Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.07.18 - klo:14:29
On epätarkkaa, mutta ne ovat näyttäneet aina samaan suuntaan. Esim. ennätyspienellä ajotietokoneen lukemalla esim. lähellä kolmea litraa polttoainemittarin hitaan vajoamisen on huomannut. Kun kulutus on ollut neljän nurkilla, nopeamman laskemisen on huomannut. Eivät ole ikinä menneet ristiin.

;D ;D ;D ;D

Ei varmasti mene ristiin juu. On sinulla kyllä huipputieteelliset mittausmenetelmät. Minä poistun tästä huumorikeskustelusta, jatkakaa...  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Kaikki kohdalle osuneet artikkelit kertotvat, että ajotietokoneen virhe pysyy samana. Lukema muuttuu aavistuksen renkaiden kulumisen myötä.

Esim. Tuulilasi lehti kirjoittaa näin:

"Virhe polttonesteen määrän mittaamisessa sen sijaan pysyy käytännössä aina samana."
https://www.apu.fi/kysymykset/ajotietokoneen-tarkkuus-bensankulutus-mittauksissa
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Olisi kiva nähdä Pihistelijän tankkauskuitit sekä matkamittarin lukemat tankkaushetkiltä. Mielenkiintoista olisi myös nähdä tankkaus piripintaan.

Toki jos kuuden litran kulutuksella\100km mittari heittää 0,3l oikeasta, niin ehkäpä 3l/100km kulutuksessa heitto näkyy enää 0,15...

Ukko

Katselin huvikseni seuraavaa huoltoa ja sen sisältöä niin ehdottaa 60 000km huoltoon sytytystulppien vaihtoa 150 euroa? Tuleeko muka noin aikaisin jo ohjelmassa? Kyseessä siis 1.0 DSG.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 07.08.18 - klo:11:54
Katselin huvikseni seuraavaa huoltoa ja sen sisältöä niin ehdottaa 60 000km huoltoon sytytystulppien vaihtoa 150 euroa? Tuleeko muka noin aikaisin jo ohjelmassa? Kyseessä siis 1.0 DSG.


Tuo 60 tkm on ollut ainakin "ketjuvetoisen" TSI:n huoltoväli tulpille. En erityisen lyhyenä pitäisi, toki joskus lienee myös 90 tkm vaihtoväli, riippuen tulppien tyypistä/laadusta/kalliimmasta hinnasta...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 03.08.18 - klo:19:03
Olisi kiva nähdä Pihistelijän tankkauskuitit sekä matkamittarin lukemat tankkaushetkiltä. Mielenkiintoista olisi myös nähdä tankkaus piripintaan.

Tankkasin yhden edellisen autoni kohdalla piripintaan. Eli pistoolin ensisimmäisen katkaisun jälkeen liruttelin niin kauan, että pinta näkyi. Se vei kuitenkin aikaa. Nykyään lopetan tankkauksen ensimmäiseen katkaisuun. Täten yksittäisellä tankkausella tulee heittoa kulutuksessa, mutta pitkässä juoksussa se on tarkka. Kolmen peräkkäisen tankkauksen keskikulutus on jo tarkka. Olen verrannut sitä useasti pitkäaikaiseen ajotietokoneen lukemaan ja heittoa on ollut sama 0,1 litraa.

Ottaisin kuvan kuitista ja lataisin sen palveluun, jos Spritmonitoriissa olisi kyseinen toiminto. Tankatut litrat ja kilometrit näkyvät kuitenkin spritmonitorin sivullani, johon pääsee allekirjoituksestani. Ne ovat kyllä oikeita, vaikkein kuittia ole näkyvissä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jalkkis

Ihmettelen tätä "epäuskoa" Pihistelijän kulutuslukemiin ja mittaustekniikkaan. Edellisen kärryni (3C Passat) ajotietokone näytti 0,1-0,2/L tarkkuudella oikein. Tarkkailujakso 6,5v / n. 100tkm. Päästöpäivityksen jälkeen luotto tosin vähän mureni.

Tämä nykyinen litran tsiippa-Leon deeäsgeellä näyttää myös n. 0,1L tarkkuudella oikein. Ainakin ekat 4 tankkausta. Oma keskikulutus 2L Pihistelijää pahempi. Ajo pääasiassa Helsingissä taajamaa 60-70%, loput motaria ja maantietä. En juuri säästele ja maanteillä/motareilla mennään +6km/h tikkarin päälle todellista nopeutta gepsin mukaan. Silti olen tyytyväinen kulutukseen. Tämä menee suunnilleen samalla litramäärällä maantiellä ja taajamassa kuin ex-Passatti (1.6tdi manuaali), päästöpäivityksen jälkeen.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Popo - 07.08.18 - klo:13:34

Tuo 60 tkm on ollut ainakin "ketjuvetoisen" TSI:n huoltoväli tulpille. En erityisen lyhyenä pitäisi, toki joskus lienee myös 90 tkm vaihtoväli, riippuen tulppien tyypistä/laadusta/kalliimmasta hinnasta...

Niin oli ainakin toisella merkillä tuo 90 000km. Tarkka hinta olikin 168 euroa tulpanvaihdosta. Ensi keväänä sitten.

Hesse

Suositeltu tulppien vaihtoväli riippuu myös tulppatyypistä. Volkkarin NGK long life platinatulpille se on 60 tkm. Iridium-tulpille luvataan 100 tkm. Vanhassa bemarissani huolto-ohjelman mukainen tulppien vaihtoväli oli 25 tkm, vaikka usein ajoin tavallisilla tulpilla 50 tkm. Takuun kannalta ilmeisesti kuitenkin huolto-ohjelmaa pitäisi noudattaa.

Hanksi

Minuakin hämmentää epäuskoinen ja jopa aggressiivinen suhtautuminen Pihistelijän kulutuslukemiin, koska ei hänen pienet kulutuslukemansa ole meiltä muilta pois. Itseasiassa meille muille jää enemmän bensaa poltettavaksi  ;)

Itse uskon että sopivalla ajoprofiililla taloudellisen ajon osaava kuljettaja voi niihin lukuihin päästä. Sillä onko oikea kulutus pari desiä ilmoitetusta pielessä vai ei, ei ole mitään väliä. Kunnioitettavan pieniä lukemia joka tapauksessa.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

jamo75

kyllä se oikealla ajotyylillä ja tiellä onnistuu mutta kysehän on pihistelijän ajo taidosta ja reitin tuntemisesta,  ei pelkästään leonin mahtavuudesta kuten täällä yritetään toitottaa. saahan sitä jokainen harrastaa ihan mitä itse haluaa...

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 08.08.18 - klo:18:54
Minuakin hämmentää epäuskoinen ja jopa aggressiivinen suhtautuminen Pihistelijän kulutuslukemiin, koska ei hänen pienet kulutuslukemansa ole meiltä muilta pois. Itseasiassa meille muille jää enemmän bensaa poltettavaksi  ;)

Itse uskon että sopivalla ajoprofiililla taloudellisen ajon osaava kuljettaja voi niihin lukuihin päästä. Sillä onko oikea kulutus pari desiä ilmoitetusta pielessä vai ei, ei ole mitään väliä. Kunnioitettavan pieniä lukemia joka tapauksessa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 08.08.18 - klo:19:25
kyllä se oikealla ajotyylillä ja tiellä onnistuu mutta kysehän on pihistelijän ajo taidosta ja reitin tuntemisesta,  ei pelkästään leonin mahtavuudesta kuten täällä yritetään toitottaa.

Kyllä se on suurimmaksi osaksi 1.0 TSI Leonin "mahtavuutta". Olen pitänyt kirjaa autojeni kulutuksista vuodesta 1999 asti. Käytännön kulutus on jäänyt kaikilla hieman alle yhdistetyn EU-kulutuksen. Kaksi ensimmäistä Focustani vievät 3-4% alle yhdistetyn NEDC-kulutuksen. Tämä Leon jo 7%! Mikä 1.0 TSI Leonissa hämmästyttää, on sen todella hyvä taloudellisuus maantieajossa. Focuksillakin pääsi EU-maantielukemaan, mutta se vaati äärimmäisen tarkkaa ajoa ja nopeudet piti pysyä talvirajoituksissa. Jos oli paljon 100 km/h rajoitusta, ei EU-maantielukemaan päässyt. Leonilla pääsee kevyesti. Ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen ja sitten tasaista nopeutta kevyellä pintakaasulla kaasupoljin paikallaan. Moottori menee ikäänkuin putkeen, jossa pystyy pitämään tasaista nopeutta hämmästyttävän pienellä lukemalla.

Pieneen maantiekulutukseen auttaa myös Leonin matala ilmanvastus. Varsinkin Ecomotive versio Michelin Energy Saver renkailla rullaa todella herkästi. Selvästi herkemmin kuin aikaisemmat Focukseni.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.08.18 - klo:09:57
Kyllä se on suurimmaksi osaksi 1.0 TSI Leonin "mahtavuutta". Olen pitänyt kirjaa autojeni kulutuksista vuodesta 1999 asti. Käytännön kulutus on jäänyt kaikilla hieman alle yhdistetyn EU-kulutuksen. Kaksi ensimmäistä Focustani vievät 3-4% alle yhdistetyn NEDC-kulutuksen. Tämä Leon jo 7%!

Kun muistetaan, että keskimäärin tämän päivän autoilla valmistajan ilmoittama yhdistelmäkulutus ylittyy noin 40 %, niin ymmärretään että kyllä se sinun pihistelystäsi pääosin johtuu tuo matala kulutus. Spritmonitorista en löytänyt kuin tusinan verran samoja malleja kuin sinulla, mutta noilla keskimääräinen kulutus oli 5.0 l/100km kun sinulla on 4.1 l/100 km.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Ne muut ajavat enemmän tai vähemmän epätaloudellisesti. Hukkaavat liike-energiaa jarrun painamisella. Itse ajan vain järkevästi. Tuotan liike-energian mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella enkä hukkaa sitä. Käytännössä en paina jarrua muuta kuin yllättävässä tilanteessa ja aivan lopulliseen pysähtymiseen. Ei pienet lukemat muuta vaadi. Turhalla jarrun painamisella saisi helposti noita viiden lukemia.

Sitäpaitsi 1.0 TSI ST Leonin keskikulutus tuolla Spitmonitorissa on 5,0 litraa. Yhdistetty NEDC on 4,4 litraa. Ei tuossa ole kuin 13% yli normin. Selvästi alle 40%. Kyllä se kertoo paljon Leonin taloudellisuudesta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ConD

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 07.08.18 - klo:11:54
Katselin huvikseni seuraavaa huoltoa ja sen sisältöä niin ehdottaa 60 000km huoltoon sytytystulppien vaihtoa 150 euroa? Tuleeko muka noin aikaisin jo ohjelmassa? Kyseessä siis 1.0 DSG.
Kyllä se litraisessa TSI:ssä tulee 60tkm kohdalla tulpanvaihto. Ei 90tkm...

Tämä Pihistelijän saavuttama keskikulutus on kyllä huikea. Siinä auttaa että auto on kohdallaan, mutta toki myös kuskin ajotapa vaikuttaa.

Eniten kuitenkin väittäisin osuutta olevan ajoprofiilissa jo verrataan kahta Ecomotivea eri kuskeilla. Eli mistä mennään ja mihin autolla. Siis nopeasti katsottuna ~100km päivästinttejä oletettavasti maantiellä, kun noin keskimäärin kahden viikon välein on 1100-1300km ajojen jälkeen tankattu. Minulla itselläni ei olisi tuollaisiin mitään mahdollisuutta kun töihin mennään tytön tarhan kautta 1km päähän kotoa, sitten 5km taajamassa valoista ja kiertoliittymistä toiseen ajellen ja tottakai iltapäivisin takaisin. Työreissuilla maantiellä sitten asiat on toisin, mutta ne ovat vain n. 50% minun ajoistani. Tosin silloin pitää aika-ajoin vetää kärryä ja mennä mitä ihmeellisempiin paikkoihin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.08.18 - klo:11:39
Eniten kuitenkin väittäisin osuutta olevan ajoprofiilissa jo verrataan kahta Ecomotivea eri kuskeilla. Eli mistä mennään ja mihin autolla. Siis nopeasti katsottuna ~100km päivästinttejä oletettavasti maantiellä, kun noin keskimäärin kahden viikon välein on 1100-1300km ajojen jälkeen tankattu.

Joo, kesäisin minulla tulee pääasissa pitkää maantieajoa. Ajan kaikki lyhyet (alle 20 km) matkat mukaanlukien työmatkat polkupyörällä. Varsinkin nyt heinäkuussa on sukuloitu ja reissattu ristiin rastiin. Talvella on sitten enemmän pätkäajoa, mikä näkyy kulutuksen nousuna.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#706
Katsoin vähän 1.0 TSI autojen kulutuksia Spritmonitorista:










AutokplEU-kulutusSpritmonitorEro
Leon 1.0 TSI (manuaali)94,44,97+13%
Leon 1.0 TSI (manuaali + DSG)124,45,00+14%
Leon 1.0 TSI (DSG)34,45,44+24%
Octavia 1.0 TSI (manuaali + DSG)424,86,09+27%
Octavia 1.0 TSI (manuaali)254,85,87+22%
Octavia 1.0 TSI (DSG)134,86,31+31%
Octavia 1.0 TSI (automatic = sama DSG)44,86,46+35%

Leon 1.0 TSI:n kulutukset ovat selvästi lähempänä normia kuin Octavian vaikka Leonin normilukemat ovat pienemmät. Yhtenä tekijänä on varmasti Ecomotive viritykset.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Octavia on tietysti isompi autokin. Minulla on Octavia DSG:ssä matalampi alusta, lisäsuojamuovit pohjassa ja renkaina Energy Saverit. Kesän neljä tankillista kaikki noin 5l/100km (laskettu kulutus), maantieajoa ajosta vajaa kolmannes.

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.08.18 - klo:11:09
Kun muistetaan, että keskimäärin tämän päivän autoilla valmistajan ilmoittama yhdistelmäkulutus ylittyy noin 40 %, niin ymmärretään että kyllä se sinun pihistelystäsi pääosin johtuu tuo matala kulutus. Spritmonitorista en löytänyt kuin tusinan verran samoja malleja kuin sinulla, mutta noilla keskimääräinen kulutus oli 5.0 l/100km kun sinulla on 4.1 l/100 km.


Kyllä manuaali Leon TSI:llä voi päästä todella alhaisiin kulutuslukemiin, kannattaa myös muistaa että Pihistelijä ajaa paljon alhaiselle kulutukselle suotuisaa ajoa. Itsellä DSG jolla alimmillaan päässyt 3,9l/100km kulutukseen (mittarin mukaan), todellinen keskikulutus 30tkm matkalta on n.4.9l/100km. Itse ajan tosin suurimman osan matkoistani pk-seudulla missä ei mitenkään pääsee alle 4,5l kulutukseen ainakaan DSG:llä.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 27.07.18 - klo:16:53
Totta ja kyseessä samanlainen tapaus kuin Volt tai Opel eAmpera...

Autovalmistaja pistänyt osaamisensa tähän ja myynyt niitä tappiolla jonkin aikaa päästövähennysten johdosta...

Rajoitellut myyntiä useaan otteeseen ja näitä enää Suomeen tuskin saadaan jatkossa...

Ehkä vielä muutama Saksasta tuotu, mutta pian hiljenee...

Mikähän on em. autojen jälleenmyyntiarvo 5-10 vuoden päästä ?

Tämän huumoriketjun vois herätellä perjantai illan kunniaksi hereille tupla postauksella mm. karpan toimia kunnioittaen  8)

https://yle.fi/uutiset/3-10398438


GeeTee

Tämä kysymys varmaan menee väärään ketjuun, mutta en nyt löytänyt parempaakaan. Kuitenkin liittyy eri mallien vertailuun eli onko Leon parempi? Jos tuntuu pahalta niin modet saa poistaa.

Mites vag-autoissa muuten onko ihan normaali ominaisuus, että auto ajelee mutka mäkiäkin 1 minuutin itsekseen ilman kuljettajan apuja. Gte golffissa näin on ja jos pyynnöstä koskee rattiin niin jatkaa hommia seuraavan minuutin, jne... Vai onko tämä jokin konsernin testi kerätä tietoa jatkokehitykselle. Riittää jos kaistaviivat merkitty tai reunakivi tai vastaava selkeä ero oikealla jonka kamera tunnistaa. Vois olettaa että ainakin egolffista ja gte passatista sekä audeista saattaisi löytyä ??? Omasta edellisestä Skodasta ei tätä ominaisuutta löytynyt. Ruuhka-ajoissa saattaa ajella itsekseen pitmpäänkin kun nopeudet alhaisia...

Petunet

Saahan tuon kaistavahdin moneenkin autoon jos ei ole jo vakiona.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

jamo75

kyllä se skodistakin löytyy jos on blis ja automaatti jarrutus. riippuu varustepaketista ja mallista onko tarpeelliset kamerat.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 15.09.18 - klo:01:21
Tämä kysymys varmaan menee väärään ketjuun, mutta en nyt löytänyt parempaakaan. Kuitenkin liittyy eri mallien vertailuun eli onko Leon parempi? Jos tuntuu pahalta niin modet saa poistaa.

Mites vag-autoissa muuten onko ihan normaali ominaisuus, että auto ajelee mutka mäkiäkin 1 minuutin itsekseen ilman kuljettajan apuja. Gte golffissa näin on ja jos pyynnöstä koskee rattiin niin jatkaa hommia seuraavan minuutin, jne... Vai onko tämä jokin konsernin testi kerätä tietoa jatkokehitykselle. Riittää jos kaistaviivat merkitty tai reunakivi tai vastaava selkeä ero oikealla jonka kamera tunnistaa. Vois olettaa että ainakin egolffista ja gte passatista sekä audeista saattaisi löytyä ??? Omasta edellisestä Skodasta ei tätä ominaisuutta löytynyt. Ruuhka-ajoissa saattaa ajella itsekseen pitmpäänkin kun nopeudet alhaisia...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Pihistelijä

Tuli 2 vuotta ja 41 tkm mittariin. Auto on pelannut kuin junan vessa. Ei vian vikaa. Perataan vähän kuluja.

PvmkmKuluLiikeâ,¬
22.5.20173Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive StyleLahden Laakkonen22 300,00
1.6.20172 010AjoneuvoveroTrafi164,98
10.6.20173 198Kasko- ja liikennevakuutusLähi Tapiola499,05
2.9.201711 500Talvirenkaat ja vanteetRenkaat vaihtoon803,52
30.3.201824 100Kasko- ja liikennevakuutusTurva387,26
1.6.201828 000AjoneuvoveroTrafi164,98
12.7.201829 997Moottoriöljy ja raitisilmasuodatinMotonet43,80
18.7.201830 08730 tkm huoltoLahden Laakkonen130,00
19.3.201937 900Kasko- ja liikennevakuutusTurva524,65

Käyttökulut on laskettu 2 vuoden ja 41 tkm mukaan. Rengaskulut tosin jyvitin viidelle vuodelle. Auto menee vaihtoon 4-5 vuoden vahana eli minun ei tarvi ostaa uusia rengassarjoja. Pääomakuluissa olen käyttänyt TM:n laskentamallia. Eli vuotuinen arvonalennus ja 2% korko sijoitetulle pääomalle.

Käyttökuluts/km
polttoaine5,85
vakuutukset2,21
verot0,82
renkaat0,80
huollot0,43
10,12
Pääomakulut
arvon aleneminen (2500 â,¬/v)12,50
2% korko 22 300 eurolle2,23
Kokonaiskulut24,85

Ihan maltilliset km-kulut, jos vertaa vaikka verottomaan km-korvaukseen (43 s/km). Edullisemat km-kulut kuin diesel- tai kaasu-Leoneissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

dosetti

Pihistelijällä kunnitoitettavan tarkat tulokset kulutuksesta ja muusta, kiitos. Hyvä muistutus myös siitä, miten vähällä oikeasti autolla pääsee jos vain keskittyy ajamaan taloudellisesti. Leon vaikuttaa tosiaan todella hyvältä autolta hinta-laatusuhteeltaan. Olen viime aikoina hieman yrittänyt siihen panostaa ja kyllä todella pienillä muutoksilla (jarrun käyttö) omassa dieselissäkin sen huomaa heti. Oikeastaan siirryin mydieseliin ja kalliimpaa litrahintaa yrittänyt kompensoida ajamalla hieman taloudellisemmin. Ehkäpä sitä jo ensi tammikuussa pihistelee litran tsiillä, katsoo nyt.

BLUP!

Jos haluaa vielä säästää niin ostaa kolme-neljä vuotta vanhan ja nollakorkopäivänä niin tuo km-kulu puolittuu kun ei tule pääomakuluja ja arvonalenemakin taittuu. Sitten taas voi tulla yllättäviä huoltokuluja iän takia, mutta omassa upissa ei ole ollut vielä mitään vikaa vaikka ostin kolme vuotta käytettynä black friday tarjouksesta velaksi nollakorolla/kuluilla. Leon voisi olla hyvä vaihtoehto seuraavaksi kulkineeksi juuri tuolla litrasella tai sitten CNG:nä.
VW Eco Up!

Bisti

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 16.05.19 - klo:08:29
Jos haluaa vielä säästää niin ostaa kolme-neljä vuotta vanhan ja nollakorkopäivänä niin tuo km-kulu puolittuu kun ei tule pääomakuluja ja arvonalenemakin taittuu. Sitten taas voi tulla yllättäviä huoltokuluja iän takia, mutta omassa upissa ei ole ollut vielä mitään vikaa vaikka ostin kolme vuotta käytettynä black friday tarjouksesta velaksi nollakorolla/kuluilla. Leon voisi olla hyvä vaihtoehto seuraavaksi kulkineeksi juuri tuolla litrasella tai sitten CNG:nä.
Noita yllättäviä huoltokulujakin voi ainakin osittain välttää sillä että ostaa sellaisen auton jossa on 5 vuoden takuu. Itse juuri ostin -16 Leonin (tosin 1.4tsi act) jossa on vielä 2 vuotta tehdastakuuta jäljellä. Ja tyytyväinen olen ollut. Rengaskulut tosin tulee kesärenkaiden osalta kohtapuoliin vastaan mutta niitäkin saa kohtuuhinnalla kun ei tarvitse olla viimeisenpäälle hifi-super-sport-merkkirenkaat.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Pihistelijä

Tuli Leonin ajoneuvoverolasku. Se on laskenut reippasti viime vuodelta. Vuonna 2017 ja 2018 vero oli 164,98 â,¬/v. Tänä vuonna vain 127,75 â,¬. Aivan oikeaa kehitystä, että pienipäästöisten autojen veroja (sekä auto että ajoneuvo) lasketaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.05.19 - klo:04:45
Tuli Leonin ajoneuvoverolasku. Se on laskenut reippasti viime vuodelta. Vuonna 2017 ja 2018 vero oli 164,98 â,¬/v. Tänä vuonna vain 127,75 â,¬. Aivan oikeaa kehitystä, että pienipäästöisten autojen veroja (sekä auto että ajoneuvo) lasketaan.

Eikö pienipäästöisten alennus koske vain tulevan vuodenvaihteen jälkeisiä päiviä?

vagfani

"Henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöihin perustuvan ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennetään yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Kevennys painottuu vähäpäästöisiin ajoneuvoihin.

Ajoneuvojen, joiden hiilidioksidipäästö olisi vähintään noin 200 grammaa kilometriltä, perusvero säilyisi nykyisessä, eikä veronkevennys kohdistuisi niihin.

Alennettuja veron määriä sovelletaan 1.1.2020 ja tämän jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon. Myös tämä muutos näkyy verolipuilla jo vuoden 2019 aikana."

https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/6775/kaksi_erillista_ajoneuvoverolain_muutosta_voimaan_1_1_2019_-_ajoneuvoveron_kevennyksia_vahapaastoisille_ja_uuden_co2-mittaustavan_verotaulukot_kayttoon

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy