a5 coupe -08 ikkunaongelmaa

Aloittaja joni88, 15.01.14 - klo:19:44

« edellinen - seuraava »

joni88

Noniin, tähän päivään asti, eli noin 2kk sai ilman suurempia murheita ajella. Ajoin autolla töihin, ja vein lämpimään (noin +16astetta) halliin pariksi tunniksi. Lähin autolla ja ajoin noin 15km matkan tikkurilasta helsingin keskustan stokkalle parkkihalliin. Lippua varten olin avaavinani ikkunan, hirveä ronksutus ja rätinä eikä ikkuna liiku mihinkään. Kädellä auttaen saa alas ja kun painaa ylös niin noin 3-5 sekkaa tuntuu pyörivän tyhjää jonka jälkeen ikkuna nousee ylös.

Eli mistäs tota vikaa kannattas lähtee hakemaan? Onko ikkunahissi/nostin vikaherkkä ja mitähän uusi maksanee?

Näin taivaskattomekaanikkona ei viitsi hirveemmin itse tehdä, eli ei kai auta muu kuin merkkiliikkeeseen viedä?


rob-s

Tyyppivika eli kaikista A5/S5 coupesta menee ikkunamekanismit rikki. Kaapeli sotkeutuu yhden rattaan ympärille. Ensin kuskin puolelta ja vähän myöhemmin pelkääjän.

Uuden mekanismin kun ostaa, niin saa sen parannetun version joka todennäköisesti ei enää hajoaa. Moottoreita ei ole pakko vaihtaa vaikka marmorilla kylläkin tarjoavat.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

joni88

mitäs tollanen uuden mekanismin vaihtotyö maksaa töineen osineen päivineen? jotai hintahaarukkaa?

e: korjattu kirjotusvirhe

rob-s

Lainaamitäs tollanen uuden mekanismin vaihtotyö maksaa töineen osineen päivineen? jotai hintahaarukkaa?

Enpä muista mutta selviää helpoiten kun kysyt marmorilta (Audi Centeriltä). Slamit.net:stä saa tilattua ko. korjaussarjaa myöskin jo itse haluaa/osaa vaihtaa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

malfean

Lainaus käyttäjältä: joni88 - 15.01.14 - klo:19:54
mitäs tollanen uuden mekanismin vaihtotyö maksaa töineen osineen päivineen? jotai hintahaarukkaa?

Muistaakseni kysyessäni oli jotain 700e luokkaa, mutta en muista oliko ilman töitä ja/tai per puoli.

Laitetaas nyt samaan syssyyn vähän aihetta hipova kysymys...

Eli toispuoleisesti tuntuu että apparin sivuikkunassa on "klappia", ja tämä aiheuttaa sen, että rämähtää ikävästi ovea sulkiessa.
Jollei muu auta, pitää purkaa ovi ja katsoa mikä siellä joustaa.

Tarkoituksena olisi vaihtaa ovenkarmin tiivisteetkin, mutta ei viitsisi näin talvella aloittaa projektia.

Kenelläkään ideaa, mitä tehdä, ja voisiko itse kokeilla jotain kiristystä?

Olisko räjäytyskuvaa, josko siitä aukeaisi mitä siellä voisi kiristellä?
"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

Poikarukka

Oliko niin että oven alareunassa oli joku säätö ruuvi millä saa lasin asennon säädettyä? Reunatiivisteen sisään voi tunkea perinteistä ikkunalasitiivistettä pullistamaan sitä.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

joni88

tossa selaisin ebaytä ja tuollainen löytyi:

http://www.ebay.com/itm/Fensterheber-vorn-links-Fahrertur-Audi-A4-Seat-Exeo-8E0837461-/350569484255?pt=DE_Autoteile&hash=item519f91cfdf

ainakin slamitin mukaan tuo 8E0837461C osanumero pitäisi käydä kuskinpuolelle 2008 mallin a5 coupe? pystyykö joku varmistamaan tämän niin saa tilauksen vetämään?

Apeq87

Minä en osaa tuosta ikkunaongelmasta sanoa mitään, kun itse en ole siihen törmännyt ja muutenkin nämä autot on mulle lähinnä harrastehommia. Nostin mekanismiin pikkuisen tutustuessani uskoisin, että tarvittaessa sen vaihtaa varsin vaivattomasti. Varaosanumero näyttäisi olevan 8T0837461C (Lasinnostin ilman moottoria, vasen). Tuo Joni88:n linkkaama voisi olla itseasiassa täysin sama osa, mutta Seatin omalla vo-numerolla.


rob-s

Joni88 linkittämä korjaussarja on B7 sarjaan käyvä eli ei B8:iin. Siksi myös huomattavasti alhaisempi hinta.

Tämä on B8 (A5 coupen) kuskin oven:

http://www.slamit.net/product/15627/audi-a5-coupe-2008--ikkunannostimen-korjaussarja-vasen

Tilaa sieltä vaan niin tulee oikea setti:)

En tiedä mikä tämän vaihtotyön "annettu aika" korjaamolla mutta mulla taisi mennä 1-2 tuntia vaihtaessa kun piti säätää ikkunan uudestaan jotta ei kävisi vetoa ajaessa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

KarponHannu

Terve,

Tämän ikkunaongelman korjauksen hintaa aprikoiville voin antaa viimeisimmän päivityksen.

Merkkiliike Pohjanmaalla: korjaussarja 402 euroa per ovi + arvioitu työaika 3-4 tuntia = yhteensä 700-800 euroa per ovi
Slamitin korjaussarja + vaihto ei merkkiliikkeessä: korjaussarja rahteineen noin 150 euroa + vähän yli tunti työtä = yhteensä 200 euroa per ovi

Noistahan voi sitten valita itselleen sopivimman vaihtoehdon. Minun tapauksessa asentaja teki tuon vaihdon ensimmäistä kertaa elämässään ja aikaa meni tosissaan vain vähän yli tunti, joten hieman on riskilisää merkkiliikkeen urakka-aika tarjouksessa...

rob-s

LainaaSlamitin korjaussarja + vaihto ei merkkiliikkeessä: korjaussarja rahteineen noin 150 euroa + vähän yli tunti työtä = yhteensä 200 euroa per ovi

Tässä tulee mukavasti säästöä marmoriin nähden!
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

vagproblem

Itsellänikin ikkunannostin hajosi. Mistä uusi?

rob-s

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

vagproblem

miksi slam it varaosanumero on eri kuin merkkiliikkeessä.

mitä eroa näillä on:
8T0837461C slam it
8T0898461  runkonumeron perusteella oikea osa saksalaisten mukaan.

tällaista vastasi.. Part with number 8T0837461 is no longer produced and have refund - 8T0 898 461

joku joka vaihtanut niin varmaan osaa sanoa.
ainakin tuo uus malli on varmaan kestävempi kuin vanha, joka kestää ehkä vuoden. mutta sopiiko uusimalli yhteen entisen moottorinkanssa?

vagproblem

Nyt viisaampana eli

8T0898461 malli on uudelta valmistajalta joka korvannut edellisen heikomman mallin, sarjaan kuuluu mekanismi, moottori/ohjainlaite (mukana tulee uusi svm koodi) ja uusi ikkunan tiiviste.


Korjaussarja maksaa partsalessa 200 euroa ja tämä siis korvaa tuon vanhanmallin.

http://partsale.eu/spare-parts/search/8T0898461

joni88

Vähän päivitystä tilanteeseen, eli tuli tuossa 3vko sitten uusi osta ja itse asensin paikalle. Vähä veemäistä oli kohdistaa ja säätää ikkunaa mutta hyvä tuli.

Nyt pitäisi sitte vaa löytää jostain jotku kivat alupallot kesäksi, mutta se ei tähän topikkiin kuulu :)

rob-s

Lainaamiksi slam it varaosanumero on eri kuin merkkiliikkeessä.

mitä eroa näillä on:
8T0837461C slam it
8T0898461  runkonumeron perusteella oikea osa saksalaisten mukaan.

tällaista vastasi.. Part with number 8T0837461 is no longer produced and have refund - 8T0 898 461

joku joka vaihtanut niin varmaan osaa sanoa.
ainakin tuo uus malli on varmaan kestävempi kuin vanha, joka kestää ehkä vuoden. mutta sopiiko uusimalli yhteen entisen moottorinkanssa?

Voisin hieman vastata kysymyksiin:
-Slamit.net tuotenumerot eivät ole aina VAG varaosanumeroita. Jos/kun jokin osanumero muuttuu tehtaalla, Slamit:kin myy sitä uudempaa koska vanhempaa ei silloin ole enää saatavilla.
-Uudempi malli toimii "vanhan" moottorin kanssa eli on yhteensopiva.
-Slamit:lla sarja maksaa 139e /puoli (Suomessa) ja Partssale:lla 215,90e/puoli (ulkomainen yritys).
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

jantsa

Eikös Slamitin pitäisi vastailla ja mainostaa oman ketjunsa alla, niin kuin muutkin yritykset tällä palstalla?

rob-s

LainaaEikös Slamitin pitäisi vastailla ja mainostaa oman ketjunsa alla, niin kuin muutkin yritykset tällä palstalla?

Tietenkin Slamit mainostaa omassa ketjussaan kuten muutkin! Edellä ei ollutkaan mainos vaan vastaus ketjussa esitettyyn kysymykseen.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

kallejar

Vanha ketju jo, mutta kerron omasta kokemuksesta. Eli vastaavasta 08 coupesta meni apparinpuolen nostin rikki. Olisin todennäköisesti selvinnyt pelkällä nostimenvaihdolla, mutta kun olin laiska ja en vienyt ajoissa korjattavaksi meni myös moottorin rattaat pyöreäksi, niin se meni vaihtoon kanssa.

Itse nostimen vaihdatin muun huollon yhteydessä Lohjalla Kamitecillä http://www.kamitec.net/. Pelkän nostimen korjaus olisi ollut noin 2h töitä (120e) ja nostin ilman moottori n150e.

Moottorin vaihdoin itse ja tilasen sen Autovahinkokeskuksesta 50e hintaan. Sellainen ainakin tuli itselle yllätyksenä, että alkuperäinen nostimenmoottori tulee vastaan A6-varaosana. Osan numero 4F0 959 802D (1101-997008-250).

Elikkä, jos napsahtaa vaijeri niin nopeasti vaihtoo jotta selviää vain nostimen vaihdolla :)

rob-s

Tuo on aivan totta! 9/10 tapauksista selviää pelkällä mekanismin vaihdolla. Tosin Audi merkkihuoltamot eivät myy sitä korjaussarjaa ilman moottoria.

Tuo moottori maksaa uutena esim. Slamit.net:n kautta reilu 100e.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

rensseli

Kerrompa vähän omista edesottamuksista. Kuljettajanpuolen ikkuna lopetti toiminnan, arvasin sen olevan regulaattori eikä moottori sillä nappia painamalla kuitenkin kuului surinaa ja teräsvaijerin kalketta.

Tilasin Slamitista nostimen (159e), huomasin juuri että toisaalta olisi saanut non-VAG varaosina 62-68e:llä, eli suhteellisesti merkittävästi halvemmalla mutta toisaalta ei tuo alkuperäinenkään niin törkyhintainen ollut joten eipä haittaa.

En ole ikinä (renkaiden vaihdon lisäksi) korjannut autoon oikein mitään niin olihan tämä aika urakka, ja sain siihen suttautumaan 4 tuntia, kun otin joka vaiheen ehkä vähän turhankin varovaisesti.

'08 mallissani taisi olla alkuperäinen nostin, ja sain siitä nyt ilmeisesti kolme kertaa parannetun D-version, se olikin merkittävästi erilainen. Jäin ihmettelemään regulaattorin kiinnitystä, kahdesta kohtaa koska ne erosivat orggiksesta:
- Eli kaksi vaijeria mitkä menevät ristiin kahden eri metalliosan välillä. Alkuperäisessä ne olivat kiinni muovisen klipsun ylä- sekä ala-puolella. Uudessa sain klipsuun ylttämään vain ylemmän piuhan, alempi ei fiksusti ylttänyt sinne sekä siinä oli oma muovinen klipsu (mitä alkuperäisessä ei ollut), minkä olisi voinut nepata johohkin reikään mutta tietääkseni oven sisällä ei ole ylimääräisiä reikiä. En tiedä mitä huoltomies tässä tilanteessa tekee, poraa uuden reijän oveen mihin klipsun kiinnittää? Itse teippasin alemman kaapelin jesarilla oveen ettei se siellä hölsky yksinään.

- Toinen ero oli vasemmanpuoleinen ikkunan-kannatin-lituska (clamping jaw) ja sen kiristyspultti, se oli vakiona pyöritetty väärälle puolelle niin ettei sitä voinut kiristää, siihen olisi eikä voinut laittaa mutterin toiseen päähän, mutta kun ei mulla nyt sellaista ollut niin käänsin ruuvin toiselle puolelle ja hyvin tuntui toimivan

Ehdin nopeasti kokeilla ikkunaa ja hyvin tuntui toimivan. Hienosäätö jäi huomiselle kun alkoi tulemaan jo pimeä. Huomasimpa samalla että ovessa oleva kaiuttimeni on ihan paskana (elementistä irtoilee reunat) pitänee laittaa sekin vaihtoon jahka jostain löytää uuden.

Hyödylliset videot:
Ovipanelin poisto: https://www.youtube.com/watch?v=81RXSdB0DOg
Toinen vastaava: https://www.youtube.com/watch?v=TywJVeuAcSk
A4 ikkunan vaihto (ei ihan identtinen homma mutta sinnepäin kuitenkin): https://www.youtube.com/watch?v=Xra6Fqd5ffs
A5 ikkunan vaihto (non-VAG regulaattori eli kiinnitykset vähän erilaiset): https://www.youtube.com/watch?v=FLKEG7Yz-7E
Audin huoltomanuaalit: https://www.a5oc.com/forums/a5-performance-mods/25225-service-manual-extracts-inside.html#post270714

scop

Olisiko noista mainituista non-VAG varaosista linkkiä tms saatavuus ohjeistusta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy