Kirjoittaja Aihe: Golf V Variant panoraamakaton ritinät, rätinät, paukkeet ja nitinät  (Luettu 5694 kertaa)

VW-man

  • Vieras
Eli mulla on Golf Variant V jossa on lisävarusteen tuollainen panoraamakatto, josta niin monet monilla VW-foorumeilla haaveilevat ja fantasioivat. Ne jotka valittaa, että olimpa tyhmä ja ajettelematon kun en tilausvaiheessa moista ruksinut olkaa pirun tyytyyväisiä ja ne jotka tuota kattoa suunnittelee älkää hommatko. Eipä itsellä ainakaan ole paljoa tuosta positiivista sanottavaa. Esinnäkin kallis varuste, monia hyödyllisempiäkin on. Hyvitysvaiheessa moista ei juurikaan noteerata ja moni ostaja (niin liike kuin yksityinenkin) kokee enempi riesaksi kuin iloksi ja voi tarjota koko autosta tuon takia vähemmän. Lisäksi varmaan kallis huoltaa ja korjata sitten kun rupeaa renkkaamaan. Toisekseen veden ropina ja tuulen suhinat kuuluu selkeämmin kuin kokonaan peltikatolla tai pienellä pikkukattoluukulla varustetussa autossa. Suojaverhoa ei voi pitää auki auringon paisteella sillä katto päästää aika hyvin auringonsäteitä läpi vaikka on tummennettu ja tämä lisää kuumuuden tunnetta autossa. Panoraamakaton etuosan avaustoiminto on ihan ok jos haluaa viilentää autoa ennen ajoon lähtöä, mutta ajossa viima käy vaikka etureunassa on joku ihme hyttysverkkoa muistuttava suoja joka nousee pystyyn kun luukun avaa. Muutenkin Golfin automaatti-ilmastointi on niin hyvä, että viilentämisen takia luukun aukominen on ihan turhaa (ainakin ajon aikana). Itse avasin sen aukeavan osan kesällä ainoastaan muutaman kerran kun oli kiva ajella näyttäen, että tämmöinen pelikin löytyy (myönnän aika tyhmää).

Lisäksi tuon panoraamakaton aukaisumekanismit, verho-osan mekanismit ja itse verho-osa vie niin paljon tilaan katon sisällä, että sisäkatto on todella paljon alempana takaa ja myös edestä sekä katon reunoista kuin ilman panoraamakattoa. Katon rakenteita on muutenkin pitänyt varmaan eristää ja vahvistaa normaalia enempi ja tämä syö pääntilaa. Tuon huomaa jos on erityisen pitkä kaveri tai tykkää istua hieman ylempänä.

Suurin ketuksen aihe on kuitenkin ajossa esiityvät ritinät, nitinät ja natinat joita kuului jo kesällä muutamia kertoja kun sattui tuulisia ilmoja tienpäällä. Mutta pakkasilla tilanne onkin sitten todella järkky: lasikatto&sen saumat paukkuu, natisee, nitisee, kopisee, ritisee ja rätisee todella kauan ja todella äänekkäästi. Puhun siis kunnon möykästä ja paukkeesta, sillä ääni kuulostaa siltä kuin koko katto olis leviämässä liitoksistaan tai lentämässä irti/lasi halkeamassa.

Tuon katon tiivisteitä  voideltiin äskettäin huollossa  ja eipä auttanut mitään. Tänään oli pikkupakkanen ja hemmetti taas sitä mökää ja pauketta. Olis jatkunut varmaan vaikka koko päivän, mutta se auttoi kun vein auton hetkeksi parkkihalliin ja muutaman minuutin päästä availin ja suljin eestaas jonkin aikaa sitä katon avattavaa osaa.

Onko täällä muita joilla on Golf Variant V tuolla panoraamakatolla tai Tiguan samalla katolla (tosin Tigussa se on hieman pienempi)? Miten on toiminut, onko ollut toimintahäiriöitä systeemeissä ja onko narissut ja paukkunut pakkasilla? Onko saatu kuntoon?

Tiguaneissa noita jonnii verran näkee, mutta Variant Golfissa on aika harvinainen ollut. Tiguanissa on oikein korjausohjeetkin olemassa tuohon valmistajan/maahantuojan toimesta.
« Viimeksi muokattu: 07.12.09 - klo:21:24 kirjoittanut VW-man »

Peeveli

  • Vieras
Itse tiesin jo V Variantini tilausvaiheessa että panoraamalasikatto voi olla äänekäs riesa. Auto Bildin kestotestin 100000 km:n loppuraportissa BMW 320i touringin panoraamaluukkua kritisoitiin kitinöistä ja kolinoista, eikä merkkihuolto saanut sitä äänettömäksi. Itselläni ei olisi ollut edes rahallista halua tuota ottaa, kun tiedän että lisävarusteista ei saa mitään takaisin myydessä. Ainoa auto taitaa olla Pösö jossa sen saa ikäänkuin "kaupan päälle" tietyssä varustetasossa. Mutta: on panoraamakatolla yksi negatiivinen piirre lisää: se lisää auton painoa, Pösö 308:ssa yli 100 kg lisäten kulutusta ja vieden voimaa. :-[

Komean näköinenhän se toki on vaalenvärisessä autossa, etenkin valkoiseen passaa hienosti. Mutta, mielestäni haitat ovat sen verran suuremmat etten sellaista hankkisi vaikka saisin ilmaisena valinnaisvarusteena.

VW-man

  • Vieras
Pösössä tuo on vaan toteutettu fiksummin kuin Vaginoissa (taitaakin sitten olla ainoa asia joka paremmin tehty) eli kattoa ei saa auki eikä taida olla mitään sähköllä toimivaa himmennysverhoakaan ja ei mitää ylimääräisiä poikittaisaumoja ääntelyä lisäämässä ja sen lasinen katto-osa on vain siinä edessä eikä ylty vissiin niin pitkälle taakse

Poissa Karvis

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 10.741
    • Profiili
eikä taida olla mitään sähköllä toimivaa himmennysverhoakaan ja ei mitää ylimääräisiä poikittaisaumoja ääntelyä lisäämässä ja sen lasinen katto-osa on vain siinä edessä eikä ylty vissiin niin pitkälle taakse

Väärin, ja väärin. Pösössä ON himmennysverho joka liikkuu sähköllä, ja Pösössä se lasikatto yltää taakse asti. Saumoja siinä ei ole.
Ja se ei nitise eikä natise, kertakaikkiaan loistava varuste. Tuo mahtavasti avaruuden tuntua sisätiloihin, miinuspuolena toki tuo auringon porotus mutta silloinhan sen verhon voi sulkea siitä :D Harmi että se 407sw oli niin pieni

se lisää auton painoa, Pösö 308:ssa yli 100 kg lisäten kulutusta ja vieden voimaa. :-[

Väärin meni tämäkin. Pösö ilmoittaa lasikaton olevan 5kg kevyempi kuin peltikaton, ja kaiken lisäksi se on kestävämpi. Lasikatto ei siis lisää auton painoa ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VW-man

  • Vieras
eikä taida olla mitään sähköllä toimivaa himmennysverhoakaan ja ei mitää ylimääräisiä poikittaisaumoja ääntelyä lisäämässä ja sen lasinen katto-osa on vain siinä edessä eikä ylty vissiin niin pitkälle taakse

Väärin, ja väärin. Pösössä ON himmennysverho joka liikkuu sähköllä, ja Pösössä se lasikatto yltää taakse asti. Saumoja siinä ei ole.
Ja se ei nitise eikä natise, kertakaikkiaan loistava varuste. Tuo mahtavasti avaruuden tuntua sisätiloihin, miinuspuolena toki tuo auringon porotus mutta silloinhan sen verhon voi sulkea siitä :D Harmi että se 407sw oli niin pieni

se lisää auton painoa, Pösö 308:ssa yli 100 kg lisäten kulutusta ja vieden voimaa. :-[

Väärin meni tämäkin. Pösö ilmoittaa lasikaton olevan 5kg kevyempi kuin peltikaton, ja kaiken lisäksi se on kestävämpi. Lasikatto ei siis lisää auton painoa ;)

Onnea vaan sulle jos siis sulla on Variant tuolla panoraamakatolla ja se on hiirenhiljaa myös pakkasella. Tässä yksilössä se ei ainakaan ole. Toki sen verhon voi sulkea ja kesällä ja melkein muutoinkin se on mulla kiinni mutta varsinki auton ex-omistaja valitti mulle kuinka se oli huono varuste ja kuinka se valo tuli silti liikaa läpi vaikka verho on kiinni. Silloin alkoi kaduttaa koko ostos ja fiilarit oli, että mitenkähän itsellä käy kun hän sanoi, että joo katto piti melkoista elämää pakkasella... ja niihän se sitten näköjään tekee. Niitä katon tiivisteitä voideltiin huollossa jollain, mutta eipä natinat ja paukkeet hävinneet pakkasella yhtään minnekään. Tänään oli vaan rapiat pari astetta pakkasta ja äänet jotka lasikatosta kantautui oli kyllä tosi kiusallisia. Saas nähdä minkälaista elämöintiä kuuluu sitten kun on kunnon pakkaset.

Pösössähän se lasinpala menee tavallaan koko katon yli/päällä ja tässä taas on peltiä edessä, sivuilla ja takana eli lasi on peltien ympäröimänä. Tiivisteet  tässä lasikatossa on sitä samaa helposti jäätyvää mustaa karvamaista tiivistettä mitä ovissakin näkyy olevan.
« Viimeksi muokattu: 22.02.10 - klo:22:03 kirjoittanut J1978 »

Poissa Karvis

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 10.741
    • Profiili
Onnea vaan sulle jos siis sulla on Variant tuolla panoraamakatolla ja se on hiirenhiljaa myös pakkasella. Tässä yksilössä jonka rekkari on LNZ-324 se ei ainakaan ole.

Ei ole varianttia, eikä panoraamakattoa. Eikä sitä Pösöäkään :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Peeveli

  • Vieras
eikä taida olla mitään sähköllä toimivaa himmennysverhoakaan ja ei mitää ylimääräisiä poikittaisaumoja ääntelyä lisäämässä ja sen lasinen katto-osa on vain siinä edessä eikä ylty vissiin niin pitkälle taakse

Väärin, ja väärin. Pösössä ON himmennysverho joka liikkuu sähköllä, ja Pösössä se lasikatto yltää taakse asti. Saumoja siinä ei ole.
Ja se ei nitise eikä natise, kertakaikkiaan loistava varuste. Tuo mahtavasti avaruuden tuntua sisätiloihin, miinuspuolena toki tuo auringon porotus mutta silloinhan sen verhon voi sulkea siitä :D Harmi että se 407sw oli niin pieni

se lisää auton painoa, Pösö 308:ssa yli 100 kg lisäten kulutusta ja vieden voimaa. :-[

Väärin meni tämäkin. Pösö ilmoittaa lasikaton olevan 5kg kevyempi kuin peltikaton, ja kaiken lisäksi se on kestävämpi. Lasikatto ei siis lisää auton painoa ;)

No ei mennyt väärin tuo lasikaton tuoma lisäpaino! Tuosta oli TM:n testissä juttua ja painon tarkistin jokin aika sitten Pösön nettisivuston teknisistä tiedoista.

Poissa Karvis

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 10.741
    • Profiili
No ei mennyt väärin tuo lasikaton tuoma lisäpaino! Tuosta oli TM:n testissä juttua ja painon tarkistin jokin aika sitten Pösön nettisivuston teknisistä tiedoista.

Mutta mutta, ne lasikatolla ja ilman olevat 308:t on eri autoja ;) Lasikattoinen 308sw on 7:lle rekisteröity lessujuna ja tavan farkku on 5 paikkanen, kyllä ne painoerot tulee sieltä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Poissa Kale

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.160
    • Profiili
Panoraamakattoa saa myös 5-oviseen 308:iin. Sport ja GT-varustetasoissa vakiona. Premiumiin saa lisähintaan. Kaverilla tuommoin sport varustetasolla ja katto ei kyllä natise yhtään. Painoista en tiedä mitään.

Peeveli

  • Vieras
No ei mennyt väärin tuo lasikaton tuoma lisäpaino! Tuosta oli TM:n testissä juttua ja painon tarkistin jokin aika sitten Pösön nettisivuston teknisistä tiedoista.

Mutta mutta, ne lasikatolla ja ilman olevat 308:t on eri autoja ;) Lasikattoinen 308sw on 7:lle rekisteröity lessujuna ja tavan farkku on 5 paikkanen, kyllä ne painoerot tulee sieltä.

Naurettavaa kiistellä, mutta lehdessäkin painoeron syynä mainittiin lasikatto.

Poissa Karvis

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 10.741
    • Profiili
Naurettavaa kiistellä, mutta lehdessäkin painoeron syynä mainittiin lasikatto.

Niin varmaan onkin naurettavaa, mutta Pösö on itse ilmoittanut lasikaton olevan keveämpi. Itse kyllä luotan valmistajaan enemmän kuin johonkin Ö-luokan autolehteen, toki pösönkin ilmoitus keveydestä voi olla markkinamiesten hapatusta :-X
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VW-man

  • Vieras
Panoraamakattoa saa myös 5-oviseen 308:iin. Sport ja GT-varustetasoissa vakiona. Premiumiin saa lisähintaan. Kaverilla tuommoin sport varustetasolla ja katto ei kyllä natise yhtään. Painoista en tiedä mitään.

Niinkuin jo sanoin Pösössä lasikatto on erilainen. Se menee katon yli ainakin 308 ja 407 sw:ssä ja siinä ei ole useita saumoja niinkuin Variantissa on eikä se ole ns. peltien ympäröimänä joka puolelta tai ainakaan ne pellit ei ole näkyvillä. Eiköä sitä etummaista palaa saa auki. Onhan se panoraamakatto suurimmaksi osaksi hiljaa tässä Variantissakin, mutta kovalla helteellä naksaa ja natisee. Joskus muulloin nitisee ja natisee lievästi. Mutta todellakin pakkasilla (ja jo ihan pienillä pakkasilla) se pauke, ritinä ja nitinä on todella raivostuttavaa ja huomattavaa. Vaikka huuattaa kuinka radiota niin se ääni kuuluu silti selkeästi niistä saumoista kun se ei ole todellakaan mitään pientä metakkaa. Tiivisteiden voitelu ei auttanut ja monessa VW-huoltopisteessä ollaan ihan kädettömiä, että mitä tehdä kun noita ei ole montaa panoraamakatolla myyty, niin ei kuulemma ole kokemusta miten korjata.

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi