Octavia 08 korotus

Aloittaja Oktavius, 14.09.16 - klo:15:35

« edellinen - seuraava »

Oktavius

Hep,

Tarkoitus olisi tehdä omatoiminen "huonon tien paketti" parin sentin korotuksella ja vähän isommilla renkailla. Renkaiksi esim. vakiovanteelle sopivat 195-70-15. Miten korotus olisi kätevin/halvin/asiallisin tehdä?  Saako jousen ja lautasen väliin paksumpia kumeja vai pitääkö olla pidemmät jouset. ONko järkeä laisinkaan...

Oktavius

Nonnii,

Nyt on asennettu huonon tien paketin jouset ja iskarit (kiitokset palikoista skailainille)  ja 205/70/15 renkaat.

Mittauksia en ole tehnyt mutta korkeutta tuli mukavasti lisää. Ajomukavuus ei muutoksista huonontuntut. Suuntavakavuus myös vaikuttaa hyvältä. Isommat renkaat eivät tarjoa lähellekään samanlaista napakkuutta äkkiliikkeissä kuin vakiokoko. Renkaat mahtuvat hyvin pyörimään ja kääntymään. Halkaisija on 5% suurempi ja nopeusmittari näyttää nyt täsmälleen oikein ainakin 80 ja 100 kmh nopeuksissa. Välityskin vaikuttaa kohtuulliselta ja lienee vielä tiheämpi kuin 1.6 tdi mallissa (tämä on siis 1.9tdi).

t. make

Iso-Jaska

Säkö se ehdit sen jousi-iskaripaketin ostamaan? No nopeat elävät :)

Laitapa kuva sivusta otettuna, että miltä möröltä auto näyttää tuollasella rengastuksella
SKODA OCTAVIA SCOUT -15
SEAT LEON ST 1.6 TDI 4Drive -14 (CLHA)
Honda CR-V
Ex VAG:t: T5 Multivan -06 (BNZ), Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

Oktavius

Piti vähäsen opiskella, miten tähän saa kuvan, mutta nyt... näkyykö?

Mielestäni näyttää aika sopusuhtaiselta.

Tuon kirjainvarmistuksen tarkoitus viestin lähetyksessä on hyvä ja selvä mutta siitä on tehty turhan hankala.

Iso-Jaska

Ihanhan tuo sopusuhtaiselta näyttää.

Kirjainvarmistus lähtee pois, kun on tietyn määrän kirjoitellut viestejä.

Iteki olin tuossa aamupäivällä jousenvaihtohommissa, mutta jäi sitten siihen, kun uusi jousi oli jo pöydällä lyhyempi kuin vanha.

Osanumeron perusteella normi-Golffin jousi. Olen kyllä edellisiin Octavioihin laittanut tätä samanmerkkistä ( www.magnum-technology.com ) jousta etupäähän, ja ne jouset ovat olleet alkuvertailussakin jo pidemmät. Ja alle laitettuna tuuman jopa pari korkeemmat.

SKODA OCTAVIA SCOUT -15
Honda CR-V
Ex VAG:t: T5 Multivan -06 (BNZ), Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

Oktavius

Etupää nousi aika reilusti mutta takapää vain vähäsen. Olisin toivonut takapäähänkin hieman enemmän korotusta.

Valitettavasti mulla ei ollut mahdollisuutta vertailla jousia irrallaan, koska en tehnyt työtä itse, mutta uudet jouset kiinni vähän tutkailin asiaa. Alkuperäisissä jousiteräksen vahvuus on n. 12mm molemmissa päissä. Huonon tien vietereissä etujousi on 14mm ja takajousi 12mm. Takajousessa on sama määrä kierroksia ja näyttää aika lailla samalta kuin alkuperäinen. Voihan se toki silti olla jäykempi ja pidempi, suurta eroa ei kuitenkaan ole. Onkohan näitä olemassa pidempiä/jäykempiä/??.

Miten suurella voimalla huonontien/tavallinen iskari punnertaa pitkäksi kunnossa ollessaan? Nämä eivät juurikaan tuuppaa ja minulla en sellainen käsitys, että kaasuiskareissa voi olla paljon enemmänkin voimaa. Eli voisikohan perä hieman nousta uusilla iskareilla?

Iso-Jaska

Niissä jousissa on maalitäpliä, joiden perusteella voi jäykkyyttä arvailla.

Ei iskareilla paljoa vaikutusta ole, uudenkin iskarin painaa kasaan parinkymmenen kilon voimalla.
SKODA OCTAVIA SCOUT -15
Honda CR-V

Oktavius

Nonnii

Takapää tosiaan jäi vähän alemmas ja nyt vasta sain tehtyä sille jotain. Laitoin uudet iskarit (turhaa se tosin oli) ja jousien ylä- ja alapäähän kumin ja rungon väliin 5mm korokkeen roiskeläppäkumista. Perä nousi pari senttiä tai vähän vaille, en mitannut, ja nyt näyttää hyvältä. Kaikin puolin olen muutokseen (huonon tien paketti + isommat renkaat) hyvin tyytyväinen.

https://drive.google.com/file/d/0BzBgJKexcl6hTmp1eEFubm80cWM/view?usp=sharing

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy