Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Kas kas, meillä Matlockin kanssa autot kuin kaksoset, samana päivänä rekattu - sama kulutus - samat kilsat. Ja ilmeisesti sama tyytyväisyyden aste, eikä vaihtokuumetta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Tuli uusi ennätys. Tankillisella ajoi 1315 km ja keskikulutus oli 3,72 l/100 km. Sekalaista ajoa. Leon on vertynyt. Lisäksi oli lämmintä ja kuivaa. Mittarissa  on nyt 28 tkm.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.06.18 - klo:21:13
Tuli uusi ennätys. Tankillisella ajoi 1315 km ja keskikulutus oli 3,72 l/100 km. Sekalaista ajoa. Leon on vertynyt. Lisäksi oli lämmintä ja kuivaa. Mittarissa  on nyt 28 tkm.
Jos on kulutus tullut laskettua oikein ja tankattu saman verran eri kerroilla, niin tuollahan kannattaisi jo osallistua Ecorun taloudellisuuskilpailuihin. Leon ST 1.0 Ecomotivella siellä oli saavutettu tulos 3,82 ja toisessa osakilpailussa 4,2 l/100km. Tuohan menis alle molempien jos ajoprofiili on vähänkään saman tyyppinen. 
https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/180414_al-hki_ecorun_tulokset.pdf
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.06.18 - klo:21:13
Tuli uusi ennätys. Tankillisella ajoi 1315 km ja keskikulutus oli 3,72 l/100 km. Sekalaista ajoa. Leon on vertynyt. Lisäksi oli lämmintä ja kuivaa. Mittarissa  on nyt 28 tkm.

Olisiko kukutus ollut isompi jos olisit päässyt rekan ohi ja ajanut tien suurinta sallittua nopeutta?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 09.06.18 - klo:07:04
Olisiko kukutus ollut isompi jos olisit päässyt rekan ohi ja ajanut tien suurinta sallittua nopeutta?

Tankilla ajettiin 1315 km. Siitä 1100 km oli maantietä tai taajamaa 50-100 km/h rajoituksella. Ajoin siellä rajoitusten mukaan. Mittarinopeutta hieman yli sallitun. Sellaista vauhtia, jota pystyy juuri ja juuri ajamaan tolppien läpi niiden välähtämättä. Jos oli ruuhkaa, ajoin jonossa enkä lähtenyt ohittamaan. Ohitin muutaman rekan tuolla 1315 km matkalla. Matkasta 200 km oli moottoritietä, jossa en ajanut 120 km/h, vaan tyydyin 100 km/h. Jos olisin ajanut moottoriteillä 120 km/h, olisi kulutus ollut hieman suurempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.06.18 - klo:00:17
Jos on kulutus tullut laskettua oikein ja tankattu saman verran eri kerroilla, niin tuollahan kannattaisi jo osallistua Ecorun taloudellisuuskilpailuihin.

Tankkaan aina pistoolin ensimmäiseen pysäytykseen asti. Tankkauksesta laskettu kulutus on yleensä desin suurempi kuin ajotietokone ilmoittaa. Nyt ajotietokone ilmoitti 3,6 litraa, kun tankkauksesta laskettu oli 3,7 litraa. Myös edellisessa tankkauksessa oli sama desin ero. Täten olen hyvin varma, että tankki täyttyi yhtä täyteen kuin edelliselläkin kertaa ja laskettu kulutus on vertailukelpoinen.

Taloudelisuusajossa suurin salittu rengaspaine on 2,5 baria. Lisäksi EcoRunissa ajetaan paljon soratiellä tiukan aikataulun mukaan. Omat kulutukset tulee kovemmilla paineilla (2,8 baria) ja pääasissa tutuilla asfalttiteillä. Tunnen aina edelläolevan maaston hyvin ja optimointi on helppoa. Kyllä tuo EcoRunin 3,8 litran tulos on kova.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.06.18 - klo:10:35
:o

Se tarkoitti normaalia maantietä. Moottoritiellä tuskin on suurta haittaa muille, jos ajan samaa vauhtia bussin perässä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.06.18 - klo:10:51
Se tarkoitti normaalia maantietä. Moottoritiellä tuskin on suurta haittaa muille, jos ajan samaa vauhtia bussin perässä.
Ajattelepa paljon säästäisit, jos vaan menisit sen bussin kyytiin. Samalla et olisi esteenä muille tielläliikkujille.

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.06.18 - klo:23:35
Ajattelepa paljon säästäisit, jos vaan menisit sen bussin kyytiin. Samalla et olisi esteenä muille tielläliikkujille.
Ei siinä olla esteenä kenellekään. Moottoritiellä ja muillakin nelikaistaisilla teillä on se toinen kaista, mitä ajaen muut pääsevät vaivattomasti ohi. Itsekin saatan ajaa nelikaistaisilla teillä kympin alle sallitun nopeuden, jos aikatauluni sen sallii. En näe mitään järkeä siinä, että ajaisin ehkä pientä ylinopeuttakin sovittuun tapaamiseen ja odottelisin sitten 10 minuuttia ylimääräistä perillä. Mieluummin ajan rauhallisemmin ja olen perillä sovittuun aikaan. Säästyy samalla tilkka bensaakin. 
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

V-O

Noilla nelikaistaisilla ei kympin alinopeus haittaa. Siinä jää vielä kolme kaistaa tilaa niille jotka haluaa sujuvaa liikennettä.

Motareilla on usein vain kaksi kaistaa ja niillä toinen kaista tulppaamalla hankaloittaa paljon liikennettä.


Arttu

#521
Lainaus käyttäjältä: V-O - 10.06.18 - klo:10:10
Noilla nelikaistaisilla ei kympin alinopeus haittaa. Siinä jää vielä kolme kaistaa tilaa niille jotka haluaa sujuvaa liikennettä.

Motareilla on usein vain kaksi kaistaa ja niillä toinen kaista tulppaamalla hankaloittaa paljon liikennettä.
Tarkoitin tietä, missä on kaksi kaistaa suuntaansa. Eli yhteensä neljä kaistaa.

Vielä sen verran, että ruuhka-aikaan ajan kyllä liikennevirran mukana korkeintaan rajoitusten mukaan. Tuntuu vaan siltä, ettei sekään nopeus tunnu riittävän useimmille. Yleensä laitan sen viisi kilometriä yli nopeusrajoituksen vakkariin. Kahdeksankympin alueella todellinen nopeus on silloin 82. Sadankahdenkympin alueella tasan 120. Jos ei siitä vasemmalta puolelta osaa mennä ohi, niin se ei ole minun ongelmani.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Arttu - 10.06.18 - klo:10:19
Tarkoitin tietä, missä on kaksi kaistaa suuntaansa. Eli yhteensä neljä kaistaa.

Vielä sen verran, että ruuhka-aikaan ajan kyllä liikennevirran mukana korkeintaan rajoitusten mukaan. Tuntuu vaan siltä, ettei sekään nopeus tunnu riittävän useimmille. Yleensä laitan sen viisi kilometriä yli nopeusrajoituksen vakkariin. Kahdeksankympin alueella todellinen nopeus on silloin 82. Sadankahdenkympin alueella tasan 120. Jos ei siitä vasemmalta puolelta osaa mennä ohi, niin se ei ole minun ongelmani.
Kun toisella on 50% enemmän nopeutta, vaikka ajaakin sallittua nopeutta, niin kyllä se hitaasti kulkija aina haittaa liikennettä. Eli alinopeus on aina varsinkin motareilla todella huono idea. Jos haluaa ajaa hiljempaa, niin Suomessa löytyy yleensä aina vierestä pienempi tie jonne voi mennä. Rekat sentään tietää motarilla, että ne ajaa hiljaa, mutta henkilöautoista ei tätä välttämättä heti huomaa. Ja auta armias kun se henkilöauto päättääkin lähteä ohittamaan sitä rekkaa alinopeudella.
Euroopassa on sen takia enemmän kaistoja, mutta täällä peräpohjolassa ei tätä vielä ymmärretä, ja täällä saa rekat myös mennä vasemmalle kaistalle ohittamaan mikä on usein euroopassa kiellettyä.

BLUP!

Ihan turha valittaa että haittaa liikennettä jos joku ajaa pitkät matkat bussin perässä samaa nopeutta oikeaa kaistaa. Ruuhkassa oikea kaista vetää jopa paremmin vaikka menisikin hitaammin sillä se ei töki niin usein kuin ohituskaistaa pienillä turvaväleillä ajavien haitarijono. Omalla kaasukinnerillä en mene vasemmalle kaistalle kuin harvoin jos on kunnolla tilaa ohittaa reippaasti.
VW Eco Up!

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 10.06.18 - klo:12:32
Kun toisella on 50% enemmän nopeutta, vaikka ajaakin sallittua nopeutta, niin kyllä se hitaasti kulkija aina haittaa liikennettä. Eli alinopeus on aina varsinkin motareilla todella huono idea. Jos haluaa ajaa hiljempaa, niin Suomessa löytyy yleensä aina vierestä pienempi tie jonne voi mennä. Rekat sentään tietää motarilla, että ne ajaa hiljaa, mutta henkilöautoista ei tätä välttämättä heti huomaa. Ja auta armias kun se henkilöauto päättääkin lähteä ohittamaan sitä rekkaa alinopeudella.
Euroopassa on sen takia enemmän kaistoja, mutta täällä peräpohjolassa ei tätä vielä ymmärretä, ja täällä saa rekat myös mennä vasemmalle kaistalle ohittamaan mikä on usein euroopassa kiellettyä.

Olet ihan oikeassa siinä, että jos ajaa 50% hitaammin, niin se varmasti aiheuttaa haittaa. Mutta tuosta pienen tien ja motarin käytöstä olen eri mieltä. Eikö se hitaammin ajava ole siellä pienemmällä tiellä enemmän haitaksi ja vaaraksi, kuin moottoritiellä. Siellä se on ohitettava vastaantulijoiden kaistan puolelta ja mutkaisella osuudella ohituspaikat voivat olla vähissä. Moottoritiellä on ohituskaista, missä ei ole vastaantulijoita.

Keskustelu vähän eksyi ketjun alkuperäisestä aiheesta.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 10.06.18 - klo:12:32
Euroopassa on sen takia enemmän kaistoja, mutta täällä peräpohjolassa ei tätä vielä ymmärretä, ja täällä saa rekat myös mennä vasemmalle kaistalle ohittamaan mikä on usein euroopassa kiellettyä.
Niitä kaistoja on "Euroopassa" sen takia enemmän kun liikennemäärä on vain niin suuri että kahdelle ei mahdu. Hyvä esimerkki on E4 Tukholman keskustasta pohjoiseen. Välillä on 4-5 kaistaa  (suuntaan) ja rajoitus on aluksi 70km/h ja nousee sitten 80km/h. Suosittuina ajeluaikoina, kuten iltapäivällä, ajonopeus romahtaa. Perjantaisin on >30km jono joka matelee eteenpäin. Kun parikymmentä km on körötelty, nopeus nousee 100km/h ja vihdoin kun tiputaan kahdelle kaistalle, mennään 110km/h. Ja tällä kaksikaistaisella osuudella on rekoilta yleensä ohittelu kielletty ettei koko tie mene tukkoon (hyvä idea sinällään). Kun kaistoja on >2, rekat saavat ohitella. Yllättävän monet ajavat 100 tai 110 km/h osuudella alle rajoituksen ja sitten yhtälailla löytyy kaahailijoita jotka vain sujahtavat ohi.

Kyllä minusta suurimman riskin aiheuttaa se kaahailija joka päästelee reippaasti yli rajoitusten. Ja tuo ajo on kaukana taloudellisesta, kaasutukset ja jarruvalojen vilkutukset seuraavat toisiaan..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

erttuli

Lainaus käyttäjältä: Arttu - 10.06.18 - klo:22:58
Olet ihan oikeassa siinä, että jos ajaa 50% hitaammin, niin se varmasti aiheuttaa haittaa. Mutta tuosta pienen tien ja motarin käytöstä olen eri mieltä. Eikö se hitaammin ajava ole siellä pienemmällä tiellä enemmän haitaksi ja vaaraksi, kuin moottoritiellä. Siellä se on ohitettava vastaantulijoiden kaistan puolelta ja mutkaisella osuudella ohituspaikat voivat olla vähissä. Moottoritiellä on ohituskaista, missä ei ole vastaantulijoita.

Keskustelu vähän eksyi ketjun alkuperäisestä aiheesta.

Kyllä sietää mennä pikkutielle, jos ajaa motarilla esim. 85 km/h. Ei ole muiden tukkona, jos ajaa samaa nopeutta pikkutiellä, joilla usein juurikin 80 km/h rajoitus. No, harvoin noin hitaasti ajavia motarilla näkee. Eipä nuo paljoa itseä häiritse, ohi pääsee jne. MUTTA, kun ohitetaan rekkaa hikisellä 100km/h vauhdilla kyllä se nyppii.. siinä kertyy jo jonoa omiin persuksiin ahdistelemaan. Mikä tahansa nykyauto kuitenkin pääsee rekan ohi ilman, että siinä kestää minuutti. Usein jäävät vielä hinuttamaan ohituskaistalle ohitettuaan rekan..

Pihistelijä

Moottoriteillä rekat kuitenkin ajavat max 90 km/h ja bussit hieman yli 100 km/h. En ymmärrä miten se voi häiritä nopeammin ajavia, jos henkilöauto ajaa rekan tai bussin perässä oikealla kaistalla. Itseäni se ei ainakaan haittaa yhtään jos ajan 120 km/h. Päinvastoin, vasemmalla kaistalla on väljempää.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

V-O

Tyhmähän minä olen siit on hyvä lähteä, mutta kyllä ei Pihistelijällä ole mitään käsitystä sujuvasta liikenteestä motariolosuhteissa. Nyt kipin kapin kursslle.

Anteeksi kun menin henkilökohtaisuuksiin.

Pihistelijä

Oletetaan, että oikeaa kaistaa ajaa pari rekkaa jonossa 90 km/h. Tulet takaa oikeaa kaistaa 120 km/h. Sinun pitää vaihtaa vasemmalle kaistalle ja ohittaa ne kaksi rekkaa ja palata sitten takaisin oikealle. Miten tilenne eroaa, jos niiden niiden rekkojen perässä on vielä yksi henkilöauto? Joudut joka tapauksessa vaihtamaan kaistaa kaksi kertaa. Samalla ohituksella menee se ylimääräinen henkilöauto.

Lisäksi, koska se rekkojen perässä ajava henkilöauto ei käytä vasenta kaistaa ollenkaan, harvenee vasemman puolen liikennevirta ja ohittaminen vain sujuvoituu niille 120 km/h ajaville.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

arsik

Kaksikaistaisella mutkatiellä alinopeutta ajava voi ärsyttää,mutta moottoritiellä vasentakaistaa köröttelevä pihistelijä ei kyllä yksin onnistu
aiheuttamaan minkäänlaista liikenneruuhkaa.
Eiköhän tämä turhanpäiväinen väittely ollut tässä.kiitos.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 10.06.18 - klo:12:32
Kun toisella on 50% enemmän nopeutta, vaikka ajaakin sallittua nopeutta, niin kyllä se hitaasti kulkija aina haittaa liikennettä.

Liekö käynyt lukihäiriö? Eihän kukaan väittänyt ajavansa noin alhaista nopeutta.

Lainaus käyttäjältä: V-O - 10.06.18 - klo:10:10
Noilla nelikaistaisilla ei kympin alinopeus haittaa. Siinä jää vielä kolme kaistaa tilaa niille jotka haluaa sujuvaa liikennettä.

Motareilla on usein vain kaksi kaistaa ja niillä toinen kaista tulppaamalla hankaloittaa paljon liikennettä.

Eikös Suomessa moottoritiet ole pääsääntöisesti kaksiajorataisia teitä, joilla on neljä kaistaa. Maantiet taas ovat yksiajorataisia, yleensä kaksikaistaisia teitä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.06.18 - klo:12:35
Liekö käynyt lukihäiriö? Eihän kukaan väittänyt ajavansa noin alhaista nopeutta.
Ei, kuinka niin? Suurin sallittu ajonopeus on 120km/h nopeusalueella 50% enemmän kuin rekan perässä ajavalla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 13.06.18 - klo:16:51
Ei, kuinka niin? Suurin sallittu ajonopeus on 120km/h nopeusalueella 50% enemmän kuin rekan perässä ajavalla.

Ilmeisesti sitten viittasit johonkin jota ei ollut lainauksessa. Tuon kommentin eteen lainaamassasi tekstissä ei väitetty ajettavan motarilla 80 km/h, mutta keskustelussa aiemmin kyllä. Oletin että viittasit lainaamaasi tekstiin, oletin väärin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Thunderstruck

Itse tuli hankittua pari viikkoa sitten kyseinen malli esittelyautona ja aivan loistava peli. Vaikka talveen on vielä aikaa niin onko vinkkejä talvirenkaista ja myös vanteista. Onko kokemuksia muista vanteista kuin seatin omista? Tuon 1.0 ecomotiven kohdalla näyttäisi että rekisteriotteessa suurin vannekoko olisi 16" eli laillisesti suurin sallittu taitaa olla 17", tätä suuremmat jos haluu, niin täytyy muutoskatsastaa?
Miten Leon pärjää talvisin, onko webastoa kannattavaa hankkia vai ei?


Jaran

Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni vannekokoa saa kasvattaa 2" ilman muutoskatsastusta. Näin ollen 18" olisi vielä ok.

Itse asensin TT-Thermon letkulämppärin & sisätilan lämmittimen ja voin suositella myös sitä vaihtoehtoa jos vain sähköä on saatavilla. Webasto on toki huomattavasti tehokkaampi joten ei huono vaihtoehto sekään.
Itse moottori lämpenee suht nopeasti käyntilämpöön ja sisätilatkin lämpenee ihan suht hyvin. Ei nyt ole mikään markkinoiden lämpöisin auto, mutta ei varmasti kylminkään.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 21.06.18 - klo:19:21
Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni vannekokoa saa kasvattaa 2" ilman muutoskatsastusta. Näin ollen 18" olisi vielä.

Olet väärässä. Otteessa olevaa vannetta saa kasvattaa, vain tuumalla ilman muutoskatsastusta.

https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O

#537
Eberi tai Weba on oiva apu jos et saa autoa sähkötolpan viereen - siis sähkölämmittimien vaatiman "energiansyötön ulottuvuudelle".

En usko että autossa liikenteessä vilu tulee, mutta kylmäkäynnistyksen ja lasin skrabaamisen osalta kommentoin...

:)

sambolo

Mutta eipä se muutoskatsastus montaa kymppiä maksa, tai jos vaikka kesärenkaat ja leima talvella niin aivan turha edes muutoskatsastaa, mutta erikoista että ei muita kokoja otteessa,
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

matlock

Ensimmäinen (30 tkm) huolto olisi lähiaikoina ajankohtainen. Tämän vuoksi kysyn, mitä öljyä 1.0 TSI:hin on merkkihuollossa laitettu? Omaani olen ensimmäisen huoltovälin aikana lisännyt Castrol Edge 5W-30 LL -öljyä noin 0,5 litraa. Tuota auton myyjä neuvoi lisäämään, jos tarve niin vaatii.

Puuilossa näkyy tällä hetkellä olevan Mobil 1 moottoriöljy ESP Formula 5W-30 4L hintaan 27,90 â,¬. Taidan ostaa tuon ja viedä mukanani huoltoon, kuten olen aiempien autojen kanssa tottunut tekemään. Kommentteja?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy