Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Golfaaja

Eikös tässä ole Seat palsta kyseessä, eikä mikään Toyota/Lexus palsta ;) 

Cayman

Hintaansa ei ainakaan pidä,tämä varusteineen ollut 26000, ja hyvitys ollut todnäk 17500, eli ei jatkoo
https://www.autokeskus.fi/autot/vaihtoautot/autohaku/seat/leon+st/683787
ID.3 Business
Golf VIII

Sammy


Golfaaja

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 03.11.17 - klo:19:33
Hintaansa ei ainakaan pidä,tämä varusteineen ollut 26000, ja hyvitys ollut todnäk 17500, eli ei jatkoo
https://www.autokeskus.fi/autot/vaihtoautot/autohaku/seat/leon+st/683787

Joku antanut auton liian halvalla tai sitten on kolarikorjattu. Ihan hyvin ainakin minun eka Leoni piti arvonsa vajaan vuoden käytön jälkeen autoliike osti suoralla kaupalla sisään hinnalla mikä oli vain 900 euroa vähemmän kuin uutena autosta maksoin.

Pihistelijä

Pissapojan säiliö on liian pieni. Saa lisätä nestettä usein vaikka ei ole edes valonpesureita.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

#455
Allekirjoitan tuon. Omassa Leonissa ja vaimon Golfissa paloivat samaan aikaan lasinpesunestesäiliön varoitus-/huomautusvalot. No ei kun pihalle niitä täyttämään. Leoniin ei tosiaan montaa litraa mennyt, vaimon Golfiin ehkä jopa tuplat siihen nähden. Kai se tämäkin liittyy tuohon eco-hommaan, pieni säiliö on kevyt vaikka olisi täynnäkin? Olen itse säästeliäs litkun käyttäjä ja edellisellä autolla (Santa Fe) saatoin mennä melkeinpä koko vuoden säiliöllisellä, nyt joutunee avaamaan pellin useamman kerran vuodessa.

Edelleen erittäin tyytyväinen pirssiin, ei mekaanisia vikoja ei ylimääräisiä ääniä, kulutus joka tankkauksella siinä 4,85 - 5,0 l/100 km (laskettu). Kulutus ei noussut piikkipyörien myötä.

Ps. Leonissa ei ole _lampunhuuhtelijoita_ joita nykyään suositaan. Pesurit mulla on ollut vain yhdessä autossa, Volvo V70:ssa. Pesuri = siinä on liikkuva sulka mukana. Tuo on ainoa oikeasti toimiva tapa lampun lasin puhtaana pitämiseen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sakal83

En osaa ottaa kantaa kuinka pieni/suuri säiliö on, kun täytän sen aina täyteen samalla kun tarkistelen öljyn tason pesujen yhteydessä.
Kai sitä konetilaa kannattaa tsekata muutenkin kun kerran vuodessa pissapoikaa täytellessä  :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mfroberg

Kerran esitellyt vaimon veljelle 1.0 koneen kokoa kun oli utelias, 2 kertaa katsonut öljyt, 2 kertaa täyttänyt pissapoikaa ja kerran säätänyt ajovaloja ylöspäin ja tämä 7 kuukaudessa. Ostin uuden auton jottei kerrankin tarvitsisi jatkuvasti huolestuneena tarkkailla kaikkia nestepintoja tai kitinöitä ja kolinoita.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sambolo

Säiliö on noin 4 litraa. Vedin tyhjäks ja meni yks 3l pussi ja noin puolet toisesta. Eli suunilleen saman verran mitä itsellä ollu muissa seateissa. Merkkivalo rupeaa kyllä herjaamaan varmaan puolessa välissä, kauan pystyy suihkutella sen jälkeen, mutta rasittava se ilmoitus. Itellä siis valopesurit myös. Sumuttavat suuttimet säästäis varmaa tuota ainetta ja levittäis paremmin.. itelle aika alas ruikkii ja huonosti synkkaa pyyhkijöiden kanssa, tuntuu että puolet nesteestä menee hukkaan. Onnistuuko ruiskun säätö neulalla tms?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pihistelijä

1.0 TSI Ecomotive:ssa on pienempi säiliö kuin muissa malleissa. Pitää päästää se seuraavaksi ihan tyhjäksi ja mitata sitten paljon vetää.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

Manuaalin mukaan Leon ST lasinpesunestesäiliön tilavuus on 5 litraa jos on valojen pesurit ja 3 litraa ilman valojen pesureita.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sambolo

Sit se on kyllä tosi pieni kun saa itsekin olla kokoajan täyttämässä..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pihistelijä

20 tkm mittarissa. Ei vian vikaa edelleenkään. Mukavan rauhallinen ajaa liukkailla keleillä kitkarenkailla. Tyytyväinen LED-valoihin. Lumiset auraamattomat tiet ovat hieman nostaneet kulutusta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

GranLavida

Itsellä tulee ensi viikolla 17tkm mittariin ja hyvin on toiminut. Kulutus talvirenkailla on alimmillaan ollut 4,4/100km, keskimäärin tosin on vienyt n.5-5,1/100km talvirenkailla. Alla Bridgestone Noranza nastat 16" vanteilla. Pissapojan nestettä on saanut lisäillä jo muutamaan otteeseen sen verran kuraista on ollut. Teiden suolauksen saisi kyllä lopettaa.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Lämmittäjä

Miten tuo kolmepyttyinen kone jaksaa vetää peräkärryä? Uusi Leon harkinnassa ja silloin tällöin pitäisi kytkeä kärry/traileri perään. Koeajettuna todella näppärä peli maantiellä ja kaupungissa mutta mietityttää miten tuolla pärjää kärry perässä.

Golfaaja

Kaverillakin tuommoinen litranen on ja sanoi ettei kovin hyvä veturi ole. Ylämäkiin kuulemma hyytyy aika pahasti. Eipä taida olla kuin 1000 kg ilmoitettukaan jarrullisen peräkärryn paino. Eli en suosittele veturiksi.

Lämmittäjä

Vääntöähän tuolle luvataan 200Nm joten sen puolesta pitäisi jaksaa vetää muutaman sadan kilon kuormaa. Satunnainen veturihan tuo olisi pääosin alle 500kg kuormalle. Täyspäiväiseksi hinaajaksi tuota nyt ei voisi ajatellakaan.

Vekkula

Muutaman kerran vetänyt lähes maksimimassaa ja ei se nyt ole  tuntunut mitenkään tuskaiselta, ihan nätisti tulee perässä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

tet

Lainaus käyttäjältä: Lämmittäjä - 20.01.18 - klo:21:16
Vääntöähän tuolle luvataan 200Nm joten sen puolesta pitäisi jaksaa vetää muutaman sadan kilon kuormaa.

Valitettavasti se vääntö ei kuormaa vedä, vaan teho. Reilu vääntö toki tekee hommasta mukavampaa, kun sen vaadittavan tehon saa vetäville pyörille matalammalla moottorin kierrosluvulla. Siinä mielessä "veturiin" sopii paremmin vääntävä kone. Mutta tuollainen yksittäinen maksimivääntölukema ei vielä kerro koko totuutta, vääntökäyrä jo enemmän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rauta7

Pienen ja kevyen koneen ja etuvedon summa = ei hyvä vetoauto.
Golfkärry Mk 7.5

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Lämmittäjä - 20.01.18 - klo:21:16
Vääntöähän tuolle luvataan 200Nm joten sen puolesta pitäisi jaksaa vetää muutaman sadan kilon kuormaa. Satunnainen veturihan tuo olisi pääosin alle 500kg kuormalle. Täyspäiväiseksi hinaajaksi tuota nyt ei voisi ajatellakaan.

Varmaan tuo tuollaisen n.500kg kärrin vetää satunnaisesti ihan ok. Saako tuohon Leon 1.0:aan nykyisin tehdaskoukun, muistelen että jossain vaiheessa sitä ei jostain syystä saanut..?

Vaikka ei olekaan mikään ns. vetoauto, ei tarkoita etteikö autolla pärjäisi satunnaisissa kärryhommissa.
Octavia III RS TDI

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.01.18 - klo:13:33
Valitettavasti se vääntö ei kuormaa vedä, vaan teho.

http://www.autowiki.fi/index.php/Teho

Teho on suoraan verrannollinen vääntömomenttiin ko. kierroksilla. Jos siis kahdella moottorilla on sama vääntömomentti jollain kierrosluvulla, ei moottorin huipputeho vaikuta mitenkään sen tehoon tai vetokykyyn tällä kierrosnopeudella.

Octavian 1.0 TSI mitattu vääntö on yli 200Nm noin välillä 1950-3650rpm ja suurimmillaan vääntö on noin 2800-3100rpm välillä 220Nm. Jos mietitään aikaa ennen turboja, saa ottaa aika ison moottorin ennen kuin vastaaviin lukuihin päästään.






Rooivalk

Litran koneeseen ei saa edes tehdaskoukkua, eikä koukun esijohdotusta, vai mikä se varuste nyt tarkasti ottaen nimeltään olikaan. Kertoo varmaan valmistajan mietteet kyseisen laitteen vetokyvystä.

Itseäni tämä saattaisi kiinnostaa, jos tuon ecomotive-sanan saisi tuosta mallista pois, eli ilman madallettua alustaa. Seat voisi mielellään ottaa myyntiin vielä huonon tien paketit Skodan tapaan, +15mm vakioalustaan parilla satkulla ja saattaisin käydä tekemässä kaupat saman tien.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Rooivalk - 21.01.18 - klo:15:58
Litran koneeseen ei saa edes tehdaskoukkua, eikä koukun esijohdotusta, vai mikä se varuste nyt tarkasti ottaen nimeltään olikaan. Kertoo varmaan valmistajan mietteet kyseisen laitteen vetokyvystä.

Tai sitten ei, kun Octaviaan sen saa.

tsi1490

Tehdasvetokoukun näyttää myös saavan muihin Seateihin samalla koneella. Leoniinkin saa jälkiasennuksena koukun, mutta jostain syystä ei tehdasasennuksena.

katame

Reikä vetokoukkua varten takapuskurin alle on kuitenkin tehty tehtaalla valmiiksi myös ecomotiveen.

tsi1490

Volvo 940 2.3 114 kW, maksimivääntö 203 Nm @ 4450 r/min, vääntökäyrä hyvin samanlainen kuin Volkkarin 1.0 116 hv TSI:ssä.

Muistelisin, että tällaisellakin on vaunua vedetty aikanaan. Eikä edes mietitty, jaksaako se vetää mitään ;).

TDiih

Onhan sitä vaunua vedetty Volvo 340 1.6D:lla ja 1.6TD Transportterrillakin, niin miksei myös tuolla. Pikku kärryä vetää 1.6 vapari polollakin ihan ok.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.01.18 - klo:14:37
Jos siis kahdella moottorilla on sama vääntömomentti jollain kierrosluvulla, ei moottorin huipputeho vaikuta mitenkään sen tehoon tai vetokykyyn tällä kierrosnopeudella.

Jepulis. Enkä minä väittänytkään, että se vaikuttaisi. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy