4-veto - manuaali vaiko automaatti?

Aloittaja waw-rinka, 01.09.16 - klo:18:40

« edellinen - seuraava »

waw-rinka

Olen hankkimassa 4-vetoa, koska joudun ajamaan ainakin silloin tällöin paksuhkossa lumessa ja/tai vetämään raskasta kuormaa. Koska dieselin hankkiminen on minun ajoillani järjetöntä (jokainen km tuottaa pelkkää tappiota bensavehkeeseen nähden näillä verotussäännöksillä), putoavat kaikki dieselit pois. Suhtaudun hieman epäillen noihin VAG-konsernin automaattilaatikoihin, koska niistä on tuttavapiirissä ja laajemminkin kuullut huonoa palautetta.  VW Passatilta löytyy 1,4 TSI 110 kW ACT 4MOTION Winter Edition, joka vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kertoisko joku kokemuksia. Kiitos.

tet

Lainaus käyttäjältä: waw-rinka - 01.09.16 - klo:18:40
Suhtaudun hieman epäillen noihin VAG-konsernin automaattilaatikoihin, koska niistä on tuttavapiirissä ja laajemminkin kuullut huonoa palautetta.  VW Passatilta löytyy...

Passatin bensanelikoissa on kaikissa 6-vaihteinen DSG. Ainakaan itselläni ei ole tuosta laatikosta negatiivista sanottavaa. Kilometrejä takana itselläni noin 70 tkm (mittarilukema 59000 -> 130000) ilman huolen häivää. Ainakaan täällä palstalla ei noista ole minusta kuulunut valituksia enää aikoihin. Mikä onkin ymmärrettävää, koska loota on yli 10 vuotta vanha konstruktio joten lastentaudit varmaankin saatu pois jo aikapäiviä sitten.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

waw-rinka


VW_Johan

Mulla on tuollainen Passat 1.4 TSI 4motion. Ihan OK auto, olen nyt parin kuukauden aikana ajanut sillä 7000km, mitattu keskikulutus noin 6,8 sisältäen kaikenlaista ajoa. Vasta ensimmäinen talvi tämän auton kanssa tulossa joten talviominaisuuksia en voi tässä vaiheessa kommentoida.

waw-rinka

Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 02.09.16 - klo:12:50
Mulla on tuollainen Passat 1.4 TSI 4motion.

- siis tarkoitatko manuuaali 6-v?

eikös noilla manuaali quattroilla aikanaan voitettu monta rallin mm (mikkola), joten miksi lähteä haihattelemaan!
jos ajelee vain enimmillään" "autotallin kynnyksen yli" tai esittelee autoaan elintasoautona, haluaa päivittä aina uusimpaan teknologiaan ...tms....asia on toinen.

panu

Lainaus käyttäjältä: waw-rinka - 02.09.16 - klo:13:38
eikös noilla manuaali quattroilla aikanaan voitettu monta rallin mm (mikkola), joten miksi lähteä haihattelemaan!
jos ajelee vain enimmillään" "autotallin kynnyksen yli" tai esittelee autoaan elintasoautona, haluaa päivittä aina uusimpaan teknologiaan ...tms....asia on toinen.

Noita on ihan turha verrata, kun ei niillä ole oikein mitään yhteistä.

Viimeisissä ralli-Quattroissa muuten kokeiltiin ensimmäisiä "DSG"-protoja :D


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

waw-rinka

Lainaus käyttäjältä: panu - 02.09.16 - klo:14:52
kokeiltiin ensimmäisiä "DSG"-protoja :D

- todellakin: "KOKEILTIIN", mutta kuten  Microsoft ja nykyisin jopa Apple tekevät,   lopulta sadattuhannet, ellei miljoonat kuluttajat saavat ottaa tuon todellisen kokeilijan  roolin. Pyytäisin palaamaan varsinaiseen kysymykseeni ytimeen: M I T E N  manuaalivaihteisto nykyisissä TSI-moottroeissa toimiin? Ymmärtääkseni niissä on vain yksi kytkin.

Kun panen tekstiä foorumeille, en halua arvopohjaista keskustelua (vaikka äsken pitikin mennä - pedagogisista syistä - tälle alueelle, sorry). On ihan turhaa viisastella esim. sitä, pitääkö autossa olla manuaali vai automaatti. Sanonpa tässä kaikille: Minulla on aina automaatti - homma kun on selkäytimessä ja vaihtaminen on niin pirun hauskaa - ei tartte olla matkustaja omassa autossaan. Haluan esim. ajella lapsuusaikani kotiin, jossa pitää päästä "yhden talven lumien läpi". En halua sinne mitään lelua!

Vielä: Ã,,lkää vaan nyt suututtako minua täällä palstalla kun just oon vaihtamassa merkkiä.

:-* ;D ;D ;D ;D

Tos®

Se lienee manuaalivaihteisissa 4motioneissa yleistä, että ykkönen on välitetty lyhyemmäksi hidasta ajoa ajetellen

Ainakin 2006 golffissa oli näin, tuskinpa ovat muuttaneet
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: waw-rinka - 02.09.16 - klo:15:11
Kun panen tekstiä foorumeille, en halua arvopohjaista keskustelua (vaikka äsken pitikin mennä - pedagogisista syistä - tälle alueelle, sorry). On ihan turhaa viisastella esim. sitä, pitääkö autossa olla manuaali vai automaatti. Sanonpa tässä kaikille: Minulla on aina automaatti - homma kun on selkäytimessä ja vaihtaminen on niin pirun hauskaa - ei tartte olla matkustaja omassa autossaan. Haluan esim. ajella lapsuusaikani kotiin, jossa pitää päästä "yhden talven lumien läpi". En halua sinne mitään lelua!
Jos et ylipäätään halua automaattilaatikkoa, niin kannattaa sanoa se seuraan, eikä alkaa muistelemaan mitään kumminkaimojen kokemusia ja perustelmaan valintaasi asiaan millään tavalla liittymättömillä kokemuksilla. Ne huonot kokemukset kestävyydestä ovat lähes aina pienimmästä kuivakytkimellisestä 7-vaihteisesta, mutta tuo nelivetoisten Passatien 6-vaihteinen kuivakytkimellinen on jo hyvin koeteltu ratkaisu ja kestäväksi havaittu. Sen sijaan maavarahan Passatissa ja muissa perusautoissa loppuu alkuunsa, jos autollasi pitää kahlata syvässä lumessa. Manuaali on luonnolisesti yhdellä kytkimellä toteutettu.


teemur

Lainaus käyttäjältä: waw-rinka - 02.09.16 - klo:15:11
Kun panen tekstiä foorumeille, en halua arvopohjaista keskustelua (vaikka äsken pitikin mennä - pedagogisista syistä - tälle alueelle, sorry). On ihan turhaa viisastella esim. sitä, pitääkö autossa olla manuaali vai automaatti. Sanonpa tässä kaikille: Minulla on aina automaatti - homma kun on selkäytimessä ja vaihtaminen on niin pirun hauskaa - ei tartte olla matkustaja omassa autossaan. Haluan esim. ajella lapsuusaikani kotiin, jossa pitää päästä "yhden talven lumien läpi". En halua sinne mitään lelua!

Aina automaatti vai manuaali? Kumpi se nyt sitten on jos tykkää vaihtamisesta...  ;)

Eihän Passattin edes saa 1.4TSI 4MOTION DSG:tä ?? Vain 2.0TSI on 4motion DSG ja se on 6v märkäkytkiminen

Jos möyrit lumessa, suuntaa katse uuteen Tiguaniin

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.09.16 - klo:16:26
Jos et ylipäätään halua automaattilaatikkoa, niin kannattaa sanoa se seuraan, eikä alkaa muistelemaan mitään kumminkaimojen kokemusia ja perustelmaan valintaasi asiaan millään tavalla liittymättömillä kokemuksilla. Ne huonot kokemukset kestävyydestä ovat lähes aina pienimmästä kuivakytkimellisestä 7-vaihteisesta, mutta tuo nelivetoisten Passatien 6-vaihteinen kuivakytkimellinen on jo hyvin koeteltu ratkaisu ja kestäväksi havaittu. Sen sijaan maavarahan Passatissa ja muissa perusautoissa loppuu alkuunsa, jos autollasi pitää kahlata syvässä lumessa. Manuaali on luonnolisesti yhdellä kytkimellä toteutettu.



teräksenharmaa tarkoittanee 6v märkää DSGtä joka todellakin on koeteltu rakenne  8)
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: teemur - 02.09.16 - klo:16:33
teräksenharmaa tarkoittanee 6v märkää DSGtä joka todellakin on koeteltu rakenne  8)
Jep, oikein korjasit.

seatts

Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

seatts


Mutta ketjun aloittaja ei vissiin huomannut että 1.4 TSI ei saa nelivetona kuin manuaalina, ainakaan vielä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

waw-rinka

Lainaus käyttäjältä: seatts - 02.09.16 - klo:17:02
Mutta ketjun aloittaja ei vissiin huomannut että 1.4 TSI ei saa nelivetona kuin manuaalina, ainakaan vielä.

Hmm..itse asiassa kyllä huomasi, todellakin 1.4 TSI tässä kiinnostaa ja koska sitä saa vain manuaalisena, just siitä tässä on kyse, eli  "onko manuaalinen 4-veto luotettava... kun kaikki suomen, englannin, saksan, ... jne palstat keskittyvät vain DSG:hen?"

Sorry kun toistan tätä tiriviaalia kysymystä.
Olin muuten saksalaisen auton omistaja vuodesta 1978 vuoteen 2010, joten kyseessä paluusuunnitelma. Luulin, etä siirtyminen ranskiksiin pelastaisi mystisiltä elektroniikkavioilta, mutta kattia kans! Pirun hyviä ovat ajaa, mutta turhan kompleksisia ! Huomautan, että olkaan koputtaa Toyota RAV4 kuin Las Vegasin casinossa ikään: "vielä kerran, kaikki seiskaan!"

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: waw-rinka - 02.09.16 - klo:17:46
Hmm..itse asiassa kyllä huomasi, todellakin 1.4 TSI tässä kiinnostaa ja koska sitä saa vain manuaalisena, just siitä tässä on kyse, eli  "onko manuaalinen 4-veto luotettava... kun kaikki suomen, englannin, saksan, ... jne palstat keskittyvät vain DSG:hen?"

Sorry kun toistan tätä tiriviaalia kysymystä.
Olin muuten saksalaisen auton omistaja vuodesta 1978 vuoteen 2010, joten kyseessä paluusuunnitelma. Luulin, etä siirtyminen ranskiksiin pelastaisi mystisiltä elektroniikkavioilta, mutta kattia kans! Pirun hyviä ovat ajaa, mutta turhan kompleksisia ! Huomautan, että olkaan koputtaa Toyota RAV4 kuin Las Vegasin casinossa ikään: "vielä kerran, kaikki seiskaan!"
Niinno, volkkareiden elektroniikkaviat on suht pieniä, mutta aiheuttaa useimmiten helvetillisiä mekaansisia vikoja :D Pääsääntöisesti VAGeissa on ollut kautta aikojen ja linjan manuaalit melko kestävää ja toimivaa tavaraa, olettaen että kuskilla on edes jonkinlainen käsitys siitä, miksi kytkinpoljin on olemassa. Viimeisimmästä haldexista on paha sanoa kestävyyden suhteen, mutta ilmeisesti parempi kuin yksikään aikaisempi viritys joten eipä noissa paljoa kritiikin varaa liene.. Konehuonekin taitaa nykyään pysyä melko kivasti läjässä, niin autokauppaan vaan :)

tet

Lainaus käyttäjältä: waw-rinka - 02.09.16 - klo:12:00
Oletkohan nyt ihan varma? Katsopas  http://www.volkswagen.fi/fi/models/passat/rakennaomapassat.html

Minä en oikein jaksa noihin konfiguraattoreihin uskoa, niissä kun yleensä on enemmän tai vähemmän virheitä. Hinnastoista löytyy tasan yksi 1,8 TSI neliveto DSG, ja se on tuo winter edition 6-vaihteisella DSG:llä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Dumbass

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.09.16 - klo:09:28
Minä en oikein jaksa noihin konfiguraattoreihin uskoa, niissä kun yleensä on enemmän tai vähemmän virheitä. Hinnastoista löytyy tasan yksi 1,8 TSI neliveto DSG, ja se on tuo winter edition 6-vaihteisella DSG:llä.

Onko tää joku piilokamera?

Vaikka kuinka koitan tuota tihrustaa niin bensa nelikot on 1.4 6v. manuaali ja 2.0 6v. automaatti.

EDIT:  Jaa niin vai tarkoitatteko tuota Golf Alltrack 1.8 bensa automaatti nelikkoa? Sekin on kyllä 6-vaihteinen.

tet

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 03.09.16 - klo:10:33
Onko tää joku piilokamera?

Vaikka kuinka koitan tuota tihrustaa niin bensa nelikot on 1.4 6v. manuaali ja 2.0 6v. automaatti.

EDIT:  Jaa niin vai tarkoitatteko tuota Golf Alltrack 1.8 bensa automaatti nelikkoa? Sekin on kyllä 6-vaihteinen.

No katos perhanaa. Hauskoja killereitä tekee nää Volkkarin pojat, laittavat Passatin hinnaston alkuun Golfin hintoja. :o Toki kun Passatin mallisivulta avaan hinnaston niin oletan että se on Passatin hinnasto. En huomannut lainkaan, että alussa oli muutama Golf mukana. ::)

Noh, alkuperäinen väittämäni ei kuitenkaan siitä miksikään muuttunut: Passatin nelikoissa BiTurboa lukuunottamatta on automaattina DSG6.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy