Golf Variant 2007 1.6 8v päästöt

Aloittaja Don_key, 13.09.16 - klo:18:42

« edellinen - seuraava »

Don_key

Otsikon kulkine kävi katsastuksessa, ja kierroksilla päästöt olivat hylkyyn johtavat :
CO 1,00
CO2 13,75
HC 75
O2 0,9
Lambda 1,010
Kone käy kuin kello ja vetää hyvin. Katti on uusi, öljynkulutus mielestäni normaali tai vähän koholla. Vaihdan öölit n 6 tkm:n välein ja tuossa ajassa lisään pari kertaa. Nyt on ilmaantunut uutena juttuna sininen pöllytys kun konetta vedättää korkeilla kierroksilla (yli 4500rpm) tai käyttää paikallaan korkeilla kierroksilla.
Onkohan tällä koneella taipumusta männänrekaiden jumiutumiseen /katkeamiseen? Autolla ajeltu nätisti vain 164000km, mikä mielestäni on vasta sisäänajoa :) Olisi mielenkiintoista kuulla, jos muilla on ollut samalaisia savutus ropleemeja, ja miten niistä on toivuttu. Vaihtokone ei ole paha rasti ja vaihtaminenkin onnistuu itseltä, mutta käytän auton ensi viikolla puristus ja ohivuotomittauksissa, niin ollaan taas viisaampia. Muuten auto on vielä ihan ryhdikäs kulkine.

Daatta

Ei kyllä kuulosta pahalta ajomäärältä 1.6l koneelle, joka Tuulilasinkin mukaan oli niitä harvoja onnistuneita konstruktioita 5-koppaseen. Männänrenkaiden katkeaminen kuulemma näkyy julmettuna öljynkulutuksena, sopiiko tuo pari kertaa (1litra?) 6tkm aikana sitten siihen. Savutus voi johtua myös venttiilin kumeista, mutta meneekö ne noilla kilometreilla..? Katalysaattorin hajoaminen voisi johtua myös öljyn kulutuksesta.  ???

Ehkä autolla on vaan ajettu liian nätistä ja se vaatii kunnolla hanaa! En ota sitten vastuuta jos motti leipoo kiinni, kannattanee käydä mittauksissa ensin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Don_key

Täytyy vielä täydentää, että vuosi sitten kone temppuili ja alkoi käymään kolmella. Merkkihuollossa todettiin sytytyshäiriö 1 sylinterissä ja vaihdettiin sytytysyksikkö, yksi tulppa ja taas kulki normisti. Nyt kun tarkastin, huomasin että nelosen tulppa karstoittuu, muut ovat nätin vaaleanharmaat. Tämä tekee diagnoosista aina vaan hankalampaa. Vain yksi sylinterikö fuskaa ja polttaa öljyä? No, odotellaan kun päästään mittaukseen.  Nyt pukkaa myös vikakoodia katin huonosta toiminnasta vaikka on uusi.

Oma salaliittoteoriani voisi lähteä huonosta suuttimesta. Nelosen suutin vuotaa/ jää auki ja on karstoittanut pytyn. Aine palaa huonosti (öjyä palotilassa) ja lambda yrittää kompensoida, ei onnistu ja päädytään vikakoodiin.

Olen aina ollut myös siinä luulossa että tämä moottori on niitä kestävämpiä VW-tuotoksia.

Tuzoon

Muutama suutin vikainen on tullut vastaan. Syynä suuttimen vuotaminen. Huomaa yleensä pidentyneenä starttauksena.
Onko katalysaattori alkuperäinen vai tarvikemalli?

Taxi

Öljyn kulutus kuulostaa hurjalta.05 vm touran 1.6 8v koneella oli meillä perhe kulkineena ja 2 v sit 140tkm kilsoilla ei vieny öljyä yhtään.N 24tkm LL huoltovälein n 2 v huoltovälillä.Toi siis sillo vaihtoon meni.

Don_key

Samaan tahtiin volkkari on öljyä kuluttanut niin kauan kun on mulla ollut. Eikä se lisäys tarkoita, että kone on jo kuiva. 0,2-0,3l /1000km. Viime vuonna katsastuksessa päästöt erinomaiset. Uuden tarvikemallisen katin hitsasin vanhaan putkeen.
Auto on nyt pajalla, jossa siihen tehdään suutintestit, puristus- ja ohivuotomittaukset. Katotaan, mikä siellä nyt sitten mättää ja infoan sitten täällä muitakin kun tietoa tulee.
Oma veikkaus on, että koko soppa on alkanut huonosta suuttimesta...

Don_key

Tarina jatkuu....nelossylinterissä oli huomattavaa ohivuotoa renkaiden läpi. Puristukset kylmänä ohivuotavassa pytyssä kehnot, kuumana ok. Sylinterit tutkittiin endoskoopilla, eikä mitä viitettä renkaiden katkeamisesta löytynyt. Tehtaan hoonausjälki vielä seinämissä jäljellä. Vuotava pytty öljyinen ja tulppa karstoittunut.

Ongelmaa alettiin ratkaisemaan liuottamalla renkaita irti lisäaineistamalla öljyä. Uutta öljyä koneeseen ja sekaan voimakasta puhdistusainetta (jota ei kuluttajille myydä). Likaa/karstaa on selvästi irronnut ja puristukset nousseet lähelle normaalia. Öljyn joukkoon sekoitettiin  "stabilointiaine", joka käsittääkseni nostaa öljyn pH:ta ja sillä ajetaan nyt "puhdistusajoa" viikon verran, jonka jälkeen öljynvaihto ja päästömittaus.

Tässä kohtaa näyttää aika lupaavalta. Olin jo valmistautunut kaivamaan koneen pois nokalta ja tutkimaan mitä voimanlähde on syönyt, mutta näyttää kemiallinen koneenpuhdistus toimivan nykyään aika hienosti.

Kirjoittelen vielä loppuraporttia kun saan päästöarvot .

Tomppaa_

Kovilla kierroksilla savuaminen johtuu jumittuneista öljyrenkaista. Pitkät öljyvaihtovälit muodostvat öljyrenkaisiin karstaa joka jumittaa renkaat ja näin ollen moottoriöljy pääsee männänrenkaiden ohi palotilaan. Mielenkiinnolla odotan kokemuksia puhdistusaineiden tuloksista.

Don_key

Loppu hyvin kaikki hyvin. Eli suorittamalla voimakas flush- toimenpide ja lisäaineistamalla öljyt enemmän puhdistaviksi saatiin vuotavan sylinterin männänrenkaisiin eloa, ja puristukset nousivat ongelmapytyssä muiden tasolle.

Kun sain auton pajalta huuhtelun jälkeen ajoon, kone sai ”kenkää” ja mieluusti ajettiin pitempiä matkoja. n.600km jälkeen tein uuden moottorin huuhtelun öljunvaihdon yhteydessä BG109e aineella, ja koneesta tuli ulos taas mustaa nokista öljyä. Uusien öljyjen sekaan saman merkin lisäaine 110MOA ja taas hanaa. Ajelin taas pidempää matkaa ja öljynkulutus loppui kokonaan, ja kiukutelleen pytyn tulppa alkoi harmaantua, vaikka karstaa vielä hiukan kertyikin.
Päästömittauksessa saatiin katsastuksessa  hyväksytty tulos ja matka jatkuu. Kone lienee puhdistunut merkittävästi, sillä öljy ei mustu nyt kuin aivan hiukan. Myös tälle moottorille ominainen liman kertyminen öljykorkin tienoille on loppunut kokonaan.

Mistä kaikki sitten johtui. Autolla ajettiin paljon erittäin lyhyttä ajoa, joka varmasti altistaa koneen karstoittumiselle. Nykyöljyt on suunniteltu pitkille vaihtoväleille, eivätkä ole erityisen peseviä. Lyhyet ajomatkat/LL-öljy lienee huono yhdistelmä. Koneessa pyörii nyt täyssynteettiset 5w-40 diesel raskaan kalustön öljyt, joilla yhtiön teknisen asiantuntijan mukaan on paremmat pesuominaisuudet.

Mutta nyt annetaan olla akan järvessä ja seurataan katseella kuinka homma etenee. So far so good.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy