisi uusia takalasinpyyhkimen suutin, olisko jollain tietoa millä koodilla lähtisi googlailemaan?
Nykyinen: Seat Leon ST 1.0 -17
Vanhat: Passat Variant 2.0 TDI (CFFB) -12
Audi A4 Avant 1.9 tdi -01
Audi TT 1.8 -99

Ataraxia

Kuinka nopeasti auto menee allekirjoittamisen jälkeen tuotantoon? Toimitusajaksi on arvioitu 4kk.

Mietin, että kuinka kauan aikaa on lisätä lisukkeita...

Daatta

^Lisukkeita? Muutoksia tehdastilaukseen vai lisävarusteita netistä? Tuskin se auto luvattua aikaisemmin tulee, ainakaan.  :D

Millä kokoonpanolla lähti tilaukseen?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 27.03.19 - klo:14:33
Kuinka nopeasti auto menee allekirjoittamisen jälkeen tuotantoon? Toimitusajaksi on arvioitu 4kk.


Samana aikana uuden Leon -n pitäisi tulla myyntiin...

Ataraxia

Leon St tgi +
LED
style pack
tummat lasit
taittuva etuistuin
Media plus
full link
Metalliväri
Tekniikka 1

Tilaukseen pystynee lisäämään varusteita kunnes tuotantoviikko on päätetty.

Nyt vaan vieläkin jahkailen, oisko sittenkin uskaltanut jo siirtyä automaattiin ja ottaa style business (siinä kaikki haluamani varusteet hinnassa).. no ehkä sit ensi kerralla

Tänään on muuten vika päivä tilata kaasu Seat jos haluaa gasumin vuoden kaasut!

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 31.03.19 - klo:12:46

Nyt vaan vieläkin jahkailen, oisko sittenkin uskaltanut jo siirtyä automaattiin ja ottaa style business (siinä kaikki haluamani varusteet hinnassa).. no ehkä sit ensi kerralla.


Pieni kone ja DSG = parempi käyttömukavuus.

Ukko

Seuraavan sukupolven malli tulee markkinoille syyskuussa, uusia kuvia:

https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/seat-leon-2019/

Pihistelijä

Siinä sanottiin, ettei hinnat ala alle 20 000 eurosta. Siis Saksassa! Taitaa hinnat nousta Suomessa verrattuna nykyisiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Uuden mallin pääpointit:

- ei enää kolmiovisena
- myös plugarina kuten Golf GTE aina 50km söhköllä
- kevythybridiversiot polttomoottorilla joissa  48V remmistartti-generaattori (RSG) ja myös 48V akku
- moottorit EA 211 evo perustuvat 1,0- und 1,5-Liter bensat  (95 bis 150 PS) partikelfiltterillä, 2-litrainen 190hv
- Cupra-versio 300 hummaa (!)
- disukat 2 litran turbot aina 200hv saakka, Adblue mukana
- CNG-kaasu 1,5 litran Turbo  130 hv 200 Nm
- digitaaliset näytöt, uudelleen "kehitetty" kojetaulu kosketustoiminnoilla vakiona

Onhan tässä Seatilla aikamoinen tason nosto, ja tämä tulee myyntiin ennen 8. sukupolven Golfia....  :)
Yritetään pärjätä.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.04.19 - klo:18:08
Siinä sanottiin, ettei hinnat ala alle 20 000 eurosta. Siis Saksassa! Taitaa hinnat nousta Suomessa verrattuna nykyisiin.

Uusi Tarraco on jo ylihinnoiteltu, näyttää että uusi Leon tulee perässä.

jukkanen

On tämä kyllä ollut mainio auto. Nyt ikää 22 kuukautta ja mittarissa 66000 km. Maavara voisi olla vähän isompi ja samoin tavaratila joka pikkuisen joutuu kärsimään silmää miellyttävästä ja pienen kulutuksen mahdollistavasta muotoilusta mutta nuo pystyn onneksi sietämään. Ajettavuus on kiva ja auto tuntuu sopivan kompaktilta ja käteensopivalta.

Saapa nähdä minkälainen syksyn uusi malli sitten tulee olemaan, saako sitten vetää jo ostohousut jalkaan...? Onko jossain ollut nähtävillä vähemmän hämättyjä kuvia?

Daatta

Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa nämä varmasti esitellään. Kuten myös VW:n ID-sarja, kerrankin jotain mielenkiintoista tulossa.

245hv "GTE" hybridi tulee Cupra-merkin alle, saa nähdä miten on hinnoiteltu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Teukkis - 28.01.19 - klo:10:45
Uuden huhun mukaan Leonista tulossa myös Sedan joka korvaa Toledon. Mielenkiintoista.

Toledon myynti on lopetettu monessa maassa. Poistunut ainakin Suomen ja Saksan sivustoilta. Espanjan sivuilta löytyy.

vagfani

Itse miettisin jo ensi vuonna esiteltävää Seat El-Bornia, mutta kun se on hinnat alkaen 35 000 euroa, niin ei paljon kannata. Olettaen että varustellun Leonin saa 25 000 eurolla.

Latauskaan ei onnistu ihan joka paikassa, joten sähköautot voi unohtaa toistaiseksi. Kaasuautotkin on melkoinen kysymysmerkki.

Ukko


Jaran

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.09.18 - klo:17:50
Mikäs idea tuossa 96 kW 1.5 TSI:ssä on?

Itse ihmettelin samaa kun kävin ajamassa huollon aikana ST 1.5TSI 96kW manuaalina. Oma auto siis ST 1.0TSI DSG. Odotin, että isompi olisi hieman pirteämpi varsinkin maantiellä ohitustilanteessa suuremmilla kierroksilla. Mutta ei. Tuntui hyvinkin samalta kun oma pikkumoottori. Manuaali vs DSG toki hieman hankaloittaa suoraa vertaamista, mutta silti kulkupuoli ei ainakaan tuntunut yhtään paremmalta isommalla moottorilla.

Tekniset tiedot tukevat tuntumaa. Aika marginaaliset erot.
1.0TSI manuaali:
Suurin teho, kW (hv) / rpm 85 (115) / 5000 - 5500
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm 200 / 2000 - 3500
Omamassa, kg 1236
Huippunopeus, km/h 202
Kiihtyvyys, s, 0-100 km/h 9,8
Kiihtyvyys, s, 80-120 km/h 11,3

1.5TSI 96kW manuaali:
Suurin teho, kW (hv) / rpm 96 (131) / 5000 - 6000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm 200 / 1400 - 4000
Omamassa, kg 1271
Huippunopeus, km/h 207
Kiihtyvyys, s, 0-100 km/h 9,5
Kiihtyvyys, s, 80-120 km/h 11,7

Ja vielä 1.0 TSI DSG:
Omamassa, kg 1259
Huippunopeus, km/h 202
Kiihtyvyys, s, 0-100 km/h 9,8
Kiihtyvyys, s, 80-120 km/h -

Ã,,äntä tuo 4-pyttynen taas toi selvästi lisää varsinkin kierroksia käyttämällä kun mitä 1.0TSI. En tiedä onko 110kW versio yhtä äänekäs.

Ainoa parempi asia 96kW versiossa tuntui olevan sen start/stop toiminnallisuus, joka jättää ohjaustehostimen päälle vaikka moottori sammuu. Omalla autolla on pari kertaa meinannut käydä huonosti kun on hidastanut vauhtia edessä olevan esteen takia ja odottanut että vastaan tuleva auto menee ohi että pääsee kiertämään tuon esteen, mutta juuri kun on pitänyt kääntää rattia onkin moottori sammunut ja tehostin on pois pelistä. Tuon saa toki napista pois päältä, mutta 96kW versiossa tehostimen toimiminen oli selkeä parannus. Tämä 1.5 TSI 96kW taitaa olla ainoa versio jossa näin on? Vaatii ilmeisesti erillisen akun tms?

Myös jousitus oli parempi, mutta se ei ole 96kW version hyvyyttä vaan 1.0TSI:n huonoutta ecomotive -jousituksen myötä.

mfroberg

#1048
Meillä on tuo 96kW kone Golfissa ja mulla oli samaan aikaan itsellä Leon ST 1.0 TSI 85 kW. Eihän niiden kulkupuolessa suurta eroa ollut mutta kun Leon oli manuaali ja Golfissa on DSG niin terävämmin tuolla DSG:llä toki sujuu kiihdytykset ja ohitukset kun lyö S:n pesään. Tuon 96 kW version idea on käsittääkseni se että siihen on upotettu kaikki se eco-osaaminen mitä konsernissa löytyy. Eli siinä on start/stop, sylinterien lepuutus sekä rullaustoiminto moottori sammuksissa. Ja siitä löytyy pieni lithium-akku joka ylläpitää järjestelmiä, mm. ohjaustehostinta, koneen ollessa sammuksissa auton liikkuessa. Niin tai näin, erittäin hyvä kone ollut ainakin meidän käytössä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Sam123

#1049
Tuli vaihdettua 2017 Facelift RS Skoda Combi huomattavasti taloudellisempaan Leon ST 2019 1.0 TSI DSG Style Business. Kyllästyin käyttämään rahaa autoon 600 euroa/kk bensoineen,vakuutuksineen lyhennyksineen. Octaviaa sai tankata kerran viikossa. Seat tulee noin puolet halvemmaksi.

Tuli tosiaan hommattua viime perjantaina demoauto, eli esittelyauto, jolla vain koeajettu. Ostohetkellä oli ajettu vasta 1350 km.

Muutamia huomioita, mistä kävin jo huollolle valittamassa, huolto varattuna ens pe 5.7:

-Ratin musta muoviosa huonosti liimattu, narskuu/narisee.
-Pelkääjän puolen ikkuna pitää ihmeellisestä sirinä-ääntä kun sen avaa.
-Takakontin sisäpuolen "kiinni"vetokahva lonksuu ja tuntuu, kuin olisi hieman irti. Tämän huomaa kun on konttia vetämässä kiinni.
-Takaikkunan musta muovilista (tuulenohjain)?, kuskin puoleisessa kupru.

Toivottavasti saisivat kuntoon, sillä nuo ärsyttävät hieman. Ei maailmaa mullistavia, mutta olen aika tarkka tuollaisista ja nuo häiritsevät. Onko maanantai kappale vai ovatko nämä ominaisuuksia :)? Samanlaisen omistavat, jos voisivat kommentoida, kiitos jo etukäteen!

Muuten kyllä todella hyvä auto ajaa ja ei kuluta juuri mitään verrattuna RS:ään. n. 5,2-5,5l/100km. Sekoitus kaupunkiajoa ja maantieajoa. Silti ihmetyttää pieniruokaiseksi ja 3-pyttyiseksi miten pirteä tuo litrainen moottori on. Varsinkin tässä autossa tuo 1.0 tsi on täysin riittävä ja varmasti järkevin vaihtoehto hinta-laatusuhteeltaan. En tiedä miksi tuntui Octaviassa hieman laiskalta välillä. Ennen RS:ää omistin 2017 FL Octavia 1.0 DSG, johon vertaan. Pirteyden tunne varmasti johtuu, kun on kevyempi auto (?).

RS:llä ajoi sen 600-620 km per tankillinen  ja vei 8.0litraa/100km vaikka kuinka ajoi rauhallisesti ja tällä taas vetää todella helposti 900-950 km tankillisella, tuntuu ettei tankki vain tyhjene. Ajettiin vaimon kanssa juhannuksena keski-suomeen ja takas eikä ollut edes puolessa välissä vielä tankillinen, ihmeteltiin miten tuo ei vain tyhjene. Tuli vastaan "halpaa" bensaa ja tankatessa oli ajettu 730km ja toimintamatka näytti vielä yli 200km.

Narskumiset/resonoinnit poislukien olen ollut todella tyytyväinen. Puuttuuhan tästä myös muutama asia, mitä esim. Skodassa oli. Liikennemerkkien tunnistin,Kaistavahti,Kaukovaloavustin, sähköinen takaluukku, keyless, ACC, Ratin lämmitin, full link, peruutuskamera, kuolleen kulman varoitin, muuutta kai ilman noita pystyy elämään :). Navigaattorin reitti voisi mielestäni olla joku muu väri kuin sininen, vihreä oli Ocussa ja se oli paljon selkeämpi.

Ehkä loppujen lopuksi valitsin Seatin juuri tuon pitkän takuun takia ja tietysti hinnan takia. Hintaa autolle tuli noin n. 24 900euroa, otin vielä webaston tuohon, sille hintaa tuli 1150euroa, eli yhteensä n. 26 000 euroa. Myöskin kyseiseen autoon sain 1% korkotarjouksen. Uusi olisi ollut 1,95%. Uusi vastaava samoilla varusteilla olis ollut siellä 28 500 euron tietämillä. En jaksanut odottaa uutta ja erona olisi vain saanut digitaalisen mittarin, olen aina tykännyt Seatin manuaalimittaristosta ja on omasta mielestä huomattavasti hienompi ja sporttisempi kuin VW:n tai Skodan.

Webaston asennus ensi viikolla. Ensimmäistä kertaa tulee puhelin ohjauksella. Lastaus-suojan sain kaupan päälle, kun myyjä unohti sen merkata kauppasopimukseen :). Huolenpitosopimus myös ensimmistä kertaa kun on halvempi yli 10e/kk halvempi Skodan ja Seatilla saa vielä rahaa takaisin, jos ei kulut täyty. Otin 3v/25 000km vuosi. 37euroa. Ei paha hinta mielestäni. Huolettomia kilometrejä luvassa. Huolenpitoa voi myös halutessa jatkaa.

Olen vaihtanut viime aikoina autoja ku sukkia, jospa nyt rauhottuisi hetkeksi? Epäilen, mutta yritetään! Tätä homattessa tuli ehkä ammuttua itseään jalkaan. Nyt ei periaatteessa ole mitään syytä vaihtaa pois? Ei ole takuu loppumassa niinkuin edellisistä, on webasto, on tutkat eessä ja takan, on navigaattori, hyvät penkit, ACC ei edes saanut 1.0 tsi. Mitähän nyt sit keksis tekosyyksi?  Olishan se kiva, että olis enemmän varusteita, mutta sit mennäänki jo reilusti yli 30 000euron.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy