Minkä ikäisellä autolla ajat?

Aloittaja Quality, 15.11.10 - klo:14:09

« edellinen - seuraava »

Auto, joka tällä hetkellä on omassa käytössäni, on iältään

alle 1 v.
186 (28.4%)
1 - 2 v.
79 (12%)
2 - 3 v.
71 (10.8%)
3 - 4 v.
61 (9.3%)
4 - 5 v.
57 (8.7%)
5 - 6 v.
41 (6.3%)
6 - 7 v.
38 (5.8%)
7 - 8 v.
27 (4.1%)
8 - 9 v.
30 (4.6%)
9 - 10 v.
22 (3.4%)
10 - 15 v.
78 (11.9%)
15 - 20 v.
34 (5.2%)
yli 20 v.
34 (5.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 656

MVA

RS on 1 vuosi 11 kk 14 päivää vanha, ja 1,4 TSI on 1 vuosi ja 3 kk vanha.

exari

Exe-oo on viel alle 4kk "vanha"

Geoman

MB 300D on vm 6/1991 ajettu 360 000 km  (rekisterissä vain 6 kk vuodessa) ikä 20 v 8 kk
ja
VW Golf Plus Highline 2.0 TDI DSG on vm 4/2011 ja ajettu 15 000 km (käyttöauto) ikä runsas 10 kk


roudi

Facelift Exeo on mulla ollut nyt 9 päivää.

Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

Karikko

Kuukauden vanhalla VW Passat 1,4 TSI DSG Variantilla. Ajettu vajaat 900 km.
VW Passat 1,4 TSI DSG Variant 2017

Rodmani

Superb 1.8 tsi dsg 16.01.09 ja toyota 11.11.11 ;D
Audi A4 B7 2.0tfsi Quattro-05
Ford Fiesta ST-16

jnsFI

- 3,5 vuoden ikäinen A4, ajettu 40 000km
- viikon ikäinen A4, ajettu 160km
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Waltsu83

A6 puoli vuotta
A1 neljä päivää
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

fish

En tiedä miksi täällä enää pyörin kun ei ole vagginettakaan, mutta:
Touranin jälkeen ajossa kevyesti sisäänajettu Voortti. 333 000 mittarissa, ikää vähän yli 10v.
Touran 1.6 TDI DSG7

Mäkkäri

Vuosi ja 5 kk, A3, 18000km.
2 vuotta ja 3 kk, A4, 95000km.
ja 12v, A4, 248000km.
Näillä rokataan ;D
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

Passatti

Always lead, never follow

Mike82

n 6kk ja 21880 km pöyriteltu jo
Nykyiset:
Golf VI Variant 1.4 TSI Highline 118KW + DSG
Volvo V50 1.6d Drive

Exät:
-06 Audi A6 2.4 V6 Avant Multitronic
-09 Seat Ibiza 1.6 Style
-97 Ford Mondeo 1.8 GLX
-89 Ford Escort 1.3 CL

Reneto

Päivitettiin tiedot. Autolla ikää 2vk 3pv ja mittarissa 500 km.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tommi13

Mielenkiintoinen artikkeli Ilta-Sanomissa ajoneuvojen iästä: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288517032013.html


Mikä onkaan suomalaisen auton keski-ikä nyt? Tässä todellinen vastaus!
Matti Björkman
Julkaistu: 17.11.2012 6:27

Ajoneuvon ikä Suomessa on puhuttu vuosikaudet, että meillä ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla. Mikä onkaan totuus?
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi toi tähän keskusteluun uutta näkökantaa perjantaina julkistetulla tiedotteellaan. Trafi tiedottaa, että ajoneuvokannan keski-ikää voi laskea monella tavalla.

Trafin mukaan ajoneuvokannan keski-ikä voidaan laskea joko kaikista rekisterissä olevista ajoneuvoista tai vain niistä, jotka tosiasiallisesti ovat liikenteessä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi painottaa, että liikennekäytössä olevien ajoneuvojen keski-ikä on usein koko ajoneuvokannan keski-ikää kuvaavampi mittari, esim. turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta.

Turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta katsottuna on usein jopa harhaanjohtavaa puhua koko ajoneuvoliikennerekisteristä lasketuista tunnusluvuista, sillä ne eivät aidosti vastaa Suomen teillä liikkuvia ajoneuvoja. Vain rekisterissä, mutta ei liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaikuta liikenteen turvallisuuteen tai päästöihin. Näillä ajoneuvoilla voi kuitenkin olla muita ympäristövaikutuksia, joista ajoneuvon omistajien tulisi huolehtia.

Kesä- ja harrasteautot tuovat kausivaihtelua
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä vaihtelee hieman kalenterivuoden aikana, sillä osa ajoneuvoista on väliaikaisesti poistettu liikennekäytöstä. Syitä tähän ovat esimerkiksi ulkomailla oleskelu tai ajoneuvon luonteeseen liittyvä käyttö, esim. harraste-, matkailu- ja ns. kesäautot.

Koko ajoneuvorekisteri sisältää myös autoja, varsinkin yli 20-vuotiaita menopelejä, joista suurin osa ei todennäköisesti enää palaa varsinaiseen liikenteeseen. Tämän takia liikennekäytössä olevista henkilöautoista laskettu keski-ikä vastaa paremmin todellista autokannan keski-ikää.

Puolet kaikista henkilöautoista alle 10-vuotiaita
Trafi painottaa, että ajoneuvokannan ikää kannattaa tarkastella keskiarvon lisäksi myös muilla tavoin, esim. mediaani-iän avulla. Kaikkia liikennekäytössä olevia henkilöautoja tarkasteltaessa puolet autoista on 9,6 vuotta nuorempia ja puolet vastaavasti tätä vanhempia, toisin sanoen autojen mediaani-ikä on 9,6 vuotta. Vastaavasti 75 prosenttia henkilöautoista on alle 14,7-vuotiaita. Käyttövoimittain laskettu mediaani-ikä on bensiiniautoille 10,8 vuotta ja diesel-autoille vain 5,8 vuotta.

Keski-ikä noussut
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä näyttää pysyvän varsin tasaisena. Vuoden 2011 lopussa kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista laskettu keski-ikä oli 10,7 vuotta, kun se vuotta aiemmin oli 10,6. Lokakuun lopussa 2012 vastaava luku on 10,9 vuotta.

Eurooppalaisessa vertailussa Suomen henkilöautojen keski-ikä on reilut kaksi vuotta keskiarvoautoa vanhempi. Autokannan keski-ikään vaikuttaa oleellisesti kuinka pitkään autot säilyvät käytössä liikenteessä. Puhtaasti autokannan uudistumisen kannalta autot pitäisi vaihtaa uudempiin nykyistä aiemmin, oli valinta sitten käytetty tai täysin uusi auto. Turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta tarkasteltuna autokannan uusiutuminen on erittäin tärkeää.

IS
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Leonardo

Hyundai IONIQ Hybrid 2017
Ex Skoda Fabia 2016

Koo Pee

Lainaus käyttäjältä: Tommi13 - 17.11.12 - klo:07:14
Mielenkiintoinen artikkeli Ilta-Sanomissa ajoneuvojen iästä: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288517032013.html


Mikä onkaan suomalaisen auton keski-ikä nyt? Tässä todellinen vastaus!
Matti Björkman
Julkaistu: 17.11.2012 6:27

Ajoneuvon ikä Suomessa on puhuttu vuosikaudet, että meillä ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla. Mikä onkaan totuus?
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi toi tähän keskusteluun uutta näkökantaa perjantaina julkistetulla tiedotteellaan. Trafi tiedottaa, että ajoneuvokannan keski-ikää voi laskea monella tavalla.

Trafin mukaan ajoneuvokannan keski-ikä voidaan laskea joko kaikista rekisterissä olevista ajoneuvoista tai vain niistä, jotka tosiasiallisesti ovat liikenteessä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi painottaa, että liikennekäytössä olevien ajoneuvojen keski-ikä on usein koko ajoneuvokannan keski-ikää kuvaavampi mittari, esim. turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta.

Turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta katsottuna on usein jopa harhaanjohtavaa puhua koko ajoneuvoliikennerekisteristä lasketuista tunnusluvuista, sillä ne eivät aidosti vastaa Suomen teillä liikkuvia ajoneuvoja. Vain rekisterissä, mutta ei liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaikuta liikenteen turvallisuuteen tai päästöihin. Näillä ajoneuvoilla voi kuitenkin olla muita ympäristövaikutuksia, joista ajoneuvon omistajien tulisi huolehtia.

Kesä- ja harrasteautot tuovat kausivaihtelua
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä vaihtelee hieman kalenterivuoden aikana, sillä osa ajoneuvoista on väliaikaisesti poistettu liikennekäytöstä. Syitä tähän ovat esimerkiksi ulkomailla oleskelu tai ajoneuvon luonteeseen liittyvä käyttö, esim. harraste-, matkailu- ja ns. kesäautot.

Koko ajoneuvorekisteri sisältää myös autoja, varsinkin yli 20-vuotiaita menopelejä, joista suurin osa ei todennäköisesti enää palaa varsinaiseen liikenteeseen. Tämän takia liikennekäytössä olevista henkilöautoista laskettu keski-ikä vastaa paremmin todellista autokannan keski-ikää.

Puolet kaikista henkilöautoista alle 10-vuotiaita
Trafi painottaa, että ajoneuvokannan ikää kannattaa tarkastella keskiarvon lisäksi myös muilla tavoin, esim. mediaani-iän avulla. Kaikkia liikennekäytössä olevia henkilöautoja tarkasteltaessa puolet autoista on 9,6 vuotta nuorempia ja puolet vastaavasti tätä vanhempia, toisin sanoen autojen mediaani-ikä on 9,6 vuotta. Vastaavasti 75 prosenttia henkilöautoista on alle 14,7-vuotiaita. Käyttövoimittain laskettu mediaani-ikä on bensiiniautoille 10,8 vuotta ja diesel-autoille vain 5,8 vuotta.

Keski-ikä noussut
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä näyttää pysyvän varsin tasaisena. Vuoden 2011 lopussa kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista laskettu keski-ikä oli 10,7 vuotta, kun se vuotta aiemmin oli 10,6. Lokakuun lopussa 2012 vastaava luku on 10,9 vuotta.

Eurooppalaisessa vertailussa Suomen henkilöautojen keski-ikä on reilut kaksi vuotta keskiarvoautoa vanhempi. Autokannan keski-ikään vaikuttaa oleellisesti kuinka pitkään autot säilyvät käytössä liikenteessä. Puhtaasti autokannan uudistumisen kannalta autot pitäisi vaihtaa uudempiin nykyistä aiemmin, oli valinta sitten käytetty tai täysin uusi auto. Turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta tarkasteltuna autokannan uusiutuminen on erittäin tärkeää.

IS

Jos joka vuosi ostan uuden auton niin autokantahan vaan lisääntyy ja hiilijalanjälki jokaisen uuden auton valmistuksessa melkoinen.... "vanhan" jäädessä saastuttamaan edelleen....eli 10v ja 10 autoo vai 10v ja yksi auto? onkos se eko teko sittenkään ellet romuta täysin sitä entistä ajokkiasi ????

herra neljäkymmentä 7


pokkus

Mussella ihan kohta 2-vuotissynttärit ja Edgellä tulee noin kuukauden päästä 1 vuosi täyteen :)

Markku J

Aika kuluu nopsaan. Muistan kuin eilisen päivän pokkuksen Musse -hankintaan liittyvän keskustelun. Vieläkö olette kauan siellä jenkeissä ?

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.01.13 - klo:20:11
Aika kuluu nopsaan. Muistan kuin eilisen päivän pokkuksen Musse -hankintaan liittyvän keskustelun. Vieläkö olette kauan siellä jenkeissä ?

Niinhän se aika kuluu kuin siivillä :) Muuttoautospekulointia itseasiassa aloittelin jo melkein 2,5 vuotta sitten kun perustin tuon "muuttoauto Jenkeistä" ketjun (aloitettu 23 Heinäkuu 2010) ja nyt tuo oma tallikin on ollut pystyssä jo kohta 2 vuotta ja silti fiilis on edelleenkin se, että vastahan tuo tuli hommattua :)

Kyllä täällä näillä näkymin vähintään vuosi vielä vietetään ja maksimissaan 3 vuotta, kun silloin menee viimeistään viisumi umpeen. Sen jälkeen kun pitäisi hankkia green card ja ei taideta siihen alkaa ryhtyä, kun pitää sitä päästä muun perheen pariin takaisin Suomeen. Tarkka ajankohta toki riippuu niin työtilanteesta täällä sekä etenkin Suomessa. Ei Suomeen kannata palata ellei siellä ole valmiina mielekästä työpaikkaa tarjolla. "Tyhjän päälle" ei siis haluta palata Suomeen. Jos tässä 1-2 autonvaihtoa ehtisi vielä tehdä, niin olisin tyytyväinen :) Ne spekuloinnit voi aloittaa todenteolla tosin vasta vuoden päästä, kun saan jatkoviisumin tulokset :)

Henkka82


Markku J

pokkus:

Ymmärrän hyvin. Olin aikanaan Kiinassa expattina 2,5 v Nokian sopimuksella, joka takasi kotiin palatessa vastaavan tasoisen tehtävän. Tuollaisia sopimuksia ei liene tehty enää moneen vuoteen useimmissa yrityksissä. Hyvää jatkoa vaan sinne, Suomessa on aikamoinen, haasteellinen vuosi 2013 edessä.

Kiva seurata sinun autonvaihtoja siellä - ja muitakin juttuja, kuten tuo slow cooker -vinkki (kiitokset siitä !).

Henri S

Hohhoijaa!


Henri S

Hohhoijaa!


Henri S

Hohhoijaa!

herra neljäkymmentä 7


Henri S

Hohhoijaa!

herra neljäkymmentä 7


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy