Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.10.18 - klo:14:16
Kaasuversion perusveron päärä on pienempi kuin 1.0TSI:n, joten käyttövoimavero ei suoraan ole lisäkulu.

Vuotuiset ajoneuvoverot:

1.0 TSI
- Perusvero: 164,98 ,

1.4 TGI
- Perusvero: 159,14 ,
- Käyttövoimavero: 214,99 ,
- Yhteensä: 374,12 ,

Erotus 209,14 euroa, jonka pyöristin laskuissa 210 euroksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.10.18 - klo:14:16
Kannattanee huomioida myös mahdollisuus ajaa ensimmäinen vuosi kiinteällä 89,/kk hinnalla. Tuolla saa yhden tankillisen bensaa, ajoista riippuen sitten paljonko tuolla pääsee.

Laskin vielä tämä. Oletetaan, että autoa pidetään viisi vuotta. Ensimäinen vuosi kiinteällä 89 ,/kk ja seuraavat neljä vuotta maakaasulla.

5*4,4*1,559*x = 12*89 + 4*3,6*1,290*x + 5*524 =>
15,72*x = 3688 =>
x = 234

Eli vaaditaan reilut 23 400 km
(ilman tarjousta 23 600 km)

89 ,/kk biokaasutarjouksella ei juuri vaikutusta. On muuten hyvä markkinointiveto Gasumilta. Sillä saadaan houkuteltua Veijo Vileneitä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tmr97

#962
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.10.18 - klo:05:08
89 ,/kk biokaasutarjouksella ei juuri vaikutusta. On muuten hyvä markkinointiveto Gasumilta. Sillä saadaan houkuteltua Veijo Vileneitä.

Meillä ajoa tulee noin 38tkm/v. Tuosta voi 30tkm helposti ajaa yhdellä autolla, max 8tkm on yhtäaikaista käyttöä. Ajetun 100km kaasuhinta on siis 1068,/300 = 3,56,. Tuolla rahalla saisi noin 2,3 litraa bensaa. Huono diili?

Laskelmissasi käytät NDEC-kulutusarvoja. Ei niihin normikuski tavallisessa ajossa pääse. Kaikki luvut ovat reilusti alakanttiin, myös kaasullasäästö 100km kohti. Pääkaupunkiseudulla suhaamisessa tuollainen 1.0TSI:n kulutus on noin 6l/100km (9,/100km). Kaasulla 1.0TGI:n siis 4kg/100km (5,/100km). Leonissa käytetty 1.4TGI vienee hieman enemmän, ero on kuitenkin alle 10% (eli 5,5,/100km). Lisäksi maakaasullakin päästöjä tulee vähemmän, biokaasulla ollaan sitten sähköautojen tasolla. Se on jo yksistään iso arvo, rahansäästö on vain bonus päälle.

Ukko

Takavaloista päätellen Tarracoa on matkittu seuraavaan Leoniin:

https://www.motor1.com/photo/3278111/2019-seat-leon-spy-photo/

Ukko

Nyt on etuvetoisten WLTP-hyväksyttyjen Cuprien hinnat saatu esille ja ST-300 version hinta saadaan myöhemmin lokakuussa! Näyttää olevan uusi 7-pykäläinen DSG-vaihteisto (vihdoinkin)!

Lisäksi vakiona nyt esim. digimittaristo ja navigointi viikosta 31/18 alkaen. Veikkaan että hinta nousee jonnekin 50 000 euron luokkaan! ;D

https://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot/leon.html


Ukko

Huomatkaa että manuaalina ei Leon Cupraa enää myydä. ;D Toisaalta ei niille ole kysyntää, automaatti on ylivoimainen.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.10.18 - klo:14:02
Nyt on etuvetoisten WLTP-hyväksyttyjen Cuprien hinnat saatu esille ja ST-300 version hinta saadaan myöhemmin lokakuussa! Näyttää olevan uusi 7-pykäläinen DSG-vaihteisto (vihdoinkin)!

Lisäksi vakiona nyt esim. digimittaristo ja navigointi viikosta 31/18 alkaen. Veikkaan että hinta nousee jonnekin 50 000 euron luokkaan! ;D

https://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot/leon.html

Etuveto ST Cupra DSG:ssä sekä autovero että kokonaishinta on WLTP:llä alhaisempi, ei kait se nelivedon hinta sen kummemmin myöskään muutu...?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.10.18 - klo:14:02
Nyt on etuvetoisten WLTP-hyväksyttyjen Cuprien hinnat saatu esille ja ST-300 version hinta saadaan myöhemmin lokakuussa! Näyttää olevan uusi 7-pykäläinen DSG-vaihteisto (vihdoinkin)!

https://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot/leon.html

Noin sen olisi pitänyt olla alun perin, eli se 7-pykäläinen. Eikö Leon Cupraan tosiaan saa kattoluukkua, kun ei listalta löydy?

Benkku15

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 18.10.18 - klo:16:19
Noin sen olisi pitänyt olla alun perin, eli se 7-pykäläinen. Eikö Leon Cupraan tosiaan saa kattoluukkua, kun ei listalta löydy?

Eikös 6 lovinen taas kestä enemmän ns vääntöä mikäli päivittelee hieman :)? Toki jos kulutuksella mitään väliä niin 7 lovinen madaltaa sitä jonkin verran. Tämä itselle aivan sama kun tälläistä pippurista autoa hommaa :).
Seat Cupra ST 4Drive -18
Entinen: Volvo V70 R AWD Manuaali -06

vagfani

Kyllä se varmasti kestää kun sama vaihteisto on Audin RS3:ssa, jossa on paljon enemmän tehoa. Se on melko pieni porukka joka virittelee uusia autoja, niiden toiveiden perusteella tekniikkaa tuskin speksataan.

Benkku15

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 18.10.18 - klo:23:37
Kyllä se varmasti kestää kun sama vaihteisto on Audin RS3:ssa, jossa on paljon enemmän tehoa. Se on melko pieni porukka joka virittelee uusia autoja, niiden toiveiden perusteella tekniikkaa tuskin speksataan.
RS3 tietääkseni DQ500 joka kestää jopa 600nm , S3 Golf R DQ381 ja nyt tulevassa Cuprassa
Seat Cupra ST 4Drive -18
Entinen: Volvo V70 R AWD Manuaali -06

Ukko

Samanlaiset etu- ja takavalot, etumaski kuin Tarracossa, pidempi akseliväli kuin nykytuotantomallissa. Alkaa muistuttaa Hyundaita melko lailla.

https://www.apu.fi/artikkelit/salakuvissa-neljannen-sukupolven-seat-leon

Pihistelijä

Toivottavasta farmarin perä on hieman pystympi kuin nykyisessä. Pidempi akseliväli on hyvä parannus. Keskitunneli saisi olla myös matalampi. Nykyisessä se on aivan liian korkea.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

Kunhan eivät totaalisesti ryssi ulkonäköä, niin ihan varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

Tuli sieltä Cupran hinnasto kuitenkin. WLTP taisi jääda vähän tuhnuksi, hinnat eivät nousseet siihen tahtiin kuin pelättiin.

Cupraan tuli digimittaristo jo helmikuussa 2018. Oma auto on valmistunut helmikuussa ja siitä tuo löytyy. Kuten myös lasikattoluukku, se on lisävaruste eikä lisävarustelistoja ole vielä (?) Cupralle julkistettu. Luulisi että se on edelleen optiona, toki se nostaa painoa ja sitä kautta päästöjä sekä hintaa.

Sähköinen, lasinen panoraamakattoluukku PTC Reference, , 960, veroton, WLTP hinnan vaihteluväli 1 096,76 - 1 237,13 ,
Style, FR, Xcellence(ei saatavissa 1.0 TSI Ecomotive), ei puhuta Cuprasta mitään.

Farmarin perä tuskin suoristuu, nämä ovat life-style farkkuja.  ;) Keskitunneli tarvitaan edelleen nelivetoa varten, tasainen lattia tulee sitten sähkömalleihin. DSG7 tulee varmasti kulutuksen ehdoilla, itse en ole lisävaihdetta kaivannut. Se ei kuitenkaan poista DSG nykymistä ja viivettä (tietyissä tilanteissa).
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Teukkis

Itsehän odottanut uutta Leonia kuin kuuta nousevaa. Farkkuna olisi tulossa. Todennäköisesti 1.5TSI manuaalina. Toinen vaihtoehto diesel nelikko. Niin ja tietysti FR.

vagfani

Kyllä se kattoikkuna näyttääkin löytyvä sieltä listan alapuolelta. Mieluummin seitsemän vaihdetta, säästää paljon polttoainetta ja lyhyemmät välitykset.

Kilpailevilla automerkeillä on tosin jo kahdeksan tai yhdeksän vaihteinen automaattilaatikko.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.10.18 - klo:08:40
Farmarin perä tuskin suoristuu, nämä ovat life-style farkkuja.

Mutta, kun se viisto perä ei näytä edes hyvälle. Pystympi olisi paremman näköinen - ja käytännöllisempi. Eilen just ihastelin I-kopan Ford Focuksen farmaria kuinka hyvin se on kestänyt aikaa ja kuinka hyvälle sen pysty ja käytännöllinen perä näyttää. Siinä kuljetti vaivatta täyskorkean jääkaappi-pakastimen. Tällä Leonilla ei ole toivoakaan viiston perän takia.

Alvar Aalto sanoi aikoinaan: "Kaikki käytännöllinen muuttuu ajan myötä tyylikkääksi".
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.10.18 - klo:10:59
Mutta, kun se viisto perä ei näytä edes hyvälle. Pystympi olisi paremman näköinen - ja käytännöllisempi. Eilen just ihastelin I-kopan Ford Focuksen farmaria kuinka hyvin se on kestänyt aikaa ja kuinka hyvälle sen pysty ja käytännöllinen perä näyttää. Siinä kuljetti vaivatta täyskorkean jääkaappi-pakastimen. Tällä Leonilla ei ole toivoakaan viiston perän takia.

Alvar Aalto sanoi aikoinaan: "Kaikki käytännöllinen muuttuu ajan myötä tyylikkääksi".
Makuasioista nyt on tyhmää kiistellä, mutta uskoisin, että olet kyllä aika yksin tuon näkemyksen kanssa.
Eihän tämä nyt ole millään muotoa "tyylikäs". Käytännöllinen? nojoo, ehkä?
Eikai nyt farmariauto ole tarkoitettukaan jääkaappipakastimien kuljetusvälineeksi  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Pihistelijä

Ai ai, kun näyttää hyvälle. On vielä samanlainen diesel, joka minulla oli. Pystyn perän takia Focuksesta näkikin taakse paremmin kuin Seatista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.10.18 - klo:11:19
Eikai nyt farmariauto ole tarkoitettukaan jääkaappipakastimien kuljetusvälineeksi  ;)

Sillä Focuksella kuljetti montaa muutakin tavaraa paremmin kuin Leonilla. Esim. itse kuljetan polkupyörää usein. Sama pyörä mahtuu kyllä Leoniin, mutta aina tanko jää aluksi kanittamaan ja takaluukku ei mahdu kiinni viiston perän takia. Pyörää joutuu sitten asettelemaan. Kiitos pystyn perän, Focukseen pyörä meni heittämällä ja luukun sai kiinni, oli pyörä missä asennossa tahansa. Leonissa isojen laatikoiden kanssa pitää olla aina varovainen ja hitaasti ensin kokeilla mahtuuko luukku sulkeutumaan.

Jääkaapista vielä. Onhan se aina plussaa, jos sen saa kuljettetua omalla autolla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Nimenomaan farkulla kuljetetaan isoja/paljon esineitä, muutenhan voisi ajaa sedanilla/hatchbackilla. Kun teimme aikoinaan keittiöremppaa niin mulla oli farkku Octaviassa(vm.1999) penkit kaadettuna takaloosterissa samalla kerralla sekä liesi että astianpesukone ja molemmat vielä pahveissaan. Leon ST:nkin takapaksi suurenee kivasti kun laskee välipohjan ala-asentoon. Tällöin tosin kaukalomatto ei enää sovi paikalleen kuten pitäisi mutta kaikkea ei aina voi saada. Mulla ainakin farkku on must mökki- ja kalareissuilla, vaimolla taas hommien takia. Itselläni viimeinen "syrjähyppy" oli Superb(sedan siis) vm.2005 johon kypsyin kun en saanut kaasugrillipakettia autoon sisään Cittarin parkkipaikalla. Tilaa kontissa olisi kyllä ollut mutta lastausaukon pienuus esti homman, samoin kävi kun yritin pakettia sisään takaoven kautta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Daatta

Heh, Leon Cupra ST:ta arvioitiin heti alkuun työpaikan parkkipaikalla seauraavati: Eihän tuonne mahdu edes eurolava sisään, yhtä pitkä kuin Volvo V40. Kyllä mersussa sentään on tilaa... Yritä siinä sitten sanoa etten ostanut farkkua kuljetuskapasiteetin vuoksi.  ??? Itse kyllä tykkään muotoilusta, melkein enemmän kuin edellisestä HB:sta. Pituutta en kaipaa yhtään lisää, ST on ihan riittävän pitkä ja mahtuu sellaisenaan hädin tuskin omaan talliin.

Pakettiauto pitäisi olla kolmantena autona, saisi parisängyt yms. kuljetettua kätevästi. Nyt kuljetusliike nylkee siitä 80,.

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 19.10.18 - klo:10:28
Kilpailevilla automerkeillä on tosin jo kahdeksan tai yhdeksän vaihteinen automaattilaatikko.

Nämä on käsittääkseni momentinmuunninlaatikoita? Jos DSG:ssä olisi yhdeksän vaihdetta niin paketti kasvaisi aika pitkäksi. Olisiko ZF:n momentinmuunninlaatikko parempi Leoniin, tuskin ainakaan polttoainetaloudellisesti.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sakal83

Niin no, itse olen tietysti sen verran onnellisessa asemassa, että on kokoajan tarvittaessa paku käytössä. Tai itseasiassa enempi tulee mittariin työpakuun kuin Seattiin.
Tokihan farkulla tulee ”isoja” asioita jonkuverran roudattua, mutta ei ole kyllä käynyt mielessäkään että jääkaappipakastinta sillä edes pystyisi kuskaamaan. Ilmeisesti joihinkin malleihin sellainenkin sopii.
Mutta ollaan taas sen asian äärellä, että täytyy valita omaan käyttöönsä sopivat laitteet, oli sitten kyse autosta, renkaista, ihan mistä vain ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

isosubbari

Miten nuo mallivuodet menee, itellä nyt vko.44 on tuotantovko niin onko se sitten jo MY19? ???

Daatta

Kesällä vaihtuu mallivuosi joten nyt linjalta tulevat mallit ovat jo 2019 vuotisia. Jobbarin 2019 vuosimalli, kuten sanonta kuuluu.  :D
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.10.18 - klo:12:29
Heh, Leon Cupra ST:ta arvioitiin heti alkuun työpaikan parkkipaikalla seauraavati: Eihän tuonne mahdu edes eurolava sisään, yhtä pitkä kuin Volvo V40.

Jollei uusi V40 ole dramaattisesti suurentunut takaa vanhaan verrattuna niin se on tavaratiloiltaan ihan pikkuauto Leon ST:hen verrattuna. Oli meinaan muutama vuosi sitten sellainen duuniauton huollon aikana sijaisautona ja takapaksi oli oikeasti surkean kokoinen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 19.10.18 - klo:13:40
Jollei uusi V40 ole dramaattisesti suurentunut takaa vanhaan verrattuna niin se on tavaratiloiltaan ihan pikkuauto Leon ST:hen verrattuna. Oli meinaan muutama vuosi sitten sellainen duuniauton huollon aikana sijaisautona ja takapaksi oli oikeasti surkean kokoinen.

Pikkuautohan tuo on, en ymmärrä miksi ihmiset hommaavat moisia perheautoiksi. On kyllä yleistä koko C-segmentille, harvassa on niinkään hyvät takatilat kuin Leonissa. En sitä muuten tietäisi, mutta kun mennään työporukalla lounaalle niin ko. segmentin takatilat ovat tulleet tutuiksi.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Yhdelle henkilölle Seat Leon ST on ihan sopivan kokoinen, golfbagi mahtuu tavaratilaan poikittain. Toki naisia tulee joskus kyyditettyä, mutta siinäpä se. ;D

jukkanen

Minäkin arvostaisin farkussa suurempaa tavaratilaa. Onhan se myös vähän outoa että saman kokoluokan vanhanajan viistoperissäkin saattoi olla enemmän tilaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy