Ostatko auton mielummin kunnon moottorilla vai ekomoottorilla?

Aloittaja -karppa-, 14.09.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.06.19 - klo:20:00
Jahas; se taitaa olla taas kesä kun kulutukset viime viikkoina on asettunut alle 13 kWh/100km eli kabiinin lämmitystä ei ilmeisesti autoilmastoinnin tarvi kovasti tehdä... :o

Tämmöistä tää on vuodesta toiseen 8)

25-30 litraa/100km
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Liekkö karppa taas vähe unessa ?

Bensan energia-arvo taitaa olla vähän alle 10 kWh/litra riippuen putinin laadusta ?

Dieselin muutaman kymmenyksen enemmän  8)

dosetti


GeeTee

#303
Itse tosiaan maksan osto sähköstä kotona 10.3 c/kWh sisältäen kaikki alvit perus- ja siirtomaksut. Eli jos ajelisin osto sähköllä niin alle 1.339 â,¬/100 km tulisi hintaa  :o

Töissä joudun maksamaan latausyhtiön 12.0 c/ kWh korkeampaa hintaa mutta olen senkin kanssa pärjännyt.

Näin kesäaikaan kyllä kotosalla latailen lähes aina aurinkoenergialla eli eipä tuosta nyt juurilaan kuluja kerry 8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.06.19 - klo:20:43
Liekkö karppa taas vähe unessa ?

Bensan energia-arvo taitaa olla vähän alle 10 kWh/litra riippuen putinin laadusta ?

Dieselin muutaman kymmenyksen enemmän  8)

Miten unessa? Tällä hetkellä kulutus on 25-30 litraa/100km mitä menee autolla.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.06.19 - klo:21:21
Näin kesäaikaan kyllä kotosalla latailen lähes aina aurinkoenergialla eli eipä tuosta nyt juurilaan kuluja kerry 8)

Eli sulla on ilmaiset aurinkopaneelit vai kuinka kauan niiden kuolettamiseen menikään aikaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

7 vuotta kuten hyvin muistat ja sitten ne tuottelee lisäksi päälle noin 23-43 vuotta  8)

Ai oot nykyään rekkakuski eli vastailet rekkakuskimaisesti kysymyksiin joista muiden on melko vaikea arvata... 8)

Tai etkai ole ryhtynyt laivuriksi  :o

GeeTee

Niin ja eihän nuo käyttökulut suinkaan näin suuret ole miltä näyttää sillä minäkin käyn kaupoissa useamman kerran viikossa ja kuten tiedettyä niin tankkausta ilmaiseksi on tarjolla kaikissa kaupoisa niin ei tule heti sitä tunnetta että ei viitsi hylläjä katsella ja pitää nopeasti päästä pois  8)

Itsekin nykyään ostelen tavarat ihan rauhassa ja kuten sanottu sähköautoilu tekee särmistä pyöreämpiä ja ihmisistä mukavempia. Yleensä myös ruuhkaiseen kauppaan löytyy melko hyvä parkkis kaikkiin kellonaikoihin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.06.19 - klo:22:02
7 vuotta kuten hyvin muistat ja sitten ne tuottelee lisäksi päälle noin 23-43 vuotta  8

Seitsämän vuotta arvioitu kuoleentumisaika ja n.8000 euroa maksoi paneelit. Teoreettinen elinkaari on se 10-15 vuotta ja sinun unelmissa 23-43 vuotta.

Jännä seurata tuota trollaamista golopallolla ja maailmaa halaavalla "ilmaisella" sähköllä, joka ei olekkaan "ilmaista".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Et taida olla penaalin terävin kynä jos samoja asioita pitäis käydä joka kuukausi uudestaan läpi täälläkin 8)

Herätys ja yritä pysyä faktoissa...

Kyllä sen lastutetu Skodakin on ihan mun suosikkituote nykyään kun sähkikset on osittautumassa ihan hölmöiksi vaihtoehdoiksi kunnon perinteisiin polttiksiin verrattuna  8)

GeeTee

Tiedätkö karppa mitä ?

Mulle on ihan sama mitä paskaa sä jaksat täällä ainaisesti valitella ja uskon, että suurin osa arenasta on samaa mieltä. Ketä kiinnostaa jos sinä ajelet nastoilla...

Kasva aikuiseksi ja lopeta tuo ihmeellinen valitus kaikesta !

Sähköautot on huijaus ja satsatkaa jatkossa lastutettuihin polttomoottoreihin kaikki  8)

jarkko_h

#310
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.06.19 - klo:23:10
Seitsämän vuotta arvioitu kuoleentumisaika ja n.8000 euroa maksoi paneelit. Teoreettinen elinkaari on se 10-15 vuotta ja sinun unelmissa 23-43 vuotta.


Mistä noin huonoja paneeleja saa ostettua? Mulla on huvilalla 26 vuotta vanhat paneelit ja vielä toimivat erinomaisesti. On tullut seurattua aika monen paneelisysteemin energiatuottoa todella monen vuoden aikana ja panelit oikein asennettuna ovat todella kestäviä. Eri asia on tropiikin kosteudessa ja kuumuudessa. Siellä väärät asennukset, vuotovirrat..., niin panelit pilalla jopa 10 vuodessa.

Jos on oikein tehty maadoitussysteemit, ei paneeleja saa millään hajalle alle 20 vuodessa. Suomen olosuhteet suhteellisen helpot. Panelivalmistajat antavat 80% 25v takuita globaalisti ja suuri osa asennuksista pahoissa paikoissa. Suomessa 30V on realismia.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.06.19 - klo:23:10
Seitsämän vuotta arvioitu kuoleentumisaika ja n.8000 euroa maksoi paneelit. Teoreettinen elinkaari on se 10-15 vuotta ja sinun unelmissa 23-43 vuotta.

Jännä seurata tuota trollaamista golopallolla ja maailmaa halaavalla "ilmaisella" sähköllä, joka ei olekkaan "ilmaista".
Itseänikin alkoi vähän kiinnostaa, niin nopealla googletuksella urakkamaailman sivuilta lainattua : "Nykyhinnoilla ja maltillisilla vuosikorotuksilla laskettuna pientalojen aurinkosähköjärjestelmät maksavat itsensä takaisin tyypillisesti 10â€"15 vuodessa. Nykyisten aurinkopaneelien käyttöikä on vähintään 30 vuotta, mahdollisesti yli 40 vuotta. Luotettavat laitevalmistajat sekä aurinkosähköjärjestelmiä avaimet käteen -periaatteella myyvät yhtiöt antavat paneeleille usein 10â€"15 vuoden tuotetakuun. Lisäksi osa antaa paneeleille jopa 25 vuoden tehotakuun. Tehotakuu on lupaus siitä, että aurinkopaneelin kyky tuottaa energiaa on vielä 25 vuoden ikäisenä vähintään 80 prosenttia alkuperäisestä tuottokyvystä."

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 15.06.19 - klo:04:36
Nykyhinnoilla ja maltillisilla vuosikorotuksilla laskettuna pientalojen aurinkosähköjärjestelmät maksavat itsensä takaisin tyypillisesti 10â€"15 vuodessa.

Niin no kukaan eikä mikään osaa sanoa mitä se sähkö oikeasti maksaa 10...15v päästä. Vaan se suurempi säästö tuossa tuleekin ei itse tavarasta, vaan siirtohinnoista ja veroista jotka myös jäävät pois jokaisesta kWh jota valtakunnan verkosta ei tartte panelien ansiosta enää ottaa. Tänä päivänäkin jo itse tavaran arvo on enää luokkaa 1/3 kokonaisuudesta ja kilpailu on kovaa, joka myös pitää ne hinnat alhaalla. Markkinoille tulee myös lisää tarjontaa jo suunniteltujen ydinvoimaloiden aloittaessa tuotantonsa, joten mikään ei viittaa siihen että sähkön hinta tulisi ainakaan kovin paljoa tänä 10...15v aikana nousemaan. Vaan siirtoahan ei juuri voi kilpailuttaa, mutta jos siirtoyhtiöiden lupaukset pitävät paikkansa, niin nyt investoidaan jotta saadaan kaapelit maahan, turvaan luonnonilmiöiltä ja siten toimitusvarmuuskin kohilleen, mutta tämän jälkeen nuo investoinnit tippuvat ja homma on enää ihan tavallista jo olemassa olevan verkon ylläpitoa => periaattessa siis siirtomaksujenkin tulisi jopa laskea nykyisestä, ainakin reaali-rahassa vaikka ei välttämättä numeroina ???

No tästähän luonnollisesti seuraa että noiden paneleiden takaisinmaksuaika poksahtaa, eipä ne lätkät olekaan vielä edes 15v kuluttua takaisinmaksettuja. Ja entäs mitä tuo laitteisto tuossa vaiheessa jo tartteekaan erilaista huoltoa, komponenttien uusimista jne, niin aina vaan kauemmas tuo maksupiste karkaa. Ja muutenkn onko mitään järkeä just nyt asentaa noita paneleita kun tuokin tekniikka kehittyy huimaa tahtia, auringosta yhä vaan suurempi osuus saadaan hyödynnetyä samalla pinta-alalla, hintojen samalla pudotessa => 5v kuluttua tuollaisen samantehoisen paneliston pinta-ala olisi enää pieni osa nykyisestä ja takaisinmaksukin olisi enää 5...10v luokkaa. Toki tässä sitten kävisi niin että se sama pinta-ala kuitenkin käytettäisiin, mutta panelien tehot vaan olisi suuremmat ja siten sen investoinnin rahallinen arvokin about nykyisellään, mutta vastaavasti valtakunnan verkosta nypittäisiin entistäkin vähempi kallista sähköä ja näin oltaisiin entistäkin omavaraisempi yhä suuremman osan vuodesta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.06.19 - klo:23:44
Tiedätkö karppa mitä ?

Mulle on ihan sama mitä paskaa sä jaksat täällä ainaisesti valitella ja uskon, että suurin osa arenasta on samaa mieltä. Ketä kiinnostaa jos sinä ajelet nastoilla...

Kasva aikuiseksi ja lopeta tuo ihmeellinen valitus kaikesta !

Sähköautot on huijaus ja satsatkaa jatkossa lastutettuihin polttomoottoreihin kaikki  8)

Menipä tunteisiin. Toisella forumilla on paljon hedelmällisempää keskustelua, kun keskustelijat tuovat kaikki faktat ja laskelmat esille. Sä tykkäät heitellä, vain itselle mieluisia mutuja kertomatta faktoja. Hyvä esimerkki tänä kotoa tuleva ilmainen aurinkosähkö, joka ei olekkaan ilmaista. Puhkaisin sen tarinan lennon toisessa topic:ssa.

Jo lapsille opetetaan, että kaikkea mitä netissä kirjoitetaan ei ole totta. Meille aikuisille se on ihan päivän selvää.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.06.19 - klo:23:33
Et taida olla penaalin terävin kynä jos samoja asioita pitäis käydä joka kuukausi uudestaan läpi täälläkin 8)

Herätys ja yritä pysyä faktoissa...

Kyllä sen lastutetu Skodakin on ihan mun suosikkituote nykyään kun sähkikset on osittautumassa ihan hölmöiksi vaihtoehdoiksi kunnon perinteisiin polttiksiin verrattuna  8)

Missäs ne faktat, kuvat ja laskelmat on sinun ilmaisesta aurinkosähköstä? Kuinka monta kuukautta saamme odottaa näitä?

Edelleen löydä minulle sähköauto, joka maksaa alle 35kâ,¬, nelivetofarkku, tehoa 250-300 heppaa, range n.500km ja siihen saa vetokoukun.

Siihen saakka, kun tuollaista ei löydy ajelen nelivetoturbofarkuilla kulki ne bensalla tai dieselillä. Polttoaine on halpaa, niin kauan, kuin sitä saa rahalla!

Jos olet se penaalin terävin kynä, niin osaat varmaan jatkaa oikeassa topic:ssa. Ja kyllä olen paha ihminen, kun heitän bensaa liekeille, mutta niitä faktoja odotellessa...



1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O


Zego

Kyl! Olisipa totta nuo laskelmat aurinkosähköstä, niin ostaisin hetimiten!  8)

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.06.19 - klo:23:10
Seitsämän vuotta arvioitu kuoleentumisaika ja n.8000 euroa maksoi paneelit. Teoreettinen elinkaari on se 10-15 vuotta ja sinun unelmissa 23-43 vuotta.

Jännä seurata tuota trollaamista golopallolla ja maailmaa halaavalla "ilmaisella" sähköllä, joka ei olekkaan "ilmaista".

Ehkä tämä on viimeinen vastaus jonka tälle karpalle tulen tässä elämässäni vastaamaan...

Jos et huomaa niin tässä ketjussa vähän aikaa sitten käytiin sama asia läpi eli katso edellinen sivu  ::)

5000 euroo on eri kuin 8000 euroo  8)

Eikai kukaan muu kuin karppis maksa kaikesta netti tai listahintaa  :(

Hankit karppa ensin rahat ja sen jälkeen vähän vertailet, tingit ja tarvittaessa kilpailutat niin saat auton tai valitsemasi tuotteen paljon lista/nettihintoja edullisemmin  :-X

Aurinkosähkön asennus matalalle ja loivalle aurinkoiselle katolle on yhtä vaativa suoritus kuin legotalon tekeminen lapsen kanssa. Siihen vaan vähän sähkäriä ja sopimus tuotannosta verkko- ja energiayhtiön kanssa. Itsellä tuotantosopimus tuli voimaan alle vuorokaudessa...

Nyky hallitus on poistamassa/vähentämässä kotitalousvähennystä mutta väitän, että itse asennettuna aurinkosähkön tma on noin 7 vuotta ja avaimet käteen asennettuna kotitalousvähennyksellä max noin 10 vuotta.

Aurinkosähkön hinnat laskevat kovaa vauhtia koko ajan eli ei kannata jumiutua vanhoihin sukulaisilta saatuihin hintatietoihin...

Totta samoin kuin autoilussakin; joka päivä saa peremman ja halvemman seuraavana päivänä jos vaan viittii odottaa. Yks elämä täällä elellään ja ei kai sen tarkoitus ole vaan odotella  8)

Kuten täällä muissa kirjoituksissa jo ansiokkaasti todettiin niin sähkön hinnan vaikutus näihin arvioihin on ihan ratkaiseva. Itse en kuitenkaan usko sähkön hinnan laskuun kun verrataan Suomen hintoja vaikka muuhun Eurooppaan...

Zego

Nämä mihin itse viittasin olivat asennettu viime vuoden puolella ja susia ovat olleet.
Autoilussa ei ole pitkään aikaan saanut parempaa odottamalla. Nykyään ei kehitetä autojen perusominaisuuksia kuten alustaa riittävästi ja paino putoaa aivan liian hitaasti jos ollenkaan ja mölyä autoissa riittää verrattuna aikaisempaan. Ennen oli monesti paljon parempia tarjolla. Näytöt autoissa ei ole mikään kova juttu tai ihmeellinen, usein turha ja vaikeuttaa. Itse olen IT-alalla joten nähnyt liikaa huonoja käyttöliittymiä eikä se edes käytettävyysihmisten avulla usein onnistu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 15.06.19 - klo:20:12
Ehkä tämä on viimeinen vastaus jonka tälle karpalle tulen tässä elämässäni vastaamaan...

Jos et huomaa niin tässä ketjussa vähän aikaa sitten käytiin sama asia läpi eli katso edellinen sivu  ::)

5000 euroo on eri kuin 8000 euroo  8)

Aurinkosähkön asennus matalalle ja loivalle aurinkoiselle katolle on yhtä vaativa suoritus kuin legotalon tekeminen lapsen kanssa. Siihen vaan vähän sähkäriä ja sopimus tuotannosta verkko- ja energiayhtiön kanssa. Itsellä tuotantosopimus tuli voimaan alle vuorokaudessa...

Vastauksesi oli taas todella tyhjentävä. Suollat monta riviä jargonia, mutta et saanut muuta faktaa, kuin 5000 euroa ei 8000 euroa. Toinen fakta on, että sinun omien laskelmien mukaan kuoletusaika on 7 vuotta. Jos lasken 5000 euroa 0.13 centin kilowatti hinnalle se tarkoittaa n. 38500kW seitsämälle vuodelle eli n.5500kW:n tuottoa vuodessa. Toki tarkoituksella kerrot vain paneelien hinnan, että saisit itsellesi mieluisamman tarinan, koska 8000 euron panostuksella se tarkoittaisi n.62000kW seitsämälle vuodelle jo n.8800kW tuottoa.

Toivottavasti pidät lupauksesi, koska nuo sinun tuottotavoitteet on aika kovia mitä seuraan tuttujen paneeliten tuottoja. Kyllä minua kiinnostaa asiat, mutta en ole tyhmä ja pioneeri, että olisin ensimmäisenä kokeilemassa saati maksamassa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:22:29
Kun tuota sinun tarinaasi hieman tarkastelin, niin 5000 euroa oli alkupanostus, josta jätit sähkärin osuuden tahallaan pois, koska tuskin olisit niin tyhmä ettet kotitalousvähennyksiä huolisi. Taviksen hinta tuollaiselle 5000W paneelistolle on n.8000-9000â,¬ ilman kotitalousvähennystä. 4.5MWh on aika optimistinen näkemys, koska en usko, että sinulla kovin kauaa nuo paneelit on olleet. Joulu-Tammikuu on hyvin pitkälle tuotoltaan nolla. Marras ja helmikuu nimeksi, joten 4MWh on lähempänä totuutta toki jos haluat yltiö optimisia mielikuvia luoda, koska tuollaiselle paneelistolle (n.18kpl) arvioidaan n. 3000-3500kWH (Toki riippuen paikkakunnasta).

Jos siis autosi kuluttaa väittämäsi mukaan 16kWh/100km, niin 4000kWH:lla saisit katettua vuosittaiset 25tkm ajot, mutta koska Marras-Helmikuu aikana ei tule sähköä, kuin nimeksi, niin lataat 4kk pistorasiasta mainostamaasi "Putinin sähköä". Sitten kun huomioidaan, että et lataa päivisin aurinkosähköllä, vaan iltaisin/aamuisin ja viikonloppuna, niin fakta on, että parhaan ajan milloin saisit hyödynnettyä aurinkosähköä, et sitä käytä, vaan myyt pilkkahintaan verkkoon. Joten minun laskun mukaan pystyt hyödyntämään ehkä 1/3 aurinkosähköstä  ;D.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun näitä tarinoita on netissä tullut luettua eikä kaikkia asioita viitsitä kertoa ja yritetään olla "nokkelia".

8000â,¬ saa 95E bensaa noin 5700 litraa, 5800 litraa dieseliä tai 8000 litraa etanolia. Tai vaihtaa auton 2-3 vuoden välein noin puolitoista kertaa  ;D. Kaasuautolla ajelisi yli 8 vuotta veloituksetta. Onko siis panostus järkevää voi jokainen päättää itse. Silloin ymmärrän, jos tuolla aurinkopaneelistolla lämmitettäisiin esimerkiksi käyttövesi, jolloin kuolettamisaika olisi huomattavasti lyhyempi ja voisit myös päiväsaikaan hyödyntää paremmin aurinkoa jolloin se oikeasti paistaa eikä tarttisi pilkkahintaan myydä verkkoon!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: Zego - 15.06.19 - klo:20:50
Nämä mihin itse viittasin olivat asennettu viime vuoden puolella ja susia ovat olleet.
Autoilussa ei ole pitkään aikaan saanut parempaa odottamalla. Nykyään ei kehitetä autojen perusominaisuuksia kuten alustaa riittävästi ja paino putoaa aivan liian hitaasti jos ollenkaan ja mölyä autoissa riittää verrattuna aikaisempaan. Ennen oli monesti paljon parempia tarjolla. Näytöt autoissa ei ole mikään kova juttu tai ihmeellinen, usein turha ja vaikeuttaa. Itse olen IT-alalla joten nähnyt liikaa huonoja käyttöliittymiä eikä se edes käytettävyysihmisten avulla usein onnistu.

Ook sä joku karpan inkarnaatio vai mitä ?

Ei sun viesteissä ole mitään järkeä ja hienoa, että olet it-alalla, sen tuotoksia joutuukin joka arkipäivä tuottavassa työssä ihmettelemään  :o

Katseleppas vag-konsernin tulevaa mallistoa ja jos siirrät katseen hieman vasemmalle polttomoottoreista niin voit ehkä huomata eron ?

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: Zego - 15.06.19 - klo:20:50
Nämä mihin itse viittasin olivat asennettu viime vuoden puolella ja susia ovat olleet.
Autoilussa ei ole pitkään aikaan saanut parempaa odottamalla. Nykyään ei kehitetä autojen perusominaisuuksia kuten alustaa riittävästi ja paino putoaa aivan liian hitaasti jos ollenkaan ja mölyä autoissa riittää verrattuna aikaisempaan. Ennen oli monesti paljon parempia tarjolla. Näytöt autoissa ei ole mikään kova juttu tai ihmeellinen, usein turha ja vaikeuttaa. Itse olen IT-alalla joten nähnyt liikaa huonoja käyttöliittymiä eikä se edes käytettävyysihmisten avulla usein onnistu.

Anteeksi; luin viestisi aluksi nopeasti väärin ja ymmärsin sen myös väärin  :'(

Puhuitkin jostain toisista paneeleista jotka eivät ole täyttäneet odotuksia...

Kaikki riippuu kaikesta ja siitä se onnistunut kokonaisuus yleensä muodostuu  8)

Pahoittelen, että vertasin sinua karppaan.

Zego

Tää on internet joten en ota nokkiini. :)
Aurinkopaneeleista juu ja todellakin pettäneet lupauksensa. Todennäköisesti parempia löytyy markkinoilta mutta nuo pari tuttavaa olivat oikeasti yrittäneet etsiä parhaita mitä saa ja kokemusta eri lämmitysmuodoistakin oli heillä rutkasti ja olivat tehneet laskelmia aikaisemminkin. Nyt osu musta-Pekka kortti käteen. Täytyy yrittää kysellä seuraavalla kerralla kun tapaan heitä lisää...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Zego - 15.06.19 - klo:20:50
Näytöt autoissa ei ole mikään kova juttu tai ihmeellinen, usein turha ja vaikeuttaa. Itse olen IT-alalla joten nähnyt liikaa huonoja käyttöliittymiä eikä se edes käytettävyysihmisten avulla usein onnistu.

Itse asiassa näytötkin ovat tulleet autoihin ihan vaan siksi kun niiden hinnat ovat jo todella matalia. Monelle valmistajalle on näin edullisempaa lätkäistä se yksi näyttö vaikkapa keskikonsoliin, kuin ruveta nykertämään niitä perinteisiä namiskoja ja nippeleiä joita mm. lämpötilansäätö tai vaikka radiokanavat tarttevat => näiden ihan perustoiminteiden käyttökokemus on suorastaan romahtanut kun kaikki on nyt erilaisten lääppimä-näyttöjen takana :-\

Mittaristossa asia onkin hieman toinen, koska se on tosiaan pelkkä näyttö jota ei tartte lääppiä - mutta sitten taas vastaavasti mm. ratissa on noita namiskoja kyllä ja nyt jotkut ovat jo haahuilemassa siihenkin tuollaisia pikkasia lääppimä-näyttöjä, kuten etujakkaroiden väliinkin lähinnä läppäreistä tuttuja kosketushiiriä, jee jee :-\

Käli-suunnittelu onkin sitten ihan kokonaan oma tieteenalansa, siinä kun pitää huomioida erilaiset kulttuurit, (tietokone)alalle vakiintuneet defacto-käytännöt, saavutettavuus kun kaikilla ei ole ihan yhtä kyvykkäitä IT-taitoja... Ja kaiken tämän jälkeen se onnistunut käli on yhä intuitiivinen käytettävä, jossa ei ohjeistusta tarvita vaan se itsessään ohjaa käyttäjää oikeaan suuntaan, käyttäjä löytä helposti haluamansa, mitä ikinä hän haluaakaan tehdä. Valitettavasti itsekin töissäni näihin ei-niin onnistuneisiin törmään yhä useammin - mutta toisaalta niiden uudistaminen pitää sitten puolestaan allekirjoittaneenkin leivän syrjässä kiinni 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tapanixxx


Madise

Ostaisin kunnon moottorilla mutta järki ja lompakko ohjaa.
Etsin autoa ja etsintöjen jälkeen oli kaksi mahdollista, siis mistä valita. Toinen 265hp / 600nm kutosella ja toinen 170hp / 400nm nelosella.
Päädyin kumminkin käyttökulujen ohjaamana pienempään.
En asu Suomessa ja täällä autoetu nousee rajusti tehon mukaan, samoin vakuutusmaksut. Pelkästään niissä olisi ollut noin 3000:- ero vuodessa.
35-38tkm vuodessa ajavana myös parin litran kulutusero sadalla vaikutti asiaan.
Mutta nyt viikon ajeluiden jälkeen neloskoneella on tullut mieleen se kutosen koeajolla huomattu "pintakaasulla" eteneminen ja kaunis mottorin ääni.
Eli ostan ekon mutta ostaisin kunnon moottorin.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

sambolo

Tän hetkisessä autossa ei ole kunnon moottoria, eikä ekomoottoria. Laiska ja epätaloudellinen, mut toivottavasti edes luotettava :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jake82

Tämän hetkinen auto ei ainakaan ole ekomoottorilla ;D.
En edes halua autoa josta ei lähde kunnon mörinää ;)
Järkeähän nykyisessä autossani ei kai ole, mutta ajan nyt autolla josta tykkään.
Audi RS6 2015

tpu

Itse en ole koskaan pitänyt moottorin äänestä, joten valinta on aina mahdollisimman hiljainen auto. Toki sillä reunaehdolla, että tehoa pitää olla riittävästi omiin tarpeisiin.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: tpu - 17.12.19 - klo:12:22
Itse en ole koskaan pitänyt moottorin äänestä, joten valinta on aina mahdollisimman hiljainen auto. Toki sillä reunaehdolla, että tehoa pitää olla riittävästi omiin tarpeisiin.
No noihin vaatimuksiin ei oikein 4-pyttyinen diesel vastaa miltään osin... :P

Eikö edes vanha jenkki-V8 soi sinun korvillesi mukavan kuuloiselta?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

tpu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.12.19 - klo:12:42
No noihin vaatimuksiin ei oikein 4-pyttyinen diesel vastaa miltään osin... :P

Eikö edes vanha jenkki-V8 soi sinun korvillesi mukavan kuuloiselta?

Kyllä tämä nykyinen on aivan liian äänekäs ja seuraava on sitten hiljaisempi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy