Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?

Aloittaja Joke_R, 23.08.16 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

Adokcs

Itse en ostaisi 1 litraista. Kehottaisin myös harkitsemaan ennen litraisen ostamista jos on samantyylinen kuin mekin, ostetaan aina uusi ja pidetään kauan. Harkitsemaan sitä, kasvaako perhe ja lapset tai tarpeet. Kai litraisella yksin pärjää, mutta 2-3 matkustajaa painaa ja kulku hidastuu. Varsinkin ohitukset ovat vaarallisia.

edellisestä kirjoituksesta lainattu.
"Kyllähän autolla ilman ilmastointia voi ajaa, mutta enpä ostaisi rahalla autoa jossa ei ole automaatti-ilmastointia."

Oma kommentti, meillä ei ole vielä opittu käyttämään ilmastointia automaatilla, ei kesällä, ei talvella. Joskus on kokeiltu 50 km ja siirrytty entiseen tapaan.
Meillä on aina vain tuulilasiin, kesähelteellä myös kasvoille. Puhallin useimmiten 1 ja lämpö 18 astetta. Puhallinnopeutta joutuu kyllä syksyllä ja talvella ikkunoiden hikoilun takia lisäämään 3 asti, mutta harvoin.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 05.09.17 - klo:13:44
Itse en ostaisi 1 litraista. Kehottaisin myös harkitsemaan ennen litraisen ostamista jos on samantyylinen kuin mekin, ostetaan aina uusi ja pidetään kauan. Harkitsemaan sitä, kasvaako perhe ja lapset tai tarpeet. Kai litraisella yksin pärjää, mutta 2-3 matkustajaa painaa ja kulku hidastuu. Varsinkin ohitukset ovat vaarallisia.

edellisestä kirjoituksesta lainattu.
"Kyllähän autolla ilman ilmastointia voi ajaa, mutta enpä ostaisi rahalla autoa jossa ei ole automaatti-ilmastointia."

Oma kommentti, meillä ei ole vielä opittu käyttämään ilmastointia automaatilla, ei kesällä, ei talvella. Joskus on kokeiltu 50 km ja siirrytty entiseen tapaan.
Meillä on aina vain tuulilasiin, kesähelteellä myös kasvoille. Puhallin useimmiten 1 ja lämpö 18 astetta. Puhallinnopeutta joutuu kyllä syksyllä ja talvella ikkunoiden hikoilun takia lisäämään 3 asti, mutta harvoin.

Hyvä automaatti-ilmastointi kyllä toimii  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 05.09.17 - klo:13:44
Itse en ostaisi 1 litraista. Kehottaisin myös harkitsemaan ennen litraisen ostamista jos on samantyylinen kuin mekin, ostetaan aina uusi ja pidetään kauan. Harkitsemaan sitä, kasvaako perhe ja lapset tai tarpeet. Kai litraisella yksin pärjää, mutta 2-3 matkustajaa painaa ja kulku hidastuu. Varsinkin ohitukset ovat vaarallisia.

Tuokaan suositus ei taida perustua mihinkään muuhun kuin puhtaaseen mutuiluun.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.09.17 - klo:14:13
Itse en ostaisi 1 litraista. Kehottaisin myös harkitsemaan ennen litraisen ostamista jos on samantyylinen kuin mekin, ostetaan aina uusi ja pidetään kauan. Harkitsemaan sitä, kasvaako perhe ja lapset tai tarpeet. Kai litraisella yksin pärjää, mutta 2-3 matkustajaa painaa ja kulku hidastuu. Varsinkin ohitukset ovat vaarallisia.

Tuokaan suositus ei taida perustua mihinkään muuhun kuin puhtaaseen mutuiluun.

Ei ainakaan kokemukseen. Minä en ole huomannut mitään eroa yksin ajaen tai neljä päällä.

mfroberg

Heh, tää oli aika hyvä. ,,lkää ostako litraista sillä litrainen siis hajoaa pitkään pidettynä koska.....? Ja sillä ei siis pääse turvallisesti ohi, no eihän se todennäköisesti kiihdy paremmin kuin vain puolet Suomessa liikenteessä olevista autoista(mutu). Omalla kohdalla kesällä pari mökkireissua 3 aikuista ja takapaksi piripinnassa ruokaa, juomaa ja kaikenmaailman härpäkkeitä, koirakin neljäntenä matkustajana. Ei puudu litrainen tällä kuormalla, mulla se on Leonissa mutta tuskin suurta eroa Octaviaan. Ohittamisen turvallisuudella ei ole mitään tekemistä auton kanssa vaan pelkästään kuljettajan. Ohitukseen lähdetään tilanteen mukaan auton voimien sallimissa rajoissa.

Ja automaatti-ilmastointi jota käytetään manuaalisesti, siinä meni rahat kankkulan kaivoon. Se automaatti tarkoittaa sitä että valitaan haluttu lämpötila ja sitten siihen ei kosketa (ikinä). Itsellä neljässä viimeisessä kaarassa (nykyinen Leon ST mukaanlukien) ollut automaatti-ilmastointi ja laitan sen 20 asteeseen ja sitten en koske siihen. Leon tuli minulle toukokuussa ja säätöihin en ole koskenut sen jälkeen. Joskus kylmällä saattaa sitten joutu laittamaan huurteenpoistolle, edellinen auto Huihai Santa Fe osasi tehdä senkin automaattisesti itse lämpötilan perusteella.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Popo

Tikulla silmään, joka vanhoja muistaa, mutta Suomen teillä liikkuu edelleen paljon autoja joiden käytännön suorituskyky on selvästi heikompi, kuin 1.0 tai 1.2 TSI-moottoristen. Kuitenkin niissä on kuutiotilavuudeltaan suurempi moottori. Minut ainakin 1.2 TSI sai "huijattua" välittömästi, kun 1.6 Nissan Primeran jälkeen lähdin koeajolle. Toki 1.0 TSIN:n suorituskyky on huonompi kuin 1.4 TSIn ja sitten on vielä RS:n 2.0 245 hv-moottori... ;)

Pikku-turbon tehottomuus tuntuu lähinnä kaupunkioloissa, kun heti liikkeelle lähtiessä vääntö on huono. Toisaalta valtateillä ajeleekin siten koko ajan laajalla parhaan väännön alueella ja kun jättää vaaralliset ohitukset suosiolla väliin (oli tehoja tai ei), niin kuormattuna lomareissut ovat sujuneet hyvin.





Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Seva

15-20 v sitten keskikokoisen perheauton 2-litraisessa vapaastihengittävässä bensamoottorissa oli tehoa keskimäärin 115-130 hv, vääntöä 175-190 Nm, omapaino 1400-1600 kg. Tällaista autoa pidettiin silloin suhteellisen suorituskykyisenä, koska samoja autoja myytiin myös 1,6-1,8 l versioina. Verratkaapa näitä nykyisen Ocu 1.0 TSI:n vastaaviin lukemiin. Eli puhtaasti lukujen valossa, kumman arvelette liikahtavan ohituksissa reippaammin? Aivan.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

tsi1490

Auto Zeitung vertaili Golfia 1.0 TSI ja 1.4 TSI (125 hv). Ohituskiihtyvyyksissä 1.0 TSI oli selvästi parempi. Jos 1.4 TSI:llä selviää ohituksista, 1.0 TSI:llä selviää vielä paremmin. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia kummankaan kanssa. Päinvastoin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.09.17 - klo:14:35
Ei ainakaan kokemukseen. Minä en ole huomannut mitään eroa yksin ajaen tai neljä päällä.

Massa vaikuttaa kiihtyvyyteen ja jos autossasi ei teho kasva massan kasvaessa niin kiihtyvyys heikkenee, ei mutuilua vaan fysiikkaa...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Popo - 05.09.17 - klo:15:19

Pikku-turbon tehottomuus tuntuu lähinnä kaupunkioloissa, kun heti liikkeelle lähtiessä vääntö on huono. Toisaalta valtateillä ajeleekin siten koko ajan laajalla parhaan väännön alueella ja kun jättää vaaralliset ohitukset suosiolla väliin (oli tehoja tai ei), niin kuormattuna lomareissut ovat sujuneet hyvin.

Oma kokemus on juuri päinvastainen.
Viimeiset 3 autoa olleet pieniä bensaturbokoneita, 0.9, 1.2 ja 1.0, sitä edelliset 2.0 ja 2.8 bensavapareita. Pikkukoneet mielestäni parhaimmillaan kaupungissa ja taajamassa, maantiellä vain jää kaipaamaan isomman tarjoamaa ripeyttä ohituksissa mutta kuten todettu, nekin on vain kuskista kiinni ja tilannetajusta. Rellun 0.9 oli mielestäni ripeämpi ohituksissa  kuin tämä nykyinen vag 1.0 mutta se selittynee pienemmällä omamassalla vaikka tehoja on reilusti vähemmän.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Popo

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 05.09.17 - klo:22:13
Oma kokemus on juuri päinvastainen.
Viimeiset 3 autoa olleet pieniä bensaturbokoneita, 0.9, 1.2 ja 1.0, sitä edelliset 2.0 ja 2.8 bensavapareita. Pikkukoneet mielestäni parhaimmillaan kaupungissa ja taajamassa, maantiellä vain jää kaipaamaan isomman tarjoamaa ripeyttä ohituksissa mutta kuten todettu, nekin on vain kuskista kiinni ja tilannetajusta. Rellun 0.9 oli mielestäni ripeämpi ohituksissa  kuin tämä nykyinen vag 1.0 mutta se selittynee pienemmällä omamassalla vaikka tehoja on reilusti vähemmän.

Lähinnä tarkoitin 1.2 pikku-turbon heikkoa vääntöä aivan tyhjäkäynnin jälkeen, jos manuaalivaiheisella tarjoaa liian pikaisesti suurempaa vaihdetta vaikkapa pienessä ylämäessä. DSG tai muu automaatti tuon "ongelman" ehkä ratkaisee. Toki oma ajosuoritteeni ajallisesti tapahtuu pääasiassa kaupungissa lyhyessä työmatka-ajossa, kehäteillä & pääväylillä. Jatkuva valtateiden ajelu hitaiden rekkojen joukossa olisi saattanut kypsyttää jo. Toistaiseksi on pärjätty ilman räjähtävää voimaa ja bensankulutus on kiitettävän vähäistä max 100 kmh. Moottoritiellä tuntuu myös ohitettavia riittävän. 2.0 litraisilla tai isommilla vapareilla en ole vakituisesti ajellut, joten vertailukohta lähes puuttuu. En ole varma edistäisikö turvallisuutta meikäläisen osalta mikään RS Octavian tyylinen auto. Teho-marginaalia ripeisiin ohituksiin saa toki olla, mutta ei liikaa, ettei järki sumennu... ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ropellihattu

Sikäli Popo on varmaan asian ytimessä, että esmes 1.0TSI vs. 1.4TSI vääntöalueen alussa on 500 kierroksen ero suuremman hyväksi. 2000 vs. 1500.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Popo

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 06.09.17 - klo:08:58
Sikäli Popo on varmaan asian ytimessä, että esmes 1.0TSI vs. 1.4TSI vääntöalueen alussa on 500 kierroksen ero suuremman hyväksi. 2000 vs. 1500.

Ketju 1.2 TSI:n osalta suurin vääntö alkaa 1550 rpm todella jyrkästi nousten "käyrän mukaan" ja sen huomaa ajossa myös. Lieneekö 1.0 TSI:n osalta maltillisempi muutos, kun tuo huippuvääntö muutenkin on ylempänä...

Silloin, kun vielä vertailtiin "ketjuvetoisten" eroja, raportoitiin 1.4 TSI:n osalta juurikin tuon tyhjäkäyntiä seuraavan väännön olevan selvin ero 1.2-moottoriin. Tehoissahan ero ei niin kovin suuri muuten ollut.

Tämä on täysin päättelyä ja mutuilua, mutta niinhän ne "ei pikkuturbolla pärjää ja se porsii, koska litran mitta"-faktatkin usein ovat...  8)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Joke_R

Hymyilyttavän paljon herättää epäluuloja tämä litran mylly ... ollakseen näinkin hyvä käyttöauton kone. Takana on nyt 8900 km ja maitopurkin parina on DSG-laatikko. Edelleen jaksaa hymyilyttää koneen hyvät puolet - hiljaisuus, pirteys, tasainen käynti ja taloudellisuus, varsinkin tasaisessa maantieajossa. Pienimmillään on menty Järvenpää-Lohja väli auto täynnä porukkaa 110 vakkarissa 4,5 kulutuksella. Miinuspuolia ovat ajoittainen pieni nykiminen varsinkin sadesäällä ja isolla kuormalla motarin ramppien kiihdytykset, niissä vääntöä voisi olla vähän enemmän. Ja se noin puolen sekunnin hetki risteyksissä kaasun nostamisen jälkeen, ennenkuin ahdot nousevat, silloin ei ole ketään kotona. Tähän saattaa vaikuttaa myös laatikon ohjelmointi, koska S-asennolla viive on lyhyempi. Manuaalilla viive tuntuu jostain syystä pienemmälle. Ehkä niissä tulee antaneeksi luonnostaan hyrrälle vauhtia jo ennen kytkimen nostamista.

DSG muuten tunnistaa mäet. Kaupunkivauhdeissa se vaihtaa ylämäen alkaessa yhden, joskus kaksikin pykälää pienemmälle ja mäen päällä takaisin. Tämä siis ilman kaasulla kikkailua. Pienten kierrosten (<1500rpm) jyrinää ei siis kuulu enää käytännössä ikinä, kun laatikko on oppinut tavoille. Kylmänä vaihdot ovat vähän viipyileviä ja joskus aavistuksen nykiviä, eikä mukavuus ole silloin perinteisen automaatin tasolla. Lämpimänä vaihtaa nätisti ja tasaisesti kaasunasennosta riippumatta.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Patomursu

^
Pakkohan sen on vaihtaa kaupunkimäessäkin pykälää pienemmälle kun ei koneessa ole vääntöä. Dsg ei tunnista mäkiä ollenkaan vaan muuttuneen väännöntarpeen.

Volvo isee -vakkari sitten tunnistaa mäet ja kaikki muutkin maailman teiden profiilit missä sillä on kerran ajettu...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 07.09.17 - klo:22:20
^
Pakkohan sen on vaihtaa kaupunkimäessäkin pykälää pienemmälle kun ei koneessa ole vääntöä. Dsg ei tunnista mäkiä ollenkaan vaan muuttuneen väännöntarpeen....

En usko, tekee saman, vaikka kaasua keventää mäessä ja antaa vauhdin laskea, eli väännöntarve pienenee. Manuaali-valinnalla menee saman kohdan isolla vaihteella kiihtyen, mutta jyristellen. Reilut 200Nm kyllä riittäävät kiipeämään mäkien päälle, ei ole siitä kiinni :D
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

mabe

Epäluuloja on tuota kohtaan muilla, itsellä siirtymäriittinä ollut aina riittävän pieniä pannuja niin tuo tuntuu  vallan tehokaalle (ja sitähän se onkin).

Kun on aloittanut 1.2 vapari kolmepyttypolosta, jatkanut 1.4 vapari vitosgolffiin, siitä 1.2 TSI Ocu2seen ja nyt on alla 1.0TSI Ocu3FL DSG niin onhan tuo virkeä.

Ainoa joka noista historian vehkeistä on ollut laiska oli golffi, siinäkin kaikki normiajot hoitui mallikkaasti ja jälkikäteen lisätty vakkari antoi mukavuuden ajoon. Vain isoimmissa nelostien mäissä ,,änekosken paikkeilla piti avustaa joko pienemmällä pykälällä tai vauhdinannolla jotta pääsi about halutusti mäen päälle.

Tämä 1.0TSI DSG taas on jo raketti tuohon aiempaan nähden. Jos ei veto riitä niin DSG hakee pienempää ja taas mennään. Kiihtyy vielä niissä pahimmissakin mäissä pari pyörää katolla, pari kontissa + väliverhoon asti kamaa täynnä, 2 aikuista ja 2 lasta kyydissä. Hakee toki jo vitosta pesään mutta niin sen kuuluukin.

Omassa en ole Joke_R huomaamia nykimisiä huomannut, mutta tuota ei kovin kummasti kiusatakaan. Liikkeellelähdöt nykäisee usein edelleen, en muista odottaa sitä sekkaa vaan on jo sentin painettuna kaasu kun kytkin nappaa kiinni. Korvien välistähän tuo vika tulee. Kulutuspuoli on pienempi kuin edellisessä, vaikka rengaskoko on 225/45R17 edellisen 16" vakiota vastaan. Puolisen litraa taitaa olla alle. Niin koneen näyttämänä kuin todellista, heittoa joku 3dl/100km. Auton valehtelema on jossain 5,3 l/100km nyt pitkäaikaista, todelliset siellä 5.5 tai vähän yli riippuen ruuhkista, ajoista ja siitä mitä on katolla. Kesällä oli koko ajan vähintään teline ja 2x pyörätelineet. Nyt pelkkä teline. Keulallakin lisävalot. Ja ajot käytännössä aina ACC päällä.

Kestosta ei tietenkään ole mitään havaintoa, vanha 1.2TSI man oli viaton 140k asti jolloin vaihtoon meni, tämä on nähnyt vasta 10k eli ei kunnolla kokemuksia.

Seva

Näin manuaalimiehenä hieman arvelluttavat tuon DSG:n nykimiset ja viipyilyt, joista tässä ylempänäkin on kerrottu. Vai onko niin, että kyseessä on vain pikkumurhe muuten hyvin toimivassa paketissa?

1.0 TSI:n "suorituskyvyttömyyttä" olen kommentoinut jo aikaisemmin. Ei siitä sen enempää.

Ihmettelen tälläkin palstalla esitettyjä "varmoja tietoja" siitä, että 1.0 TSI ei ole kestävä moottori pitkässä juoksussa. Tuskin kenelläkään on vielä mitään vakavasti otettavia kokemuksia asiasta kun moottori on ollut myynnissäkin vasta pari vuotta. Arvailuja voi aina esittää, mutta ei niitä kannata naamioida tiedoksi.

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Popo

Lainaus käyttäjältä: mabe - 08.09.17 - klo:07:34
Epäluuloja on tuota kohtaan muilla, itsellä siirtymäriittinä ollut aina riittävän pieniä pannuja niin tuo tuntuu  vallan tehokaalle (ja sitähän se onkin).

Kun on aloittanut 1.2 vapari kolmepyttypolosta, jatkanut 1.4 vapari vitosgolffiin, siitä 1.2 TSI Ocu2seen ja nyt on alla 1.0TSI Ocu3FL DSG niin onhan tuo virkeä.

Ainoa joka noista historian vehkeistä on ollut laiska oli golffi, siinäkin kaikki normiajot hoitui mallikkaasti ja jälkikäteen lisätty vakkari antoi mukavuuden ajoon. Vain isoimmissa nelostien mäissä ,,änekosken paikkeilla piti avustaa joko pienemmällä pykälällä tai vauhdinannolla jotta pääsi about halutusti mäen päälle.

Tämä 1.0TSI DSG taas on jo raketti tuohon aiempaan nähden. Jos ei veto riitä niin DSG hakee pienempää ja taas mennään. Kiihtyy vielä niissä pahimmissakin mäissä pari pyörää katolla, pari kontissa + väliverhoon asti kamaa täynnä, 2 aikuista ja 2 lasta kyydissä. Hakee toki jo vitosta pesään mutta niin sen kuuluukin.

Omassa en ole Joke_R huomaamia nykimisiä huomannut, mutta tuota ei kovin kummasti kiusatakaan. Liikkeellelähdöt nykäisee usein edelleen, en muista odottaa sitä sekkaa vaan on jo sentin painettuna kaasu kun kytkin nappaa kiinni. Korvien välistähän tuo vika tulee. Kulutuspuoli on pienempi kuin edellisessä, vaikka rengaskoko on 225/45R17 edellisen 16" vakiota vastaan. Puolisen litraa taitaa olla alle. Niin koneen näyttämänä kuin todellista, heittoa joku 3dl/100km. Auton valehtelema on jossain 5,3 l/100km nyt pitkäaikaista, todelliset siellä 5.5 tai vähän yli riippuen ruuhkista, ajoista ja siitä mitä on katolla. Kesällä oli koko ajan vähintään teline ja 2x pyörätelineet. Nyt pelkkä teline. Keulallakin lisävalot. Ja ajot käytännössä aina ACC päällä.

Kestosta ei tietenkään ole mitään havaintoa, vanha 1.2TSI man oli viaton 140k asti jolloin vaihtoon meni, tämä on nähnyt vasta 10k eli ei kunnolla kokemuksia.

Taidetaan olla "samaa sakkia". 1.3 Madza 323, 1.4 Pösö 306, 1.6 Nissan Primera meikäläisen "siirtymäriittinä" antaa saman tyylisen suhtautumisen pärjäämiseen moottorilla. Jos autoilu-ura olisi lähtenyt käyntiin vähintään kaksilitraisella nuorisoautolla, olisi meikäläisen näkemys riittävästä suorituskyvystä tod näk toisenlainen...

Se kieltämättä häiritsee, kun kirjoitellaan näiden normaalin suorituskyvyn  omaavien autojen vaarallisuudesta koko perheelle kuormattuna yms. hieman syyllistävää, kun ei ole varmuuden vuoksi kahden litran kuutiotilavuutta ja siihen vielä turboa päälle. Yhtä totuutta ei ole, liikenneturvallisuudessakaan. Ja kun mulla on vielä alla nastarenkaat, niin vaarannan myös koko ihmiskunnan...  ::)

Pitää käydä koeajamassa tuo 1.0 TSI, jossakin muodossa. III Ocu 105 hv 1.2 TSI vaikutti ajossa lähes II Oculta. Uusi kori vain kevyempi. Litraisessa sitä tehoa ja vääntöäkin on lisätty, joten kumma jos ei pärjäile paremmin.

Kestävyydestä ei tosiaan voi parin vuoden jaksolla kuin mutuilla. Nämä keskustelut valitettavasti alkavat kuivua siinä vaiheessa, kun aikaa ja kilometrejä alkaisi olla vanhimmilla yksilöillä takana tarpeeksi. Yleensä siinä vaiheessa jutustelu hiljenee viimeistään, kun tulee uutta tekniikkaa tarjolle. Esim. II Ocu 1.2 TSI-keskustelu loppui aika laille siihen, kun III Octavia tuli tarjolle. Toki jakoketjusta on tarinoitu... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Joke_R - 07.09.17 - klo:22:33
En usko, tekee saman, vaikka kaasua keventää mäessä ja antaa vauhdin laskea, eli väännöntarve pienenee.
Tuolloin kierroslukukin laskee ja samalla laskee myös pienemmälle vaihtamiseen vaadittu vääntöraja.

Lainaus käyttäjältä: Seva - 08.09.17 - klo:09:12
Ihmettelen tälläkin palstalla esitettyjä "varmoja tietoja" siitä, että 1.0 TSI ei ole kestävä moottori pitkässä juoksussa. Tuskin kenelläkään on vielä mitään vakavasti otettavia kokemuksia asiasta kun moottori on ollut myynnissäkin vasta pari vuotta. Arvailuja voi aina esittää, mutta ei niitä kannata naamioida tiedoksi.
Mielikuvat 70-luvun moottoreista vain elävät omaa elämäänsä. Tuoreemmista kokemuksista kannattaisi katsoa, miten sama moottoriperhe eli EA211 on kestänyt ja miten muut modernit kolmisylinteriset ovat kestäneet. Kovasta yrityksestä huolimatta kukaan ei ole vielä onnistunut löytämään mitään mainitsemisen arvoista vikaherkkyyttä EA211:stä ja Fordin kolmisylinterinen, joka on ollut jo melko pitkään markkinoilla, on myös osoittautunut luotettavaksi.

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.09.17 - klo:09:35
Se kieltämättä häiritsee, kun kirjoitellaan näiden normaalin suorituskyvyn  omaavien autojen vaarallisuudesta koko perheelle kuormattuna yms. hieman syyllistävää, kun ei ole varmuuden vuoksi kahden litran kuutiotilavuutta ja siihen vielä turboa päälle. Yhtä totuutta ei ole, liikenneturvallisuudessakaan. Ja kun mulla on vielä alla nastarenkaat, niin vaarannan myös koko ihmiskunnan...  ::)

Kestävyydestä ei tosiaan voi parin vuoden jaksolla kuin mutuilla. Nämä keskustelut valitettavasti alkavat kuivua siinä vaiheessa, kun aikaa ja kilometrejä alkaisi olla vanhimmilla yksilöillä takana tarpeeksi. Yleensä siinä vaiheessa jutustelu hiljenee viimeistään, kun tulee uutta tekniikkaa tarjolle. Esim. II Ocu 1.2 TSI-keskustelu loppui aika laille siihen, kun III Octavia tuli tarjolle. Toki jakoketjusta on tarinoitu... ;)
Itse sanoinsin, että tehon suhteen ohituksen turvallisuudessa on kuin onkin yksi totuus. Turvallisuus on nimittäin ainoastaan kuskin päässä. Ohituspaikka pitää aina valita auton suorituskyky huomioiden, eikä sellaista autoa olekaan, jota huono kuljettaja ei voisi kolaroida. Toki suorituskykyiselle autolle on vähän enemmän ohituspaikkoja tarjolla, mutta se ei ole turvallisuutta.

Keskustelun hiljaisuus on varma merkki siitä, että kaikki toimii hyvin.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.09.17 - klo:09:35
Yhtä totuutta ei ole, liikenneturvallisuudessakaan.

Minusta tuntuu, että nimenomaan liikenneturvallisuuden suhteen on olemassa jotakin totuuksia. Kuten esimerkiksi tämä:

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.09.17 - klo:09:44
Turvallisuus on nimittäin ainoastaan kuskin päässä. Ohituspaikka pitää aina valita auton suorituskyky huomioiden, eikä sellaista autoa olekaan, jota huono kuljettaja ei voisi kolaroida. Toki suorituskykyiselle autolle on vähän enemmän ohituspaikkoja tarjolla, mutta se ei ole turvallisuutta.

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.09.17 - klo:09:35
Ja kun mulla on vielä alla nastarenkaat, niin vaarannan myös koko ihmiskunnan...  ::)

Ei nastarenkaiden käyttäjä koko ihmiskuntaa vaaranna. Tosiasia kuitenkin on, että maissa, joissa nastarenkaiden käyttö on yleistä, seuraa siitä tiettyjä kiistattomia haittoja sekä tiestön kunnolle että ihmisten terveydelle. Ei tämän vuoksi kuitenkaan tarvitse itseään ruoskimaan ryhtyä, mutta aina silloin tällöin on ehkä paikallaan pohtia, kuinka tarpeelliset nastat omassa ajossa loppujen lopuksi ovat. Oma epäilykseni on, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla moni valitsee nastat siksi, että niin tullut aina toimittua.

mabe

Lainaus käyttäjältä: Seva - 08.09.17 - klo:09:12
Näin manuaalimiehenä hieman arvelluttavat tuon DSG:n nykimiset ja viipyilyt, joista tässä ylempänäkin on kerrottu. Vai onko niin, että kyseessä on vain pikkumurhe muuten hyvin toimivassa paketissa?

Toimii niin hyvin ettei manuaalimoodia ole tullut koitettua kuin pari kertaa.
Vaihdeläpysköitäkin alle 10 kertaa. Sporttimoodia testin vuoksi juuri sen kymmenkunta ja siinä se onkin sitten.

Niin eleetöntä (tasaisen tylsää) että pitää tikusta kaivaa asiaa. Liikkeellelähdöt on joko pehmeitä tai ripeitä, pehmeään joutuu tosiaan odottamaan että kytkin nappaa ja sen se tekee vähän hitaasti. Viipyilyistä, jos on manuaalilla tottunut lisäkaasulla tuikkaamaan pikkuväliin niin se on dsgn kanssa haaste. Startstopilla sammunut kone ja risteyksestä äkkiä lähtö ei oikein mahdu samaan ajatukseen.

Manuaaliin ei taida olla paluuta.. ACC, DSG ja tuo litranen hoitaa pelin niin nätisti. Tulee pidettyä turvavälitkin automaattisesti.

Insinöörimajuri

Huomenna pyörähtää 30tkm litraiseen, reilu vuosi menty ilman minkäänlaista ongelmaa. Moottori käynyt koko matkan tasaisesti, nykimistä ei ole ollut ja sisustasta ei ole kuulunut natinoita, asia josta itse olen hyvin tarkka. Ainoa moite taitaa olla etuparkkitutkien haamuilmaisut erityisesti lumisateiden aikaan, ex-Golf mk6 ei kertaakaan antanut haamuja. No niitä lumisateita oli melko vähän viime talvena ja jos jatkuu niin huoltoon. Vai mahtaako toi olla Ocu III tyyppi"ominaisuus"?
Skoda Octavia Combi 1.0TSI DSG MY19

Ex: Skoda Octavia Combi 1.0TSI MY17

Popo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.09.17 - klo:10:10
Minusta tuntuu, että nimenomaan liikenneturvallisuuden suhteen on olemassa jotakin totuuksia. Kuten esimerkiksi tämä:

Ei nastarenkaiden käyttäjä koko ihmiskuntaa vaaranna. Tosiasia kuitenkin on, että maissa, joissa nastarenkaiden käyttö on yleistä, seuraa siitä tiettyjä kiistattomia haittoja sekä tiestön kunnolle että ihmisten terveydelle. Ei tämän vuoksi kuitenkaan tarvitse itseään ruoskimaan ryhtyä, mutta aina silloin tällöin on ehkä paikallaan pohtia, kuinka tarpeelliset nastat omassa ajossa loppujen lopuksi ovat. Oma epäilykseni on, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla moni valitsee nastat siksi, että niin tullut aina toimittua.

Liikenneturvallisuus ON kuskin päässä, ei epäilystäkään. Tosin yksilöiden päässä on erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on turvallista. Keskustelu ei oikein etene. Sikäli kun olen tällä palstalla seurannut näkemyksiä tarvittavista tehoista rampeissa ja possujunien ohituksissa...  ;)

Tämä pääkaupunkiseudun nasta/kitka-keskustelu on mielenkiintoinen. Eihän täällä pääsääntöisesti ole ns. talvikeliä lainkaan. Lumista tietä ei näe, mutta märkä asfaltti voi jäätyä, jolloin vain nasta pitää. Pohjoisempana ja yleisesti suolaamattomilla teillä sitä talvikeliäkin taas on enemmän tarjolla. Tiedän, että tämä näkemys on paljon esillä paikallisen rengasvalmistajan toimesta, mutta lienee siinä jotain järkeä.

Tapahan nastoilla ajaminen toki minulle on, sitä kuvittelee, että voi lähteä varmemmin aina liikkeelle. Omassa takaraivossa vaikuttaa nuoruuden pakkolähtö lokakuun pakkasaamuna kesärenkailla, joka päättyi jäätyneessä ylämäessä puukaiteen tolppaan. Ikävistä yhteensattumista johtuen ei talvi- eli nastarenkaita oltu vielä saatu alle. En muista, saiko silloin vielä laittaa nastat virallisesti jo lokakuussa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.09.17 - klo:11:36
Liikenneturvallisuus ON kuskin päässä, ei epäilystäkään. Tosin yksilöiden päässä on erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on turvallista. Keskustelu ei oikein etene. Sikäli kun olen tällä palstalla seurannut näkemyksiä tarvittavista tehoista rampeissa ja possujunien ohituksissa...  ;)

Ehkäpä se keskustelu etenee juuri siten, että johtopäätös on tuo edellä mainittu. Eli se, että ihmisten näkemykset turvallisuudesta vaihtelevat, eikä yksimielisyyttä tältä osin ole saavutettavissa. Minäkin muistan lukeneeni näistä "possujunista"  :D. Toisaalta en muista, koska olisin sellaisen itse viimeksi nähnyt. Mökkimatkasta on melkein kaksi kolmasosaa motaria, ja loppumatka onkin sitten ohituskaistatietä. Voi olla, että minun on helpompi olla turvallinen kuski kuin niiden, jotka joutuvat niiden "junakohtauksien" kanssa taistelemaan.

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.09.17 - klo:11:36
Tämä pääkaupunkiseudun nasta/kitka-keskustelu on mielenkiintoinen. Eihän täällä pääsääntöisesti ole ns. talvikeliä lainkaan. Lumista tietä ei näe, mutta märkä asfaltti voi jäätyä, jolloin vain nasta pitää.

Pääkaupunkiseutua koskevan rengaskeskustelun ydin on mielestäni juuri tuossa varautumisen ja varautumisesta aiheutuvien haittojen suhteessa. Toisin sanoen, kuinka mielekästä on hyväksyä nastarenkaista aiheutuvat erilaiset haitat sen nojalla, että joskus voi tulla eteen sellainen keli, jossa nastarengas mahdollisesti on kitkaa parempi. Itse ajoin pitkään nastoilla, koska olin tottunut ajattelemaan, että talvirengas = nastarengas. Vähitellen tämä alkoi kuitenkin tuntua epätarkoituksenmukaiselta. Tiet ovat melkein koko ajan sulia, ja kun sula pinta sitten joskus harvoin jäätyi, ei siinä oikein tuntunut pitävän nastakaan. Nastarenkaan käytöstä aiheutuvat haitat alkoivat alkoivat olemaan selvästi hyötyjä suuremmat. Tämä on se syy, miksi itse aikoinani vaihdoin nastat kitkoihin.

Popo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.09.17 - klo:13:29
Ehkäpä se keskustelu etenee juuri siten, että johtopäätös on tuo edellä mainittu. Eli se, että ihmisten näkemykset turvallisuudesta vaihtelevat, eikä yksimielisyyttä tältä osin ole saavutettavissa. Minäkin muistan lukeneeni näistä "possujunista"  :D. Toisaalta en muista, koska olisin sellaisen itse viimeksi nähnyt. Mökkimatkasta on melkein kaksi kolmasosaa motaria, ja loppumatka onkin sitten ohituskaistatietä. Voi olla, että minun on helpompi olla turvallinen kuski kuin niiden, jotka joutuvat niiden "junakohtauksien" kanssa taistelemaan.

Pääkaupunkiseutua koskevan rengaskeskustelun ydin on mielestäni juuri tuossa varautumisen ja varautumisesta aiheutuvien haittojen suhteessa. Toisin sanoen, kuinka mielekästä on hyväksyä nastarenkaista aiheutuvat erilaiset haitat sen nojalla, että joskus voi tulla eteen sellainen keli, jossa nastarengas mahdollisesti on kitkaa parempi. Itse ajoin pitkään nastoilla, koska olin tottunut ajattelemaan, että talvirengas = nastarengas. Vähitellen tämä alkoi kuitenkin tuntua epätarkoituksenmukaiselta. Tiet ovat melkein koko ajan sulia, ja kun sula pinta sitten joskus harvoin jäätyi, ei siinä oikein tuntunut pitävän nastakaan. Nastarenkaan käytöstä aiheutuvat haitat alkoivat alkoivat olemaan selvästi hyötyjä suuremmat. Tämä on se syy, miksi itse aikoinani vaihdoin nastat kitkoihin.


Samaa näkemystä täälläkin. Vaan eikös se ollut niin, että se "possujuna" piti ohittaa ennen sitä ohituskaistaa tehoilla, tai suorastaan estää sen muodostuminen ohittamalla nyt heti välittömästi, kun vähänkin mahdollista. ::)

Tässä on nyt muutama viikko aikaa perustella nastarenkaiden tarpeellisuus ennen uusien ostoa, siihen toisaalta riittänevät maakuntamatkojen vaatimukset. Ellei myös kitkojen pidosta jäällä ilmene jotain uutta syksyn rengastestien yhteydessä tai muuten...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: mabe - 08.09.17 - klo:10:12
Manuaaliin ei taida olla paluuta.. ACC, DSG ja tuo litranen hoitaa pelin niin nätisti. Tulee pidettyä turvavälitkin automaattisesti.

+1

Tuo pieni (nippa nappa havaittavissa oleva ja lähinnä sateiseen/kosteaan keliin liittyvä) nykiminen taitaa olla DSG-mallien ominaisuus. Kaverilla on vastaava litrainen DSG FL-malli ja siinä ihan sama pieni nypyttäminen kuin minulla. Manuaalikuskeilta en ole samaa kuullut. Mutta kone+laatikko toimii niin hyvin yhteen, että nämä muutamat pienet miinukset ovat lähinnä pientä tottumista vaativia ominaisuuksia. Uskomattoman hyvä kombo tuo on perheauton voimalinjaksi ja kevyellä kaasulla hyvin taloudellinen.

Voi olla, että laatikko tosiaan haistelee pelkkää väännöntarvetta. Mutta pointti oikeastaan oli, että muutaman tuhannen kilsan jälkeen pienten kierrosten jyrinää ei ole enää kuulunut, kun laatikko on alkanut herkemmin hakea pienempää noissa ~1500 rpm vedätyksissä. Maantiellä ja motarilla on ohituksia lukuunottamatta käytännössä aina seiska silmässä mäkien suuruudesta riippumatta, mutta siellä kierroksiakin on lähes aina yli parin tonnin.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Kolis

Mitä öljyä olette käyttäneet 1,0 tsi Octaviassa? Jotkut näyttävät laittavan uudempaa 0W20 öljyä, mutta ymmärtääkseni ohjekirjassa lukee VW 504 luokituksen riittävän. Silloin öljy on 5W30.

DRB

Useampi kuukausi ajoa takana 1.0 TSI:llä (pre-FL). On kyllä mukava yhdistelmä tuo DSG+ACC, kohta alkaa varmaan arvostamaan Webastoa myös kun ilmat kylmenee. Kiihtyy riittävän hyvin omaan ajoon. Start-stopin toiminnasta en tykkää ja kytken sen yleensä pois jos muistan.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kolis - 11.09.17 - klo:21:41
Mitä öljyä olette käyttäneet 1,0 tsi Octaviassa? Jotkut näyttävät laittavan uudempaa 0W20 öljyä, mutta ymmärtääkseni ohjekirjassa lukee VW 504 luokituksen riittävän. Silloin öljy on 5W30.
Ei hetkeen ole tullut kirjoiteltua, eikä tässäkään ketjussa ruuhkaa ole. Huollossa laittoivat 5w30 ja se maistuu koneelle yli lisäystarpeen huoltovälillä. 0w20 riitti huoltovälille. Otanta on kapea, mutta laittaisin 0w20. Itsellä huolenpitosoppari, niin en viitsinyt omaa öljyä kiikuttaa. Tulevaisuudessa laitan 0w20.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy