Ohittaminen - paljon tehoa vai hyvää pelisilmää?

Aloittaja lao, 13.09.16 - klo:23:22

« edellinen - seuraava »

wilkku

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.09.16 - klo:08:05
En lähde tänne spekuloimaan muuta kuin että tuplasti tehoa ei tuo tuplasti nopeutta. Liikenteessä ja ohituksissakin on kaksi tärkeää sanaa, ennakointi ja ennakointi.
Ford Focus 1.0 125hv vs Ford Focus ST 250hv
80-120  6,9s vs 3,5s
Ei ihan tuossa vielä tuplannu.
80-180 38,8s vs 13,2 s

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: wilkku - 14.09.16 - klo:13:06
Ford Focus 1.0 125hv vs Ford Focus ST 250hv
80-120  6,9s vs 3,5s
Ei ihan tuossa vielä tuplannu.
80-180 38,8s vs 13,2 s
Nopeutta.  ;) Noilla autoilla on painoero jonkinlainen ja siksi en usko tuohon ohituskiihtyvyyslukemaan tai todellisiin teholukemiin. Tuon toisen ajan mittaaminen on turhaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

hece

Itsekin tykkään vaihtaa joko S:lle tai rattinapeilla pari pykälää pienempää jo valmiiksi ennen täyden kiihdytyksen aloitusta. Jos vain lyö lapun lattiaan tulee kiihdytykseen lähtö viiveellä ja kaupan päälle tulee vielä nykäisy, mielummin painan kaasua rauhallisesti syvemmälle vaihteen ollessa jo valmiiksi pienempi, tulee paljon sivistyneempi kiihdytys.

livejungle

Lähdin tässä kerran ohittamaan 6 auton letkaa perältä ja muutaman ohi kerkesin jo pääsemään. Ykskaks keskeltä jonoa tojotamies lähti ohittamaan katsomatta taakseen.
Jouduin lyömään liinat kiinni ja oli hyvin lähellä etten ajanut perään. Olisi varmaan tapahtunut ketjukolari tai ulosajo kovalla nopeudella, jos tämä tojotamies olisi hieman myöhemmin lähtenyt.
Ainahan se ohittaminen on riski. Kaikkea yllättävää voi sattua.

wilkku

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.09.16 - klo:13:20
Nopeutta.  ;) Noilla autoilla on painoero jonkinlainen ja siksi en usko tuohon ohituskiihtyvyyslukemaan tai todellisiin teholukemiin. Tuon toisen ajan mittaaminen on turhaa.
http://www.zeperfs.com/duel5595-4366.htm

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: wilkku - 14.09.16 - klo:13:28
http://www.zeperfs.com/duel5595-4366.htm
Jos autot painaisivat saman verran ja ilmoitetut hevoset pitäisivät paikkaansa niin aika voisi puolittua tuolla välillä. Tietyllä voimalla tehty työ kestää tietyn ajan. Ajan puolitukseen vaatii kaksi kertaa enemmän voimaa. Jos puhutaan vaikkapa radalla ajamisesta tai huippunopeudesta, ei pidäkään enää paikkaansa, vaan tulee muita tekijöitä. En siis lähtisi suoraan väittämään ottaessa tuplatehoisen auton mallistosta, että se olisi käytännössä kaksi kertaa nopeampi kaikessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Popo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 14.09.16 - klo:11:54

Mutta mutta, mitäs sitten jos pelisilmä pettää ja huomaa kesken rekan ohituksen että tiukaksi menee...

Turha jeesustella ettei voi käydä itselle kun on niin erinomainen ohittaja. Tilanne voi sattua kenelle tahansa vuosien aikana sen ensimmäisen kerran...

Vaihtoehtoja on kolme,

1.Jatkaa ohitusta lappu pohjassa samalla pitkiä vilauttaen varoitukseksi vastaantulijalle.
2.Lyödä liinat kiinni ja keskeyttää ohitus (tässäkin voi vilkuttaa pitkiä, mutta ei kyllä käytännössä pystyisi/ehtisi)
3. Väistää metsähallituksen puolelle (yleensä huono vaihtoehto, mutta todennäköisesti vähemmän vaarallinen kun tukkirekan nokkaan törmääminen).

Em tilanteessa välittömästi käytettävissä olevilla reservitehoilla alkaakin olla merkitystä, samoin kuin tarvittaessa tehokkailla jarruilla...ja hyvillä auton ajo-ominaisuuksilla. Ainakin itse mieltäisin tehokkaan tai sporttisemman auton (esim Ocu 2.0tsi kone) turvallisemmaksi, kuin hinnat alkaen koneen (esim 1.0tsi tai 1.6 tdi) MIKÃ,,LI OHITUKSET SAMANLAISET. Jos auton tehot hyödynnetään ja ominaisuudet ulosmitataan, tehokas auto on PALJON VAARALLISEMPI ohitustilanteissa.

Reilu nopeusero ohitettavaan ja ehkä lievä ylinopeus taitaa olla monesti turvallisempi tapa ohittaa rekkaa kuin aivan rekan takaa 0-nopeuserolla ohitukseen lähtö ylinopeutta samalla välttäen.

Tuo vaihtoehto 1. realisoituu oman havainnon mukaan myös silloin, kun niitä "tehoja" on. Että vielä ehtii, mutta ulkopuoliset saavat väistää, jos heillä ei pinna kestä. Mutta tämä on siis aivan subjektiivinen havainto.

Tähän keskusteluun on kopioitu edellisestä topicista irrallisena myös meikäläisen miete, joka liittyi  terveen järjen tarpeeseen liikenteessä, riippumatta "tehoista". Totesin myös, että jos autoa valitsisin NYT, tod näk valinta kohdistuisi isompaan moottoriin ja että koeajon puitteissa todellisen suorituskyvyn rajoitukset eivät aina tule esiin. Kuitenkin II Octavian osalta 1.4-moottorin tuoma etu ei ollut välttämättä kovin merkittävä ja arkiajossa sitä ei välttämättä edes ole, kun ei ohitella. Päädyin valitsemaan"turhia härpäkkeitä", kuten automaatti-ilmastointi ja ksenon-valot "tehojen" sijaan... ;)

III Octavia on edeltäjäänsä kevyempi ja moottorit tehokkaampia/vääntävämpiä, joten uusi kausi & uudet kujeet.

Oma vastaukseni aloituksen kysymykseen: Molempia.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 14.09.16 - klo:13:25
Lähdin tässä kerran ohittamaan 6 auton letkaa perältä ja muutaman ohi kerkesin jo pääsemään. Ykskaks keskeltä jonoa tojotamies lähti ohittamaan katsomatta taakseen.
Jouduin lyömään liinat kiinni ja oli hyvin lähellä etten ajanut perään. Olisi varmaan tapahtunut ketjukolari tai ulosajo kovalla nopeudella, jos tämä tojotamies olisi hieman myöhemmin lähtenyt.
Ainahan se ohittaminen on riski. Kaikkea yllättävää voi sattua.
Kuuden auton ohittaminen kerralla (ainakin kaksikaistaisella tiellä, mutta sitä et tuossa suoranaisesti esiin kyllä tuo) on mielestäni totaalista reikäpäisyyttä...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

livejungle

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 14.09.16 - klo:14:25
Kuuden auton ohittaminen kerralla (ainakin kaksikaistaisella tiellä, mutta sitä et tuossa suoranaisesti esiin kyllä tuo) on mielestäni totaalista reikäpäisyyttä...

No enpä tiedä. Pitkä tuttu suora johon ei käänny teitä, ja hyvin tossa lopulta ohi kaikista päästiin vaikka tojotakin väliin tuli. On noita pitempiäkin letkoja ohitettu..

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 14.09.16 - klo:14:25
Kuuden auton ohittaminen kerralla (ainakin kaksikaistaisella tiellä, mutta sitä et tuossa suoranaisesti esiin kyllä tuo) on mielestäni totaalista reikäpäisyyttä...

Byhyy. Monesti tämä possujuna odottaa sitä seuraavaa ohituskaistaa ja voit ihan huoletta ajella tasaisella nopeudella koko possujunasta ohi eikä tarvitse edes sakkoja ottaa. Ellei joku vuoronumero-ohittaja pahoita mieltänsä ja seuraa takana tulevaa liikennettä (Kannattaa tutustua tieliikennelakiin mitä sanotaan ohituksesta), joka tuossakin tapauksessa aiheutti tuon kolaritilanteen. Ei jo ohituksen aloittanut kuljettaja.

Parhaat ohituspaikat vastaaviin on juuri sellaiset suorat missä on nopeusvalvontatolppia. Lähdet ohi tästä possujunasta ennen tolppaa, niin aivan varmasti koko juna jarruttaa tolpan kohdalla ja sinä voit ajaa vakkari päällä tästä jarruvasta jonosta ohi.

Miten minusta tuntuu tässä keskustelussa, että osa porukasta ei aja kuin sunnuntaisin yksin saaressa kirkkoon ja takaisin kotiin?

Pahimpia teiden tukkoja on tänä kesänä olleet Toyota kuskit. Yleensä ajavat corollalla ja toinen avensis. Seuraavana tulee VAG-konsernin edustajat. Bemari kuskeista on sen verran positiivistä sanottavaa, että kun sellainen ohittaa, niin harvemmin tulee enään perse edellä vastaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.09.16 - klo:17:06
Byhyy. Monesti tämä possujuna odottaa sitä seuraavaa ohituskaistaa ja voit ihan huoletta ajella tasaisella nopeudella koko possujunasta ohi eikä tarvitse edes sakkoja ottaa. Ellei joku vuoronumero-ohittaja pahoita mieltänsä ja seuraa takana tulevaa liikennettä (Kannattaa tutustua tieliikennelakiin mitä sanotaan ohituksesta), joka tuossakin tapauksessa aiheutti tuon kolaritilanteen. Ei jo ohituksen aloittanut kuljettaja.

Parhaat ohituspaikat vastaaviin on juuri sellaiset suorat missä on nopeusvalvontatolppia. Lähdet ohi tästä possujunasta ennen tolppaa, niin aivan varmasti koko juna jarruttaa tolpan kohdalla ja sinä voit ajaa vakkari päällä tästä jarruvasta jonosta ohi.

Miten minusta tuntuu tässä keskustelussa, että osa porukasta ei aja kuin sunnuntaisin yksin saaressa kirkkoon ja takaisin kotiin?

Pahimpia teiden tukkoja on tänä kesänä olleet Toyota kuskit. Yleensä ajavat corollalla ja toinen avensis. Seuraavana tulee VAG-konsernin edustajat. Bemari kuskeista on sen verran positiivistä sanottavaa, että kun sellainen ohittaa, niin harvemmin tulee enään perse edellä vastaan.

Ã,,äni kanssa "Toipotalle". Hyvin tyypillisesti se possujunan vetäjä. Tosin poikkeuksiakin on näkynyt. Ehkä niitä myyntijamppoja jotka suuren osan ajastaan tienpäällä. Eivät vetele junia.

Reipas laillinenkin ohitus saa usein corollakuskin vilkuttamaan pitkiä naama punaisena.  :D

sakal83

Hetkinen? Onko se kuka ajaa letkan edessä letkan aiheuttaja?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skriko

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.09.16 - klo:17:38
Hetkinen? Onko se kuka ajaa letkan edessä letkan aiheuttaja?
Ei kun se joka ei mene ohi.

Geoman

Se mikä minulla on ollut periaate ohitettaessa (yleensä minulla on vapaastihengittäviä vähintäin 6-sylinterisiä ja tilavuus yli 2,5 litraa) pidän kohtuullisen etäisyyden edellä ajavaan. Voin kiihdyttää auton siirtymällä ohituskaistalle ja kaasu pohjaan. Mikäli tie on vapaa vastaantulevista annan mennä kaasu pohjasssa - mikäli on vastaantulevia vedän takaisin oikealle ja odottelen uutta ohitustilaisuutta kohtuullisen matkan päässä. Tällöin mikäli minua ohittava pääsee minun eteeni. Ohitus on hankala varsinkin jos ohitettavat, etenkin "rekat" ajavat toisiaan lähellä peräkkäin - he eivät mielellään jätä ohittajalle tilee eteensä.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:05:48
Tehoa tarvitaan, mutta keskustelu käyttäen vain ajoneuvoista ilmoitettuja maksimitehoja on vähän sama kuin esson parkkipaikalla huudeltais että mun 1000w subbari on parempi kuin sun 800w subbari. Kukaan tuskin ottaa huipputehoa irti autostaan ohitustilanteissa meikäläisillä teillä.
Ei vai? Mites esim. toi (oma) edellinen 55kw tdi?

Jultsu

#46
Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 14.09.16 - klo:18:22
Ei vai? Mites esim. toi (oma) edellinen 55kw tdi?

Kuten jo yllä kirjoitin, maksimitehon saavuttamiseen vaaditaan yleensä iso vaihde ja isot kierrokset jolloin vauhtiakin on pitkälti päälle sata markkaa. Myöskään ohitukseen lähdettäessä tuskin kierrokset ovat neljässä tonnissa huipputehon alueella, tärkeämpää on se jerkku siellä 2500-4000rpm alueella koska sitä väliä hinkataan kun vauhtia kelataan tauluun. Vai ohittaako joku oikeasti niin että antaa moottorin huutaa rajoitinta vasten?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.09.16 - klo:17:38
Hetkinen? Onko se kuka ajaa letkan edessä letkan aiheuttaja?

Jono on sen toisen auton syy, joka ei pääse ensimmäisestä ohi.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin JOS Suomalaiset noudattaisivat tieliikennelakia ja pitäisivät lain mukaiset turvavälit ei ohittamisen pitäisi olla minkäänlainen haaste, mutta kun välitettavasti näin ei ole. Myöskään jonossa ajaminen ei ohittamisesta häiriintyisi milläänlailla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Kyllä minä edelleen näkisin että se maantiellä neljääkymppiä ajava maataloustraktori aiheuttaa sen jonon, ei se perheenäiti tojota nauriksessaan joka kyttää ensimmäistä ohituspaikkaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 14.09.16 - klo:07:47
En tiedä oonko oikeassa, mutta mielestäni moodi vaikuttaa myös kytkimen tarraamiseen, vaihtoaikoihin yms. Ei siis pelkästään käytettäviin kierroksiin.
Ei vaikuta ainakaan millään vag:n dsg:llä. Kickdown nappulaa kun napauttaa, niin loota menee automaattisesti sporttikartalle. Tämä piti taannoin kantapään kautta todeta erään 1.4tsin kanssa, kun d:llä oli ohituskiihtyvyys huomattavasti rivakampaa, kuin vastaavasti konetta kiljuttavalla "sportilla" :E

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 14.09.16 - klo:14:25
Kuuden auton ohittaminen kerralla (ainakin kaksikaistaisella tiellä, mutta sitä et tuossa suoranaisesti esiin kyllä tuo) on mielestäni totaalista reikäpäisyyttä...
Menee kyllä heittämällä ihan "hinnat alkaen" pololla. Tehoa se 55kw, vääntöä 180Nm ja painoa n. 1150kg. Niin, ja vaihteita kaikki ylivälitetyt viisi. Käyttövoima Diesel. Ihan sama onko tuttu vai tuntematon suora, tuollaisen letkan ohitus ei pitäisi olla kenellekkään ongelma sopivan tilaisuuden tullen annetuilla määreillä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.09.16 - klo:08:38
Teho ei korvaa pelisilmää.
Pelisilmän ja tehon yhteistyöllä tehdään ne turvallisimmat ohitukset.

Näinhän tuolla kirjoitin edellä. Se on vähän sama asia kuin urheilussa. Lahjoilla pärjää saman treenaamatta kuin lahjaton treenaamalla. Lahjattomasta ei tule koskaan huippua, vaikka treenais yötä päivää, mutta lahjallisesta tulee maailmantähti kovalla harjoittelulla.
Edelliseen palaten, kyllä pelisilmätön pärjää kuitenkin tehoilla paremmin, kuin pelisilmätön ilman tehoja.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:19:06
Kyllä minä edelleen näkisin että se maantiellä neljääkymppiä ajava maataloustraktori aiheuttaa sen jonon, ei se perheenäiti tojota nauriksessaan joka kyttää ensimmäistä ohituspaikkaa.
Mutta sitä jonoa ei pääse syntymään jos se äiti tai isä heittää tallaa ja menee ohi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 14.09.16 - klo:14:25
Kuuden auton ohittaminen kerralla (ainakin kaksikaistaisella tiellä, mutta sitä et tuossa suoranaisesti esiin kyllä tuo) on mielestäni totaalista reikäpäisyyttä...
Mitä tuo ohitettavien määrä kertoo reikäpäisyydestä? Suomessa on alueita, joissa tiet ovat suoria ja mäettömiä. Noilla osuuksilla pääsee koko possujunasta ohi niin pienillä nopeuseroilla, että ehtii reagoimaan possujen virheisiin ja vastaantulijat näkee kilometrin päästä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 14.09.16 - klo:20:11
Mutta sitä jonoa ei pääse syntymään jos se äiti tai isä heittää tallaa ja menee ohi.

Harvalla isukilla ja vielä harvemmalla äitylillä on kanttia mennä keltasilla ohi, tuo sääntö on kyllä isketty autokoulussa sinne syvimpään aivolohkoon.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:20:32
Harvalla isukilla ja vielä harvemmalla äitylillä on kanttia mennä keltasilla ohi, tuo sääntö on kyllä isketty autokoulussa sinne syvimpään aivolohkoon.

Ainoa ettei sinun esimerkkitapauksessa ole mainittu keltaista viivaa...

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:19:06
Kyllä minä edelleen näkisin että se maantiellä neljääkymppiä ajava maataloustraktori aiheuttaa sen jonon, ei se perheenäiti tojota nauriksessaan joka kyttää ensimmäistä ohituspaikkaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:18:48
Kuten jo yllä kirjoitin, maksimitehon saavuttamiseen vaaditaan yleensä iso vaihde ja isot kierrokset jolloin vauhtiakin on pitkälti päälle sata markkaa. Myöskään ohitukseen lähdettäessä tuskin kierrokset ovat neljässä tonnissa huipputehon alueella, tärkeämpää on se jerkku siellä 2500-4000rpm alueella koska sitä väliä hinkataan kun vauhtia kelataan tauluun. Vai ohittaako joku oikeasti niin että antaa moottorin huutaa rajoitinta vasten?
Meinaatko, ettei esim. 3-vaihteella ole tarpeeksi vastusta, että ahdot (ja sitä myötä tehot) nousisi maksimiin?
Konsernipelejä vuodesta 1993

rami

Ohittaminen vaatii aina pelisilmää.  Riittävästi tehoa pitää olla autossa.  Teho suhteessa tilanteeseen on tärkein asia. Mutta,  mutta se suuri teho ruokkii myös liikaa sitä ohittamisen halua joka saattaa tietyissä tilanteissa olla jopa erittäin riskialtista. Mielestäni jos on sopivassa suhteessa järkeä,tehoa ja kykyä ymmärtää se asia, että liikenteessä liikkuminen on aina kokonaisuus. ;)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 14.09.16 - klo:20:53
Meinaatko, ettei esim. 3-vaihteella ole tarpeeksi vastusta, että ahdot (ja sitä myötä tehot) nousisi maksimiin?
Oon tässä ihmetellyt samaa. Mistähän sellainen mielikuva on syntynytkin, että vaihde vaikuttaisi moottorin tehoon? Ymmärrän ykkösen ja kakkosen, mutta en siitä eteenpäin. Eiköhhän auto yleensä kiihdy nopeammin kolmosella, kuin vitosella, joka on normaalia välitysten takia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.09.16 - klo:20:32
Harvalla isukilla ja vielä harvemmalla äitylillä on kanttia mennä keltasilla ohi, tuo sääntö on kyllä isketty autokoulussa sinne syvimpään aivolohkoon.
Juu ei, ja vielä harvempi lähtee ohi kun rekka tulee vastaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy