Seat Ibiza 1,4 16 V vm.2007

Aloittaja HarriOlavi, 07.10.16 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

HarriOlavi

Tervehdys kaikille  :)

Olen uusi jäsen foorumilla, omistan otsikon mukaisen auton jonka ostin elokuussa 2016.

Huolen aiheeni ko. autosta on seuraava:

Moottori nakuttaa. Takuu kilometrit, eli ajettu  110 000 km.

Moottorin on vaihdettu kaksi kertaa uudet hydrauliset venttiilien nostimet ja edelleen sama ongelma.
( auto-,huoltokorjaamo)
Samalla venttiilien suojakumit, vesipumppu, jakopää "paketti," ohjaustehostimeen uudet öljyt,
moottoriin uudet öljyt + suodatin. /(5W / 40 )
Auto on ollut tietokoneen johdon päässä useamman kerran, ei mitään poikkeavaa, tai vikakoodeja.

Mielenkiintoisen asiasta tekee seuraava.
Nakutus kuului ykkössylinterin kohdalta.  Uusien hydraulisten nostimien asennuksen jälkeen nakutus siirtyi
kakkos sylinterin kohdalle. Kun taas uudet, eri tehtaan hydrauliset nostimet oli asennettu, nakutus "palasi"
takaisin ykkössylinteriin.

Nakutus tarkemmin kuvailtuna:

- kylmäkäynnistäessä kuin kyseessä olisi "diesel."

- kylmänä epätasainen käynti (kori värisee) kuin ei jokainen sylinteri olisi mukana. Hieman kaasua, niin moottori
   käy tasaisesti paitsi nakuttaa, moottorin ollessa täysin lämmin, nakutus on vaimeampaa.
- ajaessa 2500 kierr / min tai enemmän nakutus kuuluu ohjaamoon. Paikoillaan ollessa tai kytkin pohjassa
   rullatessa samoilla tai suuremmilla  kierroksilla nakutusta ei kuulu.

Onko mahdollista että kyseessä olisi sytytyksen ennakkosäätimessä vikaa, vaikka tietokone näyttää että kaikki
  on kunnossa?

Auto-, huoltokorjaamon omistaja totesi ettei ole ikinä kohdannut vastaavaa. Hän ja asentaja totesi myös
  että nokka-akselit ja kaikki osat ovat hyvässä kunnossa.
  Kysyin mahdollista asennusvirhettä? Sellaista ei takuu varmasti ole, oli vastaus.

Olen huollattanut ja tarvittaessa laitattanut ko.  paikassa autoja kauemman aikaa, ovat aina tulleet kuntoon.
  Viimeksi katselin ympärilleni, niin auto-, huoltokorjaamossa oli useita auton moottoreita "auki" mm,
  kansiremonttien takia. Näin ollen minulla ei ole syytä epäillä heidän ammattitaitoa. Lisäksi ko. paikka on suosittu
  ja asiakkaita paljon.

Olisiko teillä tietoa mistä päin ongelman voi "kaivaa" esiin ja korjauttaa?

Kiitoksia ennakkoon vinkeistä / tiedoista.  :)

wilkku

Mun VW Polo 1,4 55kw -07 on nakuttanu jo 2 vuotta. Korjaamon lausunto asiasta on:
Moottori naputtaa rankasti, ei suositella ajoa. Epäilys kampiakselin laakeri viasta.

pomo

Onko vikakoodeja? Ne kannattaa ainakin lukea heti kärkeen ja mielellään kunnollisella laitteella.

wilkku

Ei vikakoodeja, eikä muutakaan vikaa ku naputus.Auto ollut tutkinnassa merkkihuollossa.

HarriOlavi

Lainaus käyttäjältä: wilkku - 10.10.16 - klo:12:04
Mun VW Polo 1,4 55kw -07 on nakuttanu jo 2 vuotta. Korjaamon lausunto asiasta on:
Moottori naputtaa rankasti, ei suositella ajoa. Epäilys kampiakselin laakeri viasta.

Tuossa minun tapauksessa olen melkovarma ettei kyseessä ole runko-,kiertokammen laakerivika. Perustelen toteamustani sillä että nakutus tulee "yläkerrasta," venttiilikoneistosta. Tämä saman totesi huolto-,remonttiliikkeen omistaja ja asentaja.
Omistaja totesi että "ei muuta kuin ajamista, ei mene rikki."

Seat-mies77

Minulla juuri samanlaisella moottorilla olevassa vm 06 Seat Ibizassa kuului venttiilinnostinten nakutusta, kun kone kylmänä ajaessa nosti kaasun ylös. Outo juttu oli, että nakutuksen voimakkuus oli kiinni säästä: sateella ja kostealla kelillä nakutus oli selvästi hiljaisempaa. Moottorin sisäpesu öljynvaihdon yhteydessä ja venttiilinnostimille tarkoitetun lisäaineen lisääminen öljyn sekaan hiljentivät nakutusta, mutta eivät poistaneet kokonaan. Myös moottorin käynti erityisesti tyhjäkäynnillä oli hieman epätasaista. Merkkihuolto tutki auton, mutta mitään ihmeempää vikaa ei löytynyt. Sittemmin vaihdettiin auto.

HarriOlavi

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 11.10.16 - klo:18:43
Minulla juuri samanlaisella moottorilla olevassa vm 06 Seat Ibizassa kuului venttiilinnostinten nakutusta, kun kone kylmänä ajaessa nosti kaasun ylös. Outo juttu oli, että nakutuksen voimakkuus oli kiinni säästä: sateella ja kostealla kelillä nakutus oli selvästi hiljaisempaa. Moottorin sisäpesu öljynvaihdon yhteydessä ja venttiilinnostimille tarkoitetun lisäaineen lisääminen öljyn sekaan hiljentivät nakutusta, mutta eivät poistaneet kokonaan. Myös moottorin käynti erityisesti tyhjäkäynnillä oli hieman epätasaista. Merkkihuolto tutki auton, mutta mitään ihmeempää vikaa ei löytynyt. Sittemmin vaihdettiin auto.

Olen nyt seurannut / kuunnellut nakutuksen ääntä entistä tarkemmin. Olen huomannut samaa, eli nakutus on nyt viileämmällä ilmalla erilaista moottorin ollessa kylmä.
Kylmänä nakutus / käyntiääni on kuin olisi kyseessä diesel moottori.
Vastaavasti toisinaan moottorin lämpötilojen ollessa normaalilämmöllä, nakutus on pehmeää ja inhimillistä.

Olen itsekin miettinyt autonvaihtoa. Mutta tämä Seat on ruosteeton, kolaroimaton. Entinen omistaja pitänyt autoa varmaan kuin "kukkaa kämmenellä." Huollettu aina samassa merkkiliikkeessä. Sisätiloissa tuoksuu edelleen "uuden auton" tuoksu.
Muutoinkin pidän autosta / ajettavuudesta, jne.
Edellä mainituista syistä en ole vielä innokas vaihtamaan vaikka olen miettinyt vaihtoa.

Toivon edelleen että tähän nakutukseen löytyy joku päivä syy, mistä se johtuu.

HarriOlavi

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.10.16 - klo:12:30
Onko vikakoodeja? Ne kannattaa ainakin lukea heti kärkeen ja mielellään kunnollisella laitteella.

Tuota asiaa olen myös ajatellut. Vaikka Seat on ollut tietokoneen kaapelin päässä useamman kerran, vikakoodeja ei ole ollut tai muuta poikkeavaa, voi myös tietokone ohjelma erehtyä ja olla väärässä.

pomo

Oisko se sitten ominaisuus jos ei löydy vikaa ja muuta oiretta kuin kumma ääni ei ole? Kovaa ajoa...

HarriOlavi

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.10.16 - klo:19:31
Oisko se sitten ominaisuus jos ei löydy vikaa ja muuta oiretta kuin kumma ääni ei ole? Kovaa ajoa...

Olin E-maililla yhteydessä Seat'in maahantuojan korjaamopäällikköön nakutuksen johdosta kertoen jo edellä
esillä olevat asiat.

Hän ystävällisesti vastasi alla olevan sitaatin mukaan:

"Onko nostajan reikiä mitattu/tutkittu? Saattaa nimittäin olla niin että reiät ovat hiukan kuluneet ja nostaja pääsee heilumaan reiässä."

Tuota asiaa en tiedostanut.  :-[  Täytyy kysyä huoltokorjaamo liikkeeltä onko siellä tutkittu huoltopäällkön
esille nostama asia?

Jos vika on kuten huoltokorjaamopäällikkö toteaa, niin täytyykö sylinterinkansi ottaa pois?  :-\

HarriOlavi

Hei,

Olen edelleen selvitellyt aloitusteeman ongelmaa.

Eräs Seat'in huoltoihin ja remontteihin perehtynyt huolto-,ja korjaamoliike epäili että paikka johon nokka-akselit asetaan, on kulunut?Mikäli asia on noin, joutuu vaihtamaan kannen koska se tulee edullisemmaksi kuin kunnostaa nykyinen kansi kaikkine kunnostukseen liittyvine asioineen.
Kysyin häneltä että eikö kyseisissä paikoissa ole öljyliuskoja? Ei, oli vastaus koska nokka-akselit on asennettu suoraan alumiinikannen päälle.

Eräs toinen korjaamo epäili männän "helmojen" koskettavan sylinteriputkeen?  :-\ :-\

HarriOlavi

Päiviteään tämä aloitus.

Tänään olin livenä maahantuoja,- merkkiliikkeessä auton kanssa. Huoltopäällikkö ja Seat'teihin perehtynyt asentaja,  totesivat yhdessä että  kyseisen Seat'in ominaisuuksiin kuuluu edellä kuvailemani nakutukset yms, todeten moottorin olevan kunnossa.
Päätin "nollata" koko asian ja ajaa niin kauan kun Seat toimii.  ;D ;D ;D

Suuret kiitokset kaikille asiasta kiinnostuneille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy