Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?

Aloittaja Joke_R, 23.08.16 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.07.17 - klo:00:51
Johan tuo EA211 on ollut yksi markkinoiden eniten myytyjä moottoreita jo useita vuosia, eikä siitä kuule oikein mitään ongelmia kestävyydessä.

Samaa mieltä, minulla oli edellisessä autossa (5/2014) nelipyttyinen EA211 ja nykyisessä pienempi kolmipyttyinen EA211, omasta mielestä molemmat mainioita moottoreita.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

b1mpo

Tämän litraisen kestoa ei vielä voi arvioida, mutta tuskin moottorin mekaanisissa komponenteissa ongelmia on. Jakohihnakin on käytännössä "ikuinen". Muutenkin harva nykypäivän moottori mekaanisesti antautuu(voitelu, laatu ja lämmön hallinta), vaan vikoja on apulaitteissa ja jakopäissä. Tuntuu ennemminkin olevan niin, että monet isommat moottorit menevät tukkoon, kun niitä ei pysty kuormittamaan tarpeeksi ilman sakon pelkoa. Lisäksi lyhyessä pätkäajossa isommat moottorit(massa) lämpenee hitaammin.

Kesälomalla tullut ajeltua nelisen tuhatta kilometriä ja todellinen kulutus ollut ~4,6l/100km, vaikka taloudellinen ajo ollut välillä kaukana. Eli omassa käytössä alle viiden lukemilla mennään.

Linkissä ohitus 4-vaihteella. Vauhti karkasi sakkolukemiin tälläkin tässä esimerkissä, yleensä en ohita tuollaisia nopeuksia, eikä tuossakaan olisi ollut tarvetta.
https://youtu.be/M8U4iMDcjbQ
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lisäksi moottoritieajossa lukemat on maltillisia. 135 oli vakkarissa kokeilumielessä ja keskinopeus oli parhaillaan 134(nollasin motarille päästyäni).



Öljyjen lämmöt pyöri sadan nurkilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Seamaster

Kyllähän nämä nyky ajan bensa koneet melkoisia säästöpossuja on, pienellä kulkevat, varmasti mainio kone tuo litranen. Myös oma kulkine kulkee yllättävän pienellä, eilen noin 100 km matka maantietä ja pienempiä teitä ja vähän taajamaa 4,9 l kulutuksella, kuskin lisäksi kyydissä 3 aikuista ja koira🤗, harmi kun en huomannut ottaa kuvaa näytöstä, tämä siis ajotietokoneen näyttämä kulutus. Kyse on tuosta allekirjoitukseni koppimoposta. Pienellä menee, kun ottaa huomioon kuorman, auton koon ja on kuitenkin melkein kaksisataa heppanen kone, toki mihinkään litrasen Octavian kulutuksiin pääse, niistä voi vain haaveilla

jjanne

Ite ajellut nyt 800km viikossa tammikuusta lähtien ja kulutus ollut 6litrassa, omasta ajosta on ~90% mottoritietä ja sellasta 125-130kmh.

Tyytyväinen ollut kyllä kun edellinen mersu vei yli 7litraa samassa ajossa diiseliä.

b1mpo

Näyttää noi kaksilitraisetkin menevän maantiellä pienellä ja sellaista voisi harkitakin, ellei sähkö kolkuttelisi takaraivossa vähän väliä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Ajotietokone ja todellisuus ei aina kohtaa, jos heittoa saattaa olla 0.5-0.7 litraa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Ainakin tuoreissa VW:n tuotteissa ajotietokone näyttää melko tarkasti. Itselläni on ollut vuosimallit -13 ja -16, joiden ajotietokoneet ovat näyttäneet 0,1-0,2 litran verran väärin. Foorumilla moni muukin on kirjoittanut tuollaisista virheestä.

Pihistelijä

Minulla on Seat Leon ST 1.0 TSI (vm. 2017). Sen ajotietokone näyttää vain 0,1 litraa vähemmän mitä tankkauksista ja kilometreistä laskettu on. Kiitettävän tarkka.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Mulla kuten pihistelijällä, erotus 0.1litraa eli näyttää karvan liian vähän. Kyllä sen kanssa elää.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

b1mpo

En ole tarkasti mitannut polttoainelaatujen vaikutusta ajotietokoneeseen, mutta pääsääntöisesti 98:a kuluu 0,1-0,2l ajotietokoneen näyttämää enemmän. Aivan kuin 95:a kuluisi lähemmäs näyttämää, mutta varmuutta ei ole, kun niin vähän käyttänyt.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.07.17 - klo:17:29
En ole tarkasti mitannut polttoainelaatujen vaikutusta ajotietokoneeseen, mutta pääsääntöisesti 98:a kuluu 0,1-0,2l ajotietokoneen näyttämää enemmän. Aivan kuin 95:a kuluisi lähemmäs näyttämää, mutta varmuutta ei ole, kun niin vähän käyttänyt.

Minä olen huomannut saman. Aluksi olin innoissani kokeillessani 98:a ensimmäistä kertaa - ajotietokone näytti lupaavia lukuja. Tankkauksilla huomasi, etteivät ne aivan pitäneetkään paikkaansa. Palasin sitten takaisin 95:een ja tarkkuus parani.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Ajotietokoneen lukemat vaihtelevat oikeasta kulutuksesta riippuen ihan auton käytöstä. Jos on esim paljon tyhjäkäyntiä ja webaston käyttöä, niin heittoa on enemmän. Mutta kyllä oma 1.4tsi ainakin valehtelee 0,4-0,8l.

Seva

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.07.17 - klo:17:29
En ole tarkasti mitannut polttoainelaatujen vaikutusta ajotietokoneeseen, mutta pääsääntöisesti 98:a kuluu 0,1-0,2l ajotietokoneen näyttämää enemmän. Aivan kuin 95:a kuluisi lähemmäs näyttämää, mutta varmuutta ei ole, kun niin vähän käyttänyt.
Noin 3000 km Lapin kierros takana 1.4 TSI manualilla. Kulutus ajotietokoneen mukaan 5,0 l/100 km, tankkauksista laskettuna 5,3 l/100 km. Polttoaineena 95. En ole koskaan kuullut, että oktaaniluvulla olisi vaikutusta ajotietokoneen tarkkuuteen. Jos on, niin millähän perusteella?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

b1mpo

Energiasisältö on eri oktaaneissa erona. Webaston esilämmitys tässä sotkee tietysti, mutta kesällä sitä ei ole. Ajonaikaisen se laskee mukaan, mutta tarkkuudesta ei ole tietoa, kun käytän esilämmitystä. Tyhjäkäynti ei vaikuta tarkkuuteen, koska samalla tavalla se laskee suuttimien läpi menevän tavaran.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.07.17 - klo:21:25
Energiasisältö on eri oktaaneissa erona. Webaston esilämmitys tässä sotkee tietysti, mutta kesällä sitä ei ole. Ajonaikaisen se laskee mukaan, mutta tarkkuudesta ei ole tietoa, kun käytän esilämmitystä. Tyhjäkäynti ei vaikuta tarkkuuteen, koska samalla tavalla se laskee suuttimien läpi menevän tavaran.
Ainakin omassa virheprosentti kasvaa sitä mukaa mitä enemmän auto on ollut tyhjäkäynnillä. Samalla tavalla se 98:kin menee suuttimista läpi kuten myös tyhjäkäynnillä, mutta laskee näyttävästi väärin.

b1mpo

Samalla tavalla se laskee suutinten läpi menevän määrän tyhjäkäynnilläkin. Se ei ole vakio tyhjäkäynnilläkään, vaan muuttujia on paljon mm. polttoainelaatu, imuilman lämpötila, ilmanpaine, polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila, jne. Tyhjäkäyntiä ei erikseen tule harrastaa ja kuka sitä pitkiä aikoja edes tekee? Minulla ei ole heittoa käytännössä kuin webastoa esikäyttämällä tai tankkausvirheestä johtuvaa, jonka olen minimoinut tankkaamalla piripintaan ja pitkällä juoksulla se korjaantuukin itsestään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

repomies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.07.17 - klo:09:24
Tyhjäkäyntiä ei erikseen tule harrastaa ja kuka sitä pitkiä aikoja edes tekee?

Ainakin ne, jotka valuttelevat vapaalla säästääkseen polttoainetta.

Pihistelijä

Minä rullailen vapaalla aika paljon. En ole huomannut sen vaikuttavan ajotietokoneen kulutuslukemien heittoon. Tai sitten, koska rullaan vapaalla säännöllisesti heitto on systemaattista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Olen laskenut joka tankilliselta todellisen kulutuksen. Ajotietokone on näyttänyt keskimäärin 0.2 l/100 km liian vähän. Kahdella edelliselläkin autollani virhe on ollut sama, joten tämä tarkkuus ei ollut yllätys. Käytän vain ysikasia. Auto on Octavia Combi 1.0 DSG.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: repomies - 26.07.17 - klo:10:36
Ainakin ne, jotka valuttelevat vapaalla säästääkseen polttoainetta.

Rullailen myös vapaalla paljon, en ihan aina joka paikassa jaksa, mutta paljon silti. Ajotietokone ei ole siitä moksiskaan. En ymmärrä miksi sen pitäisi vaikuttaa mm. yllä luettelemieni seikkojen takia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hidalgo

En todellakaan valuta autoa vapaalla  ;D Mikä järki siinä on? Itselläni vaan auto sattuu välillä olemaan tyhjäkäynnillä kun en liiku, koettakaa kestää. En kuitenkaan pidä sitä minuuttitolkulla tyhjäkäynnillä.

Vapaalla rullaus ei muuten todellakaan kuluta vähemmän, jos joku sillä luulee pennejä säästävänsä. Moottorijarrutus jää silloin puuttumaan joka taas pysäyttäisi bensankulutuksen.

esko

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.07.17 - klo:14:43
En todellakaan valuta autoa vapaalla  ;D Mikä järki siinä on? Itselläni vaan auto sattuu välillä olemaan tyhjäkäynnillä kun en liiku, koettakaa kestää. En kuitenkaan pidä sitä minuuttitolkulla tyhjäkäynnillä.

Vapaalla rullaus ei muuten todellakaan kuluta vähemmän, jos joku sillä luulee pennejä säästävänsä. Moottorijarrutus jää silloin puuttumaan joka taas pysäyttäisi bensankulutuksen.

Itseäni askarruttaa teknisenä kysymyksenä tämä: Kun tullaan mäki alas moottorijarrutuksella niin katkeaako polttoaineen syöttö kokonaan? Jos katkeaa niin silloinhan moottori sammuisi, koska pelkällä ilmalla polttomoottori ei kuitenkaan käy.  Nyt kyse siis normiautosta ei hybrideistä tms., jotka osaavat sammuttaa ja käynnistää itse auton polttomoottorin tietokoneen ällin mukaan optimoiden polttoaineen kulutusta.


Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: esko - 26.07.17 - klo:15:13
Itseäni askarruttaa teknisenä kysymyksenä tämä: Kun tullaan mäki alas moottorijarrutuksella niin katkeaako polttoaineen syöttö kokonaan? Jos katkeaa niin silloinhan moottori sammuisi, koska pelkällä ilmalla polttomoottori ei kuitenkaan käy.  Nyt kyse siis normiautosta ei hybrideistä tms., jotka osaavat sammuttaa ja käynnistää itse auton polttomoottorin tietokoneen ällin mukaan optimoiden polttoaineen kulutusta.
Kyllä se katkeaa kokonaan. Kun kierrokset ovat laskeneet tarpeeksi niin bensansyöttö taas käynnistyy. Moottori ei ns. sammu koska auto on liikkeessä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.07.17 - klo:14:43
Vapaalla rullaus ei muuten todellakaan kuluta vähemmän, jos joku sillä luulee pennejä säästävänsä. Moottorijarrutus jää silloin puuttumaan joka taas pysäyttäisi bensankulutuksen.

Kyllä rullaus vain kuluttaa vähemmän ja senttejä säästyy. Taloudellisen ajon tärkein ohje on, että älä paina jarrua. Sama koskee moottorijarrutusta (onhan siinäkin kyse jarruttamisesta). Esim. 1,0 TSI:n tyhjäkäyntikulutus on vain 0,5 l/h. Vapaalla rullatessa kulutusero moottorijarrutukseen on hyvin pieni, mutta vauhti hidastuu selvästi hitaammin. Kannattaa moottorijarruttaa vain, jos pitää hidastaa nopeammin kuin vapaalla hidastuisi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.07.17 - klo:16:32
Kyllä rullaus vain kuluttaa vähemmän ja senttejä säästyy. Taloudellisen ajon tärkein ohje on, että älä paina jarrua. Sama koskee moottorijarrutusta (onhan siinäkin kyse jarruttamisesta). Esim. 1,0 TSI:n tyhjäkäyntikulutus on vain 0,5 l/h. Vapaalla rullatessa kulutusero moottorijarrutukseen on hyvin pieni, mutta vauhti hidastuu selvästi hitaammin. Kannattaa moottorijarruttaa vain, jos pitää hidastaa nopeammin kuin vapaalla hidastuisi.
Eli rullaus kuluttaa väh. 0,5l enemmän kuin moottorijarrutus. Vauhtihan ei juuri hiljene moottorijarrutuksessa, jos käytät tarpeeksi isoa vaihdetta. Pari linkkiä aiheesta: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/435284-nailla-vinkeilla-saastat-bensaa-vaihteiden-vaihto-on-harvalla-hallussa
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/moottorijarrutus-osaatko-hidastaa-oikein/5776686#gs.YBbliT0

Jos taas olet se, joka alamäessä rullailee 100kmh ja ylämäessä ajat 60kmh, niin kiroan sinut. Sellaisia pitäisi sakottaa liikenteen häiritsemisestä. >:(

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.07.17 - klo:16:43
Eli rullaus kuluttaa väh. 0,5l enemmän kuin moottorijarrutus.

Ei se minun käsitykseni mukaan ihan noin mene. Jos rullauksen voi aloittaa alamäessä jopa monta sataa metriä ennen risteystä, moottorijarrutuksen voi aloittaa vasta lähellä risteystä, ettei vauhti putoa liian aikaisin. Eli silloin ajetaan pidemmän aikaa isommalla kulutuksella. Kyllä kulutus on pienin silloin, kun vauhtia ei tarvitse jarrulla tai moottorilla lainkaan hidastaa.

mikama83

Tuossa pari viestiä ylempänä kun on vähän puhuttu bensalaaduista niin osaisiko joku viisas sanoa, että kumpaa bensaa tässä koneessa on parempi käyttää? Itse ajanu koko ajan 98:lla, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä  :o

Ensi viikolla alkaa Lapin reissu jossa tulee helposti se 2500km niin tekisi kyllä mieli tankata sitten halvinta bensaa jos sillä ei kulutus nouse paljoa  :)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.07.17 - klo:18:47
Tuossa pari viestiä ylempänä kun on vähän puhuttu bensalaaduista niin osaisiko joku viisas sanoa, että kumpaa bensaa tässä koneessa on parempi käyttää? Itse ajanu koko ajan 98:lla, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä  :o

Ensi viikolla alkaa Lapin reissu jossa tulee helposti se 2500km niin tekisi kyllä mieli tankata sitten halvinta bensaa jos sillä ei kulutus nouse paljoa  :)
Käsittääkseni moottori on suunniteltu polttoaineelle, jossa etanolia on max 10%, miksi siis käyttää polttoainetta jossa etanolia vain 5%? Ruohonleikkureihin ja muihin vanhemman mallin koneisiin sopii tuo 98E5 paremmin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.07.17 - klo:19:36
Käsittääkseni moottori on suunniteltu polttoaineelle, jossa etanolia on max 10%, miksi siis käyttää polttoainetta jossa etanolia vain 5%? Ruohonleikkureihin ja muihin vanhemman mallin koneisiin sopii tuo 98E5 paremmin.

Vaikka moottori kestäisi monenlaisilla polttoaineilla ajoa, niin bensa on monessakin mielessä etanolia parempaa polttoainetta.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.07.17 - klo:16:43
Eli rullaus kuluttaa väh. 0,5l enemmän kuin moottorijarrutus. Vauhtihan ei juuri hiljene moottorijarrutuksessa, jos käytät tarpeeksi isoa vaihdetta.
Moottoritus hukka energiaa enemmän kuin tyhjäkäynti. Pienikin kiihdytys vie aivan eri tavalla bensaa kuin tyhjäkäynti. Mieti joskus sitä, että miksi tuo vapaakytkintoiminto on rakennettu monien automaattilaatikoiden eko-moodeihin ja miksi taloudellisuusajon parhaat tulokset ajetaan rullausta hyödyntäen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy