Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jsn73 - 16.08.17 - klo:17:45
Tässäpä omia kokemuksiani 8000 km:n ja neljän kuukauden jälkeen 1.0TSI DSG Leonista. Vertaan autoa edelliseeni, joka oli 2016 Audi A3 1.4TSI Stronic. Muistettava on että Audi maksoi n. 10000 euroa enemmän kuin Leon.

Huonoina puolina Leonissa ovat mielestäni hieman Audia kovempi rengasmelu huonolla tiellä, epämukavampi alusta sekä itselleni epäsopivat istuimet. Alussa istuin ja alustan jatkuva nypytys ja tärinä häiritsivät pitkällä matkalla jopa niin paljon, että olin hieman pettynyt autoon. Yli kahden tunnin siivun kun ajaa niin on pakko pitää tauko kun perse puutuu niin pahasti. Audilla ajeli ongelmitta 5 tuntia putkeen.

Alcantarasisustan mukana tulee Styleen FR:n tyyliset sporttipekit, hintaa on tonnin verran.


Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 16.08.17 - klo:19:24
Kiitos jsn kokemuksistasi, mukava kuulla vähän pidempää analyysiä ja vertailua edelliseen autoon.

FR voisi varmasti tulla myös kyseeseen, on hyvä auto luokassaan, mutta tosiasia on että halvinkin FR on hinnoiteltu kovin pitkäksi verrattuna kohtuuhintaisiin 1.0TSI -malleihin, että aika lailla parempi auto pitääkin vielä saada sillä lisähinnalla. Ja vielä kuten itsekin totesit että 1.0TSI pärjää yllättävän hyvin 1.4TSI:lle.

Onhan tossa 1.4 ACT TSI:ssä vääntöä myös 50 nm enemmän (200 vs. 250), joka kyllä tuntuu arkiajossa väistämättä. FR:n lähtöhinta on korkeampi, mutta monet lisävarusteet ovat sitten halvempia, mm. ne alcantarajakkarat sain omaani alle 600 euron tingattuna. Autom.ilmastointi, täysledvalot, parempi alusta, takalasin tummennukset, isompi kosketusnäyttö... siinä eroja. Esim. Navi maksaa 300 eur enemmän Styleen kuin FR/Excellence, jne... Muita eroja ei oikein olekaan. 18" vanteilla ei tee mitään.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.08.17 - klo:00:14
Onhan tossa 1.4 ACT TSI:ssä vääntöä myös 50 nm enemmän (200 vs. 250), joka kyllä tuntuu arkiajossa väistämättä. FR:n lähtöhinta on korkeampi, mutta monet lisävarusteet ovat sitten halvempia, mm. ne alcantarajakkarat sain omaani alle 600 euron tingattuna. Autom.ilmastointi, täysledvalot, parempi alusta, takalasin tummennukset, isompi kosketusnäyttö... siinä eroja. Esim. Navi maksaa 300 eur enemmän Styleen kuin FR/Excellence, jne... Muita eroja ei oikein olekaan. 18" vanteilla ei tee mitään.

Hyviä pointteja.
Mitä Suomen karkeilla, "rouhituilla" teillä tekee esim. suurimpia Bemuja ja Volvoja lukuunottamatta 18" kesäkiekoilla ? Ei mitään, rengasmelu vain kasvaa. Ja vanne on tuossa koossa arka rikkoontumaan monttuissa.  :o
Yritetään pärjätä.

Jorie

Eikös joku ollut hommannut näihin ne sumuttavat pissapojansuuttimet?
Millä osanumerolla mahtanee löytyä?

Oletteko tehneetnäihin VCDS koodauksia, esim. Ettei takalasinpyyhin pyyhi automaattisesti sateella kun pakin laittaa päälle, sekä en haluaisi että peilit kääntyy automaattisesti, koska talvella jäätyvät ja hajoavat helposti.

Vekkula

Nuo molemmat ominaisuudet saa ihan ajotietokoneelta ruksittua pois käytöstä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pihistelijä

Olen tyytyväinen Leonin LED-ajovaloihin. Ajoin juuri kotiinpäin, kun iso hirvi juoksi edestäni tien yli. Nopeutta oli 80 km/h, mutta huomasin sen jo kun pusikko rupesi rytisemään. Sain pysäytettyä auton noin 10 m ennen hirveä. Kiitos LED-valojen leveän kiilan hirven huomasi ajoissa. Halogeeneilla olisi voinut tulla tiukka paikka.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Golfaaja

Pistin sitten ecomotive style st  busineksen tilaukseen kun siihen sai jo valita digitaalisen mittaristonkin varusteeksi. Aika luxusauto hintasekseen tuo business malli muutenkin ja digimitaristo ja langaton lataus sekä mirrorlinkki mausteina kruunaavat kokonaisuuden.

tet

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 19.08.17 - klo:13:28
Nuo molemmat ominaisuudet saa ihan ajotietokoneelta ruksittua pois käytöstä.

Saako varmasti? Tuota takapyyhintää ei saanut vanhemmissa malleissa ainakaan pois. Siellä oli kyllä yksi asetus takapyyhinnästä, mutta se poisti sen ajonaikaisen takapyyhinnän, eli 10 s välein pakotettu pyyhintä jos etupyyhkijät jatkuvalla pyyhinnällä. En ole varma, mutta minusta Atecassa ainakin on vain yksi asetus takapyyhinnästä ja oletin että se olisi tuo sama kuin vanhemmissa malleissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

0db

Näin ainakin Leon ST Style Business -17 navi system mankassa



imageupload

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.08.17 - klo:10:10
Saako varmasti? Tuota takapyyhintää ei saanut vanhemmissa malleissa ainakaan pois. Siellä oli kyllä yksi asetus takapyyhinnästä, mutta se poisti sen ajonaikaisen takapyyhinnän, eli 10 s välein pakotettu pyyhintä jos etupyyhkijät jatkuvalla pyyhinnällä. En ole varma, mutta minusta Atecassa ainakin on vain yksi asetus takapyyhinnästä ja oletin että se olisi tuo sama kuin vanhemmissa malleissa.

Kyllä saa... kuva omasta FR:n Navi-systemistä. Englanninkieliset valikot kertoo mielestäni asian paremmin kuin huonot Suomennokset. Siksi tässä vielä sama valikko englanniksi.



upload image

Joku valitteli täällä myös aiemmin tuon liikennemerkkikameran hälytysääntä. Myös sen saa pois valikoista:


Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Golfaaja - 20.08.17 - klo:00:21
Pistin sitten ecomotive style st  busineksen tilaukseen kun siihen sai jo valita digitaalisen mittaristonkin varusteeksi. Aika luxusauto hintasekseen tuo business malli muutenkin ja digimitaristo ja langaton lataus sekä mirrorlinkki mausteina kruunaavat kokonaisuuden.

Mitäs digimittaristo maksoi? Itse en ainakaan uudesta Business lisävarustehinnastosta tuota löytänyt. Uusi Beats äänijärjestelmä on kyllä Ibizan mukana tullut Leoniinkin.

tet

Lainaus käyttäjältä: 0db - 20.08.17 - klo:12:06
Näin ainakin Leon ST Style Business -17 navi system mankassa

Jännä homma, Atecassa on vain tuo ylempi pyyhinasetus. Eihän autoon ole VCDS:llä mitään kikkailuja tehty? Muistan että aikoinaan Golfissa ei ollut jalkatilavalaistuksen ajonaikaista kirkkausasetusta valikossa, mutta kun ekan kerran sitä VCDS:llä säädin niin asetushan ilmestyi sitten myös valikkoon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.08.17 - klo:11:21
Jännä homma, Atecassa on vain tuo ylempi pyyhinasetus. Eihän autoon ole VCDS:llä mitään kikkailuja tehty? Muistan että aikoinaan Golfissa ei ollut jalkatilavalaistuksen ajonaikaista kirkkausasetusta valikossa, mutta kun ekan kerran sitä VCDS:llä säädin niin asetushan ilmestyi sitten myös valikkoon.

Kyllä nuo mun laittamat kuvat on tehdasvarusteisesta autosta, johon ei ole mitään ladattu eikä VCDS:llä säädetty. En usko, että maahantuoja tai myyjäkään tuota modaa. Asetuksia pitää tosin tajuta käyttää sitten oikein, esim. se pakittaessa oikean peilin alas kääntävä asetus ei toimi, ellei peilin säätövipu ole oikeassa asennossa (muistaakseni siinä R-valinnassa). Jos on muualla, niin mitään ei tapahdu.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Tilasin talvirenkaat vanteilla netistä. Nokian Hakkapeliitta R2 (205/55R16). Alkaa 19. talvi kitkoilla. Hiljainen Leon hiljenee entisestään ja kulutus laskee verrattuna kesärenkaisiin. Joka vuosi oikein odottaa, että saa kitkat alle ja tulee talvirajoitukset.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

J64

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.09.17 - klo:10:41
Tilasin talvirenkaat vanteilla netistä. Nokian Hakkapeliitta R2 (205/55R16). Alkaa 19. talvi kitkoilla. Hiljainen Leon hiljenee entisestään ja kulutus laskee verrattuna kesärenkaisiin. Joka vuosi oikein odottaa, että saa kitkat alle ja tulee talvirajoitukset.

Ja nuo ,,r kakkoset ovat vierinvastukseltaan selkeästi parhaat kitkat. Omilla autoilla kulutuspudotus on ollut jopa luokkaa 0,3-0,5 litraa satasella, matalan vierinvastuksen kesärenkaisiinkin verrattuna. Harmi, että itselle tulee Contit 1.0 Tsi Golfiin, nuo Nokiat olisin mieluiten ottanut.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

peteksml

Ite otin takalasinpyyhkimen sulakkeen pois. Kuin myös passatista (B8).
Leon 1.0TSI ollut kyllä kaikin puolin positiivinen yllätys alustaltaan, ajo-ominaisuuksiltaan kaiken kaikkiaan ja laatuvaikutelmaltaan. Ajovalopesimet puuttuu jostain syystä, mutta taitaa puuttua kaikista näistä eco-malleista.

Golfaaja

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 21.08.17 - klo:14:25
Mitäs digimittaristo maksoi? Itse en ainakaan uudesta Business lisävarustehinnastosta tuota löytänyt. Uusi Beats äänijärjestelmä on kyllä Ibizan mukana tullut Leoniinkin.

Digimittaristo maksaa 420 e + autovero. Se on vedetty pois hinnastosta, sillä sen tuotannon aloitus on siirtynyt ensi vuoden puolelle ja tarkkaa aloitusaikaa ei tiedetä.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.09.17 - klo:10:41
Tilasin talvirenkaat vanteilla netistä. Nokian Hakkapeliitta R2 (205/55R16). Alkaa 19. talvi kitkoilla. Hiljainen Leon hiljenee entisestään ja kulutus laskee verrattuna kesärenkaisiin. Joka vuosi oikein odottaa, että saa kitkat alle ja tulee talvirajoitukset.

Miksi et kulje julkisilla, siinähän säästää eniten polttoainetta?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.09.17 - klo:08:30
Miksi et kulje julkisilla, siinähän säästää eniten polttoainetta?  ;D

Minä puolestani en ymmärrä miksi talvirajoituksia pitäisi odotella vesi kielellä. Ajaahan tuolla raskas liikenne kesät talvet alle satasta kun ei kovempaa pääse. Siitä vaan köröttelemään, jos tavoite on ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella niin ajelee talvirajoitusten mukaan läpi vuoden vaan. Tai ajaa vaikka vielä hiljempaa, jossain siellä 60-70 km/h välillä taitaa olla se taloudellisin nopeus ajella. Ellei sitten optimoi ajamalla aivan jonkun rekan persauksessa kiinni, tätähän Mythbusters testasi ja totesi kulutuksen vähenevän ihan huomattavasti peesaillessa. Ehkä kivempi ajella rekan persauksessa kiinni, kuin että rekat ajaa persauksessa kiinni.

Oma kulutus viimeisestä tankkauksesta katsottuna 7.2 litraa dieseliä satasella. En ehkä köröttele tarpeeksi? :D

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.09.17 - klo:08:41
Minä puolestani en ymmärrä miksi talvirajoituksia pitäisi odotella vesi kielellä. Ajaahan tuolla raskas liikenne kesät talvet alle satasta kun ei kovempaa pääse. Siitä vaan köröttelemään, jos tavoite on ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella niin ajelee talvirajoitusten mukaan läpi vuoden vaan. Tai ajaa vaikka vielä hiljempaa, jossain siellä 60-70 km/h välillä taitaa olla se taloudellisin nopeus ajella. Ellei sitten optimoi ajamalla aivan jonkun rekan persauksessa kiinni, tätähän Mythbusters testasi ja totesi kulutuksen vähenevän ihan huomattavasti peesaillessa. Ehkä kivempi ajella rekan persauksessa kiinni, kuin että rekat ajaa persauksessa kiinni.

Oma kulutus viimeisestä tankkauksesta katsottuna 7.2 litraa dieseliä satasella. En ehkä köröttele tarpeeksi? :D

En minäkään talvinopeuksia kaipaa, mutta Pihistelijä muotoili viestinsä ehkä huonosti. Minullakin on nimittäin ollut nuo samat kitkat (R2) aikanaan jo Touranissa ja ne todella kuluttavat vähemmän polttoainetta ajoi sitten millä nopeudella tahansa. Eli niiden vierintävastus on selvästi pienempi kuin useimpien kesärenkaiden. Touranissa kulutus putosi samalla työmatkoilla 0,5-0,8 l./100 km, mikä on mielestäni paljon. Työmatkalla ei ole motaria, eikä erilaisia nopeuksia talvi-/kesäkautena. Nyt sellaiset on ostettu myös Leoniin koossa 205/55 R16. Ne myös hiljentävät auton lähes kokonaan. Kaikki rengaskumu katoaa. Ennen R2:ia minulla oli R:t, sitä ennen RS:t ja sitä ennen nastarenkaat. Nastoihin en palaisi mistään hinnasta. Mutta tästä aiheesta saadaan varmaan aikaan oma erillinen tappelunsa :D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.09.17 - klo:10:41
Tilasin talvirenkaat vanteilla netistä. Nokian Hakkapeliitta R2 (205/55R16). Alkaa 19. talvi kitkoilla. Hiljainen Leon hiljenee entisestään ja kulutus laskee verrattuna kesärenkaisiin. Joka vuosi oikein odottaa, että saa kitkat alle ja tulee talvirajoitukset.

Miksi muuten valitsit tuon kokoiset renkaat?
Jos taloudellinen ajattelumalli on lähellä sydäntä niin 195/65R15 on halvempi rengas+vanne ostaa ja polttoainetaloudellisempi.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.09.17 - klo:08:41
Siitä vaan köröttelemään, jos tavoite on ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella niin ajelee talvirajoitusten mukaan läpi vuoden vaan. Tai ajaa vaikka vielä hiljempaa, jossain siellä 60-70 km/h välillä taitaa olla se taloudellisin nopeus ajella.

Ajan aina muun liikenteen tahtia ja/tai nopeusrajoitusten mukaan. En ala ajamaan alinopeutta ja muodostamaan jonoja. Talvinopeuksissa on hyvää, että useimmat 100 rajoitukset tippuvat kahdeksaan kymppiin. Kulutus laskee selvästi. Lisäksi se laskee kitkojen herkän vierimisen myötä vielä lisää. Minun 11 tkm kulutus on tällä hetkellä 4,08 l/100 km. Tavoitteena on saada se alle neljän ennen vuoden loppua. Kitkat ja talvirajoitukset auttavat siinä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 06.09.17 - klo:09:31
Miksi muuten valitsit tuon kokoiset renkaat?
Jos taloudellinen ajattelumalli on lähellä sydäntä niin 195/65R15 on halvempi rengas+vanne ostaa ja polttoainetaloudellisempi.

Tuo 205/55R16 on vakiokoko. Kesärenkaat ovat saman kokoiset. Lisäksi kitkat toimivat paremmin leveämpänä. Varsinkin jääpito on parempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

Ns. vakiokokoja molemmat, rekisteriotteeseen merkattu.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 06.09.17 - klo:10:30
Ns. vakiokokoja molemmat, rekisteriotteeseen merkattu.

Mutta Style-varustuksen mukana tulee juuri 205/55R16.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 06.09.17 - klo:09:31
Miksi muuten valitsit tuon kokoiset renkaat? Jos taloudellinen ajattelumalli on lähellä sydäntä niin 195/65R15 on halvempi rengas+vanne ostaa ja polttoainetaloudellisempi.

"Pihistelijä" tähän jo omalta osaltaan vastasikin. Noin yleisesti ottaen on todennäköisesti niin, että harva pyrkii alhaiseen polttoaineenkulutukseen kaikin mahdollisin keinoin. Vaikka siis 195/65R15 koon renkailla olisikin mahdollisuus pudottaa kulutusta, saattavat ajo-ominaisuudet (tai jopa auton ulkonäkö) heikentyä siinä määrin, että näin syntyvä haitta on suurempi kuin pienentyneen kulutuksen myötä syntynyt hyöty. Huomion kiinnittäminen polttoainetalouteen siis välttämättä merkitse kaiken uhraamista tälle "alttarille".

Vekkula

Kesärenkaat kyllä, talvirenkaat uuden auton mukana tuli 195/65R15, ihan sama Style kuin sinullakin.
Aivan samahan tuo on mutta pointti vaan se että molemmat renkaat on ihan "oikeat".

Edit: Omassa on kesällä 18" rengastus ja talvella tuo 15"  ;D onhan se kontrasti aika raju sekä ajossa että ulkonäössä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

repomies

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 06.09.17 - klo:11:00
"Pihistelijä" tähän jo omalta osaltaan vastasikin. Noin yleisesti ottaen on todennäköisesti niin, että harva pyrkii alhaiseen polttoaineenkulutukseen kaikin mahdollisin keinoin. Vaikka siis 195/65R15 koon renkailla olisikin mahdollisuus pudottaa kulutusta, saattavat ajo-ominaisuudet (tai jopa auton ulkonäkö) heikentyä siinä määrin, että näin syntyvä haitta on suurempi kuin pienentyneen kulutuksen myötä syntynyt hyöty. Huomion kiinnittäminen polttoainetalouteen siis välttämättä merkitse kaiken uhraamista tälle "alttarille".

Ilmaisu jossa talvirajoituksia odotetaan, antoi ymmärtää, että nopeuden putoaminen talvirajoitusten myötä olisi tosiaan mukava juttu. On se sen verran poikkeuksellista, että silloin helposti muut hyppäävät johtopäätökseen, että kaikkia muitakin keinoja haluttaisiin käyttää.

195/65R15 on ihan normaali rengaskoko eikä liene mitenkään vaarallinen. Ei ole niin kovin hirveän kauan siitä kun Leonin kokoluokassa (Auris, Golf, Leon ym.) oli 185-leveyttä käytössä hinnat-alkaen malleissa. Kitkarengas on kuitenkin kitkarengas, eli pehmeä, joten renkaan alle taittuminen korostuu mutkissa. Ehkäpä itsekin mieluummin ottaisin vähintään 195-leveyden kitkarenkaalle, Leoniin.

Yleisesti ottaen suuntaus on ollut mielestäni ihan turhaan kohti leveämpiä ja kalliimpia renkaita. Hyöty on aika olematon, ennemminkin haitoista voisi puhua. Polttoainetalous on yksi haittapuolista.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: repomies - 06.09.17 - klo:11:30
On se (nopeuden putoamisen pitäminen mukavana) sen verran poikkeuksellista, että silloin helposti muut hyppäävät johtopäätökseen, että kaikkia muitakin keinoja haluttaisiin käyttää.

Se voi olla poikkeuksellista tällä foorumilla kirjoittelevien parissa. Täällä keskustelevien asenne autoiluun saattaa olla paria pykälää "intensiivisempi" kuin suomalaisilla keskimäärin. Autofoorumeilla kirjoittavien asenne esimerkiksi nopeuksien automaattiseen kameravalvontaan on omien havointojeni mukaan varsin kielteinen, mutta erilaisissa kyselyissä autoilijoiden selvä enemmistö tuntuu antavan kameravalvonnalle tukensa . Epäilen, että talvinopeuksien suhteen on vähän samalla tavalla. Autofoorumeilla rajoituksia kirotaan, mutta kansalaisten enemmistö sen kun "köröttelee" kiinnittämättä asiaan sen kummempaa huomiota. Ja jos sitten sattuu olemaan kulutuskysymyksistä kiinnostunut, ovat talvirajoitukset vain positiivinen asia.

Lainaus käyttäjältä: repomies - 06.09.17 - klo:11:30
195/65R15 on ihan normaali rengaskoko eikä liene mitenkään vaarallinen.

Juu, vaaralliseksi sitä tuskin kukaan epäilee. Mutta todennäköisesti monii uskoo 205/55R16 -koon antavan hieman tukevammat ajo-ominaisuudet ilman, että polttoainetalous vielä liian paljon kärsii.

repomies

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 06.09.17 - klo:11:52
Se voi olla poikkeuksellista tällä foorumilla kirjoittelevien parissa.

Väitätkö joskus jossain kuulleesi jonkun muun oikein odottavan sitä että talvirajoitukset alkavat? Missään? En tarkoita vain nettiä nyt.

Minä en ole tuollaista ihmettä kuullut, tämä oli ensimmäinen. En tosin pyörikään missään Helsingin itäisen kantakaupungin punavihreässä kuplassa missä siemaillaan kuivaa valkkaria ja viisastellaan vegaaniresepteistä. Tosin en minä rehellisesti sanottuna odottaisi tuonkaan jengin suusta kuulevani moista, vaikka aika ihmeellistä tuubaa noilta nurkilta kuuleekin. Talvirajoitukset ovat jokseenkin irrelevantteja sporalla valkkarinousussa tai darrassa reissaaville pikku hipstereille.

Nyt kun oikeasti pinnistän niin se ihmisryhmä joka voisi odottaa talvirajoituksia saattaisi olla yli kuusikymppiset kukkahatuista tykkäävät leskirouvat jotka joutuvat miehensä poismenon jälkeen hoitamaan satunnaiset autoilunsa itse.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy